Mies sanoi että olen hyväksikäyttäjä
Mielestäni näin ei ole. Opiskelen ja mieheni käy töissä. Sen takia saan pelkän opintotuen (200e kuukaudessa). Mies joutuu tästä syystä maksamaan laskut ja asumiskulut. Minun rahani menevät ruokaan ja kodintarvikkeisiin kokonaisuudessaan.
Mies sanoo nyt että olen ihmiskunnan loinen ja käytän häntä hyväkseen kun hän joutuu maksamaan minunkin asumiseni. Minulla on opiskelun ohessa kaksi työpaikkaa joista saan vaihtelevasti vuoroja. Se ei riitä vaan minun pitäisi keskeyttää koulu ja mennä töihin (se kun on niin helppoa vain MENNÄ). Teen kaikkeni minkä pystyn, pesen pyykit, siivoan ja teen ruoat aina hänelle valmiiksi eli hänen täytyy vain käydä töissä ja vapaa-aikana olla rennosti. Olen myös ottanut pikavippejä että talous pyörii, kulutusluottoja ja osamaksusopimuksia nimiini että olemme saaneet esimerkiksi uuden pesukoneen hajonneen tilalle, uudet puhelimet molemmille kun vanhat olivat niin rikki yms. Ne ovat näillä näkymin menossa ulosottoon kun ei niitä makseta.
Työharjoittelun jälkeen jään näillä näkymin paikkaan töihin ja olen koittanut selittää että tämä ei ole pysyvää mutta hän ei ymmärrä. Olenko todella vain siivellä eläjä ja hyväksikäyttäjä, onko liiton oltava aina pelkkää ylämäkeä ja juhlaa? Jos hänelle kävisi jotain, jäisi vaikka työttömäksi, tottakai auttaisin ja pitäisin perheen pystyssä kunnes tilanne muuttuisi ja en sen takia ymmärrä miksi hän ajattelee sen niin eri tavalla...
Hän yleensä uhkailee riidoissa lähtevänsä ja nauttivansa siitä, kun minun koko elämäni tuhoutuu ilman hänen apuaan...
Ensin voisit jättää miehen pyykit pesemättä, hänen lakanansa ja pyyhkeensä vaihtamatta ja ruokansa tekemättä ja astiansa pesemättä, koska hänen mielestään niillä ei kerran ole mitään arvoa. Muutenkin on älytöntä tehdä kaikki kotityöt yksin, miehesi EI arvosta sitä ja tilanne muuttuu mahdottomaksi, jos teet pitkää päivää, kuten (yli)töitä ja/tai opiskelet, saati jos saatte lapsia.
Ellei tilanne parane, myyt ostamasi, miehen käytössä olevan puhelimen (sillä varauksella, että se on sinun, ehkä ole antanut sitä, lahjaa ei voi ottaa pois!).
Älä missään tapauksessa menetä luottotietojasi! Hae apua kunnalliselta velkaneuvojalta, opiskelijahuollosta tms. tai edes pankista. On parempi anoa kohtuukorkoista lainaa kuin tuhota tulevaisuutensa luottotietojen menetyksellä: et saa silloin vuokra-asuntoa (ehkä mitään muutakaan vuokralle). Et saa lainaa, et vakuutuksia, et ostaa netistä, et ehkä edes puhelinliittymää, samoin yllättävän moniin työpaikkoihin, joissa esim. käsitellään ihmisten tietoja, saati raha-asioita, vaaditaan puhtaat luottotiedot. Syö vaikka sammalta, mutta älä tuhoa luottokelpoisuuttasi eli koko tulevaisuuttasi!
Miehesi luonteesta sen verran, että stressaavina aikoina nimenomaan nähdään millainen ihminen on: mitä hän aidosti sinusta ajattelee ja miten kohtelee. Kyllä sinulla on oikeus ottaa tämä kaikki puheeksi. Toista ihmistä ei voi muuttaa, hänen pitää itse sitä haluta. Mitä sinä haluat elämältäsi?