Tallink-Siljan massiiviset virhearviot ja mitä tulikaan maksamaan?
Nyt saatiin lukea, että Tallink-Silja maalauttaa Turun linjan aluksensa takaisin SIljan väreihin. Buahbuahhhaaa. Onko tarkoitus tosissaan laittaa vielä klassinen ja erittäin onnistunut norppakuva kylkeen?
Eikö iloisenkirjavaksi maalatut bilelaivat sitten oikein vetäneetkään?
Tässä olisi tutkivalla tsournalistilla tutkimuksen paikka. Tosin siinä joutuukin kaivautumaan todella syvälle, sillä nykyjohdolta ei varmasti tule keneltäkään yhtään kommenttia. Saatika että myönnettäisiin, että kiville meni ja kalliksi tuli.
1) Minkä takia vanha Siljan kanta-asiakasohjelma ajettiin alas? Niin että miksi? Tässä olisi ihan ensimmäinen kysymys joka vaatii vastausta.
-Vanha SIlja rakensi hyvän ja hyvin hoidetun ja palkitsevan kantisohjelman. Kantikset taas olivat vakavaraisia, usein suomenruotsalaisia, joilla monilla yrityksiä ja yhteyksiä muutenkin maailmalle. Nämä ihmiset matkustivat vuodien ympäri (toisin kuin visalla lomailevat), usein messuille esim. Tukholmaan.
Fakta: Risteilybisneksessä rahat tehdään tax-free kaupassa.
Varakkaat vakiasiakkaat ostivat sadoilla euroilla mennen tullen taxfreestä kosmetiikkaa, hyviä viinejä. laadukkaita viskejä ja konjakkeja. Matkoja tehdään tosiaan ympäri vuoden ja joka kerta syödään hyvin, ostetaan kaupasta runsaasti.
Nyttemmin ei enää Siljan kanta-asiakas ohjelmaa oikeestaan ole. Viikottain tulee asiakkailta palasiksi leikattuja asiakaskortteja, että "kiitti, tämä riitti". Niitä vakkareita on kuulkaa todella, todella vaikea enää saada takaisin , kun ne on kunnolla pettyneet siihen, mitä ne nykyään ovat saaneet.
2) Kun siellä sitten stategiapalaverissa laskitte että tuommoisia vanhoja kääkkiä ei tarvita meille, eikä niihin satsata, niin luulitte että venäläiset tulee ruplat roiskuen ja tuo rahaa. Njet.
Venäjä päätti vallata Krimin, tuli pakoitteet ja ruplan kurssi ei enää kannattanut ristely-ostosreissuja.
3) Tähän kohtaan alettiin myymään muutaman kymmenen kruunun ristelyjä Svärjestä. Tällähän sitä rahanarvoista asiakuntaa saadaan, niinkö? Ristelyn hinta on halvempi kuin yömaja-majoitus Tukholmassa.
Lähiöiden nuorsiolaumat lähti vuorokaudeksi hummaamaan laivoilla: on lämmintä, on hytit ja vessat, suihkussa vesi juoksee, eikä maksa mitään. Ruokaa ei niin tarvikaan, juomaa on ja loput voi varastaa kaupasta.
Sillä seurauksella että meno laivoilla muuttui suorastaan vaaralliseksi. Ne laumat meni läpi jo koodilukituista henkiökunnan käytävien ovistakin.
On yritetty ikärajoja, on palkattu lisää vahteja ja on huomattu että henkilökunnan sairaslomatilastot on pompanneet kattoon. Sattumalta juurikin näihin ruotsalaisten lähiöjengien hupiristelyjen aikaan.
Toivoisin todella rehellistä keskustelua, että mitä tuli tehtyä ja miten paljon rahaa on nyt tässä väärin pelatussa strategiassa hävitty? Onko tietoa ja onko halua kertoa kiinostuneille?
Sitten kiinnostaisi tietää, että ketä nämä henkilöt on nimeltään, jotka näitä päätöksiä teki? VIeläkö on positio tallella.
Muistissa on vielä se karmea ristely, jonka Tallinkin johtajat tekivät Siljan Helsingin linjan laivalla, kun olivat juurikin ostaneet Sijan. Käytös oli sikamaista, siis täysin alle arvostelun sikailua. Ruotsalaiset työntekijät tyrmistyivät uusien omistajien kännikäytöksestä, huutelusta ja sikailusta niin että ottivat yhteyttä ammattiliittoon. Ei työntekijöitä sentään voi kohdella ihan miten sattuu, vaan sen takia että on ostettu joku liiketoiminta itselle.
En ollut valitettavasti mukana ristelyllä näkemässä sitä koko yön kestänyttä sikailua pitkin "omaa" laivaa, mutta juttua olen kuullut kyllä.
Onko nämä samat johtajat edelleen hommissa yhtiössä?
Menikö nyt noin niinkuin omasta mielestänne ihan putkeen?
Kommentit (17)
Sori, tulen tähän ketjuun sotkemaan ja kyselemään juttuja mitkä ei liity aloitukseen vaan laivoihin muuten kylläkin
Eli.
1. Miksi Viking Linellä ei ole omia siivoojia, miksi ne ostaa siivouksen Solilta?
2. Miksi Viking Linellä ei ole netissä verkkokauppaa josta voisi ostaa heidän logolla varustettuja tuotteita? Jos nyt varta vasten haluan punavalkoisen kivan sateenvarjon, joudun menemään sinne laivalle paikan päälle
Ai niin ja sitten vielä että miksi nykyisin on niin hirveän vähän niin sanottuja yön yli-risteilyjä? Siljalla on 22h risteily, mutta siinäkin pitää poistua Tukholmaan, mikä ei yhtää huvittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Sori, tulen tähän ketjuun sotkemaan ja kyselemään juttuja mitkä ei liity aloitukseen vaan laivoihin muuten kylläkin
Eli.
1. Miksi Viking Linellä ei ole omia siivoojia, miksi ne ostaa siivouksen Solilta?
2. Miksi Viking Linellä ei ole netissä verkkokauppaa josta voisi ostaa heidän logolla varustettuja tuotteita? Jos nyt varta vasten haluan punavalkoisen kivan sateenvarjon, joudun menemään sinne laivalle paikan päälle
Vastaan kysymykseen numero 1: Koska raha. SOL:n kanssa on tehty könttäsopimus, jossa vaan on sovittu että mitkä asiat pitää ehtiä tekemään tehtäväksi satamassa olon aikana. Se on sitten SOLin ongelma / asia, että miten paljon porukkaa se siihen tarvii ja millä hinnalla ja minkämaalaisia se siihen homman ottaa. Viikkari maksaa vaan siitä että määrätyt paikat on siivottuna , kun laiva taas lähtee.
Sen sijaan omien siivoojien pitäminen palkkalistoilla maksaa noihin verrattuna maltaita. Vaikka valtiolta tukea saavatkin palkkakustannuksiin.
Laivan siivojat kuitenkin asuu laivassa viikko-töissä-viikko-vapaalla, ne tarvii ruokaa, ne tarvii työvaatteita, työterveyttä, ne jää vähän väliä sairaslomalle täydellä palkalla jne jne.
Joten helpompi ensin kilpailuttaa kaikki rantasiivousta tarjoavat firmat ja sitten ottaa se edullisin. WIn-Win.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin ja sitten vielä että miksi nykyisin on niin hirveän vähän niin sanottuja yön yli-risteilyjä? Siljalla on 22h risteily, mutta siinäkin pitää poistua Tukholmaan, mikä ei yhtää huvittaisi.
Tä?
En tajua, miksi Tallink halusi muuttaa hylkeen muodon, ja muuttaa perinteisen Silja-fontin laivan kyljissä järkyttävän rumaksi. Yksi virhearvio monen muun jatkeeksi.
Ensin täytyy miettiä laivan konsepti ja potentiaalinen asikaskunta. Sitten muokata laiva asiakaskunnalle mieluisaksi ja lopuksi käyttää kaikkia mahdollisia markkinoinnin ja mainonnan kanavia, jotta haluttu mielikuva laivasta välittyisi potentiaaliselle asiakaskunnalle. Loppu hoituu itsestään.
