Tää s**tanan vegaanivillitys alkaa todella tulemaan korvista!
Avaat television ja kappas kokkausohjelma! Ja mitä kokataan? Vegaanipastaa, vegaanipizzaa, vegaanikakkua, vegaanipiirakoita, paistettua vegaania, keitettyä vegaania, grillattua vegaania, vegaania kolmella tavalla, vegaanista syksyä, vegaanista talvea, vegaanista aamua, vegaanista kännimättöä.
Ostat ruokalehden. Vegaanivegaanivegaanivegaani.
Menet kauppaan. Suuhun työnnetään vegaanimaistiainen, hyllyt notkuvat "uutta vegaanista". Maito on vegaanista, liha on vegaanista, juusto on vegaanista. Ja se hetki kun nappaat jauhelihapaketin ja vieressäsi joku ottaa nyhtökauraa. Tänään sain juuri halveksuvan katseen jauhelihastani. Huoh.
Järkkäät pikkujoulut. Eiei ei enää juustotarjottimia, perinteisiä piirakoita, pastejoita, pullia, suklaita, kakkuja koska täytyy löytyä vegaanivaihtoehto.
Kommentit (410)
Elintarviketeollisuusliitto: nyhtökaura sisältää kaikki välttämättömät aminohapot
Sekasyöjät ovat jo vegetaristeja jotka syövät sen lisäksi lihaa ja maitoa ym. Heillä on kaikki hyvin eikä kenenkään ulkopuolisen kannata olla huolissaan heidän syömisestään.
Vegaanilapset pitää ottaa pois vanhemmiltaan koska heidän ravinnon saaminen on yksipuolista.
Miksi vegaanit pitävät niin paljon mekkalaa ruokavaliostaan?
Kumma kun eivät tähän osaa vastata ollenkaan....
Se että sulkee pois ravinnostaan lihan ym. paljastaa että kasvissyöjän riski jäädä ilman tärkeitä ravintoaineita on suurempi.
Sekasyöjä ei sulje yhtään ravintoainetta pois ruokavaliostaan ja syö myös kasviksia!
Kasvissyöjät ovat oman sokeutensa vankeja ja siitä he pääsevät syömällä lihaa!
Vierailija kirjoitti:
Elintarviketeollisuusliitto: nyhtökaura sisältää kaikki välttämättömät aminohapot
Just niin, lähteenä elintarviketeollisuusliitto :D
Pakko nyt tunnustaa, että niin mullakin... Ja olen vegaani.
Jotenkin mennyt överiksi koko touhotus. Ja vielä kun tietää 90% varmuudella tämän olevan nimenomaan pelkkä villitys, trendi, joka menee ohi. Vegaanisuus on nykyään siistiä ja erikoista, kuuminta hottia siis. En usko että eläintenoikeudet hirveästi ihmisten mielissä vilisee, vaan kaikki pohjautuu trendikkyyteen.
Kaipaan yksinkertaisempia aikoja, jolloin ruoka piti tehdä alusta asti itse. Ei ollut mitään eineksiä tai nyhtöjuttuja, korkeintaan soijarouhetta, ja proteiinina toimivat oikein kunnon vanhanliiton liotetut pavut!
Harmittaa kovin...
Vihreys ja vegaanisuus on aivojen aliravitsemustiloja.
Vihreys on vamma joka paranee lihaa syömällä koska vain silloin aivot saavat kehittyäkseen oikeita rasvoja ja proteiineja.
On edesvastuutonta kasvattaa lapsensa pelkällä kasvisruualla. Kasvisruualla kasvatetut lapset pitää ottaa pois vanhemmiltaan.
Onhan se kornia nähdä kun kasvissyöjien pojat joutuvat vahvempien ja isompien sekasyöjien (lihansyöjien) kiusaamaksi ja riepottelemaksi. Itse en haluaisi että lapseni olisi heikompi kuin muut ikäisensä.
Fanaattisuus on aina pelottavaa. Vegaanit ovat aggressiivisia. Tai todella masentuneita, väsyneitä, alavireisiä maailmantuskaa potevia kympintyttöjä. Just tuo masennus ihmetyttää.
Olin itse vegaani. Kunnes minussa alkoi olla piirteitä ja oireita, mitä ei koskaan aikaisemmin. Hiukset ohenivat. Finnejä tuli lisää. Akne. Tulehtuneet haavat eivät parantuneet. Suupielet auki. Kaikenlaisia lisäravinteita söin tuloksetta. Mieliala laski. Olin itkuinen, väsynyt, lamaantunut.
Sittemmin aloin syödä suomalaisen ravintosuosituksen mukaisesti. Aloin juoda lasin rasvatonta maitoa - hui kauheeta aikaisemmin.
Mitä tapahtui: olen elämäni kunnossa. Voin hyvin, jaksan kaikkea. Purkista otan korkeintaa d-vitamiinia nykyään; ennen meni kourallinen ravinnelisiä.
Ihan oikeasti olen huolissani vegaanien terveydestä. Mulle ei sopinut ollenkaan. Masennus seurasi. Nyt elämä hymyilee taas. Ja tää kaikki pelkän ruokavalion muutoksen ansiosta. Ihmettelen.
Miten voi tollanen asia ärsyttää? 🤔 Musta on ainakin tosi jees ostaa maidottomia tuotteitita kun miettii millasta paskaa se tuotanto on. Kivaa et vaihtoehdot lisääntyy! On kans kiva jos on jotain uusia hyviä reseptejä, niin saan enemmän kasvisruokapäiviä viikkoon. Punaseen lihaan en oo koskenut vuosiin, mutta kanaa ja kalaa kyllä vielä syön. Vegaania musta ei kyllä tule, koska en jaksais aina syynätä onko jossain tuotteessa esim. mehiläisvahaa tai karmiinia.
Hei mulla sama kokemus vegaaniudesta. Ihan samoja juttuja. Kaikki meni alaspäin, mieliala ihan nollassa. Just noi suupielten aukenemiset, jne. Mä lopetin vähitellen. Lisäsin aluksi kalaa. Maistui tosi hyvältä. Olin aika kauan vegaani, varmaan kolmisen vuotta. Koko ajan masentunut. Ahdistunut. Nyt syön edelleen kasvisvoittoisesti, mutta maltilla lihaa, kalaa, munia.
Vierailija kirjoitti:
Fanaattisuus on aina pelottavaa. Vegaanit ovat aggressiivisia. Tai todella masentuneita, väsyneitä, alavireisiä maailmantuskaa potevia kympintyttöjä. Just tuo masennus ihmetyttää.
Olin itse vegaani. Kunnes minussa alkoi olla piirteitä ja oireita, mitä ei koskaan aikaisemmin. Hiukset ohenivat. Finnejä tuli lisää. Akne. Tulehtuneet haavat eivät parantuneet. Suupielet auki. Kaikenlaisia lisäravinteita söin tuloksetta. Mieliala laski. Olin itkuinen, väsynyt, lamaantunut.
Sittemmin aloin syödä suomalaisen ravintosuosituksen mukaisesti. Aloin juoda lasin rasvatonta maitoa - hui kauheeta aikaisemmin.
Mitä tapahtui: olen elämäni kunnossa. Voin hyvin, jaksan kaikkea. Purkista otan korkeintaa d-vitamiinia nykyään; ennen meni kourallinen ravinnelisiä.
Ihan oikeasti olen huolissani vegaanien terveydestä. Mulle ei sopinut ollenkaan. Masennus seurasi. Nyt elämä hymyilee taas. Ja tää kaikki pelkän ruokavalion muutoksen ansiosta. Ihmettelen.
Kommentoin viimeistä lausettasi. Ei kannata aliarvioida ravinnon merkitystä hyvinvointiin.
Vierailija kirjoitti:
Hitler oli kasvissyöjä.
Mtv.
https://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/hitlerin-ruoanmaistaja-av…
Hyvä esimerkki siitä miten kukaan ei ole läpeensä paha. Vaikka Hitlerin kasvissyönti ilmeisesti johtui siskontyttären kuolemasta enemmän kuin eläinrakkaudesta.
Älä katso televisiota, en minäkään katso.
Toivon tosi paljon, että tämä vouhotus ja villitys menisi ohi. Tiedän tapauksen, jossa vegaaniksi ryhtynyt nuori sairastui tosi vakavasti. Kasvisvoittoinen ruokavalio on hyvä, mutta valitettavasti puutteellinen. Kohtuudella kun söisivät vähän kaikkea, tosi harvoin punaista lihaa sekä etenkin prosessoituja ruokia, niin muutos olisi suurempi. Jättäisin suosiolla muoviin pakatut jutut kokonaan pois.
Nyt vegaanien ehdottomuus ja tuomitsevuus johtaa loogiseen vastarintaan. Ehdottomuudella ja jyrkkyydellä ei maailma pelastu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekologisuus on tulevaisuuden juttuja. Onhan se nyt muutenkin järkyttävää että ihmiset juovat miljoonia litroja nestettä, joka on tarkoitettu vasikoille. Miksi ette joisi oman äitinne maitoa
Nykyiset lehmät tuottavat maitoa niin paljon että siitä riittää viidelle vasikalle.
