Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaiset epäempaattisia?

Vierailija
17.10.2017 |

Minusta suomalaiset ei anna paljon rahaa hyväntekeväisyyteen kuten kansainvälisille järjestöille? Lahjoitatko sinä ja paljonko vuodessa ja mihin jos lahjoitat? Itse asun ulkomailla ja täällä suurin osa tuntemistani laittaa jonkin verran hyväntekeävisyysjärjestöille. Voi tehdä verovähennyksiä mutta ei kaikki varmaan sitäkään tiedä heistä.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuosien mittaan tukenut vaikka mitä Helsinki-Missiosta pelastuskoptereihin, nykyään tuen Naisten pankkia sekä tyttöjen koulunkäyntiä. USAssa kaikki tämmöiset ja myös mm. museoiden kanta-asiakkuudet/tukemiset saa vähentää verotuksessa joten se on siellä suosittua. 

Vierailija
22/37 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallinnon järjettömyys on tosiasia, jota en ole tullut ajatelleeksi. Englannissa asuessa huomasin hyvin nopeasti, että siellä oli käytössä monessa virastossa ja laitoksessa arkijärki ja käsitys säädyllisyydestä. Suomessa mennään aina sääntöjen mukaan, jolloin suurin osa ihmisistä jää kohtaamatta eikä kukaan saa yksilöllistä palvelua missään. Esim. Englannissa viranomainen jousti ja mm. sairaalassa sai aina ystävällistä palvelua, silloinkin kun meni ensiapuun ilman tappavaa tautia. Heti sai käteensä antibiootit ilmaiseksi korvatulehdukseen, ja vieläpä ystävällisesti ojennettuina. Ja lähtiessä sanottiin, että otathan heti yhteyttä jos tauti ei tunnu paranevan, ja millä pääset kotiin, soitetaanko taksi vai onko joku muu kyyti, ja pikaista paranemista! Suomessa potkitaan reseptin kanssa ulos ilman mitään kiinnostusta siitä, kuinka sairas ihminen pääsee keskellä yötä päivystävään apteekkiin 15 km päässä, ja sitten vielä kotiinsa. Ja pitikö tuollaisen vaivaisen kuumeen ja korvatulehduksen takia oikein päivystykseen tulla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen lahjoittanut n. 300 euroa vuodessa etiopialaiselle kummilapselle n. 10 vuoden ajan. Tosiasiassa raha ei mene yhdelle lapselle, vaan hänen koululleen, joka sitten viime kädessä päättää mihin rahat käytetään. Organisaationa on kirkon ulkomaanapu, ja vaikka en heidän uskonnollista viestiään allekirjoita, olen ollut tyytyväinen siihen kuinka rahan käyttö on dokumentoitu ja tulokset esitelty. Lisäksi uskon jollain tavalla uskovaisten toimivan kuitenkin ideologisin eikä kapitalistisin perustein.

Valitettavasti olen viime vuosina ollut hyvin pienituloinen, joten piti lopettaa tuo 25 euron kk-erä. Nykyisin lahjoitan vain hätäkeräyksiin ehkä satasen vuodessa.

Suomalaisten epäempaattisuus näkyy minusta lähinnä kulttuurissa ja toisten kohtaamisessa. Kivikasvoinen mitäänjakamattomuus on täällä ikävä kyllä hyvin tavallista. Itä-Suomessa ja Lapissa on vähän välittömämpi kulttuuri, ja siellä onkin ihmisen helpompi elää. Autetaan ja ollaan autettuina vuoron perään.

Just näin - ap

Vierailija
24/37 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen suoraselkäinen ja avoimesti epäileväinen ihminen. Autan lähipiiriäni, kun tarvetta ilmaantuu, mutta en sinisilmäisesti hyökkää jakamaan vähiä rahojani huuhaa-hyväntekeväisyyteen. Ihmisiä kusetetaan liikaa. Tähän on tultu! Asioista on aina otettava selvää.

Mikäli pitää valita tunteet, tai järki, valitsen järjenäänen. Jos se on mielestänne epäempaattista, olkoon niin.

Vierailija
25/37 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen lahjoittanut n. 300 euroa vuodessa etiopialaiselle kummilapselle n. 10 vuoden ajan. Tosiasiassa raha ei mene yhdelle lapselle, vaan hänen koululleen, joka sitten viime kädessä päättää mihin rahat käytetään. Organisaationa on kirkon ulkomaanapu, ja vaikka en heidän uskonnollista viestiään allekirjoita, olen ollut tyytyväinen siihen kuinka rahan käyttö on dokumentoitu ja tulokset esitelty. Lisäksi uskon jollain tavalla uskovaisten toimivan kuitenkin ideologisin eikä kapitalistisin perustein.

Valitettavasti olen viime vuosina ollut hyvin pienituloinen, joten piti lopettaa tuo 25 euron kk-erä. Nykyisin lahjoitan vain hätäkeräyksiin ehkä satasen vuodessa.

Suomalaisten epäempaattisuus näkyy minusta lähinnä kulttuurissa ja toisten kohtaamisessa. Kivikasvoinen mitäänjakamattomuus on täällä ikävä kyllä hyvin tavallista. Itä-Suomessa ja Lapissa on vähän välittömämpi kulttuuri, ja siellä onkin ihmisen helpompi elää. Autetaan ja ollaan autettuina vuoron perään.

Et ole empaattinen.

Valitettavasti joudun näin totuuden sanomaan.

Vierailija
26/37 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lahjoita. Jollekin satunnaiselle suomalaiselle spugelle, joka kertoo tarvitsevansa rahaa viinaan, voin lahjoittaa, koska silloin tiedän, mihin raha menee. SPR:lle en lahjoita enää edes verta, en halua hyysätä tänne pyytämättä tulleita enkä kartuttaa SPR:n johdon satojentuhansien palkkapusseja.

Sä mitään oo kellekään koskaan lahjottanu... Ei tollaset omanapakeskeiset rähisijät sellasta harrasta.

En ole omanapakeskeinen. Voin lahjoittaa suoraan tarvitsevalle, mutta maailman ongelmien ratkaisemiseen eivät rahaani riitä. Huonoon omatuntoni on turha vedota. Aiemmin olin aktiivinen verenluovuttaja, mutta lopetin sen suuren invaasion johdosta.

Suomen sairaaloissa suomalaista verta saavat ovat 99,9% suomalaisia (no vedin numeron hatusta mutta sanoohan sen jo terve järki). Rankaiset siis heitä siitä veren paikasta toiseen siirtävä taho hoitaa asioita tavalla jonka toki voi kyseenalaistaa. Ootkohan sä miettinyt ton ihan loppuun asti?

Vaimoni sai keisarileikkauksen yhteydessä verta. Isoisäni (sotaveteraani, muuten) sai syöpäleikkauksensa yhteydessä. Rankaiset tällaisia ihmisiä SPR:n johdon takia. Onko se järkevää?

Vierailija
27/37 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että suurin osa suomalaisista ei vaan tajua miten empaattisia ihmiset ulkomaille ovat. Aina toitotetaan kuinka suomalaiset aina auttavat pyydettäessä. Kun on elänyt kulttuurissa, jossa apua tulee koko ajan pyytämättä ja itsestäänselvyytenä, Suomeen paluu on aina yhtä järkyttävä märkä pyyhe naamalle.

Edellisen kerran Irlannista palatessani kiinnitin huomiota siihen, että temppuilevaan puhelimeeni liittyen sain aika erilaista apua noissa kahdessa maassa. Irlannissa minun piti soittaa taksi hotellille kun kännykkäni sanoi työsopimuksensa irti. Seisoin siinä jonossa ja manasin jotain. Heti välittömästi kaksi ihmistä samasta jonosta tarjosi puhelintaan lainaan.

Ei varmaan tarvitse selittää mitä Suomessa tapahtui vastaavassa tilanteessa... noh, jäi se puhelu sillä kertaa soittamatta.

Vierailija
28/37 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko Suomessa vähentää verotuksessa hyväntekeväisyyten lahjoitukset vaikka ne kuukausittaiset lahjoitukset? Sehän olisi hyvä jos voisi jos ei nyt voi..... - ap

Vierailija
29/37 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lahjoita. Jollekin satunnaiselle suomalaiselle spugelle, joka kertoo tarvitsevansa rahaa viinaan, voin lahjoittaa, koska silloin tiedän, mihin raha menee. SPR:lle en lahjoita enää edes verta, en halua hyysätä tänne pyytämättä tulleita enkä kartuttaa SPR:n johdon satojentuhansien palkkapusseja.

Sä mitään oo kellekään koskaan lahjottanu... Ei tollaset omanapakeskeiset rähisijät sellasta harrasta.

En ole omanapakeskeinen. Voin lahjoittaa suoraan tarvitsevalle, mutta maailman ongelmien ratkaisemiseen eivät rahaani riitä. Huonoon omatuntoni on turha vedota. Aiemmin olin aktiivinen verenluovuttaja, mutta lopetin sen suuren invaasion johdosta.

Suomen sairaaloissa suomalaista verta saavat ovat 99,9% suomalaisia (no vedin numeron hatusta mutta sanoohan sen jo terve järki). Rankaiset siis heitä siitä veren paikasta toiseen siirtävä taho hoitaa asioita tavalla jonka toki voi kyseenalaistaa. Ootkohan sä miettinyt ton ihan loppuun asti?

Vaimoni sai keisarileikkauksen yhteydessä verta. Isoisäni (sotaveteraani, muuten) sai syöpäleikkauksensa yhteydessä. Rankaiset tällaisia ihmisiä SPR:n johdon takia. Onko se järkevää?

yksi päivä voi itse olla veren tarpeessa eikä sairaalassa olekaan kun ei ole ollut lahjoittajia... -ap

Vierailija
30/37 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi suomalaista rankaista verensaajia EU-tason turvapaikkapolitiikasta. Täydellinen kohtuuttomuus ja mielivalta miellyttää junttisuomalaista. Ja rangaistukset kovemmiksi, mielellään voisi ottaa kuolemanrangaistuksenkin taas käyttöön. Se se tekisi hyvää suomalaiselle.

Vierailija
31/37 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko Suomessa vähentää verotuksessa hyväntekeväisyyten lahjoitukset vaikka ne kuukausittaiset lahjoitukset? Sehän olisi hyvä jos voisi jos ei nyt voi..... - ap

Tietääkseni ainakin yrityksillä, osakeyhtiöillä ja osuuskunnilla on mahdollisuus tehdä lahoituksista verovähennyksiä.

Linkissä on aiheeseen liittyvää tietoa...

https://yle.fi/uutiset/3-9405739

Vierailija
32/37 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

skeptikko kirjoitti:

Minä olen suoraselkäinen ja avoimesti epäileväinen ihminen. Autan lähipiiriäni, kun tarvetta ilmaantuu, mutta en sinisilmäisesti hyökkää jakamaan vähiä rahojani huuhaa-hyväntekeväisyyteen. Ihmisiä kusetetaan liikaa. Tähän on tultu! Asioista on aina otettava selvää.

Mikäli pitää valita tunteet, tai järki, valitsen järjenäänen. Jos se on mielestänne epäempaattista, olkoon niin.

ei kai ne KAIKKI järjestöt sentään huuhaata ole jos tilinpäätös julkista tietoa ja tietää miten omat rahat tulee käytettyä. Monesti tietää mihin projektiin tarkalleen apu menee. ap

Vierailija
33/37 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietääkseni ainakin yrityksillä, osakeyhtiöillä ja osuuskunnilla on mahdollisuus tehdä lahoituksista verovähennyksiä.

Linkissä on aiheeseen liittyvää tietoa...

https://yle.fi/uutiset/3-9405739

olisi kyllä hyvä jos yksityinen ihminenkin voisi tehdä verovähennyksiä lahjoituksista. Ettei kaikki vaan aina yritysten etuja. ap

Vierailija
34/37 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai epäempaattisuus näkyy siinäkin, että Suomessa on maailman eniten koulu- ja työpaikkakiusaamista.

Vierailija
35/37 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
36/37 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu esittää superempaattista. Narsisti se on ja pihi paska.

Vierailija
37/37 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ovat

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä