Tää s**tanan vegaanivillitys alkaa todella tulemaan korvista!
Avaat television ja kappas kokkausohjelma! Ja mitä kokataan? Vegaanipastaa, vegaanipizzaa, vegaanikakkua, vegaanipiirakoita, paistettua vegaania, keitettyä vegaania, grillattua vegaania, vegaania kolmella tavalla, vegaanista syksyä, vegaanista talvea, vegaanista aamua, vegaanista kännimättöä.
Ostat ruokalehden. Vegaanivegaanivegaanivegaani.
Menet kauppaan. Suuhun työnnetään vegaanimaistiainen, hyllyt notkuvat "uutta vegaanista". Maito on vegaanista, liha on vegaanista, juusto on vegaanista. Ja se hetki kun nappaat jauhelihapaketin ja vieressäsi joku ottaa nyhtökauraa. Tänään sain juuri halveksuvan katseen jauhelihastani. Huoh.
Järkkäät pikkujoulut. Eiei ei enää juustotarjottimia, perinteisiä piirakoita, pastejoita, pullia, suklaita, kakkuja koska täytyy löytyä vegaanivaihtoehto.
Kommentit (410)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekologisuus on tulevaisuuden juttuja. Onhan se nyt muutenkin järkyttävää että ihmiset juovat miljoonia litroja nestettä, joka on tarkoitettu vasikoille. Miksi ette joisi oman äitinne maitoa
Nykyiset lehmät tuottavat maitoa niin paljon että siitä riittää viidelle vasikalle.
On kyllä ihme argumentti. Tuskin lehmät noin paljon maitoa tuottaisi, jollei niitä olisi pumpattu sukupolvesta toiseen ja kyllä sinunkin äidistäsi riittäisi viidelle, jos hänessä olisi maito pumput kiinni.
Kerro kumminkin ihmeessä, joku järkevä perustelu sille, miksi sinun pitää juoda vasikalle tarkoitettu maito. Minusta se, että lehmän lapsi juo lehmän maitoa ja ihmisen lapsi ihmisen maitoa on paljo loogisempaa.
Miksi punkit imee eläinten verta? Minusta olisi paljon loogisempaa, että esim. minun veri olisi minua varten, eikä punkkia varten. Miksi ne tekee niin?
Toisekseen, jos en joisi vasikalle tarkoitettua maitoa, ei olis sitä lehmää eikä vasikkaakaan.
Huvittaa vegaanit jotka saarnaa sademetsien tuhosta kun niistä tehdään lehmille laidunmaata. Missähän se soija sitten kasvaa? Ei ainakaan vegaanin takapihalla. :D'
T. pääsääntöinen kasvissyöjä
Enemmän just ärsyttää millainen numero siitä omasta ruokavaliosta tehdäänkään.
Olin joskus pt:n tekemällä dieetillä ja kun äitini aloitti saman, aloitti hän myös kamalan vaahtoamisen dieetistä jne. Multa sitten lopahti koko innostus sen vauhkoamisen myötä kun itse tein dieettiruokani kaikessa hiljaisuudessa, treenasin salilla ja en pitänyt asiasta meteliä koska se oli mun juttu, eikä kuulunut muille kuin itselleni. Itse olin pt:n palveluista maksanut hyvän hinnan kaikkine ohjeineen sekä viikoittaisen seurannan kuinka kehityin. Tarkoitukseni oli pudottaa painoa, kiinteytyä ja pitää lihaskunnosta huolta. En käyttänyt mitään lisäravinteita, jauhelihaa ja kanaa päivittäin 100 g per ateria.
Äitini ei myöskään hyväksynyt rentoa otettani ruokavalion noudattamiseen ja treenaamiseen, jonka piti olla kivaa ja mukavaa, eikä verenmaku suussa suorittamista :(
Tämä siis ihan esimerkkinä siitä miten asioista tehdään aivan suotta suuri ohjelmanumero joka on täysin tarpeetonta. Ihan missä tahansa muussakin asiassa
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän että ärsyttää, ärsyttäisi muakin jos ympäristö koko ajan muistuttaisi mua huonoista valinnoistani, joista tunnen jo valmiiksi syyllisyyttä.
