Aikuinen kutsuu isää iskäksi
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Enemmän rassaa nää, jotka päivittää oman äitinsä mummoksi. Mut jos se sulle sopii, niin siitä vaan.
Ja sitten vielä puhuu äidistä sisaruksillekin mummona, riippumatta siitä onko sisaruksilla omia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän rassaa nää, jotka päivittää oman äitinsä mummoksi. Mut jos se sulle sopii, niin siitä vaan.
Sinulla ei ilmeisesti ole lapsia. Vai miksi kutsut lasten isoäitiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei ilmeisesti ole lapsia. Vai miksi kutsut lasten isoäitiä?
Tuon kirjoittanut tarkoitti varmaan esimerkiksi sellaisia tilanteita, joissa oma sisko/veli kutsuu heidän yhteistä äitiään mummoksi puhuessaan äidistään sisarustensa kanssa. Ennen on sanonut, että mennään käymään porukoilla tai vanhemmilla, ja nyt lasten jälkeen puhuu mummolasta. Saattaa kysyä tältä lapsettomalta sisarukseltaan että ovatko he menossa mummolaan tarkoittaen vanhempiaan ja tämä lapseton sisarus ihmettelee että miksi hän menisi mummolaan, heidän mummonsahan on kuollut jo kymmenen vuotta sitten :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten vielä puhuu äidistä sisaruksillekin mummona, riippumatta siitä onko sisaruksilla omia lapsia.
Meillä isäni kutsuu äitiäni mummoksi minulle puhuessaan... Kai se jää jotenkin päälle kun lapsenlapsia on puoli tusinaa, mutta minua lapsettomana välillä ärsyttää. Äitini on minulle äiti, ei mummo, mutta isänikin on jo vanha joten en jaksa korjailla tai närkästyä päin naamaa.
Meillä meneeniin, että etäistä isää sanotaan faijaksi, läheistä äitiä kutsutaan lempinimellä tai etunimellä. Meille on normaalia tehdä näin. Ennen kuin faijasta tuli etäinen, häntäkin kutsuttiin etunimellä tai lempinimellä. Meille siis termitisä tai äiti ovat etäisiä ja oikeat nimet läheisiä.
Ei se mitään, ovathan av-puhekielessä kaikki aikuiset miehet pienille 25-vuotisille naisille setiä, ja viisi vuotta heitä vanhemmat naisetkin tätejä...
Huomattavasti omituisempaa on, että meidän sisaruskatraamme kutsuu äitiä mutsiksi. Olemme kaikki yli viisikymppisiä.
Uskon, että monet kokevat tämän jopa vähän halventavana. Sitä se ei kuitenkaan vähimmässäkään määrin ole, vaan arvostamme äitiämme suuresti.
No minäkin sanon isääni iskäksi. En nyt näe tätä ongelmaasi ap. Mikä olisi se oikea termi? Mun mieheni sanoo isäänsä äijäksi ja musta se on hassua, mutta jokaisella on se oma tapansa eikä niistä mikään ole "väärä"
Minä kutsun. Olen aina kutsunut, miksi ihmeessä alkaisin yhtäkkiä kutsua jollain muulla nimityksellä.
Siitälähtien kun meillä on ollut lapsia se on ollut aina vaari.
Jaa, mitkäs ovat ne sallitut nimitykset? Aika kankeeta olisi kutsua vanhempia isäksi ja äidiksi. Ovat olleet aina mulle iskä ja äiskä. Ja mäkin olen kolmekymppinen nainen.