Hammassyöpymä- onko kellään tietoa asiasta?
Bitewing kuvauksessa näkyi varjo yhden hampaan kohdalla, joka on muutenkin arka. Hammaslääkäri kuitenkin sanoi, että kaikki näyttää suussa hyvältä ja ei olisi kiinnittänyt huomiota varjoon ellen olisi maininnut oudosta tunteesta hampaassa. Hän kehoitti käymään uudessa kuvauksessa vuoden kuluttua, jos asia häiritsee minua.
Kysyin mikä varjon aiheuttaja voisi olla ja hän mainitsi syöpymän. Tuo varjo siis sijaitsi kohdassa, jonne ei pysty näkemään.
Kommentit (5)
Oikeasti, tämä löytyi minuutissa. Ei voi olla noin vaikeaa googlettaa.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=trv0…
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti, tämä löytyi minuutissa. Ei voi olla noin vaikeaa googlettaa.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=trv0…
Kyse ei todellakaan ole tuossa jutussa olevasta asiasta, jos aapee puhuu samasta asiasta kuin minä. Olen siis tuo eka vastaaja.
Jos kyse on hapon syövyttämästä hampaasta niin kuin minulla, tämä siis tapahtunut hampaan sisällä, kiilteessä ei mitään vaurioita. En muista tilan nimeä, mikä se on. Mutta erittäin harvinainen kuitenkin.
Toivottavasti Jonne näkee nyt paremmin.
Puhutaankohan nyt jonkun hapon syövyttämästä hampaasta?
Itselläni oli muutama vuosi sitten ylhäällä 7.hampaassa, tai lähinnä ikenessä sen vieressä kipua. Hammas kuvattiin, jossa iso varjostuma ja jota h.lääkäri luuli reiäksi, vaikka hampaan pinta ehkä.
Hammas olikin ontto ja ien oli kasvanut hampaan sisälle, joten vuoti runsaasti käsitellessä verta. Tavallinen paikka ei pysynyt vuodon takia, vaan tilalle hoitopaikka. Ennustus hampaalle oli alunkin alkaen huono.
3kk meni niin, että tuona aikana pari kertaa kävin lääkärissä, koska ien paisui ja siihen tuli patti. Paikkaa myös uudelleen laitettiin noina kertoina.
Sen jälkeen sain tarpeekseni ja hammas poistettiin. Lääkäri sanoi, että hammas oli niin pahasti syöpynyt, ettei olisi mikään hoito onnistunut.
Tuo on kuulemma harvinainen tila eikä tiedetä, mistä johtuu. Itse en tunne muita, joilla olisi tuollainen ollut.