Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sanotaan että tuet ovat liian hyvät

Vierailija
20.10.2017 |

Eikä että palkat ovat liian huonoja?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli tuki on yhtä iso kuin palkka niin silloin tuet on liian isoja! Ei makaamalla kuulukaan saada palkkaan verrattavaa "tuloa".

Palkat nyt on mitä on.

Vierailija
2/31 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli tuki on yhtä iso kuin palkka niin silloin tuet on liian isoja! Ei makaamalla kuulukaan saada palkkaan verrattavaa "tuloa".

Palkat nyt on mitä on.

Mutta jos vuokrat on korkeita ja eläminen maksaa vähintään sen 487€/kk niin eikö työn pitäisi olla sen verran kannattavaa että sillä saa jotain muutakin kuin sen välttämättömän?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan palkkaa ja silti joudun hakemaan toimeentulotukea.

Vierailija
4/31 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ongelma on tämä täysin sairas pankkijärjestelmä. Se aiheuttaa hintojen jatkuvan nousun. Jos pankkijärjestelmä ei muutu, tämänkään maan taloustilanne ei parane. Romahdusta odotellessa.

Vierailija
5/31 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkat nyt on mitä on.

Missä kokoaikatyössä palkka on alle 700 €/kk brutto? Ton verran suurinpiirtein on työmarkkinatuki riippuen onko lapsia ja kuinja monta. Siitä lähtee 20 % veroa.

Toi on tuki työttömälle.

Asumistuki on asia erikseen, sitä ei saa läheskään kaikki työttömät, ei tarvii olla kuin työssä käyvä puoliso ja/tai omistusasunto niin asumistukea ei saa. Toisaalta moni pienipalkkainen työssäkävijä saa asumistukea.

Toimeentulotukea saa vielä harvempi ja tämäkin tuki on mahdollinen työssäkävijälle.

On vaikea kuvitella tilannetta, jossa kokoaikatyöstä 700 e/brutto saava, yksin vuokralla asuva EI saisi asumistukea ihan samalla tavalla kuin työtön sen saa.

Työmarkkinatuki on niin pieni, että käytännössä mikä tahansa työ on taloudellisesti paljon kannattavampaa.

Tein 3 kk töitä 1500 e bruttopalkalla. Koska maksoin siitä niin pienen veron (palkkatulo), mulla jäi yli tuplasti käteen rahaa työmarkkinatukeen verrattuna. Vaikea ajatella ettei tämä nimenomaan taloudellisesti kannustaisi töihin.

Toki on porukkaa joka valitsee sen vaatimattoman toimeentulon ja paljon vapaa-ajan. Sitä pääsee kyllä kokeilemaan ihan jokainen halukas.

Vierailija
6/31 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan peruspäivärahan, verojen jälkeen 512€/kk, asumistuen 275€/kk ja toimeentulotukea n.100€/kk. Toimeentulotuella kaikki laskut maksaa Kela (vain sähkö ja mahdolliset tk-maksut ym).

Työssä ollessa verojen ja muiden maksujen jälkeen tilille kolahtaa juurikin n.1500-1600€/kk. Vuokran ja laskujen jälkeen jää noin 800 ja rapiat. Se on pari sataa enemmän kuin tukiaisista. Jos tarvii käydä lääkärissä/hammashoidossa ym niin se on aika nopeasti nollattu se erotus.

Mielestäni se on aika vähän. Onneksi joinain kuukausina sain tehdä ylitunteja ja palkkakin oli vähän isompi.

En tiedä onko tuet liian isot, koska niillä on aika vaikea tulla toimeen ilman että saa apua jostain. Jos on tuttuja jotka voi rahallisesti auttaa välillä ja käy leipäjonoissa on helpompaa. Mutta mulla esimeriksi ei ole ketään joka jeesaisi tiukassa paikassa ja leipäjonot tuntuu hävettävältä. Siellä on ainakin täällä meillä päin tosi paljon sellaisia jotka tarvii ehkä enemmän kuin minä, narkkareita, oikeasti ongelmaisia lapsiperheitä ja eläkeläisiä. Mua ahdistaa mennä sinne.

Vierailija
7/31 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiinnolla odotan miten se perustulokokeilu päättyy. Kauanko sen pitikään kestää? Millon saadaan tuloksia?

Vierailija
8/31 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä saan peruspäivärahan, verojen jälkeen 512€/kk, asumistuen 275€/kk ja toimeentulotukea n.100€/kk. Toimeentulotuella kaikki laskut maksaa Kela (vain sähkö ja mahdolliset tk-maksut ym).