On kyllä ihme argumentti. Tuskin lehmät noin paljon maitoa tuottaisi, jollei niitä olisi pumpattu sukupolvesta toiseen ja kyllä sinunkin äidistäsi riittäisi viidelle, jos hänessä olisi maito pumput kiinni.
Kerro kumminkin ihmeessä, joku järkevä perustelu sille, miksi sinun pitää juoda vasikalle tarkoitettu maito. Minusta se, että lehmän lapsi juo lehmän maitoa ja ihmisen lapsi ihmisen maitoa on paljo loogisempaa.
En todellakaan ymmärrä, miksi jotakin vaivaa muiden vegaanisuus. Itse olen sekasyöjä mutta ei se minulta ole pois, jos joku muu haluaa keskittyä kasvisruokaan. Sitä paitsi on aika kiistämätön fakta, että kasvisruoka on ympäristölle parempi vaihtoehto ja siksi ihan kannatettavaa. En itse aio alkaa kokonaan kasvissyöjäksi tai vegaaniksi, koska ihminen sekasyöjä ja lihan syönti on luonnollista, siinä ei ole siksi mitään moraalisesti tuomittavaa (tehotuotanto nykymuodossaan on eri asia, koska siinä poljetaan kyllä eläintenoikeuksia mutta ei mennä siihen nyt). Ympäristösyistä lihansyöntiä siis pitäisi selkeästi vähentää mutta ei kokonaan lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän että ärsyttää, ärsyttäisi muakin jos ympäristö koko ajan muistuttaisi mua huonoista valinnoistani, joista tunnen jo valmiiksi syyllisyyttä.
Jos haluaa "pelastaa" maailman, niin lapsettomuus ja autottomuus ovat huomattavasti merkittävämpiä tekoja kuin lihan syömisestä luopuminen. Useimmat maailman taloudelliset, poliittiset ja ympäristölliset ongelmat johtuvat liiasta väestönkasvusta.
Kasviksia kannattaa syödä osana sekaravintoa niiden terveellisyyden takia, mutta vegaanien toiminta muistuttaa uskonlahkoja, joissa tietyt ruuat ovat kosher tai halal.
Vierailija kirjoitti:
Avaat television ja kappas kokkausohjelma! Ja mitä kokataan? Vegaanipastaa, vegaanipizzaa, vegaanikakkua, vegaanipiirakoita, paistettua vegaania, keitettyä vegaania, grillattua vegaania, vegaania kolmella tavalla, vegaanista syksyä, vegaanista talvea, vegaanista aamua, vegaanista kännimättöä.
Ostat ruokalehden. Vegaanivegaanivegaanivegaani.
Menet kauppaan. Suuhun työnnetään vegaanimaistiainen, hyllyt notkuvat "uutta vegaanista". Maito on vegaanista, liha on vegaanista, juusto on vegaanista. Ja se hetki kun nappaat jauhelihapaketin ja vieressäsi joku ottaa nyhtökauraa. Tänään sain juuri halveksuvan katseen jauhelihastani. Huoh.
Järkkäät pikkujoulut. Eiei ei enää juustotarjottimia, perinteisiä piirakoita, pastejoita, pullia, suklaita, kakkuja koska täytyy löytyä vegaanivaihtoehto.
No mä laitan just tasan perinteisiä juttuja, jotka on HYVIÄ, ja toki mukana on jotain joka sopii kaikille.
Mutta täytyy sanoa, että kyynel oli suunnilleen silmässä kun kävin ystäväni luona juhlissa, ja innosta tohisten kertoi, kuinka nyt kaikki on gluteenitonta ja vegaanista... ja maistui paskalle. Vaikka siis kaveri on aina ollut tosi hyvä ruoanlaittaja. Jälkikäteen vielä ihmetteli, kun kerrankin jäi niin paljon syötävää yli. No ei ihme, kun se oli pahaa.
ja mä olen varsin avomielinen näissä asioissa. Syön mielelläni vegaanista/kasvisruokaa silloin kun se on hyvää. Perinteinen lihaisa eväs vaan on lähtökohtaisesti mulle useammin osuva valinta.
Ja ei, mä en tunne huonoa omatuntoa ympäristösyistä. Yksikään vegaani, joka tekee yhdenkin kaukolennon vuodessa tai vaikka viidessä voisi ihan samalla tavalla kantaa sitä huonoa omatuntoa. harva elää linkolalaisittain ekologisesti kestävää elämää. Toki hyviä valintoja voi aina tehdä, mutta parempi keskittyä niihin omiinsa, eikä muille mussuttamiseen.
Hitler oli kasvissyöjä.
Mtv.
https://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/artikkeli/hitlerin-ruoanmaistaja-av…