Miten toimia tilanteessa, kun ei halua olla tekemisissä, mutta
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suora puhe on ainoa oikea tapa. Välttely ei ole ratkaisu.
Välttely on nimenomaan paras tapa. Tekosyyt, puhelimeen vastaamattomuus, viestien ignorointi. Lopulta se valkenee kovakalloisellekin.
Minä ihan kiusallani lisään yhteydenottoja tuollaisiin ihmisiin. Keksikööt tekosyitä ja stressatkoon, jos eivät osaa suuta avata
Mitäpä jos hankkisit harrastuksen? Ala vaikka ristipistotöitä tekemään, ettei tarvii häiritä ihmisiä.
Arvostan suoraan puhumista itsekin ja vituttaa yli kaiken tuppisuut. Silti en jaksaisi käyttää aikaani toisten kiusaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välttely on nimenomaan paras tapa. Tekosyyt, puhelimeen vastaamattomuus, viestien ignorointi. Lopulta se valkenee kovakalloisellekin.
Minä ihan kiusallani lisään yhteydenottoja tuollaisiin ihmisiin. Keksikööt tekosyitä ja stressatkoon, jos eivät osaa suuta avata
No on sulla sitten tylsä elämä.
Ei tartte avata suuta kun ei vastaa puhelimeen ja deletoi viestit. Ei stressaa mitenkään.
Jos yhteydenpito muuttuu vakavaksi häiriköinniksi, se on poliisiasia.
Yksinkertaista.
Mieluummin ilmoitat poliisille häirinnästä kuin tyypille itselleen, että et halua yhteydenottoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa toimintaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien ihmisten kanssa pitäisi osata tulla toimeen, jos kyseessä aikuiset ihmiset. Jos olette samoissa porukoissa ja on yhteisiä tuttuja, niin on aika epäkohteliasta viestittää että mene pois/en juttele kanssasi. Jos tällaisesta ei ole kyse, on ihan helppoa vaan tulla toimeen ihmisen kanssa sen verran kun hänen kanssaan tarvitsee tulla toimeen. Sinun ei tarvitse lähteä mihinkään hänen kanssaan tai olla oma-aloitteisesti tekemisissä.
Jokainen kyllä ymmärtää varmasti jossain vaiheessa, että seura ei kelpaa. Älä mieti asiaa tämän enempää.
Entä kun tulee vastaan ihminen joka ei ymmärrä? Ehkä se on aspergeri jolta puuttuu sosiaalista pelisilmää, ehkä jotain muuta. Miten sellaisen kanssa toimitaan?
Miten sosiaalista pelisilmää voi kohentaa, jos muut ihmiset eivät halua olla tekemisissä?
Kohentaako se sosiaalista pelisilmää, jos ei saa rehellistä/normaalia palautetta muilta omasta käytöksestään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain selkeästi ilkeälle JA tuppautuvalle ihmiselle sanoisin suoraan, että en pidä sinusta, jätä mut rauhaan.
Jos hänellekään. Tosi mulkvist pitää olla että sanoisin.
Minä en ainakaan antaisi kohdella itseäni noin halventavasti mitä välttely on. Vaadin suoraa puhetta tai sitten kärtän vastausta ikuisesti. En alennu selkärangattoman halveerattavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on sulla sitten tylsä elämä.
Ei tartte avata suuta kun ei vastaa puhelimeen ja deletoi viestit. Ei stressaa mitenkään.
Jos yhteydenpito muuttuu vakavaksi häiriköinniksi, se on poliisiasia.
Yksinkertaista.
Eli mieluummin kisaat toista henkihieveriin ignooraamalla ja viet poliisijutuksi adti, kuin että yksinkertaisesti astuisit sekunniksi oman mukavuusalueesi ulkopuolelle ja sanoisit suoraan?
Olet todellinen luuseri.
Jokainen taaplaa tyylillään.
Itse pääsin eroon erittäin kiusallisesta, tuppautuvasta ihmisestä, mutta todella rumasti se piti tehdä ennenkuin meni jakeluun ja onnistui.
Oli yrittänyt tuttavuutta/tutustua aiemminkin. Itselleni sopi se "hei" rappukäytävässä tai pihalla kohdattaessa.
Lopulta lähestyi minua käsi ojossa esitellen itsensä. En tarttunut käteen. Olin ilmeetön, mutta en siis vihamielinen, hoidin juuri erästä asiaa, nyökkäilin. Hän ojensi uudelleen kätensä esitelleen itsensä ja olikin urkkinut minun nimeni joten kysyi: Maija Meikäläinen, EIKÖ? Tähänhän on yleensä "pakko" vastata: kyllä, hauska tutustua tai sitten ei, valitettavasti teillä on väärä nimi, minun nimeni on Taija Teikäläinen, mutta hauska tutustua. Ja silloin tulee tarttua ojennettuun käteen.
