Opettajia paikalla? Kokeen pisteytyksestä..
Minulla on pisteytystaulukko vain tasakympeille ja vahingossa yhdestä tehtävästä joutuukin antamaan yhden pisteen enemmän.. Pitäisikö vain jostain tehtävästä leikata piste pois, vai voinko tehdä niin, että annan numerot 70 pisteen mukaan vaikka oikea pistemäärä on 71?.. Tai jos annan siinä vaiheessa yhden lisäpisteen jokaiselle? Olen ekaa kertaa tekemässä arviointeja..
Kommentit (27)
Kyllä asian voi ratkaista useammalla tavalla. Itse lisäisin mielessäni jokaisen pistemäärään sen yhden. Taulukot ovat työväline, ei absoluuttinen totuus.
Mistä saan helposti taulukon? Ongelmana se, että arviointi on numeroilla 1-3.
Annat 71 pisteestä kympin ja 70 pisteestä 10-. Muuten sama. :)
Ota ezel. Tee taulukko, jossa toinen sarake on pisteet, toinen numerot. Ja aseta ääripäät taulukossa kohdalleen. Sitten piirrä suora taulukon perusteella, niin muut asettuvat kohdilleen.
Vierailija kirjoitti:
Mistä saan helposti taulukon? Ongelmana se, että arviointi on numeroilla 1-3.
Pyydä työkaverilta.
Vierailija kirjoitti:
Ota ezel. Tee taulukko, jossa toinen sarake on pisteet, toinen numerot. Ja aseta ääripäät taulukossa kohdalleen. Sitten piirrä suora taulukon perusteella, niin muut asettuvat kohdilleen.
Oho. Exel.
Merkitse ensin ruutupaperille vasempaan alareunaan se pistemäärä, jolla saa hyväksytyn. Oikeaan yläreunaan pistemäärä, jolla saa 3. Vedä viivottimella viiva alimmasta pistemäärästä ylimpään. Alimmasta tulee 1 ylimmästä 3 ja keskimmäisestä 2. Jos käytät plussia, miinuksia ja puolikkaita, jaa vielä kumpikin puoli neljään osaan. Siinä sinulla taulukko.
Enpä oo ikinä mitään valmiita taulukoita käyttäny. Eka päätän montako prosenttia pitää olla oikein, jotta pääsee läpi. Sitten vaan jaan pisteet numeroille.
Sinä oot ope ja sinä päätät arvioinnin. Ei mikään taulukko.
Menee vain 70 pisteen mukaan. Jos joku saa 71, se on myös sitten kolme. Jokaisella nyt on vaan mahdollisuus saada yksi lisäpiste vähän niinku Jokereista.
Googleta arvosanalaskuri. Sinulla ei varmaankaan ole opettajan koulutusta.
Annatpa aikamoisen kuvan ammattikunnastamme. Sinähän voit tehdä ihan millaisen asteikon vain. Sitä paitsi Google on taas kaveri. Laitat hakusanaksi arviointitaulukko tai -asteikko tms. Ainakin Kolarin lukion sivuilla on ohjelma, johon voi laittaa kokeen maksimipisteet ja läpipääsyprosentin ja ohjelma laskee taulukon. Sellaisen pitäisi kyllä osata itsekin tehdä jokaisen, joka on lukion läpäissyt.
Toivottavasti et opeta matematiikkaa edes alakoulun ekaluokkalaisille.
Jos asteikko on 1-3, on kysymys luultavasti amiksen opesta. Heillä ei kai varsinaisesti ole opettajan koulutusta.
Voi jumalauta, kun opekoulutukseen otetaan kädetöntä porukkaa. Pitäisi nyt edes alkeelliset matikantaidot olla, että tekis itse oikeanlaisen taulukon. T: Matikanope, joka joutuu aivan liian usein hajoilemaan luokanopettajien avuttomuuteen.
Ap, pitäisikö palata taksisin koulun penkille
Vierailija kirjoitti:
Voi jumalauta, kun opekoulutukseen otetaan kädetöntä porukkaa. Pitäisi nyt edes alkeelliset matikantaidot olla, että tekis itse oikeanlaisen taulukon. T: Matikanope, joka joutuu aivan liian usein hajoilemaan luokanopettajien avuttomuuteen.
Ymmärrän tuskastumisesi, mutta eivät nämä asiat ole kaikille yhtä helppoja kuin sinulle. Ehkä sinullakin on opettajana joku heikkous. Tuskin meistä kukaan on täydellinen.
T: Kieltenopettaja
Jos olet pätevä opettaja, sinulla tulisi olla sen verran osaamista, että et hae vauva-palstalta vastauksia tällaisiin kysymyksiin. Jos et ole pätevä, ei kannata tehdä työtä johon ei ole koulutusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tuskastumisesi, mutta eivät nämä asiat ole kaikille yhtä helppoja kuin sinulle. Ehkä sinullakin on opettajana joku heikkous. Tuskin meistä kukaan on täydellinen.
T: Kieltenopettaja
Tottakai on heikkouteni, mutta seiskaluokan matikan soisi olevan hallusa opettajilla olivat he miltä alalta hyvänsä.
Voit hyvin käyttää sitä tasakymmentaulukkoa ihan normaalisti, 70 ja 71 saavat saman arvosanan. Tuossahan ei ole mitään ongelmaa, koska pistemäärä (70) on suuri ja arviointiasteikko pien (1-3). Eli joka tapauksessa hajontaa yhden arvosanan ja siihen vaadittavien pistemäärien välillä on (eli saman arvosanan saa, vaikka pistemäärä olisi eri).
Arvosanataulukoita ja -laskureita löytyy ihan netistä googlella, tosin pääosin ne ovat kouluarvosanoille (4-10), mutta ehkä muutakin löytyy.
Hanki parempi taulukko.