Uskonnottomat ja skeptikot: mitä tekisit jos puolisosi hurahtaisi johonkin uskontoon/ lahkoon/ kulttiin?
Jäin mietiskelemään toisen avauksen innoittamana tätä. Häpeäkseni on pakko todeta, että tämä olisi liian kova pala, enkä suhdetta millään voisi jatkaa uskovaisen kanssa. Muita?
Kommentit (20)
Olisin aika järkyttynyt. En tiedä pystyisinkö enää jatkamaan yhteiseloa. En ainakaan silloin, jos kyseessä olisi mikään lahkoon viittaava ja jos uskonto alkaisi näkymään jokapäiväisessä elämässä/puheessa tai sitä tuputettaisiin minulle.
Olen koettanut elää uskovaisen kanssa. Ei onnistunut.
Erohan siitä lopulta seuraisi. Parisuhde ei onnistu ilman kunnioitusta, ja järjen hylännyttä on melko lailla mahdoton kunnioittaa.
Ollaan miehen kanssa jo puhuttu että jos jompikumpi hurahtaa uskoon/lahkoon on toisen velvollisuus saada hurahtanut psykiatristen palveluiden piiriin.
En. Ja sama homma jos hurahtaisi johonkin näihin verkostomarkkinointihölynpölyihin.
Kyseessä olisi täysin eri ihminen kuin kehen rakastuin. En mitenkään voisi elää sellaisen kanssa joka on hylännyt järjen valon. Jonkin tapaluterilaisuuden voisin vielä sietää, jokin fundamentalistinen ja kreationistinen kristinlahko olisi ehkä pahin. Tai no ehkä vielä inasti pahempi olisi jokin jihadistimuslimi.
En voisi jatkaa suhdetta hurahtaneen kanssa, vaikka joku tapakristitty olisi ehkä vielä pahempi, semmoisella ei ole mitään perustetta kuulua mihinkään uskontokuntaan.
Ex on kristitty ja uskoo jumalaan. Mua ei haitannut.
Riippuu siitä, miten tämä näkyisi jokapäiväisessä elämässä ja suhtautumisessa muihin ihmisiin. Suvaitsevainen ja elämää ymmärtävä uskovaisuus epäilemättä sopisikin suhteeseemme, mutta mikään tulisieluinen hurahdus ei. Olisi tietysti myös aika iso muutos, jos puolison vahvasti tieteellinen maailmankuva äkkiä keikahtaisi uskomusten varaan.
Jos se liittyisi vain hänen elämäänsä eikä näkyisi minulle, niin mikäs siinä. Saahan sitä ihminen uskoa mihin haluaa. Ei minua haittaisi siis äänetön rukoileminen, jos sen sattuisin näkemään. Tai toiseen huoneeseen rukoilemaan meneminen. Tai kirkossa käyminen. Siis sellainen ei haittaisi yhtään, että tietäisin asiasta, mutta se ei muuttaisi omassa arjessani ja elämässäni mitään. Kunhan minua ei yritettäisi vetää siihen mukaan, käy ihan hyvin. Tällä hetkellä tuo toinen puolisko kuuluu kirkkoon, koska on aina kuulunut. Siis tapakristitty, joka ei toteuta uskoaan millään tavalla. Ei halua erota kirkosta, koska tietää, että perheensä suhtautuisi siihen ikävästi. Perheensä on siis kovasti uskovaista porukkaa.
Täällä taas ateistit kokoontuu mollaamaan kristinuskoa, aina vain kristinuskoa. M-u-s-l-i-m-i-e-n harjoittamaa uskontoa en kuule teidän koskaan parjaavaan.
Juttu on katsokaas nyt näin, että uusi valon aika on koittamassa. Yhä useampi ihminen on heräämässä ja näkemässä totuuden. Mä en puhu mistään mummeleista mitkä käy messussa vaan nuorista aatteen miehistä.
En jaksaisi katsella hihhulia sekuntiakaan. Suhde menisi heti poikki.
Garda de Fier kirjoitti:
Täällä taas ateistit kokoontuu mollaamaan kristinuskoa, aina vain kristinuskoa. M-u-s-l-i-m-i-e-n harjoittamaa uskontoa en kuule teidän koskaan parjaavaan.
Juttu on katsokaas nyt näin, että uusi valon aika on koittamassa. Yhä useampi ihminen on heräämässä ja näkemässä totuuden. Mä en puhu mistään mummeleista mitkä käy messussa vaan nuorista aatteen miehistä.
Otsikkokin jo sanoo ”uskontoon/lahkoon/kulttiin”. Kyllä se käsittää kaikki uskonnot, ihan sama onko muslimi, kristitty tai mikä hyvänsä.
Garda de Fier kirjoitti:
Kerro nyt mikä se totuus sitten on?
Garda de Fier kirjoitti:
Kristinusko, islam, juutalaisuus, buddhalaisuus, hindulaisuus... samaa taikauskoista aivopesuskeidaa kaikki.
Ensiksi tietysti keskustelisin ja yrittäisin ymmärtää, miten koko aikuisikänsä ateistina viettäneelle tohtorismiehelle on päässyt näin käymään. Kyselisin, miten hän nyt näkee aiemmat käsityksensä jne.
Koittaisin selvittää, onko tarvetta psykiatriseen apuun. Joskushan aivokasvaimet, alkava alzheimer tms. voivat oireilla persoonallisuuden muuttumisena.
Suhteen tulevaisuus riippuisi tietysti siitä minkäluontoinen hurahdus olisi kyseessä, miten se vaikuttaisi minun elämääni, muuttuisiko hänen suhtautumiseensa minuun ja muihin ihmisiin ja miehen suoriutumiseen arkisista velvollisuuksistaan. Uskonto kun on paitsi aate, myös rahaa ja paljon aikaa vievä harrastus hurahdustasolla- jos seurakuntaan alkaisi kiikuttamaan satalappusia ja useampi ilta viikossa vierähtäisi kokouksissa, niin eihän se hyvää lupaisi.
Joskus hurahdukset ovat oikeasti hetkellisiä mielenhäiriöitä tai mielen yritys käsitellä jotain ahdistavaa asiaa. Jos kyse olisi jostain vakavammasta, eli jos kävisi niin että mies muuttuisi yhtäkkiä äärikristityksi tms. niin erohan siitä tulisi.
Garda de Fier kirjoitti:
Olen kyllä ateistina sitä mieltä, että kaikki uskonnot ovat älyttömiä. Arkipäivän asioihin täällä vielä kuitenkin kristinuskolla on jonkinmoinen vaikutus, tai ainakin sen yritys. Valtio ja kirkko pitäisikin lopullisesti erottaa toisistaan, kirkon verotusoikeus poistaa ja muslimit sulauttaa nopeasti yhteiskuntaan, jolloin uskonto heilläkin maallistuisi.
Garda de Fier kirjoitti:
No et varmaan kuulekaan, kun miellät kaiken uskontokriittisyyden koskevan vain kristinuskoa. Tämä keskustelu oikein hyvänä esimerkkinä. Ateistille uskonto = mikä tahansa uskonto.
Vierailija kirjoitti:
Garda de Fier kirjoitti:
Kerro nyt mikä se totuus sitten on?
Jos sinä et näe sitä omin silmin sinun ei kuulu tietää sitä. Moni luulee, että uskoon hurahdetaan vain käymällä kirkossa tai jossain seurakunnassa. Minä menetin kaiken ja silloin Jumalani Jeesus otti minut vastaan kun olin nöyrä ja polvillani pyytämässä armoa. Silloin minä näin totuuden.
Jättäisin koska arvomme eivät enää kohtaa.