Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko töistä lintsaaminen olla merkki masennuksesta/ahdistuksesta?

Vierailija
18.10.2017 |

Huolestuttaa eräs läheiseni, joka lintsailee silloin tällöin töistä väittäen olevansa sairaana, mutta jääkin vain kotiin nukkumaan. Ja joskus, vaikka raahautuisikin töihin, ei saa aikaiseksi hoitaa siellä hommiaan vaan kököttää vain, surffailee ehkä netissä välillä yms. Ensimmäisenä kuullessani tästä tunsin ärtymystä ja mietin, että onpa ihmeellinen asennevamma, mutta sitten kun pohdin asiaa itsekseni myöhemmin niin alkoi huoli nousta pintaan ja aloin miettiä voisiko taustalla olla sittenkin jokin sairaus eikä surkea asenne/laiskuus.

En ole mikään asiantuntija, mutta mielestäni hän ei varsinaisesti masentuneelta vaikuta. Ahdistuneisuudesta en tiedä - ainakin hän alkaa stressaamaan ja panikoimaan erittäin helposti ja tiedän, että jossain määrin kärsii sosiaalisten tilanteiden pelosta. Saamattomuutta on ollut toisinaan havaittavissa myös kaikissa arkisissa asioissa, vaikka toisinaan taas on ihan "normaalilla" tavalla reipas.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vähän tuollaiset oireet ja olen yrittäjä eli pitäisi saada tehtyä asioita, mutta käytännössä makaan sohvalla puhelin kädessä ja koen olevani masentunut.

Minua pidetään vahvana ihmisenä ja luulen ettei kukaan tajua mikä tilanne nyt on ja työt jää viime tippaan kaikki.

Vierailija
2/5 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Analyysisi osuu oikeaan. Olin itse tuossa jamassa pitkään ja töissä sinnittely vei ihan hirveästi voimia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Analyysisi osuu oikeaan. Olin itse tuossa jamassa pitkään ja töissä sinnittely vei ihan hirveästi voimia.

Voisitko sinä tai joku muu vastaavan kokenut kertoa mikä teillä auttoi asiaan?

Vierailija
4/5 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin masennus ei aina näy jotenkin tyypillisesti päälle päin. Saamattomuus, väsymys, vetämättömyys voi hyvinkin johtua juuri masennuksesta. Myös ahdistusta voi olla taustalla, se kulkee hyvin usein käsi kädessä masennuksen kanssa.

Muuta apua ei ole, kuin hakeutua lääkärille. Jos masennus diagnosoidaan, siitä on mahdollista saada sairauslomaa. Myös masennuslääkettä voi kokeilla ja ehdottomasti keskustelu apu olisi tarpeen. Oireet voi hävitä tai naamioitua lääkkeitten avulla, mutta itse syy jää elämään ja muhimaan taustalle haitaten elämää ja kuormittavissa tilanteissa pompata taas pinnalle.

Siispä, hakemaan asiantuntija apua.

Vierailija
5/5 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla sitä, mutta voihan se olla laiskuuttakin.