Parhaat euroviisukappaleet?
Mitkä euroviisubiisit on jääneet mieleesi poikkeuksellisen hyvinä?
Kommentit (195)
Vierailija kirjoitti:
Goodbye to yesterday - Stig Rästä Viro
Leyla - Hari Mata Hari Bosnia Hertsegovina
Fairytale - Alexander Rybak Norja
Noi on parhaat, sama maku kuin minulla :).Leyla on aivan ihana.
Sata salamaa, Hard Rock Hallelujah, Euphoria (yksi kaikkien aikojen parhaimmista). Sit on tietty niitä jotka on jääneet mieleen olemalla niin kammottavan huonoja, tyyliin se viime kevään jodlaus tai se yhden vuoden vanha-brittimies-räppää-teinien-kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä paras euroviisubiisi ikinä. Ihan liian hyvä noihin karkeloihin.
Urban Symphony: Rändajad
Ei hitto olin kokonaan unohtanut tämän mutta tää on aivan UPEA.
Niin joo ja viihdearvon takia tietenkin Verka Serduchka!
Mulla ehdoton lemppari on aina ollu Alexander Rybakin fairytale enkä usko että se koskaan tulee muuttumaan💗
Vicky Leandros - L'amour est bleu
60 ja 70-luvuilla oli parhaat euroviisurallit. Melkein joka vuosi jäi voittokappale tai joku muu, joskus useampi, klassikoksi. Sen jälkeen on mennyt vähän huonommin paria poikkeusta lukuunottamatta.
Venäjä 2000 - Solo
Ukraina 2004 - Wild dances
Suomi 2006 - Lordi
Islanti 2009 - Is it true ?
Saksa 2010 - Satellite
Turkki 2010 - We could be the same
Ranska 2010 - Allez ola ole
Slovenia 2011 - No one
Ruotsi 2011 - popular
Ruotsi 2012 - euphoria
Ruotsi 2014 - undo
Alankomaat 2014 - Calm after the storm
Italia 2015 - Grande amore
Viro 2015 - Goodbye to yesterday
Kypros 2018 - fuego
Islanti 2019 - Hatrid mun sigra
Israel vm.2008.
Muistan miten kuuntelin ja katsoin tätä ihan häkeltyneenä ja edelleen koskettaa. Itku tuli myös siitä, kun tajusin että tästäkin on jo 11 vuotta aikaa!
YsiViisSeiska kirjoitti:
Venäjä 2000 - Solo
Ukraina 2004 - Wild dances
Suomi 2006 - Lordi
Islanti 2009 - Is it true ?
Saksa 2010 - Satellite
Turkki 2010 - We could be the same
Ranska 2010 - Allez ola ole
Slovenia 2011 - No one
Ruotsi 2011 - popular
Ruotsi 2012 - euphoria
Ruotsi 2014 - undo
Alankomaat 2014 - Calm after the storm
Italia 2015 - Grande amore
Viro 2015 - Goodbye to yesterday
Kypros 2018 - fuego
Islanti 2019 - Hatrid mun sigra
Muistaakseni Suomi ei ole koskaan edustanut kappaleella nimeltä Lordi.
Eres tu 1973
L'oiseau et l'enfant 1976
Waterloo 1974
I see a star 1974
Ding A Dong 1975
A ba ni bi 1978
Parlez-vous français 1978
Disco tango 1979
Dshinghis Khan 1979
Katson sineen taivaan 1979
Sokrates 1979
Amsterdam 1980
Johnny Blue 1981
Making your mind up 1981
Ein bißchen Frieden 1982
Diggi-loo, diggi-ley 1984
La dolce vita 1989
Bandido 1990
Tule luo 1993
Bye bye baby 1994
Diva 1998
Hard rock halleluja 2006
La la love 2012
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän on äärimmäisen helppo vastata. Nehän tulee tietysti euroviisujen kulta-ajalta 70-luvun alusta, jolloin euroviisut oli vielä arvoisensa kilpailu suurine liveorkestereineen.
Eli ylivoimainen ykkönen on Anne-Marie Davidin esittämä vuoden 1973 voittaja Tu te recoinnaitras, josta tehty suomicover Nuoruus on seikkailu (Katri-Helena), on yksi kaikkien aikojen parhaista käännösiskelmistämme.
Hyvänä kakkosena tulee vuoden 1972 voittaja Vicky Leandrosin esittämä Apres toi.
Molemmat edustivat Luxenburgia, vaikka kumpikaan ei ollut luxenburgilainen. Anne-Marie oli ja on ranskalainen ja Vicky kreikkalainen.
