Anu, 45, lähetti 300 työhakemusta ennen kuin tärppäsi – ”Ideologisia työttömiä vähäinen määrä”
Kolmesataa työhakemusta poiki Anulle, 45, lopulta yhden pätkätyön.
Nokialaisen Anu Koivulan, 45, usko työnhakemiseen alkoi horjua kolmen kuukauden yrittämisen jälkeen vuonna 2014.
Koivula oli valmistunut juuri tradenomiksi. Hän oli ajatellut, että sinnikäs työnhaku tuottaisi piakkoin kutsuja haastatteluihin ja uuden työpaikan. Hänellä oli jo aikaisempaa työkokemusta esimiestehtävistä ylioppilaspohjalta ja nyt korkeakoulututkintokin.
Töitä ei kuitenkaan tuntunut löytyvän. Vuosien 2014–2015 aikana Koivula laskee lähettäneensä kaikkiaan noin 300 työhakemusta. Vastauksia hakukirjeisiin tuli hänen mukaansa vain kahdeksan.
Lopulta tärppäsi kahdeksan kuukauden sairaslomansijaisuus. Pätkän jälkeen Koivula oli kuukauden työttömänä, minkä jälkeen hän vastaanotti työn Raahesta, 443 kilometrin päästä kotoa.
Nyt Koivula on ollut työttömänä neljä kuukautta ja on mukana vapaaehtoisena Te-keskuksen uravalmennuksessa.
– Töiden hakeminen pitkään on todella turhauttavaa. Mietin jopa, olenko jo sen ikäinen, ettei minua haluta palkata, vaan työnantaja palkkaa mieluummin nuorempaa ja halvempaa työvoimaa.
Työnhaun ohessa Koivula teki paljon vapaaehtoistöitä, muun muassa junioriurheiluvalmentajana. Lisäksi hän on ollut mukana kehittämässä Tesoman liikekeskuksen toimintaa.
– Tuntuu, etteivät työnantajat arvostaneet sitä, että oli muuten yhteiskunnallisesti aktiivinen. Tuntuu, ettei mikään aktiivisuus riitä.
Kommentit (23)
Miten virkistävää ja REALISTISTA uutisointia vaihteeksi! Kiitos!
Toki hakemusten määrä nousee vuosien työttömyyden myötä useilla tuhansiin.
Vaistomaisesti katsoo jutun tehneen toimittajan kun saa lukea muutakin kuin asenteellista skeidaa.
Eli toivoa on että asioista aletaan kirjoittamaan niinkuin ne on. Silloin voi odottaa muutoksiakin koska ne on tunnustettava eikä vain haudattava lapsellisiin ja kömpelöihin kohu-lööppeihin.
Työpaikkoja ei yksinkertaisesti ole enää kaikille tarjolla, eikö tämä saldo hakemuksista jo sano todellisen asianlaidan. Myös ikärasismi on mieletön ongelma ja 45 vuotias on jo liian vanha mihinkään työhön kun nuoria on samaanaikaan jonossa töihin valtavat määrät.
Minusta on kaikista käsittämättömintä tuo, ettei muka yli 40 v ihmiset muka enää ole hyviä työntekijöitä. Ikäsyrjintä on aivan älytöntä Jan täysin epäloogista toimintaa työnantajan puolelta! Oikeasti, mitä vittua? Siinä iässä ihmisellä on edessään vielä minimissään 25 VUOTTA työelämää. On mahdollisuus sitoutua työnantajaan jo ihan eri tavallakin, kun todennäköisesti ihmisellä ei enää ole tulossa uusia lapsia ja edellisetkin kasvavat vauhdilla. On myös todennäköisesti jonkun verran elämän tuomaa kypsyyttä ja vastuuntuntoa.
Ulkomailla työskennellessäni en huomannut ikärasismia lainkaan. Meille rekryttiin eräs melkein kuusikymppinen nainenkin toisesta firmasta, koska hän oli hyväksi työntekijäksi tiedetty. Muutenkin otettiin paljon keski-ikäisiä tietylle osastolle ja tietenkin myös nuorempia välillä.
"Olisit onnellinen kun pääsit edes haastatteluun, kun oot kuiteskin ton ikäinen"
(te-toimiston asiantuntija tokaisi minulle, olin silloin 45v)
Mä olen 50-vuotias ja myyn osaamistani freelancerina. Hyvin kelpaa, hyvin tehty työ markkinoi itse itseään.
Useimmat asiakkaani eivät kuitenkaan ottaisi mua vakkaritöihin tekemään samaa hommaa, osittain varmasti juuri siksi, että olen heitä 15-25 vuotta vanhempi.
Anun oma vika, kun ei ole verkostot kunnossa eikä osannut hakea piilotyöpaikkoja ja kyllä MINÄ vaan olen aina saanut työtä ja blaablaablaa...
T: Palstan työttömienvihaaja
Nykyajan työurat menevät näin: painat niska limassa töitä lukiossa, että pääset lainarahalla opiskelemaan. Sitten polku haarautuu: 1. Ne, joilla on suhteita 2. Tavikset
Tässä vaiheessa tavisryhmä siirtyy työelämän gladiaattoriareenalle, jossa verissäpäin taistellaan muutamasta työpaikan murusesta. Jos olet lapsentekoiässä, voivoi. Jos olet "ylikoulutettu", isompi voivoi. Etkö suostu orjaharjoitteluun ilmaiseksi, tuet pois! Yritä, yritä. Kärsi kovempaa! Olet itse oman onnesi seppä!
Suhteilla töihin päässeet huokaisevat helpotuksesta: olen kunnon kansalainen! Tuotan! Tein tämän itse ja kuka tahansa muu pystyy samaan, mutta ne vaan ovat laiskoja!
Eräänä päivänä sitten firmaan tuleekin yt:t. Ykkösryhmä ei aluksi pelkää, sillä ovathan he pystyviä ja tuottavia yksilöitä, jotka ovat tehneet työnsä ahkerasti.
Mutta. Osa heistä on syyllistynyt tässä vaiheessa pahimpaan mahdolliseen työelämärikokseen: heistä on tullut KESKI-IKÄISIÄ. Ulko-ovi on tuolla. Kiitos työpanoksestasi, näkemiin. Tai ei näkemiin, vaan hyvästi.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 50-vuotias ja myyn osaamistani freelancerina. Hyvin kelpaa, hyvin tehty työ markkinoi itse itseään.
Useimmat asiakkaani eivät kuitenkaan ottaisi mua vakkaritöihin tekemään samaa hommaa, osittain varmasti juuri siksi, että olen heitä 15-25 vuotta vanhempi.
Jos on 50 tullut mittariin niin sun täytyy olla erityisen hyvä tai muulla tavoin poiketa osaamisellasi tai suhteillasi että työllistyt jos olet jäänyt työttömäksi jostain syytä. Tämä on karu todellisuus, vituttaa nuo puupäät jotka kehtaa vinkua työnvieroksujista .
Minä toivon kaikille työttömistä vinkujille yt:eitä juuri sopivasti silloin,kun he täyttävät 50 v. Tulkoon karma puraisemaan kipeästi heitä perseestä ja katukoot he eläkeikään asti säästöt pikkuhiljaa huveten ilkeitä sanojaan vuonna 2017. Silloin hekin vihdoin ymmärtävät, mitä oikeasti täällä tapahtuu. Oma reippaus ja ties minkä seppänä oleminen ei annakaan yhtään mitään.
Työttömien määrän ollessa satojatuhansia, tulee henkilöistä jotka länkyttävät työnvieroksujista (ja vielä tekevät lehtijuttuja tällaisesta!) kieltämättä yksinkertainen vaikutelma.
Oon 52-vuotias nainen, työttömyyttä kasassa (hehheh) kohta puoli vuotta. Oon hakenut uutta työtä aktiivisesti, laittanut sekä avoimia hakemuksia että hakenut julkisesti avoimina olevia paikkoja, yhteensä noin 50 hakemusta. Saldona kaksi työhaastattelua. Hieman alkaa murentua itseluottamus ja usko omaan osaamiseen, mut pakko vaan jatkaa, kun ei muutakaan voi. Työkkäristä sanottua "Sä varmaan työllistyt noiden omien kontaktiesi kautta", tarkoittaa siis, että heillä nyt ei todellakaan oo mulle mitään tarjottavaa. Tosin ei siellä taida olla oikein kenellekään mitään, että samassa kusessa ollaan kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Mutta ketä kiinnostaa, kun voi paasata Ossista ja Juusosta?
Miksi ideaologisesti työttömät husseinit ja mohammedit eivät kiinnosta päättäjiä ja mediaa?
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan työurat menevät näin: painat niska limassa töitä lukiossa, että pääset lainarahalla opiskelemaan. Sitten polku haarautuu: 1. Ne, joilla on suhteita 2. Tavikset
Tässä vaiheessa tavisryhmä siirtyy työelämän gladiaattoriareenalle, jossa verissäpäin taistellaan muutamasta työpaikan murusesta. Jos olet lapsentekoiässä, voivoi. Jos olet "ylikoulutettu", isompi voivoi. Etkö suostu orjaharjoitteluun ilmaiseksi, tuet pois! Yritä, yritä. Kärsi kovempaa! Olet itse oman onnesi seppä!
Suhteilla töihin päässeet huokaisevat helpotuksesta: olen kunnon kansalainen! Tuotan! Tein tämän itse ja kuka tahansa muu pystyy samaan, mutta ne vaan ovat laiskoja!
Eräänä päivänä sitten firmaan tuleekin yt:t. Ykkösryhmä ei aluksi pelkää, sillä ovathan he pystyviä ja tuottavia yksilöitä, jotka ovat tehneet työnsä ahkerasti.
Mutta. Osa heistä on syyllistynyt tässä vaiheessa pahimpaan mahdolliseen työelämärikokseen: heistä on tullut KESKI-IKÄISIÄ. Ulko-ovi on tuolla. Kiitos työpanoksestasi, näkemiin. Tai ei näkemiin, vaan hyvästi.
voi lol, sekä naurattaa että näin keski-ikäisenä itkettää :D
Koko käsite "ideologisesti työtön" on ideologisesti idioottimainen.
Tässä on muutakin kuin vain ikärasismi kyseessä. 40-50- vuotiaan työnhakijan erityisesti naisen pitää näyttää freshiltä, nuorekkaalta ja tietyssä mielessä ikäiseltään. Mustat pitkät hiukset ja ylipaino eivät ole vetovoimatekijoitä työmarkkinoilla. Kolmas ongelma on tuore tutkinto. Sosiaali-alalla on ok, ett älä tutkinnon tekee 40-55- vuotiaana, mutta muut tutkinnot eivät lisää työnhakijan markkina-arvoa siinä iässä. Mikä se syy sitten onkin.
Vierailija kirjoitti:
Mutta. Osa heistä on syyllistynyt tässä vaiheessa pahimpaan mahdolliseen työelämärikokseen: heistä on tullut KESKI-IKÄISIÄ. Ulko-ovi on tuolla. Kiitos työpanoksestasi, näkemiin. Tai ei näkemiin, vaan hyvästi.[/quoteAsia ei ole ihan näin musta-valkoinen. Fakta on, että monikaan ei suostu työn perässä muuttamaan.
Ylikouluttautuminen tarkoitta usein monta keski-asteen tutkintoa tai jotain kursseja. Työtä hakiessa pitää osata jäsentää osaamisensa haettavan paikan mukaan. Kukaan lue hakemuksia jonne on eritelty jokainen kurssi tai työpaikka tai tutkinto viimeisen 30-vuoden ajalta, jotka ei liity yhtään haettavaan paikkaan. Työnhakutavat hukassa monella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta. Osa heistä on syyllistynyt tässä vaiheessa pahimpaan mahdolliseen työelämärikokseen: heistä on tullut KESKI-IKÄISIÄ. Ulko-ovi on tuolla. Kiitos työpanoksestasi, näkemiin. Tai ei näkemiin, vaan hyvästi.[/quoteAsia ei ole ihan näin musta-valkoinen. Fakta on, että monikaan ei suostu työn perässä muuttamaan.
Ylikouluttautuminen tarkoitta usein monta keski-asteen tutkintoa tai jotain kursseja. Työtä hakiessa pitää osata jäsentää osaamisensa haettavan paikan mukaan. Kukaan lue hakemuksia jonne on eritelty jokainen kurssi tai työpaikka tai tutkinto viimeisen 30-vuoden ajalta, jotka ei liity yhtään haettavaan paikkaan. Työnhakutavat hukassa monella.Juu toki työnantaja ottaa mielummin 400 km:n päässä asuvan työttömän kuin paikallisen. 😆
Varsinkin, jos puolisolla on työ jo kotipaikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on muutakin kuin vain ikärasismi kyseessä. 40-50- vuotiaan työnhakijan erityisesti naisen pitää näyttää freshiltä, nuorekkaalta ja tietyssä mielessä ikäiseltään. Mustat pitkät hiukset ja ylipaino eivät ole vetovoimatekijoitä työmarkkinoilla. Kolmas ongelma on tuore tutkinto. Sosiaali-alalla on ok, ett älä tutkinnon tekee 40-55- vuotiaana, mutta muut tutkinnot eivät lisää työnhakijan markkina-arvoa siinä iässä. Mikä se syy sitten onkin.
Tämä on niin totta! Ulkonäöllä on isokin merkitys. Lisäksi oon samaa mieltä tuosta tuoreesta tutkinnosta, esim. täysin uudelle alalle opiskelun jälkeen. Lähihoitajia on koulutettu työvoimakoulutuksin, osa on jäänyt lupauksista huolimatta ilman töitä, juurikin liian korkean iän ja alalta puuttuvan työkokemuksen takia. Surullista ja hukkaan heitettyä opiskeluun panostamista. Yks kaverini valmistuu pian yli 50-vuotiaana sosionomiksi, erittäin mielenkiintoista nähdä löytyykö oman alan töitä ja jos löytyy niin millaista ja minkä pituista sopparia.
Aion avata Muhiksille töitä kampanjan. Palkkaa Muhis.
Mutta ketä kiinnostaa, kun voi paasata Ossista ja Juusosta?