Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita jotka ovat tyytyväisiä siihen, että Länsimetro ei ole vieläkään aloittamassa?

Vierailija
20.10.2017 |

Kun tulin eilen bussilla töistä kotiin Länsiväylää pitkin, ihastelin jälleen rantojen värikylläistä ruskaa ja syysauringossa eloisasti kimaltelevaa merta bussin ikkunasta. Samalla en voinut olla murehtimatta sitä, että tämä kaikki jää näkemättä ja kokematta sen jälkeen, kun länsimetro aloittaa ja suorat bussiyhteydet Espoosta Helsinkiin loppuvat. Suoraan sanottuna olen tyytyväinen, että niin ei ole vielä tapahtunut, ja saan yhä jonkin aikaa nauttia niistä upeista luonto- ja merimaisemista, mitä Länsiväylän varsi bussimatkustajille tarjoaa.

Mielestäni on ihan käsittämätöntä, että ihmiset pakotetaan vastaisuudessa matkustamaan maan alla metrotunnelin pimeydessä (tai metrovaunujen likaisenväristen loistelamppujen kelmeässä hohteessa) tuijottaen apaattisesti vaunujen ikkunoista näkyvään mustaan tyhjyyteen. Eivätkö metrohanketta ajaneet virkamiehet missään vaiheessa tulleet ajatelleeksi, kuinka merkittävä resurssi ihmisten mielenterveyden kannalta työmatkoilla bussin ikkunasta näkyvät luonto- ja merimaisemat ovat, ja mitä tämän resurssin hukkaan heittäminen tulee epäsuorasti maksamaan? Puhumattakaan siitä, mitä ihmisten vireystasolle ja jaksamiselle tapahtuu, kun päivänvalossa ennen työpäivää vietetty aika tulee metrolla matkustamisen myötä lyhenemään selvästi.

Itse olen kokenut, että bussin ikkunasta näkyvä auringonnousu meren yllä on mitä parhain herättäjä ennen työpäivää, ja sillä on selvä vaikutus ainakin omaan mielialaani ja vireystilaani. Kuinka mahtaa vastedes käydä, kun ihmiset laitetaan matkustamaan aamulla töihin maan alla metrotunnelin hämärässä? Ovatko he puoliksi unessa vielä työpaikallakin?

Kokonaan oma lukunsa on se, että monilla ihmisillä suorista bussiyhteyksistä metroon siirtyminen tulee pidentämään työmatkojen kestoa merkittävästi, sanoivat viralliset laskelmat mitä hyvänsä. Itselläni tällä hetkellä suora bussimatka kotiani lähimpänä olevalta pysäkiltä Länsiväylää pitkin Ruoholahteen kestää reilut 10 minuuttia, Kamppiin noin 15. Tästä ei voi haaveillakaan enää sitten kun metro on aloittanut liikennöintinsä. Syynä on toisaalta se, että metro kulkee bussia pitemmän matkan kiertäessään Otaniemen ja Keilaniemen kautta, toisaalta taas se, että metron keskinopeus on alhaisempi kuin bussin.

Kannattaa huomata, että metron huippunopeus tunnelissa on vaatimattomat 70 km/h, ja sekin saavutetaan vain hetkeksi, kun merkittävä osa asemien välisestä matkasta menee joko kiihdyttäessä tai jarruttaessa. Kun mukaan lasketaan pysähdykset ja seisoskelu jokaisella asemalla (joita muuten on enemmän kuin bussipysäkkejä Länsiväylän varrella) ja se, kuinka metron raskaudesta johtuvien pitkien kiihdytys- ja jarrutusaikojen vaikutus kertautuu lyhyiden asemavälien seurauksena, niin metron keskinopeudeksi tulee onneton 10-15 km/h. Tällä on aivan turha yrittää päästä edes lähelle niitä matka-aikoja, mihin suorilla bussiyhteyksillä pystytään.

Tähän kun lisätään vielä liityntäliikenteestä aiheutuvat ylimääräiset viivästykset (siis joko metron tai liityntäbussin odottelu asemalla, plus siirtyminen liikennevälineestä toiseen), niin avot! Itse arvelen että oma matka-aikani pitenee vähintään kaksinkertaiseksi aikaisempaan nähden, ehkä enemmänkin. Tämä kaikki on tietenkin pois henkilökohtaisesta vapaa-ajastani, minkä lisäksi täytyy laittaa herätyskello soimaan aikaisemmin aamulla, että ehtii töihin samaan aikaan kuin ennen.

Kaiken huippuna on oikeastaan se, että HSL kehtaa vieläpä puhua länsimetron aiheuttamista korotuspaineista lippujen hintoihin! Jos noiden edellä luettelemieni haittojen lisäksi vielä lippujen hinnatkin kohoavat, niin onko silloin mikään ihme, että osa ihmisistä on vastustanut länsimetroa kiivaasti alusta asti?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, toivon ettei  se valmistu ennen Olkiluoto 3:a!

Vierailija
2/43 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon ettei alakaan ! Ärsyttää koko metroasia ja olisin tyytyväinen bussilla matkustamiseen jatkossakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, Iisakinkirkkoakin rakennettiin 40 vuotta että toivoa on, että säästymme tuolta vielä tovin. Vähän vaan ahdistaa se, että metroon syydetään kuitenkin koko ajan miljoonia. 

Vierailija
4/43 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään tietoa miten Länsimetro tulee vaikuttamaan Espoon 150 -bussiin?

Vierailija
5/43 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät ole matkalla Kamppiin vaan idemmäs. Eiköhän se heitä auta.

Vierailija
6/43 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään tietoa miten Länsimetro tulee vaikuttamaan Espoon 150 -bussiin?

