Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhukset ja laskujen maksu

Vierailija
19.10.2017 |

Naapurin yli 90v. rouva tuli tänään hätääntyneenä ovelle, kun oli postissa saanut kauppapalvelun muistutuslaskun. Ei kuulemma ollut missään vaiheessa saanut laskua, vain listan ostetuista tarvikkeista. Kävin sitten katsomassa noita kauppapapereita, ja siellähän oli lasku: tekstinä tiedot, ei mitään oikeata laskulomaketta. Rouva ei ollut hoksannut, että olisi noilla tiedoilla pitänyt maksaa... Hänellä käytössä postinin laitettavat maksukuoret, ei ole kännykkää, ei tietokonetta eikä nettipankkia. Luulisi että tällainen vanhuksille suunattu palvelu laittaisi normaalin laskun, eikä vain tietoja kirjeiden loppuun. Onneksi saatiin se nyt maksuun, mutta kyllä harmitti rouvan puolesta - hän vielä suhteellisen terävä mieleltään, vaikka liikkuminen onkin jo huonoa. Tekisi mieli soittaa tuohon kauppapalvelua tarjoavaan firmaan, ja kysyä miksi ei voisi olla kunnon laskua, ei vanhat ihmiset välttämättä osaa katsoa että kyseessä on lasku, kun ei ole sitä lomaketta.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita ihmeessä ja anna kritiikkiä! Yksin asuvat vanhukset ovat tosiaan vaikeuksissa pankkiasioittensa

kanssa nykyään.

Vierailija
2/8 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Posti hukkaa nykyisin niin paljon paperia että tuollaista sattuu jatkuvasti ihan jo siitä syystä että lasku on vain kadonnut matkalle.

Tietysti olisi kannattanut soittaa myyjälle, niin voisivat jopa kehittää toimintaansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion huomenna soittaa ja antaa palautetta, minusta tuollainen ei vain vanhempien ihmisten kanssa toimi, he ovat tottuneet selkeisiin laskuihin. Lupasin auttaa rouvaa tästä lähin, ei ole iso vaiva. Harmittaa vain, kun tuntuu että kuvitellaan kaikilla olevan netti ja pankkitunnukset.

Vierailija
4/8 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aion huomenna soittaa ja antaa palautetta, minusta tuollainen ei vain vanhempien ihmisten kanssa toimi, he ovat tottuneet selkeisiin laskuihin. Lupasin auttaa rouvaa tästä lähin, ei ole iso vaiva. Harmittaa vain, kun tuntuu että kuvitellaan kaikilla olevan netti ja pankkitunnukset.

Jos tällä rouvalla olisi pankin verkkopalvelu käytössään, miten se olisi auttanut häntä ymmärtämään, että postin kaupasta tuomaan kirjeeseen sisältyi lasku?

Vierailija
5/8 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aion huomenna soittaa ja antaa palautetta, minusta tuollainen ei vain vanhempien ihmisten kanssa toimi, he ovat tottuneet selkeisiin laskuihin. Lupasin auttaa rouvaa tästä lähin, ei ole iso vaiva. Harmittaa vain, kun tuntuu että kuvitellaan kaikilla olevan netti ja pankkitunnukset.

Jos tällä rouvalla olisi pankin verkkopalvelu käytössään, miten se olisi auttanut häntä ymmärtämään, että postin kaupasta tuomaan kirjeeseen sisältyi lasku?

Juu, ei se tietenkään auttaisi, vaan se, että olisi ollut se ihan selkeä lasku, niitä hän osaa maksaa ihan itse, kun löytää sen sieltä kirjeestä. Tässä oli siis vain maksutiedot viimeisellä sivulla, nettipankkitunnukset ei nyt liity tähän asiaan muuten, kuin siten että firmat tuntuvat kuvittelevan kaikilla olevan ne.

Vierailija
6/8 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aion huomenna soittaa ja antaa palautetta, minusta tuollainen ei vain vanhempien ihmisten kanssa toimi, he ovat tottuneet selkeisiin laskuihin. Lupasin auttaa rouvaa tästä lähin, ei ole iso vaiva. Harmittaa vain, kun tuntuu että kuvitellaan kaikilla olevan netti ja pankkitunnukset.

Joo. Kaiken huippu (vaikka ei liitykään laskuihin) oli, kun appiukko todettiin niin huonokuntoiseksi, että hän sai Helsingin kaupungin palvelusetelin, jolla hän voi maksaa osan maksuistaan yksityisessä palveluasunnossa. Tällaisen setelin voi Helsingissä saada siinä vaiheessa, kun on niin huonossa kunnossa, että viiden päivittäisen kotihoitajan käynninkään avulla ei pärjää enää yksin kotona.

Appiukon saaman kirjeen mukana oli ohjeet, joiden mukaan hänen olisi pitänyt kirjautua joko nettipankkitunnuksilla tai sähköisellä henkilökortilla Helsingin kaupungin järjestelmään valitsemaan palveluntuottaja (se yksityinen palvelutalo). Arvatkaa tasan tarkkaan, kuinka monella näin huonossa kunnossa olevalla vanhuksella on nettipankkitunnukset!

Vaikka appiukolla on edunvalvoja, hän ei voinut suoraan kirjautua järjestelmään omilla tunnuksillaan. Oli kirjeen mukana sentään lomake, jolla appiukko saattoi valtuuttaa jonkun toisen hoitamaan asioita ko. järjestelmässä. Mutta se lomake siis piti ensin lähettää kaupungille ja sitten odottaa, että kaupungin virkailija ehtii antaa oikeudet lomakkeessa valtuutetulle henkilölle. Miksi kirjeen mukana ei voinut olla lomaketta, jolla appiukko tai hänen edunvalvojansa olisi suoraan voinut ilmoittaa valitun palveluntuottajan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/8 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun nämä pankkipalvelut ja laskujen lähetys / maksutavat ovat lähi vuosien kuluessa hurjasti muuttuneet, niin omassa työpaikassani kun pyysin, että vanhukset otettaisiin huomioon, etteivät he osaa eivätkä enää opi eikä kaikilla edelleenkään ole sitä tietokonetta puhumattakaan että oppisi vielä sitäkin käyttämään, niin minulle todettiin että, "niin pieni ja mitätön vähemmistö että opetelkoon käyttämään ja menköön kirjastoon jollei konetta ole". Siinäpä hieno asenne ja samanlainen on tainnut olla asenne muissakin firmoissa, kun tätä päivää katsoo.

Vierailija
8/8 |
07.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaisille vinkkejä ikääntyneiden läheisten raha-asioiden hoitamiseen meidän blogissa - toivottavasti tästä on apua: Näin hoidat ikääntyneen raha-asiat