Työssä ollessa verojen ja muiden maksujen jälkeen tilille kolahtaa juurikin n.1500-1600€/kk. Vuokran ja laskujen jälkeen jää noin 800 ja rapiat. Se on pari sataa enemmän kuin tukiaisista. Jos tarvii käydä lääkärissä/hammashoidossa ym niin se on aika nopeasti nollattu se erotus.

Mielestäni se on aika vähän. Onneksi joinain kuukausina sain tehdä ylitunteja ja palkkakin oli vähän isompi.

En tiedä onko tuet liian isot, koska niillä on aika vaikea tulla toimeen ilman että saa apua jostain. Jos on tuttuja jotka voi rahallisesti auttaa välillä ja käy leipäjonoissa on helpompaa. Mutta mulla esimeriksi ei ole ketään joka jeesaisi tiukassa paikassa ja leipäjonot tuntuu hävettävältä. Siellä on ainakin täällä meillä päin tosi paljon sellaisia jotka tarvii ehkä enemmän kuin minä, narkkareita, oikeasti ongelmaisia lapsiperheitä ja eläkeläisiä. Mua ahdistaa mennä sinne.

Onhan se kuitenkin viisisataa helposti enemmän kun mitä työttömälle jää eli 800 vs 300(jää työttömälle peruspäivärahalaiselle kulujen jälkeen) on aika erilainen kuukausi tulo. Mutta silti olen samaa mieltä että palkat ovat liian alhaiset kun tuo ei edes ole pienin palkka. 

Vierailija
9/31 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä että palkat ovat liian huonoja?

Kukaan ei tainnut vielä oikeasti vastata? En minäkään osaa.

Mut mietin että kansaa kusetetaan ja puhutaan asioista vain niin kuin markkinatalous, "eliitti" ja muu valtaapitävä porukka haluaa.

Että tehkää vaan töitä (joita ei ole) ja leikataan kaikki tuet koska ihmiset on ideologisesti työttömiä kuitenkin, ainakin os(si/a).

Ykstyistetään sairaan- ja terveydenhoito. Lopulta lastenhoito. Koulut. Kaikki. Rahat valuu jonnekin veroparatiisiin. Tehdään uhkia Venäjästä tai maahanmuuttajista tai mielenterveysongelmaisista tai uusnatseista tai anarkisteista tai ebolasta tai mistä milloinkin jotta kukaan ei tajua kuinka oikeasti se vihollinen toimii jossain näkymättömissä ja riistää ihmisiltä hyvinvoinnin.

Mua pelottaa.

Vierailija
10/31 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin hyvä kysymys ap. En kyllä osaa vastata. Mielestäni monella alalla on ihan naurettavan huonot palkat. Siis että oikeasti täydillä 40h/vko tunneilla tienaat jonkun 1700e brutto... Aivan käsittämätöntä.

Vierailija
11/31 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä kokoaikatyössä palkka on alle 700 €/kk brutto? Ton verran suurinpiirtein on työmarkkinatuki riippuen onko lapsia ja kuinja monta. Siitä lähtee 20 % veroa. 

Muuhun en puutu, mutta on se kumma kun tätä 20% veroa jaksetaan niin sitkeästi viljellä. Veroa peritään verokortin mukaan. Itse kun olin työmarkkinatuella, veroja minulta meni 0,5% eikä tullut edes mätkyjä. Vaikka sain työmarkkinatukea koko vuoden ajalta. Verotus on jokaisella henkilökohtainen ja jos on paljon vähennyksiä, niin se veroprosentti voi olla todella pieni, koska kunnallisverotuksen progressio pienillä tuloilla on todella jyrkkä.

Vierailija
12/31 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kuitenkin viisisataa helposti enemmän kun mitä työttömälle jää eli 800 vs 300(jää työttömälle peruspäivärahalaiselle kulujen jälkeen) on aika erilainen kuukausi tulo. Mutta silti olen samaa mieltä että palkat ovat liian alhaiset kun tuo ei edes ole pienin palkka. 

Joo toki oisin mielummin töissä ja ottaisin sen palkan! Kyllä se tekee eron kuitenkin. Mutta ei se niin paljon kannattavampaa ole kuin moni tuntuu ajattelevan. Ja koska olen ollut pitkään jo pätkätöissä niin siitä palkasta tulee sitten tehtyä niitä hankintoja mitä tuilla ei saa (talvi-/liikuntavarusteet, kodinkoneet esimerkiksi ).

