Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ompelu/käsityötaitoiset! Mitä teen - ohuen neuletakin avonaiset etuliepeet rullaantuvat

Vierailija
21.10.2017 |

Rullaantuvat sisäänpäin monta senttiä, ei näytä kivalta ja avonaiseksi ilman nappeja tehty takki ei istu hyvin siitä syystä.

Mitä teen noille liepeille? Ompelenko jotain kanttinauhaa vahvistukseksi vai mitä ehdottaisitte?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ketään osaavaa paikalla nyt?

Vierailija
2/10 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäkysymys: jos ompelen sitä kanttinauhaa, miten olisi paras asetella se? Koko nauha nurjalle puolelle siihen liepeen reunaan, vai puolet etu- ja puolet nurjalle puolelle taittaen vai miten? Siitä kantatusta liepeestä ei saisi tietenkään tulla venyneen aaltoileva, vaan suora. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko itse tehty neuletakki?

Vierailija
4/10 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole itse tehty, on ostettu pari vuotta sitten. Tykkäisin kovasti käyttää sitä, mutta tuo rullaantuminen häiritsee. ap

Vierailija
5/10 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit virkata uuden reunan villatakille.

Villatakin pitää muotoilla pesun jälkeen eli kuivata vaakatasossa mittoihin oiottuna.

Joskus jopa pingottaa nuppineuloilla.

Vierailija
6/10 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompele sinne reunaan vuoritus tai kovikekangas?

Vierailija
7/10 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole pessyt sitä vielä. Se rullaantuminen alkoi heti, pidetty kaksi kertaa. Olen silittänyt reunoja varovasti, ei auta sekään. Sitten syntyi idea siitä kanttinauhavahvistuksesta. Se ei ole villaa, vaan seitinohutta puuvillan ja polyacrylin sekoitusta. ap

Vierailija
8/10 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

rullaantuminen johtuu yleensä siitä, että resori vetää reunan vähän takin tunko-osia pienemmäksi. (Jos siellä ei ole resoria, tai muuta hulpiota tai reunaketta, vaan reuna jatkuu suoraa neuletta, reuna on tarkoitettukin rullaantumaan). Tätä yleensä yrittään hallita silittämällä ja koskeata kuosittelemalla (eli oikeaan muotoon venyttämällä ja siinä kuivattamalla)

Voi halutessasi yrittää ommella reunaan jonkun vahvikkeen (ei mistään puuvillakanttinauhasta, vaan esim silkkinauhasta) mutta reunasta tulee ohuessa neuleessa silloin selvästi tönkkö. Lisäksi nauhan ompelu ohueen neuleen reunaan siististi voi olla aika haastavaa ja onnistuu ehkä varmimmn käsin. Ja jotta se onnistuu ollenkaan, on parasta varmistaa, että sen nauha ei ole liian lyhyt, koska muuten se vetää reunaa entistä enemmän suppuun ja rullalle.

Vierailija
9/10 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on englanniksi, mutta näin olen itse tehnyt.

https://lladybird.com/2014/06/20/tutorial-how-to-stablize-a-buttonband-…

Vierailija
10/10 |
22.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on englanniksi, mutta näin olen itse tehnyt.

https://lladybird.com/2014/06/20/tutorial-how-to-stablize-a-buttonband-…

Hei tämä on loistava, kiitos tuhannesti! Minulla on vielä helpompaa, kun ei ole nappeja. ap