Minä syön pihvejä ja makkaraa niin että veri ja rasva roiskuu. Ja en tunne siitä pätkääkään huonoa omaatuntoa, miksi ihmeessä tuntisin? Pure sinä sitä porkkanaa ja mitä lie nyhtöherneitäsi.
Vierailija kirjoitti:
Sekasyöjät ovat jo vegetaristeja jotka syövät sen lisäksi lihaa ja maitoa ym. Heillä on kaikki hyvin eikä kenenkään ulkopuolisen kannata olla huolissaan heidän syömisestään.
Vegaanilapset pitää ottaa pois vanhemmiltaan koska heidän ravinnon saaminen on yksipuolista.
Enemmän terveysriskejä lapsilleen aiheuttavat ne perheet, joissa ruokavalio koostuu lähinnä jauhelihasta, maitotuotteista, sekä nitriittipitoisista leikkeleistä, makkaroista ja nakeista.
"Lasten ja nuorten diabetes on yksi suomalaisten kansantauteja: alle 15-vuotiaita diabeetikoita on maassamme kolmisen tuhatta, ja noin 350 lasta ja nuorta sairastuu diabetekseen joka vuosi. Lähes kaikki nämä potilaat sairastavat tyypin 1 diabetesta, joka johtuu insuliinin puutteesta. Lehmänmaito, viljavalmisteet, nitrosoamiinit ja nitriitti ovat puolestaan olleet yhteydessä suurentuneeseen taudin riskiin. Myös lihavuus voi olla riskitekijä."
"Paksusuolen syöpä lisääntyy nuorilla ihmisillä, tuore amerikkalaistutkimus ennustaa. Tutkijat arvioivat, että alle 34-vuotiailla havaittujen syöpätapausten määrä liki kaksinkertaistuu 15 vuodessa."
Laajojen kansainvälisten tutkimusten mukaan punaisen lihan ja prosessoidun lihan runsaan käytön on todettu lisäävän riskiä sairastua suolistosyöpiin, erityisesti paksusuolen syöpään. Viitteitä on myös punaisen lihan ja lihavalmisteiden yhteydestä muun ruoansulatuskanavan syöpiin.
https://yle.fi/uutiset/3-7603663
http://www.duodecimlehti.fi/lehti/1997/2/duo70036
https://www.thl.fi/fi/web/elintavat-ja-ravitsemus/ravitsemus/ravitsemus…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äsken tv:ssä laitettiin ruokaan vegaanista juustoa. Mitä helkkaria on vegaaninen juusto?
Se on "juuston kaltainen valmiste" Tosi herkullisen kuuloista, eikö?
Tehdään usein pähkinöistä, on hyvää!
Pähkinät pierettää muutenkin.
Mikä niissä maksaa niin helvetisti jos se niiden tuotanto rasittaa maapalloa niin vähän????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äsken tv:ssä laitettiin ruokaan vegaanista juustoa. Mitä helkkaria on vegaaninen juusto?
Se on "juuston kaltainen valmiste" Tosi herkullisen kuuloista, eikö?
Tehdään usein pähkinöistä, on hyvää!
Pähkinät pierettää muutenkin.
Ja pähkinöissä on paljon rasvaa.
Mitä rasva tekee? Se lihottaa!!!!
Viddujen kevät kirjoitti:
Kannattaa varmaan ottaa selvää, miten se maito saadaan kauppaan, niin asia aukenisi teillekkin :^)
http://animalia.fi/tuotantoelaimet/lypsylehmat/
Ja sitä paitsi, kasvisruokavalio on pienempi rasite maapallolle.
Mutta maksaa enemmän kuluttajalle kun muut tuotteet?
Miksi on näin, oi sinä viisas vegaani?
En ymmärrä valitusta vegaanisista ruuista. Ei niihin ole pakko koskea, jos ei tahdo. Itse olen sekasyöjä, mutta tykkään välillä pitää vegepäiviä, jolloin teen täysin vegaanista ruokaa. Tuo mukavaa vaihtelua.
Ps. Parhaat suklaamuffinsit mitä oon ikinä tehnyt ja syönyt on olleet vegaanisia. Think about it.