Silloin tehtiin kaikista kipaleista suomiversiot, laulut jäi mieleen sekä monesta tuli ihan kestosuosikki! Hyvänä esimerkkinä toi mainitsemasi Katri-Helenan kappale.
Olen samaa mieltä! 70-luvulla tehtiin parhaat biisit, joista tuli ikivihreitä. Silloin panostettiin melodioihin, eikä ulkoisiin juttuihin. Lisäksi musiikki tehtiin oikeilla instrumenteilla eikä tietokoneilla.
Islannin Yohannan Is it true -kappale vuoden 2009 euroviisuista. Mielestäni paljon parempi kappale kuin kisat sinä vuonna voittanut Norjan kappale.
Vierailija kirjoitti:
Vicky Leandros - L'amour est bleu
Sama minulla, L'amour est bleue on Euroviisujen euroviisu!. Tykkään myös muista 60- ja 70-lukujen ranskankielisistä viisuista, esim. Après toi, Un banc un arbre une rue, Tu te reconnaîtras, Un deux trois, Poupée de cire, poupée de son, Un premier amour, ja 80-luvulta Pas pour moi ja Vivre. Myös Israelin vuoden -76 euroviisu Emor shalom on jäänyt mieleen ja Ofra Hazan Hi 80-luvun alusta. Yksi suurista viisusuosikeistani on Saksan silloisen liittotasavallan kakkoseksi Norjalle v. 1985 jäänyt Für alle. Briteillä on paljon hyviä, Save your kisses for me etunenässä, ja Beg steal or borrow, Love shine a light, Puppet on a string ja Rock bottom. Pohjoismaisista Abban jälkeen muistuu parhaiten Tanskan v. -63 viisuvoittaja Dansevise, joka oli omana aikanaan varmaan kovinkin moderni beatvalssi akustisine kitaroineen. Meiltä La dolce vita, Fantasiaa, Muistathan ja euroviisukarsinnoista Riki Sorsan Haaveissain vainko oot mun. Ja Lordi sen takia kun se vihdoin voitti. :D
Muitakin toki on, sellaiset 49-50 vuotta kun on näitä henkilökohtaisiakin viisumuistoja jo. 90-luvulla ja 2000-luvun alussa monet viisut katselin vain pisteidenlaskun osalta enkä ole kovin innoissani ollut näiden vanhojen itäblokin maiden mukaantulostakaan. Jos saisin päättää, mentäisiin takaisin alkuperäiseen muottiin eli ainoastaan vanhat EBU-maat mukana ja viisut olisivat taas laulukilpailut. Mutta dääämm, ei minulta kukaan kysy. :D
Tshingis Khan. A-ba-NI-bi. Le papa penquin. Nämä. Mutta yli kaiken, paras koskaan: Waterloo.
Robin Bengtssonin I can´t go on. Siinä huippuhyvä biisi joka tavalla.
Vastasin jo ensimmäisellä sivulla, mutta täydennän listaani:
- Hold Me Now (Irlanti 1987)
- Je suis l'enfant soleil (Ranska 1979)
- Per Lucia (Italia 1983)
- Waterloo (Ruotsi 1974)
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Monia hyviä mainittu, lisään vielä I treni di Tozeur'in ja Si'n.
I treni de Tozeur! Joooo!
Vierailija kirjoitti:
Eres tu 1973
Waterloo 1974
I see a star 1974
Ding A Dong 1975
A ba ni bi 1978
Parlez-vous français 1978
Disco tango 1979
Dshinghis Khan 1979
Katson sineen taivaan 1979
Sokrates 1979
Amsterdam 1980
Johnny Blue 1981
Making your mind up 1981
Ein bißchen Frieden 1982
Diggi-loo, diggi-ley 1984
La dolce vita 1989
Bandido 1990
Tule luo 1993
Bye bye baby 1994
Diva 1998
Hard rock halleluja 2006
La la love 2012
Hieno lista. Paitsi I see... on mulle tuntematon. Ja diggiloodiggi... yhtye pitäisi lähettää Pohjois-Koreaan.
Bye bye on kestänyt hyvin aikaa. Tykkään myös Marionista, Virvestä ja Aspelundista. Dingedong ja Johnny Blue ja Ranskan Lintu ja lapsi, ovat todella hienoja. Lintu ja lapsi (Maryam) on ollut soittolistallani varmaan kymmenen vuotta, vaikken kuuntele juuri muuta kuin punkkia ja metallia.
Listaan voisi lisätä lisätä vielä Israelin Danan voittobiisin ja Itävallan Conchitan biisin.
Viime vuoden voittaja oli huikea
Duncan Laurence - Arcade
Muita:
Rise like a Phoenix
Molitva
Layla
Sebi Slovenia 2019
Il Volo - Grande Amore