Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

9kk vauvan pukeminen rattaisiiin?

Vierailija
20.10.2017 |

Mitä päälle? Monella jo toppapuku mutta mitä ne talvella sit laittaa? Ajatus olis body, sukkikset, collegepuku, ohut fleecepuku, välikausihaalari(tuulikangasta).

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin pukisin vaatteisiiin.

Vierailija
2/22 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan toppapuvun, mutta en laita sen alle mitään välihaalareita, kuten kylmemmällä ilmalla. Tuulipukuhaalaria mulla ei ole ja collegehaalari tuntuu liian ohuelta tähän lämpötilaan. Lapsi on ainakin tuntunut riisuttaessa sopivan lämpöiseltä. Ei hikinen, eikä kylmältä, joten tällä mennään. Mulla on 3 toppahaalaria ja nyt olen käyttänyt niistä vähän ohuempaa toppahaalaria, löytyy siis vielä lämpösempikin versio pakkasia varten. Lapsi on reilu yksivuotias.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herranenaika taas. Kaipa sinä itse tunnet lapsesi ja tiedät onko kylmä/kuumaverinen. Kovin paljon puette, ellette sitten ulkoile tuntikausia. Tunnustele lapsen iho ulkona.

Tähän aikaan vuodesta ei pitäisi vielä käyttää toppahaalairia, välikausipuku ja normaalit vaatteet alla, ei kerroksia. Hanskat/pipo ja huivi tärkeimmät.

Vierailija
4/22 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tai sit vaan trikoot ja toppahaalari. Pääsee hippasen helpommalla.

Vierailija
5/22 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Body, sukkahousut, housut, paita, villa/fleece haalari, välikausihaalari, kypärämyssy, hanskat, villasukat?

Vierailija
6/22 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä laitan toppapuvun, mutta en laita sen alle mitään välihaalareita, kuten kylmemmällä ilmalla. Tuulipukuhaalaria mulla ei ole ja collegehaalari tuntuu liian ohuelta tähän lämpötilaan. Lapsi on ainakin tuntunut riisuttaessa sopivan lämpöiseltä. Ei hikinen, eikä kylmältä, joten tällä mennään. Mulla on 3 toppahaalaria ja nyt olen käyttänyt niistä vähän ohuempaa toppahaalaria, löytyy siis vielä lämpösempikin versio pakkasia varten. Lapsi on reilu yksivuotias.

Miksi kolme toppapukua eikä kunnon välikausipukua ja merinovillahaalaria jolla pärjäisi tämän päivän suomen talvessa todella pitkälle? Miksi pakolla toppapuku päälle jossa lapsen huomattavasti vaikeampi liikkua jne? Mammojen järjenjuoksu.

Vierailija
7/22 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon pakkasella vaa sit enempi alle. Mut kyllä kun mittari on nollassa niin EHDOTTOMASTI vauvalle toppaa. - edellinen

Vierailija
8/22 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos on toppapussi vauvaa varten vaunuissa?

Vierailija
9/22 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnon pakkasella vaa sit enempi alle. Mut kyllä kun mittari on nollassa niin EHDOTTOMASTI vauvalle toppaa. - edellinen

Vastasyntynyt ja 9kk pikkasen eri asioita. Mitä puet sille vauvallesi -25 asteessa kun tukahdutat lapsen mittarin ollessa nollassa?

Vierailija
10/22 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kolme toppapukua eikä kunnon välikausipukua ja merinovillahaalaria jolla pärjäisi tämän päivän suomen talvessa todella pitkälle? Miksi pakolla toppapuku päälle jossa lapsen huomattavasti vaikeampi liikkua jne? Mammojen järjenjuoksu.

Koska ne toppahaalarit ovat ne mitä olen saanut. Yksi äp:ta ja laksi lahjana. Ja vastahan mun lapsi ottaa ensiaskeleita eli ei vielä hirveästi rymyä missään. Eikä tuo ohuempi toppahaalari nyt niin kankea ole.

Vierailija
11/22 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastasyntynyt ja 9kk pikkasen eri asioita. Mitä puet sille vauvallesi -25 asteessa kun tukahdutat lapsen mittarin ollessa nollassa?

Tämä!

Vierailija
12/22 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvä ihminen! Kyllä aikuisen täytyy osata itsenäisesti lapsi pukea vaatteisiin. Ei se nyt mitään tähtitiedettä ole. Miten tuo voi olla sinulle noin hankalaa? En ole ikinä kuullut, että äiti kyselee mitä pukee päälle vauvalle. Nyt järki käteen hoi!

Vierailija
13/22 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan lapsen mukaan on puettava eli enemmän, jos lapsi palelee ja vähemmän, jos hänen on kuuma. Vain kokeilemalla selviää mikä on sopiva juuri sinun lapselle. Rattaissa istuvalle tulee paljon helpommin kylmä kuin liikkuvalle lapselle, joten monen osalta toppahaalari ei ole yhtään liikaa.

Kysyit, että mitäs sitten talvella? Ensinäkin sen lapsen ei ole talvella yhtään sen lämpimämpi, vaikka olisi palellut jo koko syksyn eli sen vuoksi talvihaalaria ei kannata säästellä. Toisakseen talvella ilman kosteus on pienempi. Kostea ilma jäähdyttää tehokkaammin kuin kuiva, joten sama lämpötila talvella tuntuu paljon vähemmän kylmältä.

Talvella talvihaalarin alle pistetään sitten lisää kerrosksia, jos tuntuu että palelee. Esim. meillä lapsi oli perhepäivähoitajalla ja pahimmilla keleillä hänellä oli sisävaatteiden päällä (paksu) villapuku ja (pari kokoa liian suuri, jotta mahtui) fleecetakki ja siihen päälle paksu haalari. Vastaavasti rattaisiin otetaan mukaan lisälämmikettä. Esim. samaisella taaperolla oli äitiyspakkauksen makuupussi, johon sujautettiin ja isot villalapaset, jotka sai laitettu kinttaiden päälle rattailla ajelun ajaksi. Jos rahasta ei ole pulaa, niin rattaisiin saa hankittu lisälämmikkeeksi virallisia ratasmakuupusseja ja jalkapeitteitä.

Vierailija
14/22 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herranenaika taas. Kaipa sinä itse tunnet lapsesi ja tiedät onko kylmä/kuumaverinen. Kovin paljon puette, ellette sitten ulkoile tuntikausia. Tunnustele lapsen iho ulkona.
Tähän aikaan vuodesta ei pitäisi vielä käyttää toppahaalairia, välikausipuku ja normaalit vaatteet alla, ei kerroksia. Hanskat/pipo ja huivi tärkeimmät.

9-kuukautinen ei vielä paljon liiku, eikä ap:n aloituksessa tullut ilmi kuinka kauan ulkona on tarkoitus oleskella ja nukkuuko vauva mahdollisesti päiväunia ulkosalla.

Tuo "tähän aikaan vuodesta" on myös hyvin väljä käsite, sillä eri puolella Suomea on hyvinkin erilaisia lämpötiloja. Meillä Helsingissä oli tänä aamuna pakkasta -1,5 astetta, eli jos itse olisin ollut vauvan kanssa lähdössä aamusella ulos, niin välikausihaalari ja tavalliset sisävaatteet olisi ollut auttamattomasti kylmä.

Suosittelen vaunulenkkejä ja päiväunia (eli pitkää ulkoilmassa olemista) varten kunnon lämpöpussia, eli sen kanssa syksyllä pärjää kyllä ohuemmillakin ulkovaatteilla (kunhan pää ja hartiaseutu ovat lämpöisesti puettuja, ja talvella sitten toppapukua ja villapukua alle tarpeen mukaan, välikerroksia on aina helppo lisätä ja vähentää.  Kuten joku jo sanoin, niin riippuu tietysti tosi paljon vauvasta yksilönä, että kuinka lämminverinen on.

Vierailija
15/22 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvä ihminen! Kyllä aikuisen täytyy osata itsenäisesti lapsi pukea vaatteisiin. Ei se nyt mitään tähtitiedettä ole. Miten tuo voi olla sinulle noin hankalaa? En ole ikinä kuullut, että äiti kyselee mitä pukee päälle vauvalle. Nyt järki käteen hoi!

Fantastinen vastaus. Ap pyytää neuvoa, ja sinä lyttäät avunpyynnön etkä edes kerro mitään ratkaisuehdotusta. Tuliko tuosta hyvä mieli ja ylpeä olo omasta täydellisestä osaamisestasi vanhempana?

Vierailija
16/22 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä enemmän kuulostaa idiootilta nämä joiden mielestä nyt ei saa pukea tarpeeksi, koska talvella on vielä kylmempi :D mitvit. En kyllä tyhmempää ole vähään aikaan kuullut.

Vierailija
17/22 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On viisasta kysyä muilta jos on tällaisesta asiasta epävarma.

Kurjempaa on jos pukee lapsen liian kevyesti tai hiostavasti, ja se sitten sairastuu tai huutaa pää punaisena.

Pidemmälle päästään jos neuvotaan ystävällisesti, ja kysytään neuvoja kun siltä tuntuu.

Vierailija
18/22 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fantastinen vastaus. Ap pyytää neuvoa, ja sinä lyttäät avunpyynnön etkä edes kerro mitään ratkaisuehdotusta. Tuliko tuosta hyvä mieli ja ylpeä olo omasta täydellisestä osaamisestasi vanhempana?

Kyllä! On syytä olla ylpeä vanhempi :) olen samaa mieltä.

Vierailija
19/22 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Mitenköhän paljon se 9kk liikkuu siinä rattaissa että tuleekohan oikein hiki ja tukahtuu 🤔

Vierailija
20/22 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On viisasta kysyä muilta jos on tällaisesta asiasta epävarma.

Kurjempaa on jos pukee lapsen liian kevyesti tai hiostavasti, ja se sitten sairastuu tai huutaa pää punaisena.

Pidemmälle päästään jos neuvotaan ystävällisesti, ja kysytään neuvoja kun siltä tuntuu.

Jotkut joutuu kyseleen, jotkut taas ei. Niinpä.