Sitä en ymmärrä että miksi vegaanin lentämisestä tehdään noin iso juttu, lihansyöjät tekevät kaikkea samaa mitä veget. Myös lentävät, jolloin hiilijalanjälki on satoja kertoja vegeä suurempi? Lihansyöjillä hirveet defenssit päällä täällä kuten tästäkin keskustelusta pystyy päätellä. Lihansyönti tuhoaa maapallon! Lukekaa tiedejulkaisuja niin ette voi sulkea silmiänne siltä mitä lihankulutus tekee planeetallemme.
Vegaanit eivät osaa vastata tähänkään:
Mikä niissä tuotteissa maksaa niin paljon? Ja miksi?
Ekologisempaa olisi kasvattaa ruokansa itse ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekologisuus on tulevaisuuden juttuja. Onhan se nyt muutenkin järkyttävää että ihmiset juovat miljoonia litroja nestettä, joka on tarkoitettu vasikoille. Miksi ette joisi oman äitinne maitoa
Nykyiset lehmät tuottavat maitoa niin paljon että siitä riittää viidelle vasikalle.
On kyllä ihme argumentti. Tuskin lehmät noin paljon maitoa tuottaisi, jollei niitä olisi pumpattu sukupolvesta toiseen ja kyllä sinunkin äidistäsi riittäisi viidelle, jos hänessä olisi maito pumput kiinni.
Kerro kumminkin ihmeessä, joku järkevä perustelu sille, miksi sinun pitää juoda vasikalle tarkoitettu maito. Minusta se, että lehmän lapsi juo lehmän maitoa ja ihmisen lapsi ihmisen maitoa on paljo loogisempaa.
Miksi punkit imee eläinten verta? Minusta olisi paljon loogisempaa, että esim. minun veri olisi minua varten, eikä punkkia varten. Miksi ne tekee niin?
Toisekseen, jos en joisi vasikalle tarkoitettua maitoa, ei olis sitä lehmää eikä vasikkaakaan.
Oletpa sinä alikoulutettu ja typerä ihminen. Luonnossa tapahtuu asioita. ihmiselle tulee nälkä ja se kerää tai tuottaa ruokaa luonnosta kasveista tai eläimistä. Olis ihan helvetin hienoa ottaa sun kanssa matsia ja murskata sun käsiluut ja rintakehä alle kymmenessä sekunnissa. Saatanan saatanan saatanan saatana.
Samassa viestissä haukkuu typeräksi ja uhkailee väkivallalla. Vau! Olet varmasti itse todella pitkälle kouluttautunut.
Vierailija kirjoitti:
Sitä en ymmärrä että miksi vegaanin lentämisestä tehdään noin iso juttu, lihansyöjät tekevät kaikkea samaa mitä veget. Myös lentävät, jolloin hiilijalanjälki on satoja kertoja vegeä suurempi? Lihansyöjillä hirveet defenssit päällä täällä kuten tästäkin keskustelusta pystyy päätellä. Lihansyönti tuhoaa maapallon! Lukekaa tiedejulkaisuja niin ette voi sulkea silmiänne siltä mitä lihankulutus tekee planeetallemme.
Mitähän se teidän papujenne lennätys tekee planeetallemme? Tai viljely?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vertaatko itseäsi punkkiin?
Älkää hyvät ihmiset lähtekö tähän lietsontaan mukaan, on negatiivinen ja alkeellinen trolli. Voi, mihin on kadonneet positiiviset trollit, ei jaksa tätä huonon olon levittämistä.
Syöttekö vegaanit hedelmäLIHAA?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitähän se teidän papujenne lennätys tekee planeetallemme? Tai viljely?
Lopeta herranen aika se kirjottelu, jos argumentit ovat tuota luokkaa
Tämän minä ymmärrän, mutta en sitä että se on nykyään joku trendi ja muotijuttu jolla ei ole ympäristön, ilmaston jne kanssa mitään tekemistä.
Teillä siis korvataan allergian vuoksi näillä maitoa ja maitoproteiinia sisältävät tuotteet?
Sitäkin ihmettelen näiden vegetuotteiden korkeaa hintaa muihin tuotteisiin verrattuna.
Sekasyöjänä tykkää siitä alpron soijakaakaojuomasta mutta se hinta on aivan älytön joten aika harvoin ostan.