Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isäksi vasta, kun nuoruus koettu ja on valmis?

HämmentynytÄiti
18.10.2017 |

Olen yh puolivuotiaalleni. Asun vanhempieni luona. Muutin takaisin, jotta pärjäisin paremmin, niin fyysisesti kuin henkisesti. It takes a village to raise a child, eikö? Olen jo reilusti yli 20 ja nuoruuden villit ajat kaukana takana.
Rakastuin teiniin ja saimme lapsen. Hän nyt 19v. Hänellä ei sitten koskaan ollutkaan tunteita. Välimme ovat tällä hetkellä todella huonot ja olemme päättäneet, että emme ole enää tekemisissä muuten kuin lapsemme asioissa spostilla. Olen sanonut, että tapaamiset voisi hoitaa siten, että olemme mahdollisimman vähän tekemisissä niin kauan, kun välit ovat niin pahat kuin nyt ovat. Esim. Isovanhempien luona.
Isä näkee lastaan hyvin harvoin, ehkä 1-2x/kk muutaman tunnin ajan. Nyt hän kertoi alkaneensa käyttää huumeita (amfetamiinia) viihdekäytössä ja asia hallussa. Hänellä oli aiemmin huumeongelma, jonka myöntää vain osin, ei pitänyt niin pahana, vaikka myi jopa televisionsa saadakseen rahaa huumeisiin. Luulin hänen lopettaneen, mutta asia ei kuulemma missään vaiheessa ollut niin, oli vain vähentänyt ja nyt siis aloittanut tuon pirin bilemielessä. Olen yrittänyt tutkia netistä siitä tietoa ja mitä aiheuttaa, mutta siitäkin huolimatta, että jotkut ehkä saavat sen pysymään ajoittaisessa viihdekäytössä, niin minun on vain hyvin vaikea sulatella tätä häneltä, sillä sitä huumetaustaa on.
Olemme miettineet lapsemme tapaamisasioita ja olemme menossa lastenvalvojalle, mutta nyt olen miettinyt, että olisiko kaikkien kannalta reilua, jos mies saisi rauhassa nyt elää nuoruutensa ja ryhtyä isäksi sitten, kun on valmis jättämään huumeet kokonaan taakseen?
Hän laittoi viestiä, jossa sanoi elämän olevan hänelle nyt raskata, koska pitäisi tehdä töitä, maksaa laskuja, antaa aikaa ystäville ja olla isä lapsellemme. Se jäi mieleeni. PITÄISI OLLA ISÄ. Eikö sen pitäisi olla halu. Jos lapsi isketään samaan luetteloon laskujen ja kavereiden kanssa, niin onko silloin oikeasti valmis isäksi? Hän omien sanojensa mukaan haluaa olla hyvä isä; paras mahdollinen. Minun on vain vaikea sulatella tätä. Ymmärrän, että hän saa tehdä elämällään mitä haluaa ja juhlia ja käyttää huumeita, jos haluaa, niin kuin kaikilla. Myönnän, että minulla on vielä vahvoja tunteita häntä kohtaan ja olen jopa kateellinen ja mustasukkainen siitä, että hän jatkaa elämäänsä ilman meitä, mutta sille ei voi mitään. Kuten sanoin, olen minäkin elänyt villin nuoruuteni, vaikka en huumeita käyttänytkään.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkoa...

Mietin siis, että olisiko siinä järkeä, jos tarjoan hänelle mahdollisuutta elää elämäänsä rauhassa ilman, että tarvitsee ns. stressata lapsen takia, saa olla nuori: käydä baareissa ja harrastaa yhdenillanjuttuja, löytää tyttöystävän ja jos nyt on aivan pakko, niin käyttää sitä piriä viihteessä silloin tällöin. Hänen koko kaveripiirinsä käyttää huumeita, kaikki eriasteisesti ja en haluaisi sellaista lapseni elämään. Toivon, että ajan kanssa, kypsyttyään, isä laittaa lapsensa edelle ja karsisi piireistään myös ne ei niin hyvät kaverit, jotka jopa piikittävät.

Lapselta ei puutu miehenmalleja elämästään: ukki, äidin mies, veljeni, kaikkia näkee päivittäin. Isäänsä 1-2x/kk ja jos tapaamissopimus lähtee toimimaan niin 12-18h/kk. En usko, että lapsi edes ymmärtää kuka hän on tai edes kuka minä olen. Olen vain se joka hoitaa ja jolta saa maitoa. Vanhempana tajuaa, että olen äiti ja mitä se 'äiti' tarkoittaa.

Jos mies nyt saa elää elämäänsä rauhassa ja minä rauhassa päästä hänestä yli, niin olisiko järkevämpää, että mies ryhtyisi sitten kunnolla isäksi, vaikka parin vuoden päästä, kun on hiukan kypsynyt lisää. Olen jostain kuullut, että maras isä on hyvä isä, joka on paikalla. Sen jälkeen on huono isä, joka ei ole paikalla ja huonoin on huono isä, joka on paikalla.

Vaikutanko itsekkäältä vai kuulostaisiko se järkevältä. Mies itse sanonut haluavansa olla hyvä isä ja mietin hänen itsensäkin kannalta, että onnistuuko se häneltä tällä hetkellä, halusi hän tai ei. Voi myöhemmin toimia paremmin, jos silloim haluaa vielä olla isä.

Mielipiteitä ja apuja tarvitaan? Haluan vain, että lapsestani tulee onnellinen, eikä hän tulevaisuudessa teininä piikitä huumeita kaverinsa auton takapenkillä, koska "isikin käytti nuorena huumeita". En voi häntä estääkään, mutta en halua, että hän kasvaa ympäristössä, jossa se olisi muka hyväksyttävää. Mies on itse sanonut, että toivoo lapsesta kasvavan enemmän minun kaltaiseni, sillä on kuulemma meistä kahdesta se parempi ihminen, mitä se ikinä tarkoittaakaan, joten ymmärtäisiköhän hän kantani? Ymmärrättekö te? Vai olenko vain hirviö, joka haluaa erottaa isän ja lapsen toisistaan toistaiseksi?

Vierailija
2/10 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys vielä: meillä tällä hetkellä yhteishuoltajuus, mutta aion pyytää yksinhuoltajuutta ja mies tietoinen tästä. Ei maksa vielä elareita ja olemme sopineet, että vasta, kun on hänelle mahdollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulla olisi lapsi, niin en todellakaan antaisi olla tekemisissä kenenkään huumeita käyttävän kanssa.

Vierailija
4/10 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista, järkyttävä tarina.

Vierailija
5/10 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kennelläkään olisi mielipiteitä. Niitä kaipaan kipeästi.. :(

Vierailija
6/10 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa, että jokainen tilanne, joska on hyvä lasten hankkimiselle ja isyydelle – koulutus suoritettuna, ylimääräistä rahaa, vakaa elämäntilanne – on vielä parempi tilanne lapsettomana pysymiselle ja elämästä nauttimiselle.

Vierailija
7/10 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huumeet ei ole milään jokamiehen nuoruusriitti.

Vierailija
8/10 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tämän avautumisen pointti oli? Unohda kyseinen "mies" ja keskity lapseen ja omaan elämääsi. Sinuna harkitsin vakavasti, kuinka paljon lapsen on hyvä isänsä kanssa aikaa edes viettää. Ei kuulosta kovin luotettavalta kaverilta.

Vierailija
9/10 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin haet yksinhuoltajuutta, tai vähintään valvotut tapaamiset. Ei lasta saa antaa huumeidenkäyttäjälle, ja jos tietoisesti sen teet olet ihan yhtä paha kun se käyttäjä. Mitä jos jotain sattuu, lapsi otetaan huostaan tai lapselle käy pahasti.

Vierailija
10/10 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avauksen pointti oli varmaan vaan vahvistaa omaa mielipidettä. Haluaisin siis elää lapsen kanssa ilman, että isä tekemisissä ja saisi tulla mukaan sitten, kun luopuu huumeista kokonaan. Mietin vain, että olenko kamala ja itsekäs ihminen ja hirviö jos erotan isän ja lapsen..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme