Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi tuska, voidaanko episotomia ommella väärin?

Lumitiikeri
17.10.2017 |

Selvisi sairaalasta lähtiessä ja synnytyskertomusta luettaessa, että repeämät, joita lääkäri oli sanonut lapsen aiheuttamiksi synnyttäessä, olikin episotomia, joka tejtiin imukuppisynnytyksen takia. Ei vaan mulle kerrottu mitään. Tikkaaminen sattui enemmän kuin koko synnytys ja nuori naislääkäri oli tosi raju otteissaan ja jotenkin kokemattoman oloinen. Koko toosa oli kipeä ja turvoksissa ensimmäiset päivät ja lopulta näin reilun kolmen viikon jälkeen synnytyksestä tuota alapäätä tarkkaillessa meinasi kyllä usko loppua. Ulommat häpyhuulet on todella toispuoleiset ja leikattu puoli "lörpöttää" paljon alempana kuin toinen ja iho kiristyy leikatulta puolelta emättimen eteen niin, että näyttää ihan luonnottomalta. Onko mahdollista, että haava ommellaan noin väärin vai pitäisikö tämmöinen epäsymmetria olla muka normaalia? Turvotusta ei enää ole, mutta roikkuva osa häiritsee istumista. Tuntuu että iho on emättimen suun edessä ja tiellä niin, että mietin miten ihmeessä tulee seksi sujumaan jatkossa. Onko muilla kokemuksia tällaisesta? Miten epparit on teillä parantuneet ja milloin olette aloittaneet pupuilut uudelleen? Itsellä keho kaipaa ja tekisi mieli jo seksiä, mutta ei varmaan voi vielä kuvitellakkaan, kun ei tuolta edes löydy koko emätintä ellei siirtele noi epäsymmetriset osat pois tieltä. Apua! Synnytyksestä siis reilu 3 viikkoa. :(

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin samasta systä eppari, vaikkakin imukuppia ei sitten tarvitukaan, kun vauva pääsikin syntymään itse, kun eppari oli tehty. Ja olihan se alapää etenkin aluksi aika rujon näköinen ja sisemmät häpyhuulet jäivät epäsymmetriseksi, koska eppari leikataan nykyisin viistosti, ettei haava repeäisi peräaukkoon asti ja aiheuttaisi peräsuolen pidätyskyvyttömyyttä. Kovat kivut kestivät pari viikkoa ja sen jälkeen tunsin pitkään ajoittain esim. kyykistyessä ja välillä yhdynnän aikana kireyden tunnetta. Harrastin seksiä ekan kerran vähän alle 3 viikkoa synnytyksestä. Ihan ok meni, mutta emätin oli silloin vielä sisältä hieman väljä, mutta kyllä se palautui siitä noin parissa kuukaudessa. Voit kokeilla yhdyntää tuntemustesi mukaan. Ainahan voi keskeyttää, jos ei tunnukaan hyvältä.

Vierailija
2/25 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdollista että ommellaan väärin. Seuraa parantumista ja esim. vuoden sisällä jos ei ole palautunut ja tuntuu kipua tms. niin mene gynelle. Suomessa tekevät korjausleikkauksia nihkeästi eli pitää osata vaatia sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, mulla ommeltiin toosa ihan oikeasti anatomisesti väärin, todettiin seuraavassa synnytyksessä. Ai kiva kuulla, voitko tällä kertaa kursia sen oikein kokoon?

Itse oikeastaan huomasin vain kuukuppia käyttäessäni että joku ihmeen suikale siellä on edessä. Muuten ei mieskään huomannut mitään.

Vierailija
4/25 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös sisemmät huulet eriparia nykyään.. leikattu puoli on lyhyempi, toinen ikäänkuin jatkuu pidemmälle kohti peräaukkoa. No, ei tuosta ole tainnut olla haittaa. Seksi sujuu normaalisti ja synnyttänytkin olen 3 kertaa tuon parsimisen jälkeen.

Vierailija
5/25 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mullakaan ihan putkeen mennyt. Oli ihan liian kireä se aukko ja yhdyntä sattui aina. Olin jo hakeutumassa korjausleikkaukseen (gyne ehdotti), mutta päätin katsoa miten kolmannessa synnytyksessä käy. Silloin ei tarvittu epparia ja vaivakin helpotti.

Eli mahdollista on, että on kursittu väärin kokoon. Ei muuten ole ihan helppo homma, kun värkki näyttää synnytyksen jälkeen siltä kuin olisi ydinpommi räjähtänyt. Mutta korjausleikkaus on kyllä mahdollinen.

6/25 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna kysyisin heti ammattilaisen mielipidettä. Joko gynekologin tai soitat esim äitiysneuvolaan.

Vierailija
7/25 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskassa jokainen synnyttäjä saa jälkitarkastuksessa lähetteetn korjausleikkaukseen, jos on tarvetta.El melkein jokaisen alapäätä joko kiristetään tai korjataan.

Vierailija
8/25 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lumitiikeri kirjoitti:

Selvisi sairaalasta lähtiessä ja synnytyskertomusta luettaessa, että repeämät, joita lääkäri oli sanonut lapsen aiheuttamiksi synnyttäessä, olikin episotomia, joka tejtiin imukuppisynnytyksen takia. Ei vaan mulle kerrottu mitään. Tikkaaminen sattui enemmän kuin koko synnytys ja nuori naislääkäri oli tosi raju otteissaan ja jotenkin kokemattoman oloinen. Koko toosa oli kipeä ja turvoksissa ensimmäiset päivät ja lopulta näin reilun kolmen viikon jälkeen synnytyksestä tuota alapäätä tarkkaillessa meinasi kyllä usko loppua. Ulommat häpyhuulet on todella toispuoleiset ja leikattu puoli "lörpöttää" paljon alempana kuin toinen ja iho kiristyy leikatulta puolelta emättimen eteen niin, että näyttää ihan luonnottomalta. Onko mahdollista, että haava ommellaan noin väärin vai pitäisikö tämmöinen epäsymmetria olla muka normaalia? Turvotusta ei enää ole, mutta roikkuva osa häiritsee istumista. Tuntuu että iho on emättimen suun edessä ja tiellä niin, että mietin miten ihmeessä tulee seksi sujumaan jatkossa. Onko muilla kokemuksia tällaisesta? Miten epparit on teillä parantuneet ja milloin olette aloittaneet pupuilut uudelleen? Itsellä keho kaipaa ja tekisi mieli jo seksiä, mutta ei varmaan voi vielä kuvitellakkaan, kun ei tuolta edes löydy koko emätintä ellei siirtele noi epäsymmetriset osat pois tieltä. Apua! Synnytyksestä siis reilu 3 viikkoa. :(

Onko nyt jumaliste niin, että edes tänäpäivänä ei saa kunnon puudutusta epparin ja repeämien ompeluun. Mihin tämä perustuu? Saako siitä ylimääräisen kruunun äitiyden glooriaan vai mitä. Joskus näkee juttuja, jossa kätilöiden puudutteet eivät auta. Eikö silloin anneta järeämpiä aineita tai vaikka nukutus. Ei pitäisi olla mitään syytä olla puuduttamatta kun lapsi on ulkona. Ammattilaiset vastatkaa. Sehän on silkkaa kidutusta.

Vierailija
9/25 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei herrajumala. Järkyttäviä juttuja. Itselläni ei ole lapsia eikä tule, joten ei ole kokemusta asiasta luojan kiitos. Luulisi että v.2017 olisi lääketiede jo niin pitkällä, että tuollaista häthätää värkkien kasaankursimista ei enää tapahdu. Ei mulla muuta.

Vierailija
10/25 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi lasten tekeminen ei ole pakollista. Niin kauan kun tarjolla on tässä maassa vain julkisen puolen surkea synnytysten hoito kaikin puolin, ei niitä viitsi tehdäkään. Niin kammottavia juttuja olen kuullut viimeiset kymmenen vuotta.

Vierailija
11/25 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lumitiikeri kirjoitti:

Onko nyt jumaliste niin, että edes tänäpäivänä ei saa kunnon puudutusta epparin ja repeämien ompeluun. Mihin tämä perustuu? Saako siitä ylimääräisen kruunun äitiyden glooriaan vai mitä. Joskus näkee juttuja, jossa kätilöiden puudutteet eivät auta. Eikö silloin anneta järeämpiä aineita tai vaikka nukutus. Ei pitäisi olla mitään syytä olla puuduttamatta kun lapsi on ulkona. Ammattilaiset vastatkaa. Sehän on silkkaa kidutusta.

En ole ammattilainen, mutta kätlö sanoi minulle,että puudute lisää ommeltavan alueen verekkyyttä, joten se haittaa ompelemista. Ja että se ompelu on pieni kipu verrattuna siihen, minkä verran synnytyssattui, sen nyt kestää kuka tahansa.

Harvan miehen peniksessä olevan 8 cm haavan saa ommella puuduttamatta.

Vierailija
12/25 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lumitiikeri kirjoitti:

En ole ammattilainen, mutta kätlö sanoi minulle,että puudute lisää ommeltavan alueen verekkyyttä, joten se haittaa ompelemista. Ja että se ompelu on pieni kipu verrattuna siihen, minkä verran synnytyssattui, sen nyt kestää kuka tahansa.

Harvan miehen peniksessä olevan 8 cm haavan saa

Miksi ei laiteta spinaalia tms tai lyhyttä nukutusta. Kaikkeen naiset suostuvatkin. Mutta omapa on asiansa.. onneksi todellakaan ei ole pakko. Itse tekisin rikosilmoituksen ja valituksen hoitovirheestä.

Vierailija
13/25 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanoi kätilö ommellessaan, että ei oikein tiedä että mikä kuuluu minnekin... tuosta saattoi jo arvata, että ei siellä hirveän kaunista jälkeä tehty.

Vierailija
14/25 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle sanoi kätilö ommellessaan, että ei oikein tiedä että mikä kuuluu minnekin... tuosta saattoi jo arvata, että ei siellä hirveän kaunista jälkeä tehty.

Kätilö?? Ommellessaan??

Eikös ompeleminen ole kirurgiaa, eli lääkärin homma?

Onneksi en ole synnyttänyt. Mun tuurilla joku laitossiivooja olisi vahingossa leikannut klitoriksen pois. Hirveitä juttuja teillä.

Vierailija
15/25 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten tekeminen ei ole pakollista, mutta ei välilihan leikkaus tai muut synnytyskomplikaatiot ole syy olla synnyttämättä, muita syitä voi kyllä olla

Olkaa onnellisia että äitinne päätti toisin ja siksi olette nyt olemassa. :)

Vierailija
16/25 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se mullakaan ihan putkeen mennyt. Oli ihan liian kireä se aukko ja yhdyntä sattui aina. Olin jo hakeutumassa korjausleikkaukseen (gyne ehdotti), mutta päätin katsoa miten kolmannessa synnytyksessä käy. Silloin ei tarvittu epparia ja vaivakin helpotti.

Eli mahdollista on, että on kursittu väärin kokoon. Ei muuten ole ihan helppo homma, kun värkki näyttää synnytyksen jälkeen siltä kuin olisi ydinpommi räjähtänyt. Mutta korjausleikkaus on kyllä mahdollinen.

Kärsit siis tuosta vaivasta pahimmillaan useita vuosia? Miksi?

Vierailija
17/25 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla repes kaikki ompeleet ja nyt ei ole välilihaa lainkaan.

Vierailija
18/25 |
19.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä lukiessa ymmärrän hyvin miksi alatiesynnytyksen kärsineet äidit vähättelevät ja nälvivät pelkosektion saaneita äitejä. Varmasti aivan karmeaa käydä jotain tuollaista läpi ja sitten kohdata ihminen joka on päässyt todella helpolla sektiossa. Molemmilla lopputuleman vauva, mutta toiselle jää siitä pieni arpi bikknirajaan ja toisella viilletään auko koko alapää ja ommellaan "sinnepäin" kasaan, ilman puudutusta. Olen pahoillani puolestanne. Naisia ei arvosteta tarpeeksi, että synnytyäjän kohtelu olisi inhimillisempää :(.

Vierailija
19/25 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, vaikka onhan sektiollakin synnyttäneellä kipuja ja haava pitkään kipeä. Helpointa kai niillä onnellisilla, jotka synnyttävät alakautta eikä tule repeämiä tai leikata, ja parin päivän päästä on niinkuin ei ois synnyttänytkään, niitäkin kokemuksia kun on paljon. Joka tapauksessa respektit kaikille äideille, ootte rautaa!

Vierailija
20/25 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten tekeminen ei ole pakollista, mutta ei välilihan leikkaus tai muut synnytyskomplikaatiot ole syy olla synnyttämättä, muita syitä voi kyllä olla

Olkaa onnellisia että äitinne päätti toisin ja siksi olette nyt olemassa. :)

Kommentissasi ei mielestäni ole mitään logiikkaa; koska äitimme ja esiäitimme ovat joutuneet kärsimään synnytyksissään, niin siksi myös meidän ja tulevien sukupolvienkin pitäisi? Mielestäni aika väheksyvä asenne naisten terveyttä kohtaan :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yhdeksän