Koiran omistajat, kuinka pitkälle olette valmiita hoitamaan koiran sairauksia?
Meillä on 9 kk ikäinen koiranpentu, jolla on vaikeita hammasongelmia. Ei ole edes mitenkään rodulle tyypillisiä nämä hammasongelmat, joten tuli aika yllätyksenä, että näitä sitten ilmaantui. Tiedossa on hampaiden poistoja, oikomisia jne. Hinta on aivan hirveä, puhutaan jo useiden tuhansien eurojen summasta. Itsellä on ihan masentunut olo ja tuli jo sellainenkin mieleen, että pitääkö koira myydä, kun vararikkoon tuon takia menee :( Koira on muutenkin sairastellut, mutta ne kulut sentään meni vakuutukseen.
Miten te muut olette hoitaneet koirienne terveysongelmia ja missä menee se raja milloin ei enää hoideta vaan päädytään eutanasiaan? Miten rahoitatte koiran isommat hoidot, jotka maksaa paljon? Kovin monella tavan tallaajalla tuskin on tuhansien eurojen puskuria vaikkapa mahdollista tekonivelleikkausta varten. Vakuutukset ei edes korvaa synnynnäisiä vikoja, hammasongelmia jne.
Kommentit (45)
Itselle on sattunut terve koira ja vaikka on niin hirveän rakas niin kyllä mun raja menee siinä, että mihinkään tekonivelleikkauksiin en lähtisi.
Hylkäättekö lapsen nekin jos sairastuu ja joutuu maksamaan kalliita hoitoja?
Eläimet maksaa. Älkää Ottako enää eläimiä jos olette heti luopumassa kun vähän pitäisi rahaa laittaa hoitoon.
Haha, lapsetkin vain romukoppaan jos lääkärilasku suurenee.
Animallia kirjoitti:
Eläimet maksaa. Älkää Ottako enää eläimiä jos olette heti luopumassa kun vähän pitäisi rahaa laittaa hoitoon.
Taas tämä lapsen ja koiran vertaaminen. Eivät ole sama asia, ei ollenkaan. Lapsi on lapsi, ihminen, sun omaa lihaa ja verta. Koira on koira, eri eläinlaji. Ei koskaan tule olemaan sama asia kuin lapsi. Ei koskaan.
Meillä 12-vuotias koira jolle annettiin kaksi mahdollisuutta: lopetuspiikki tai reilu 2000 euroa maksava operaatio.
Valitsimme jälkimmäisen, emme edes harkinneet ensimmäistä vaihtoehtoa. Työttömiä olimme molemmat, itse kelan rahalla mutta luottokortilla maksoin ja hyvillä mielin lyhensin velkasummaa kuukausittain iloiten rakkaasta lemmikistäni. Tästä on jo muutamia vuosia ja tuossa se vieläkin tuhisee tyytyväisenä.
Itse yritän kaikin keinoin saada rahoituksen järjestymään, tietenkin vain siinä tapauksessa etten aiheuta eläimelle turhaa ja pitkittynyttä kärsimystä kyvyttömyydestäni luopumaan siitä.
Kissan sairastuttua hoitoon ja tutkimuksiin meni reilusti toistatuhatta. Kissa menehtyi hoidoista huolimatta, mutta rahanmeno ei kaduta. Kaduttaisi jos en olisi yrittänyt. Koira on onneksi pysynyt terveenä. Kun ottaa lemmikin niin sen hoitoon on sitouduttava. Hankintahinta on pieni verrattuna kaikkeen rahanmenoon, jota koira voi aiheuttaa. Jos hoidolla saadaan kivuton koira ja lisävuosia niin raha ei saisi olla hoidon este.
Vierailija kirjoitti:
Animallia kirjoitti:
Taas tämä lapsen ja koiran vertaaminen. Eivät ole sama asia, ei ollenkaan. Lapsi on lapsi, ihminen, sun omaa lihaa ja verta. Koira on koira, eri eläinlaji. Ei koskaan tule olemaan sama asia kuin lapsi. Ei koskaan.
Ei koskaan ei koskaan.. lopeta sanelu siitä miten muut asian kokevat. On tutkittu ja todettu että ihmisen ja lemmikin (koiran) suhde todellakin muistuttaa vanhemman ja lapsen suhdetta, samat kiintymyshormonit siinä jylläävät puolin ja toisin kuin ihmisten välillä.
Ja paljon on vanhempia jotka ovat tunnekylmiä ja väkivältaisia lapsilleen, siinä ei ihmisliha ja veri paljon paina.
Vierailija kirjoitti:
Kylmille ihmisille ei tietenkään. Empaattisille kyllä.
Minkälaisia hammasongelmia pennulla on ja minkälaisia hoitoja olisi tiedossa? En olekaan kuullut koirilla noin pahoista hammasongelmista että tosiaan eutanasia olisi vaihtoehto, kuulostaa hurjalta. Onko koiralle nykymaailmassa ne hampaat edes niin tärkeät, siis tarkoitan että kun ruoka tarjoillaan mössönä eteen niin haittaako jos ei ole sitä täydellistä rivistöä tallella?
Ja itse olen ajatellut että hoidoissa menen niin pitkälle kuin koiralle ei aiheuteta turhaa kipua ja se pystyy elämään täyspainoista, rodunomaista, kivutonta elämään.
Leikkaukset tekisin mutta esimerkiksi mihinkään pitkiin sädehoitoihin tai sytostaattihoitoihin syövän vuoksi en koiraani laittaisi.