Minä tiesin hänen tietävän nimeni, joten en vain tarttunut käteen. Lähdin pois.
Tylyä. En olisi ikinä uskonut, että kykenen tuollaiseen, mutta minä en halunnut tutustua enkä olla tekemisissä hänen kanssaan.
Pääsin tavoitteeseeni. En tietenkään suosittele tätä tapaa, mutta minun tilanteessani se oli pakon sanelemaa.
Sanot vaan että et halua olla tekemisissä. Tai kirjoitat viestin jos et halua sanoa. Niin yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien ihmisten kanssa pitäisi osata tulla toimeen, jos kyseessä aikuiset ihmiset. Jos olette samoissa porukoissa ja on yhteisiä tuttuja, niin on aika epäkohteliasta viestittää että mene pois/en juttele kanssasi. Jos tällaisesta ei ole kyse, on ihan helppoa vaan tulla toimeen ihmisen kanssa sen verran kun hänen kanssaan tarvitsee tulla toimeen. Sinun ei tarvitse lähteä mihinkään hänen kanssaan tai olla oma-aloitteisesti tekemisissä.
Jokainen kyllä ymmärtää varmasti jossain vaiheessa, että seura ei kelpaa. Älä mieti asiaa tämän enempää.
Entä kun tulee vastaan ihminen joka ei ymmärrä? Ehkä se on aspergeri jolta puuttuu sosiaalista pelisilmää, ehkä jotain muuta. Miten sellaisen kanssa toimitaan?
Miten sosiaalista pelisilmää voi kohentaa, jos muut ihmiset eivät halua olla tekemisissä?
Jos kukaan ei halua olla tekemisissä, niin kannattaa miettiä, että mikähän itsessä on vikana, haiseeko pahalle, puhuuko liian kovaa tai liian hiljaa, osaako pitää sopivan etäisyyden toiseen (eli ei ole ihan liki, mutta ei liian kaukanakaan) ... Lisäksi kannattaa varmaan hankkia jotain terapiaa, jossa saa neuvoja sosiaaliseen kanssakäymiseen.
Kenenkään yksittäisen ihmisen vastuulla ei ole toisen sosiaalinen kehittäminen olemalla väkisin tekemisissä.
Ei tietenkään ole kenenkään vastuulla. Ei munkaan vastuulla ollut soittaa päänsä lyöneelle sekavalle naiselle tai hankeen sammuneelle spugelle ambulanssia. Yhteiskunta vaan on parempi, jos autetaan toisiamme sen minkä pystymme
Olet väärässä. Päänsälyöneestä sekavasta naisesta en sano mitään kun en tiedä tilanteesta tarkemmin, mutta rikoslaki velvoittaa auttamaan hankeen sammunutta spugua:
15 § (21.4.1995/578)
Pelastustoimen laiminlyönti
Joka tietäen toisen olevan hengenvaarassa tai vakavassa terveyden vaarassa on tälle antamatta tai hankkimatta sellaista apua, jota hänen mahdollisuutensa ja tilanteen luonne huomioon ottaen kohtuudella voidaan häneltä edellyttää, on tuomittava pelastustoimen laiminlyönnistä sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.
Ei voi olla niin vaikea sanoa sille? Oletko joku mato? Välttelijä ei ole ihminen ainakaan vaan toisen tunteilla leikkijä.
Vanha ketju, mutta minulla tilanne etten haluaisi enää olla kuin moi-tasolla erään henkilön kanssa. Syy on se, että hän vaikuttaa kierolta ja tuo itseään liikaa esille. Ei siis ole oikeasti kiinnostunut juttelemaan kanssani vaan hänellä on aivan omat syynsä miksi haluaa olla minulle muka ystävällinen. En kehtaa sanoa päin naamaa. Pakko vain vältellä ja pakollisesti tervehtiä. Muuten en ole kiinnostunut puhumaan hänelle enää yhtään mitään. Tietää kyllä syyt itsekin. Luulisi ymmärtävän jos ei enää oma-aloitteisesti mene juttelemaan tai vastailee vaan lyhyesti.
Vierailija kirjoitti:
No mutta on ja todellakin on ja hyvä tapa onkin, jos kyseessä on joku puolituttu. Ei aikuinen ole velvollinen sanomaan mitään kellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa toimintaa!
Miksi ihmistä pitää häiritä jos sitä ei selvästi kiinnosta olla tekemisissä? Ja ketjusta päätellen moni muu on sitä mieltä, että ihmistä pitää häiritä. Ootteko te ihan aaseja? Jos ei toinen vastaa koskaan puhelimeen, niin voi varmaan päätellä siitä jotain.
Ei tietenkään ole kenenkään vastuulla. Ei munkaan vastuulla ollut soittaa päänsä lyöneelle sekavalle naiselle tai hankeen sammuneelle spugelle ambulanssia. Yhteiskunta vaan on parempi, jos autetaan toisiamme sen minkä pystymme