Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko päälle 30v mt-ongelmainen enää opiskella mitään järkevää ja hyväpalkkaista ammattia?

Vierailija
18.10.2017 |

On ollut masennusta, ahdistusta, uupumusta, romahduksia jne. Muutama sairasloma. Opinnot jäivät aikoinaan kesken, mutta haave amk-tutkinnosta elää. Työelämässä olen ollut, lähinnä siivousta, asiakaspalvelua, tarjoilua jne. kouluttamattoman töitä.

En halua jäädä syrjäytyneeksi tukityöllistetyksi puuhastelemaan vain jotain päivien kuluksi.

Mitä hakea opiskelemaan? Haluan mielekästä päivätyötä, josta saa hyvää tai kohtuullista palkkaa. Olen kyllästynyt fyysiseen vuorotyöraatamiseen alle kahdella tonnilla.

Onko mt-ongelmaisen järkeä tavoitella tällaisia asioita vai pitääkö tyytyä yksinkertaisiin matalapalkkatöihin? Ympäristön asenne ei myöskään auta, minua ei juuri kannusteta tavoittelemaan parempaa.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikäsi ja puutteelisen työhistoriasi takia sinun voi olla hyvinkin vaikea työllistyä opintojen jälkeen riippumatta siitä johtuvatko ne mt-ongelmista vai jostain muusta.

Toisaalta totta, mutta toisaalta vaikeuksista selviäminen voi kääntyä myös eduksi. Kyllähän se kertoo ihmisestä paljon, jos pystyy nousemaan kauan jatkuneen vaikean elämäntilanteen jälkeen takaisin jaloilleen ja opiskelemaan vielä uuden ammatin.

Mutta arvostaako työnantaja sellaista? Työnantajalle tärkeää on tietyn työtehtävän osaaminen ja nykyään osaajia on ovella jonoksi asti.

Joskaan tuo nyt tuskin tuota tarkoitti..

No mitä ihmettä sitten mahtoi tarkoittaa?????

Pyri mensaan.

Etkö osaa vastata?

En ole velvollinen opettamaan itseäni tyhmempiä aikuisia.

Siis et osaa vastata. Vastaisit jos osaisit.

Vierailija
42/53 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikäsi ja puutteelisen työhistoriasi takia sinun voi olla hyvinkin vaikea työllistyä opintojen jälkeen riippumatta siitä johtuvatko ne mt-ongelmista vai jostain muusta.

Toisaalta totta, mutta toisaalta vaikeuksista selviäminen voi kääntyä myös eduksi. Kyllähän se kertoo ihmisestä paljon, jos pystyy nousemaan kauan jatkuneen vaikean elämäntilanteen jälkeen takaisin jaloilleen ja opiskelemaan vielä uuden ammatin.

Mutta arvostaako työnantaja sellaista? Työnantajalle tärkeää on tietyn työtehtävän osaaminen ja nykyään osaajia on ovella jonoksi asti.

Joskaan tuo nyt tuskin tuota tarkoitti..

No mitä ihmettä sitten mahtoi tarkoittaa?????

Pyri mensaan.

Etkö osaa vastata?

En ole velvollinen opettamaan itseäni tyhmempiä aikuisia.

Siis et osaa vastata. Vastaisit jos osaisit.

Sä et ole silmissäni riittävä auktoriteetti tottelemiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvitä ensiksi mt-ongelmiesi perimmäinen syy, ettet toista samoja virheitä ja siten vahvista haitallisia ajatuksia sekä niistä aiheutuvaa negatiivista kierrettä ennestään. Suosittelen tutustumaan skeematerapiaan, jos mikään muu terapiamuoto ei ole auttanut. 

Entä kun nuoli osoittaa jotain tiettyä ihmistä, kuinka silloin ongelma poistetaan lain ja hyvänmaun rajoissa? Oikeasti kiinnostaa tämä. Kun sä et voi vaikuttaa kun omiin tekemisiis.

Vierailija
44/53 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaamisen lisäksi tärkeää on asenne. Usein se on jopa selvästi tärkeämpää kuin se mitä osaa työt aloittaessaan, myös ns. paremmissa töissä. Sellainen työntekijä, joka on valmis menemään vaikka läpi harmaan kiven saavuttaakseen tavoitteensa, on todella arvokas.

Vierailija
45/53 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
46/53 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
47/53 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kirjoitti:

Kiinnostava ketju. Itse olen lähes samanikäinen. Töitä oon tehnyt ja on korkeakoulututkinto. Tällä hetkellä useamman vuoden kuntoutustuella mt-syistä. Ala jolla tehnyt töitä ja tutkinto,liian rankkaa. Mietinkin mitä voisin opiskella,töihin haluaisin. Mutta alat,jossa ollaan ihmisten kanssa läheisesti tekemisissä ovat liian kuormittavia. En siis suosittele sosionomi tai sairaanhoitaja opintoja,kuten joku ketjussa.

Allekirjoitan tämän. Opiskelin opintolainan turvin sairaanhoitajaksi ja opinnot keskeytyivät juurikin kuormittavuussyistä ja toisekseen siksi että opiskelu on muuttunut omista kouluajoistani todella paljon. Mulla ei riittänytkään resurssit kaikkeen siihen itsetehtävään opintojen suunnitteluun vaan haukkailin jatkuvasti "liian isoja paloja" kunnes romahdin totaalisesti ja yritin itsemurhaa kun en pärjännyt tai tajunnut että vähempikin olisi riittänyt. Luulin tekeväni kaiken oikein, opettajat kehuivat suoritustahtiani ja arvosanoja ja kun voimat loppuivat, ajattelin etten ansaitse elää. Että tämä on se taso mitä vaaditaan ja jos en siihen kykene, olen täysin kelvoton. 

Tässä meni pari vuotta eskaloitumisessa, ensimmäisen vuoden pärjäsin vielä jotenkuten ja toisena vuotena sitten vaikka arvosanat olivat jatkuvasti kiitettäviä, en enää juuri nukkunut ja ruokailutkin jäivät vähiin ja paine kasvoi päässä koko ajan. Nykyisin opiskelijoilla on myös joku hirmuinen fetissi paisutella omia kärsimyksiään koulunkäynnin suhteen ja kilpailla siitä kuka nukkuu vähiten tai tekee eniten töitä, minä lähdin siihen sitten ihan päättömästi mukaan. Opettajat ovat ylityöllistettyjä ja heillä ei ole lainkaan aikaa keskittyä kenenkään oppilaan asioihin, ei edes nk. "vastaavilla" jotka ovat vähän verrannollisia ryhmänohjaajiin/luokanvalvojiin alemmilla asteilla. Varsinkaan silloin jos opiskelija suorittaa opintojaan normaalissa tahdissa eikä itse tajua tarvitsevansa apua.

Tämä siis vain varoittavaksi esimerkiksi, josko jonkun muun ei tarvitsisi tehdä samaa virhettä.

Vierailija
48/53 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin voi.

Vierailija
49/53 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
50/53 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aika lailla samassa tilanteessa. Taustoistani huolimatta aion hakeutua yliopisto-opintoihin (aiemmat jäivät kesken), ja uskon vakaasti, että mielekäs työ, tavoitteellisuus ja älylliset haasteet auttavat kuntoutumaan. Tottakai jaksaminen pelottaa, mutta jos en rohkene ottaa askelta eteenpäin, uskon elämäni olevan umpikujassa. Aivan pohjalla ollessa ei tietenkään kukaan kykene opiskelemaan tai tekemään vaativaa työtä, mutta käsittääkseni sinäkin olet pahimmasta kuopasta jo kiivennyt ylös? Työ- ja opiskelumaailmassa on muutenkin mukana paljon ihmisiä, joilla on fyysisiä ja psyykkisiä rajoitteita, eli ei mt-ongelmat tarkoita sitä, että on jäätävä vain kotiin surkuttelemaan tilannettaan. Omien voimavarojen ja resurssien käyttöä joutuu ehkä suunnittelemaan terveitä enemmän. Minä kannustan sinua tavoittelemaan unelmiasi! 

Vierailija
51/53 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivooja,siistijä,puhtaus-insinööri. Palkkahyvä jos ottaa huomioon työn vaatimustason ja työntekijän lähtötason.

Vierailija
52/53 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
53/53 |
21.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi