Vauvalle nimi - entä jos miehen kanssa ihan eri mieltä?
Onko kellekään käynyt niin, että nimimieltymykset olisi ihan erilaiset? Ja näkemysero vielä siitä, että kumman sukunimi tulee vauvalle.. Mitenhän tämän nyt ratkaisisi..
Kommentit (20)
Sanoin miehelle "Eemi" ja hän ihastui heti! Ei ongelmia.
Lapsi saa lähtökohtaisesti äitinsä sukunimen. Jos vanhemmilla on yhteishuoltajuus eikä sopuun etunimestä päästä määräajassa, voi viranomainen päättää nimen vanhempia kuultuaan. Joku viisaampi voi kertoa, onko tämä juridisesti huostaanotto vai mikä.
Meillä. Lopulta tuli mun lemppari. Molemmat vaan väsyi siihen nimien pyörittelyyn ja arvottiin molempien ykkösvaihtoehdoista toinen. Nyt viisi vuotta myohemmin ollaan molemmat (edelleen) tyytyväisiä nimeen.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi saa lähtökohtaisesti äitinsä sukunimen. Jos vanhemmilla on yhteishuoltajuus eikä sopuun etunimestä päästä määräajassa, voi viranomainen päättää nimen vanhempia kuultuaan. Joku viisaampi voi kertoa, onko tämä juridisesti huostaanotto vai mikä.
Joo tiedän miten se juridisesti menee, mutta en halua parisuhteessa päättää asioita "juridiikka edellä". Ap.
Vierailija kirjoitti:
No ei ainakaan huostaanotto.
Mies haluaisi ehdottomasti erään nimen, jota hän on vuosia haaveillut lapselleen (paljasti tänään). Minä taas satun inhoamaan juuri sitä nimeä, ja lisäksi se on yhden eksäni etunimi (sitä en tosin miehelle sanonut). Ääh. Ap.
Antakaa lapselle molemmat sukunimet aakkosjärjästyksessä. Etunimiä on maailmassa niin paljon, että varmasti joku löytyy joka molemmille käy.
Vierailija kirjoitti:
Mies haluaisi ehdottomasti erään nimen, jota hän on vuosia haaveillut lapselleen (paljasti tänään). Minä taas satun inhoamaan juuri sitä nimeä, ja lisäksi se on yhden eksäni etunimi (sitä en tosin miehelle sanonut). Ääh. Ap.
No mikset sanonut?
Anna molempien nimet, kuten Mutsis on bloggaaja teki kuopuksensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikset sanonut?
Koska asia on tuore, en halunnut heti tyrmätä häntä. Puhuimme siis asiasta vasta tänään. Ap.
Sukunimeksi harvinaisempi. Se, jonka sukunimeä ei tule lapselle, saa päättää etunimen (järkevissä rajoissa tosin, eli ei mitään Purjo-Kaaleppia ellette tosissaan molemmat sitä halua)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikset sanonut?
Koska asia on tuore, en halunnut heti tyrmätä häntä. Puhuimme siis asiasta vasta tänään. Ap.
Öö siis miksi et voinut heti tyrmätä? En tajua, ihme lapastelua. Mitä hyötyä luulet siitä olevan, että annat ensin miehen luulla nimiehdotuksen olevan hyvä ja sitten vasta myöhemmin yrität piipittää että ei se nyt siis niinku olekaan..?
Onnee vaan jatkolle, jos edes lapsen nimestä et uskalla omaa mielipidettä rehellisesti sanoa.
Oma mies tyrmäsi aika monta mun ehdotusta ennen kuin löytyi se mikä kelpasi molemmille.
"Ei käy, kuulostaa koiran nimeltä. Ei käy, kun siitä tulee mieleen yksi idiootti. Ei käy kun liian vaikeen kuuloinen. Ei käy, en tykkää" jne ja siitä sitten päästiin lopulta "ehkä"-listaan asti, josta karsittiin yksi kerrallaan nimiä pois ja jäljelle jäi se, mikä miellyttää molempia. Ei ehkä kummankaan ehdoton ykkönen, mutta riittävän hyvä ja näyttää lapsen omalta nimeltä.
Mies tykkää vanhanaikasista nimistä: esim pertti, pirjo, kaija yms.
Ite haluan jotain tuoreempaa, jonka lisäks nimestä piti kummanki toiveestaa löytyä myös jotain kansainvälisempää
Tytöstä tuli Vilma Erica
Pojasta Valo Mikael
Saatiin just mitä haettiin (:
Sukunimestä ei tullut kiistaa, koska miehen sukunimi sattuu miellyttämään minua ja on kaunis nimi. Ongelma olisi voinut olla, jos miehen sukunimi olisikin joku Sikarönkkölä ja mies olisi pitänyt itsestään selvänä että lapselle tulee hänen sukunimensä. Riitojenkaan varjolla en ehkä silloin olisi antanut periksi, vaan sukunimeksi olisi tullut omani (joka on miellyttävä eikä kovin yleinen nimi. Ennen nykyistä miestä pidin itsestään selvänä, että lapsille tulee mun sukunimeni.)
Vierailija kirjoitti:
Mies tykkää vanhanaikasista nimistä: esim pertti, pirjo, kaija yms.
Ite haluan jotain tuoreempaa, jonka lisäks nimestä piti kummanki toiveestaa löytyä myös jotain kansainvälisempää
Tytöstä tuli Vilma Erica
Pojasta Valo Mikael
Saatiin just mitä haettiin (:
Aika hassua, kaikki nuo ovat olleet meidän ehkä-listalla, tosin osa eri kirjoitusasussa (Wilma, Erika). Käytiin läpi tytöt ja pojat kun ei tiedetty kumpi on tulossa. Meillä vaan oli päinvastoin, minä olisin halunnut vanhan nimen kuten vaikka mummin tai isomummin nimen, mies taas ei tykännyt yhtään selkeästi vanhoista nimistä.
14
Harvoinpa pariskunnalla onkaan tismalleen samanlainen maku, mutta kyllä kaikki lopulta löytävät nimet lapsilleen. Meillä on viisi lasta ja aivan erilainen nimimaku, mutta lopulta on kaikille löytynyt nimet (ja jopa toisetkin), joihin molemmat ovat olleet oikein tyytyväisiä. Ei siinä muuta kuin selaa ja etsii ja ehdottelee nimiä nimien perään, kunnes se oikea löytyy. Joskus oikea nimi ei ensikuulemalta kuulosta yhtään sopivalta, mutta alkaakin hiljalleen miellyttää ja lopulta mikään muu ei enää sitä voitakaan.
Nimilistat.
Jos löytyy jokin yhteinen, niin sitten se valitaan.
- Löytyisikö miehen suosikkinimeä lähellä oleva vaihtoehto?
- Kamalaa, jos exä tulisi vastaan ja saa selville, että on "hänen" nimensä. Luulisi, että on hänen mukaansa nimetty. Ehkä kuitenkin kannattaisi avautua edes sen verran, että sanot inhoavasi nimeä, ellet tahdo paljastaa perimmäistä syytä (ennen kuin on pakko).
Vierailija kirjoitti:
Onko kellekään käynyt niin, että nimimieltymykset olisi ihan erilaiset? Ja näkemysero vielä siitä, että kumman sukunimi tulee vauvalle.. Mitenhän tämän nyt ratkaisisi..
Jos pari ei ole naimisissa lapsi saa äidin nimen.
On käynyt. Lapsella on nyt nimi, joka ei ollut lähelläkään omaa top 50 -listaa, mutta joka sopii hänelle ja molemmille vanhemmille. Sukunimi ei meillä sattuneesta syystä ollut ongelma.