Niin kauan ja niin pitkään kuin vaatii. Tingin vaikka omasta hyvinvoinnista, että kykenen tarjoamaan koiralleni parhaimman mahdollisen saatavilla olevan hoidon. Samaa logiikka pätee myös ravintoon ja ihan jokapäiväiseen perushoitoon.
Ja AP:lle tiedoksi: nuo hammasjutut on vielä melko helppoja ja halpoja asioita. Olet tosi onnekas jos ne on teidän ”pahimmat ongelmat”.
Käytin koiraani markka-aikana 120 000 markkaa. Eli 13 vuotiaaksi.
Älytöntä että köyhä ihminen laittaa rahansa eläimeen ja kärsii itse.
Vierailija kirjoitti:
Animallia kirjoitti:
Meillä koira on perheenjäsen josta huolehditaan siinä missä muistakin.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisia hammasongelmia pennulla on ja minkälaisia hoitoja olisi tiedossa? En olekaan kuullut koirilla noin pahoista hammasongelmista että tosiaan eutanasia olisi vaihtoehto, kuulostaa hurjalta. Onko koiralle nykymaailmassa ne hampaat edes niin tärkeät, siis tarkoitan että kun ruoka tarjoillaan mössönä eteen niin haittaako jos ei ole sitä täydellistä rivistöä tallella?
Ja itse olen ajatellut että hoidoissa menen niin pitkälle kuin koiralle ei aiheuteta turhaa kipua ja se pystyy elämään täyspainoista, rodunomaista, kivutonta elämään.
Leikkaukset tekisin mutta esimerkiksi mihinkään pitkiin sädehoitoihin tai sytostaattihoitoihin syövän vuoksi en koiraani laittaisi.
Ei meidän koiran hammasongelmat sentään eutanasiaa vaadi, ilmaisin asian jotenkin huonosti, jos tällainen tulkinta tuli. Kyseessä tosi hankala purentaongelma ja hammashoidot on todella kalliita.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Älytöntä että köyhä ihminen laittaa rahansa eläimeen ja kärsii itse.
Sinä sanot sitä älyttömyydeksi, jotkut rakkaudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lähtisi mihinkään kalliisiin hoitoja hoin ellei ennuste ole hyvä. Eläinten hoidossa on menty yli. Oikein haetaan hpidettavaa.
En missään nimessä alkaisi oikomishoitoon. Älytön ajatusMinä olen vähän samaa mieltä, että koiria ja muitakin lemmikkieläimiä ylihoidetaan tänä päivänä. Yksi syy on nämä isot ketjueläinlääkäriasemat, joille tuo on bisnestä. Jostainhan heidänkin on palkkansa saatava ja tottakai suosittelevat vaikka mitä hoitoja ja taatusti osa niistä on myös eettisesti arveluttavia eläimen kärsiessä ihan turhista hoidoista tai toimenpiteistä. Tottakai oma lemmikki pitää hoitaa hyvin, mutta jossain menee sekin raja, että mikä on enää järkevää. Ja minusta sekin on arveluttavaa, että ihminen tinkii omasta hyvinvoinnistaan lemmikin takia. Jos ihminen ei voi hyvin niin kuinka lemmikki sitten siihen reagoi? Saatika jos perheessä on esim. lapsia niin kyllä lasten etu tai vaikkapa vaatteiden osto menee lemmikin edun edelle.
Se "kärsimys" aikuisen ihmisen kohdalla taitaa olla jotain sen suuntaista että luopuu eivälttämättömistä hankinnoista joksikin aikaa, syö ehkä yksinkertaisempaa ja edullisempaa ruokaa jne, ei sellaista että on vararikossa ja sairastuneena ja kyvytön huolehtimaan eläimestä.
Ihmisenä olen kateellinen eläinten mahdollisuuteen saada eutanasia ja jättää helvetilliset kärsimykset kokematta. En halua laittaa koiraani kokemaan turhaa kärsimystä parin vuoden elämän pidennyksen vuoksi, enkä sitä halua itsellenikään. Elämä on arvokasta ja toki pitää tutkia ja miettiä, mikä on tärkeää, viisasta ja järkevää, asiat vaakakuppeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meidän koiran hammasongelmat sentään eutanasiaa vaadi, ilmaisin asian jotenkin huonosti, jos tällainen tulkinta tuli. Kyseessä tosi hankala purentaongelma ja hammashoidot on todella kalliita.
Ap
Eutanasia olisi armeliaampi kuin pistää terveysongelmista kärsivä eläin kiertoon seuraavalle toopelle, joka ei myöskään viitsi niitä hoitoja sille maksaa.
Meillä on suht kattava vakuutus juuri sen takia, ettei jouduta miettimään tuleeko koiran hoito liian kalliiksi.
Enemmän painaa vaakakupissa hoitojen aiheuttama kärsimys vs. ylimääräiset elinvuodet. En lähtisi koiraa pistämään mihinkään isoihin operaatioihin varsinkaan vanhemmalla iällä.
Edellinen koiramme joutui isoon jalkaleikkaukseen vuoden vanhana. Vakuutusta ei ollut, joten kaikki meni omasta pussista. Jostain sitä rahaa sitten kerättiin ja koira leikattiin. Hyvä tuli ja koira eli pitkän elämän.
Nykyinen koira on käynyt eläinlääkärillä viime aikoina viikottain silmäsairautensa vuoksi, joka tulee olemaan elinikäinen. Sen lisäksi se on erikoisruokavaliolla, koska se on niin allerginen.
Niin kauan maksamme kuin rahaa riittää ja koira voi hoidoilla hyvin.