Olen itse ollut joskus epätyypillinen asikas noilla risteilyaluksilla, eli sellainen, jolla on sekä paljon rahaa käytettävissä ja joka tykkää bilettää sekä laivan baareissa, että porrastasanteilla nuotiokitarameiningillä. Nykyäänhän se on kai joko, tai, eli bileristeilyt on erikseen ja rauhallista unta kaipaavat paikasta a paikkaan b matkustavat erikseen. Vai saako noita kivuttomasti edes yhdistettyä? Jaetaan laiva kahtia ja portsari välille: keulassa varakkaat suomenruotsalaiset kuuntelemassa jatsia ja tai tanssaamassa valssia/foxia/whatever ja perässä nuoret aikuiset bilettävät raikulimeiningillä.
Itse olen aiemmin matkustanut varsin usein Ruotsin-laivoilla, koska olen vuosia asunut Ruotsissa. Nykyään ei enää tee mieli laivalle lähteä. Syy: bilettävä nuoriso. Näin työssäkäyvänä ihmisenä en voi keskellä viikkoa lähteä matkalle, vaan se ajoittuisi pakostakin viikonloppuun. Ja silloinhan laiva on "täynnä" hyttibileitä. Silja ilmeisesti priorisoi niin, että laiva halutaan puoli-ilmaisilla lipuilla tulevaa porukkaa täyteen. Laivaostokset lienee luokkaa sipsipussi ja salmiakkia ja jokunen viinapullo kotoa kannettujen lisäksi. Ja ehkä pizzapala känniruuaksi yöllä. Kannattaako tämä porukka oikeasti näitä laivoja? Miksei aikuisten, rauhallisten ja laivapalveluita käyttävien aikuisten rahat kelpaa? Itse en menisi laivalle halvimman hytin perässä, söisin illallisen, aamiaisen ja tekisin taxfreeostoksia. Mutta tuon möykkäävän, räkivän, juopottelevan idioottiporukan keskelle en mene! Ja kun tiedän, että vartijatkin laivalla vain nostavat kädet pystyyn häiriökäyttäytymisen suhteen, niin koen, että matkustajien turvallisuuskaan ei ole hyvällä tasolla. Viime aikoina olenkin käynyt Tukholmassa lentäen ja hotellissa yöpyen. Kun ei laivayhtiöitä enää maksavat asiakkaat kiinnosta, niin ei sitten.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aiemmin matkustanut varsin usein Ruotsin-laivoilla, koska olen vuosia asunut Ruotsissa. Nykyään ei enää tee mieli laivalle lähteä. Syy: bilettävä nuoriso. Näin työssäkäyvänä ihmisenä en voi keskellä viikkoa lähteä matkalle, vaan se ajoittuisi pakostakin viikonloppuun. Ja silloinhan laiva on "täynnä" hyttibileitä. Silja ilmeisesti priorisoi niin, että laiva halutaan puoli-ilmaisilla lipuilla tulevaa porukkaa täyteen. Laivaostokset lienee luokkaa sipsipussi ja salmiakkia ja jokunen viinapullo kotoa kannettujen lisäksi. Ja ehkä pizzapala känniruuaksi yöllä. Kannattaako tämä porukka oikeasti näitä laivoja? Miksei aikuisten, rauhallisten ja laivapalveluita käyttävien aikuisten rahat kelpaa? Itse en menisi laivalle halvimman hytin perässä, söisin illallisen, aamiaisen ja tekisin taxfreeostoksia. Mutta tuon möykkäävän, räkivän, juopottelevan idioottiporukan keskelle en mene! Ja kun tiedän, että vartijatkin laivalla vain nostavat kädet pystyyn häiriökäyttäytymisen suhteen, niin koen, että matkustajien turvallisuuskaan ei ole hyvällä tasolla. Viime aikoina olenkin käynyt Tukholmassa lentäen ja hotellissa yöpyen. Kun ei laivayhtiöitä enää maksavat asiakkaat kiinnosta, niin ei sitten.
Olet asian ytimessä. Tästä nimenomaan on kysymys.
Vanhempani olivat Silja kanta-asiakkaita. Oli omat commondore-hytit, hyvä palvelu, omia tarjouksia vekkareille. Yhtiö tosiaan palkitsi ja piti huolta vakituisistaan.
Eivät ole enää. Koko ohjelma ajettiin alas ja samalla alettiin myydä 20 kruunun (n. 2€) risteilyjä. Sen tietää minkä tyyppiset ihmiset niitä ostaa.
