Äiti maksatuttaa minulla kaikki laskut, jos olemme yhdessä liikkeellä
Haluaa mennä hienoon ravintolaan ja tilailee hyvät annokset, mutta lasku tulee minulle. Siskon kanssa on toisinpäin, äiti maksaa hänen perheelleen ruuat reissuissa ja asuntoakin tukenut. Tämä kuvio korostuu vaan koko ajan, kun ikää tulee lisää. Pitääkö tämä vaan hyväksyä? Onko kohtalotovereita?
Kommentit (19)
No varmaan siksi, että siskosi ei suostu maksamaan? Kuka sanoo, että samasta? Katso kun sinä voit sanoa, että maksat vain omasi. Äitisi voi mennä vaikka tiskaamaan, et vastaa pöytäseurueesi muiden jäsenten ruuista, jos niin sanot.
Ei lasku voi tulla sinulle, jos et itse sitä halua. Äitisi on röyhkeä. Röyhkeää ei ole sanoa, että laskut erikseen.
Miksi ihmeessä liikut tuollaisen kanssa? Lokki mikä lokki.
Jos äitisi ei kunnioita sinua niin ei sinunkaan tarvi kunnioittaa häntä.
Jo on taas ongelmat.
Miksi lähdet ylipäänsä hänen kanssaan "hienoon ravintolaan", jos tiedät kuvion olevan tämä?
Jos käyn äitini kanssa syömässä, niin molemmat maksavat oman annoksensa.
Joskus hän tarjoaa minulle ja joskus minä taas hänelle, mutta periaate tämä.
Isäni tarjoaa aina, vaikka olen jo viisikymppinen. Olen tarjoutunut maksamaan tietysti oman osuuteni, mutta ei tule kuulonkaan.
Vanhempani ovat eronneet ja äiti huomattavasti rikkaampi kuin isä. Köyhiä eivät ole kumpikaan, mutta isälleni olen jäänyt ikuiseksi lapseksi :)
Äiti on ollut aina voimakas ja hallitsevakin persoona. Hän on sellainen ihminen, jolle ei ole voinut sanoa vastaan. Meitä lapsiaan hän on aina kohdellut eri tavalla. Olen ollut vaihtelevasti surullinen, vihainen ja pettynyt ja samaan aikaan kuitenkin häntä olen tarvinnut elämässä. Mies on nähnyt tämän kuvion taakse ja sanonut, ettei tämä ole reilua. Joskus olen ajatellut, että voiko äiti olla kateellinen minulle, tyttärelleen. Hän on itse vähemmän koulutettu ja eronnut kahdesti. Olen aina ollut myös liian kiltti suhteessa häneen.
Kiitos viesteistänne - ne auttoivat tässä näkemään, ettei tämä ole ok ja minulla on oikeus pitää aikuisena puoleni. Miksi se vaan on niin vaikeaa oman äidin kohdalla? Joskus tuntuu, että ainoa vaihtoehto on minimoida yhdessä oleminen tai sitten vaan kiltisti maksaa lasku.
Miten nämä laskunmaksutilanteet menevät? Yleensähän tarjoilija kysyy tuleeko samaan laskuun vai erikseen. Mitä äitisi sanoo ja mitä sanot, kun laskunmaksun aika on?
Olet paremmin koulutettu kuin äitisi? Tienaatko paremmin? Mites siskosi? Johtuuko tämä laskun maksattaminen siis siitä, kuka tienaa eniten? Ei tietenkään saa ottaa automaationa, mutta ehkä äidillä on periaate, että parhaiten tienaava maksaa. Sinä äidille ja äiti siskolle.
äitisuhde kirjoitti:
Haluaa mennä hienoon ravintolaan ja tilailee hyvät annokset, mutta lasku tulee minulle. Siskon kanssa on toisinpäin, äiti maksaa hänen perheelleen ruuat reissuissa ja asuntoakin tukenut. Tämä kuvio korostuu vaan koko ajan, kun ikää tulee lisää. Pitääkö tämä vaan hyväksyä? Onko kohtalotovereita?
Sä kysyt että pitääkö tuo hyväksyä? Kuule, mietipä miten neuvoisit kaveria joka on samassa tilanteessa?
Itse tuollaisessa tilanteessa olisin pyytänyt laskun tyynesti puoliksi. Sua käytetään hyväksi tyhmä. Vedä rajat ja pidä niistä kiinni.Itse olet ottanut tuon hyväksikäytettävän roolin vaikka sulla ois 18 vuotta täytettyäsi ollut mahis roolittaa itsesi uudelleen.
äitisuhde kirjoitti:
Äiti on ollut aina voimakas ja hallitsevakin persoona. Hän on sellainen ihminen, jolle ei ole voinut sanoa vastaan. Meitä lapsiaan hän on aina kohdellut eri tavalla. Olen ollut vaihtelevasti surullinen, vihainen ja pettynyt ja samaan aikaan kuitenkin häntä olen tarvinnut elämässä. Mies on nähnyt tämän kuvion taakse ja sanonut, ettei tämä ole reilua. Joskus olen ajatellut, että voiko äiti olla kateellinen minulle, tyttärelleen. Hän on itse vähemmän koulutettu ja eronnut kahdesti. Olen aina ollut myös liian kiltti suhteessa häneen.
Kiitos viesteistänne - ne auttoivat tässä näkemään, ettei tämä ole ok ja minulla on oikeus pitää aikuisena puoleni. Miksi se vaan on niin vaikeaa oman äidin kohdalla? Joskus tuntuu, että ainoa vaihtoehto on minimoida yhdessä oleminen tai sitten vaan kiltisti maksaa lasku.
Kyllä äidille voi sanoa vastaan kun on täysi-ikäinen eikä enää asu lapsuudenkodissa. Kasvata selkäranka!!!!!
Nyt vihellät pelin poikki, ihan sama mikä myrsky sieltä tulee.Sillä ei ole mitään väliä.Vaihtoehdot esitit jo itse, suosittelen ensimmäistä vaihtoehtoa ihan tosissani.
Vierailija kirjoitti:
Olet paremmin koulutettu kuin äitisi? Tienaatko paremmin? Mites siskosi? Johtuuko tämä laskun maksattaminen siis siitä, kuka tienaa eniten? Ei tietenkään saa ottaa automaationa, mutta ehkä äidillä on periaate, että parhaiten tienaava maksaa. Sinä äidille ja äiti siskolle.
Tätä ajattelin myös. Aloituksesta päättelin myös, että olet sinkku ja siskosi perheellinen. Olisiko tällä merkitystä?
Niin, mites ne taustatekijät? Oletko itse hyvin palkatussa työssä ja äitisi ehkä pienituloinen ja/tai eläkeläinen? Voiko olla, että siskosi tulot ovat vielä pienemmät tai taloustilanne muuten tiukka, ja siksi äitisi katsoo tässä tilanteessa olevansa se, joka paremmin toimeentulevana maksaa? Mutta koska sinä olet selvästi äitiäsi paremmin toimeentuleva, on hänen mielestään kohtuullista, että sinä maksat? Vaikea tehdä todellista arviota tilanteen epäoikeudenmukaisuudesta, kun ei tiedä kaikkia faktoja.
Mutta jos et jatkossa halua makssa, niin ei muuta kuin laskuvaiheessa sanot tarjoilijalle, että laskut erikseen. Tai sitten et enää mene äitisi kanssa ravintolaan. Tai - usko tai älä, niinkin voi tehdä - juttelet äitisi kanssa ja kerrot ihan hänelle, ettet aio enää maksaa.
En ole sinkku, vaan perheellinen ja sama kuvio näyttää toistuvan myös lastenlasten kohdalla. Kyse ei ole vaan laskuista, vaan tämä on yleisempi ilmiö, joka tulee ilmi muissakin asioissa. Laskut vaan esimerkki ja näissä paljon ääneen sanomatonta "näin nyt kuuluu äidin kanssa toimia". Kyse ei ole myöskään vaan tulojen tasaamisesta, koska tämä ilmiö on ollut olemassa jo ennen tuloerojakaan. Koen, että minuun on aina heijastunut perheessä paljon negatiivisia tunteita. Toisaalta olin vastuullinen, jolta odotettiin paljon ja tavallaan olen joissain asioissa mennytkin elämässä äidin ohi. Lapsuuteni on mennyt aina äidin toiveet edellä. Siskoni on ollut äidin kanssa "samankaltainen", he ovat kuin toistensa kuvat monessa asiassa. Äiti on minua varakkaampi omaisuus huomioiden.
Kaikki kommentit hyviä, kiitos niistä.
Tiedän, että tuollaisia kuvioita, jotka ovat ikäänkuin aina olleet olemassa, sanomatta, puhumatta, on tosi hankala mennä rikkomaan. "Näin nyt kuuluu toimia", kuten itse sanot.
Jos kyse ei ole varakkuudesta, niin nyt mietit valmiiksi, miten ensi kerralla toimit. Täytyykö mennä sinne hienoon ravintolaan? Toisaalta, kyllähän ne kahvitkin voi maksaa puoliksi. Mieti jo etukäteen toimintamalleja, ja ole pysy vahvana!
Olisiko tätä toimintamallia helpompi ottaa käyttöön kahvilassa? Menet linjalla äitiäsi ennen ja maksat omat ostoksesi.
Pyydä laskut erikseen molemmille, simppeliä.