Samoin kuin muihinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/43 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sillä ei pääse enää kuin Matinkylään, jossa on vaihdettava metroon. Näillä näkymin näin olisi vuoden alusta lähtien.

Vierailija
8/43 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä "toivottavasti ei ikinä" -hypetystä ja naureskelua. Alkuun vitsit "I want to believe" naurattivat, eivät enää. Toivon mukaan liikennöinti alkaa pian.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/43 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ihan kiva. Espoo on ok, mutta halutaanko me espoolaisia NIIN iholle? Jos espoolaiset sivistyvät, niin siitähän tulee Helsinki.

Vierailija
10/43 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun metro ei liikennöi, sinne ne verovarat uppoaa. Haluan vastinetta verorahoilleni. Metro kulkemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/43 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kun metro ei liikennöi, sinne ne verovarat uppoaa. Haluan vastinetta verorahoilleni. Metro kulkemaan.

Tämä oli minunkin pointtini.

#8

Vierailija
12/43 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me itähelsinkiläiset olemme jo 35 vuotta kulkeneet metrolla töihin ja hereillä ollaan. Miettikääpä, millaiset ruuhkat Itäväylällä olisi nykyisten sijaan, jos metroa ei olisi ja kaikki ne tuhannet ihmiset matkaisivat omilla autoilla ja busseilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/43 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me itähelsinkiläiset olemme jo 35 vuotta kulkeneet metrolla töihin ja hereillä ollaan. Miettikääpä, millaiset ruuhkat Itäväylällä olisi nykyisten sijaan, jos metroa ei olisi ja kaikki ne tuhannet ihmiset matkaisivat omilla autoilla ja busseilla.

Itä-Helsingissä metro kulkeekin suuren osan matkasta maan pinnalla päivänvalossa.

Vierailija
14/43 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät maanalle piiloon niin mun on kiva vedellä länsiväylää miun meselläni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/43 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me itähelsinkiläiset olemme jo 35 vuotta kulkeneet metrolla töihin ja hereillä ollaan. Miettikääpä, millaiset ruuhkat Itäväylällä olisi nykyisten sijaan, jos metroa ei olisi ja kaikki ne tuhannet ihmiset matkaisivat omilla autoilla ja busseilla.

Itä-Helsingissä metro kulkeekin suuren osan matkasta maan pinnalla päivänvalossa.

Todisti vain itähelsinkiläisten sivistyksen asteen...

On se minusta vähän eri mennä maanpinnalla tai meren alla kallion sisällä. 

Vierailija
16/43 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään tietoa miten Länsimetro tulee vaikuttamaan Espoon 150 -bussiin?

On.Sen kyydissä joutuu köröttelemään 40 min Länsiväylän viereistä katua Tapiolaan asti metroon päästäkseen (en suosittele) ellei halua vaihtaa Espoonlahdessa toiseen bussiin jolla pääsee Matinkylään. Numero muuttuu 150:sta 124:ksi  tai  jtn sinnepäin.

Arvaapa ostinko  oman auton?

Vierailija
17/43 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en näe länsimetrolle minkäänlaisia järkiperusteita. Ne 1,2 miljardia euroa mitä siihen on pumpattu, olisi voinut käyttää niin paljon paremminkin! Tuolla summalla olisi saanut vaikka kuinka monta pikaraitiotietä, ja jos vastaava rahamäärä olisi sijoitettu bussiliikenteen kehittämiseen, niin tyytyväisiä joukkoliikenteen käyttäjiäkin voisi tällä hetkellä olla enemmän lipputuloja tuottamassa.

Vierailija
18/43 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaalaisena olen kaikkea muuta kuin tyytyväinen siihen että me pääkaupunkiseudun asukkaat kustannamme espoolaisille jo yli vuoden ajan tuplayhteydet, länsimetron syöttöliikenteineen ja vanhan aikataulun mukaisen ryöstöhintaan ostetun suoran bussiliikenteen. Sovittu linjauudistus olisi vain pitänyt pitää jo vuoden 2016 elokuusta, kyllä espoolaiset olisivat stadiin löytäneet niilläkin yhetyksillä.

Vierailija
19/43 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä tuplayhteydet? Meinaatko, että bussiliikenne olisi pitänyt lopettaa silloin, kun metron PITI valmistua.

Vierailija
20/43 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vantaalaisena olen kaikkea muuta kuin tyytyväinen siihen että me pääkaupunkiseudun asukkaat kustannamme espoolaisille jo yli vuoden ajan tuplayhteydet, länsimetron syöttöliikenteineen ja vanhan aikataulun mukaisen ryöstöhintaan ostetun suoran bussiliikenteen. Sovittu linjauudistus olisi vain pitänyt pitää jo vuoden 2016 elokuusta, kyllä espoolaiset olisivat stadiin löytäneet niilläkin yhetyksillä.

Miten kuvittelet espoolaisten löytävän stadiin suunnitelmien mukaisilla liityntälinjoilla, jos metro ei kulje? Ymmärrätkö, että suunnitelmissa Espoosta ei enää kulje busseja Helsinkiin, vaan Espoon ja Kirkkonummen bussit ajavat joko Matinkylän tai Tapiolan metroasemille. Niistä ei ole mitään bussiyhteyttä stadiin. No, Tammisaaresta saattaa vielä kulkea jokin kaukoliikenteen linja noin tunnin välein Matinkylän kautta, mutta ei sen kapasiteetti riitä millään tuhansille espoolaisille.

Kyllä minäkin autottomana espoolaisena vastustin Länsimetroa jo ennen sen rakentamista, mutta jäin valitettavasti siinä vaiheessa vähemmistöön.