Vanhempani ostivat aina runsaasti laivojen kaupoista. Sekä satasilla kosmetiikkaa että laadukkaita alkoholeja. Eivät käy enää risteilyillä ja liikematkat lennetään.
Silja on tosiaan nykyisin jotenkin nuhjuinen ja Tallinkin ei-niin-hyvän imagon varjossa, nettisivuja myöten. Kaukana ovat ajat jolloin Siljalla risteileminen oli jotain erityistä. Nykyään Viking Line on mennyt mielestäni kirkkaasti ohi ruoassa, ostosmahdollisuuksissa ja -mikä tärkeintä- palvelussa, vaikka Viikkarin laivat ovatkin Gracea lukuunottamatta vaatimattomampia.
Onhan viikkarin laivoja uudistettu paljon, varsinkin ravintoloita. Esim. Gabriellalla on
- The Grill
- Buffet (se perinteinen)
- Bistrotek
- No Name
- Food Garden
"1. Miksi Viking Linellä ei ole omia siivoojia, miksi ne ostaa siivouksen Solilta?"
Koska parikymmentä hyttäriä ei ehdi siivoamaan esim. 600 hyttiä lyhyen satamatauon aikana? Laivan omat siivoojat huoltavat sellaiset laivan alueet, joihin ei ns. tuntemattomia voi päästää, mm. henkilökunnan tilat.
Vierailija kirjoitti:
Ai niin ja sitten vielä että miksi nykyisin on niin hirveän vähän niin sanottuja yön yli-risteilyjä? Siljalla on 22h risteily, mutta siinäkin pitää poistua Tukholmaan, mikä ei yhtää huvittaisi.
A) Siljalla on 23h risteily
B) Se laiva on satamassa tunnin, lähtee samantien takaisin. EI maihinnousua.
C) Ei pidä poistua yhtään mihinkään
En menisi laivalle vaikka olisi ilmainen matka ja ruuat. Hyvässä lykyssä saat syyhyn sänkyjen patjoista, joita tuskin koskaan keretään imuroida puhumattakaan pesusta. Jos tarvetta mennä Tukholmaan niin lennot on aika edullisia.
Tallink-Silja ottaa töihin porukkaa virosta. Nämä taas puhuvat suomea, englantia eikä sanaakaan ruotsia. Eipä sillä, että minkäänlaista palveluasennetta on saatavilla millään kielellä. Ne tosiaan vihaa asiakkaita ja ihan tulee kyllä vanhat neukkuajat mieleen joskus.
Toisaalta ymmärtäähän sen kun henkilökuntaa pidetään "löysässä hirressä" vuosikaupalla. Sama ihminen tekee samaa työtä, asuu samassa hytissa ja kulkee vuoden ympäri laivalle töihin, mutta työsopimus tehdään vaan viikko kerrallaan. Siinä menee lomat ja mitkään muutkaan vähäiset edut ja turva mitä voisi olla.
Nyt kun sitten yritetään hädissään korjata virheliikettä, niin kyllä saa töitä markkinointi tehdä, totisesti.
Ensin ajetaan täysin alas ja haudataan jonnekin syvimpään kellariin vuosikausien Valkoisten Laivojen ja SIljan brändi. Korvataan se kirjavankukertavilla bilelaivoilla. Ja sitten ihmetellään kun ei tule myyntiä eikä tulosta.
Pelottavaa kun Tukholman puolelta neljän hengen miesporukat pystyvät ostamaan risteilyjä 20 eurolla. Sillä rahalla ei pääse edes taksilla kotiin Tukholmassa. Helppohan noiden miesporukoiden on laivalla saalistaa umpihumalaisia naisia :(. Surullista!
Jos nuo nuo ruotsin lähiöiden miesporukat tarkoittaa mitä luulen niin en risteilisi enää itsekään.
Oli miten oli niin se vanha asetelma, että "Silja on selkeästi korketasoisempi kuin Viking" on tuhottu.
Niinpä. Ennen tuli reissattua usein näin turkulaisena Europalla ja Festivalilla. Sitten, kun ne vaihdettiin eri paatteihin, ei oo pahemmin tullu Siljalla reissattua. Ostosmahdollisuudet on ihan surkeat verrattuna Viikkarin Graceen ja Amorellallakin on ihan hyvä taxfree.