T. se jolle vastasit

Vierailija
13/31 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuet koetaan liian suuriksi, jos työtön tai perhe, jossa kukaan ei ole töissä, voi kuitenkin asua ihan mukavasti. Moni työtön asuu yksiössä ja lapsiperhe kolmiossa tai jopa suuremmassa asunnossa. Työttömille pitäisi olla valtion tai kunnan taholta soluasuntoja, sellaisia missä opiskelijat ennen asuivat. Nykyisin opiskelijoiden soluasunnotkin on monesti sellaisia, että jokaisella on oma vessa ja suihku, vain keittiö on yhteinen. Tällainen asuminen olisi enemmän kuin riittävä työttömälle, jota yhteiskunta elättää. Olisi kuitenkin katto pään päällä eikä tarvitsisi asuntotilannetta stressata. Tuosta olisi ihan hyvä ponnistaa työelämään ja tavoitella parempaa elintasoa, jos kokee tarpeelliseksi. Moni asuisi tyytyväisenä noinkin ja yhteiskunnalta säästyisi rahoja.

Helsingissä HOAS laskuttaa tällaisesta soluasunnosta 250€/kk. HOAS ei tee voittoa, mutta saa noilla vuokrilla katettua kustannukset. Tämä olisi jo iso helpotus yhteiskunnan kuluihin verrattuna nykyisiin asumismenoihin ja kalliimmat asunnot voisi jättää niille, joilla on varaa maksaa oma vuokransa.

En sitten tiedä mikä voisi olla perheiden versio samasta. Jos toinen on töissä, niin muita tukia kuin työttömyyskorvaus he eivät saa ja tämä ok. Mutta jos molemmat on työttömiä, miksi ihmeessä heille pitää kustantaa samanlainen asumistaso kuin pienituloisilla työttömillä on? Joskus työttömät asuvat jopa leveämmin kuin työssäkäyvät. Tämä ymmärrettävästi aiheuttaa närää niissä, jotka kovasti ponnistelevat toimeentulonsa eteen.

Vierailija
14/31 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin ongelmana on, että valtio maksaa asumistuet, joten esim. Helsingillä ei ole intressiä paneutua tähän ongelmaan, ei ole omasta kukkarosta pois. Jos asumistuet sälytettäisiin kuntien maksettaviksi, niin eiköhän alkaisi nousta edullisia kaupungin asuntoja kaupunkien laitamille. 

Vierailija
15/31 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu. Mua oikeasti ottaa aivoon kun paskan palkan takia joutuu hakemaan tukea. Työttömyysrahat + tuet on yhteensä niin pienet että niistä nilittää vain idarit ja riistäjät. Onneksi on perjantai niin voi päihteillä hetkeksi pahimman ketutuksen pois.

Vierailija
16/31 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu. Mua oikeasti ottaa aivoon kun paskan palkan takia joutuu hakemaan tukea. Työttömyysrahat + tuet on yhteensä niin pienet että niistä nilittää vain idarit ja riistäjät. Onneksi on perjantai niin voi päihteillä hetkeksi pahimman ketutuksen pois.

Sain just sähköpostilla ilmoituksen "valitettavasti et tullut tehtävään valituksi". Olen työhön täysin pätevä eivätkä pyytäneet edes haastatteluun. Tämä tapahtuu 9/10 työhakemuksista. Hiukan pistää vihaks..

Kolahti toi kommenttisi et perjantai ja päihteillä pois. Taidan lähtee tästä kaljakauppaan..

Vierailija
17/31 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi että saataisiin yleinen mielipide kannattamaan niiden leikkaamista ja lisää epätoivoista halpatyövoimaa Sipilän,Orpon,Bernerin ja muun koplan kyykkykesteihin.

Vierailija
18/31 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki on asia erikseen, sitä ei saa läheskään kaikki työttömät, ei tarvii olla kuin työssä käyvä puoliso ja/tai omistusasunto niin asumistukea ei saa. Toisaalta moni pienipalkkainen työssäkävijä saa asumistukea.

Asumistukea myönnetään myös omistusasuntoihin. Asumistuen tulorajat on kerros- ja rivitaloissa jonkin verran tiukemmat kuin vuokra-asunnoissa, ja selvästi tiukemmat omakotitaloissa. Mutta ainakin pienemmän summan voi asumistukea saada omistusasuntoonkin.

Vierailija
19/31 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on asumistuen laskuri, jolla näkee, paljonko missäkin tilanteessa asumistukea saa sitä hakiessa:

https://asiointi.kela.fi/aylaskenta_app/AYLaskentaApplication?&lang=fi

Vierailija
20/31 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

laskuri kirjoitti:

Tuossa on asumistuen laskuri, jolla näkee, paljonko missäkin tilanteessa asumistukea saa sitä hakiessa:

https://asiointi.kela.fi/aylaskenta_app/AYLaskentaApplication?&lang=fi

Oliko tämä nyt ketjun aiheen kannalta hyödyllinen postaus?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme