Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kummin velvollisuudet

Ei kummiksi enää koskaan
17.10.2017 |

Oon kahden lapsen kummi ja lapset siis 5 ja 8 vuotiaat tytöt.
Ärsyttää suunnattomasti, kun ennen heidän synttäreitään äitinsä soittaa ja muistuttaa tilinumerosta, johon voi lahjarahan laittaa.
Hän haluaa ostaa itse lahjat, jotta on varmasti mieleinen!
Toinen seikka, joka kummina olossa inhottaa on, että tämä äiti huutelee facessa: hei kummit! Nyt olis sen ja sen konsertti, luistelunäytös, elokuva yms. Kuka kummeista veis?
Aivan paniikissa kummit, että onko pakko?
Kenen vuoro nyt? Jne.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me olemme kummiasiaa miettineet paljon (olen raskaana).

Molemmat olemme sitä mieltä, että kummi saisi panostaa enemmän elämyksiin, kuin esineisiin.

Okei, moni nyt ajattelee, että jaa, sitä lasta pitää sitten viedä tivoliin ja sirkukseen ja särkänniemeen ja hoploppiin. Kalliiksi käy.

Itse olen ajatellut, esim.

-kesäpiknikki leikkipuistoon / rannalle / ym.

-yökyläilyt

- maatilavierailut

- jne.

Toki varmasti esineitäkin tulee annettua ja vietyä särkänniemeen.

Enemmän kummi olisi kuitenkin sellainen "vanhempien valitsema luotettava aikuinen", johon muodostettaisiin heti syntymästä asti erityistä sidettä. Kummius olisi yhdessäoloa ja kuuntelemista.

Kiistaa on myös siitä, keitä kummiksi pyydetään. Mies on ehdottomasti sitä mieltä, että hänen siskonsa ja tämän mies (ovat 39 ja 40 -vuotiaita). Itseäni taas houkuttelisi ajatus heidän teini-ikäisestä tytöstä. Okei, se on vielä teini, mutta sitten kun lapsemme menee kouluun niin tämä teini-ikäinen onkin jo täysi-ikäinen ja varmasti täysin kypsä olemaan se kuunteleva, luotettava, vanhempiensa valitsema henkilö.

Nimittäin, omien kokemuksieni pohjalta, vanhemman ja lapsen suhde on tietyissä asioissa pulmallinen. Vanhemmilla on suuret suunnitelmat lapsellensa (meidän Liisa menee lääketieteelliseen eikä asiasta keskustella). Samoin painava sana voi liittyä harrastukseen jne. Tällöin lapsi ei voi vapaasti keskustella vanhempiensa kanssa, hulluistakaan, tulevaisuudensuunnitelmistaan. Koska vanhemmilta tulee heti "älä nyt tuollaisia haihattele, hanki itsellesi kunnon ammatti".

Lisäksi, jos kummeilla ja kummilapsella on ikäeroa 40 vuotta, niin onhan se vähän tylsää.

Toivottavasti esität tämän tehtävälistan myös sille, jota pyydät kummiksi.

Lasten vanhemmat eivät tunnu käsittävän, että kummin kiinnostus heidän lapsensa viihdyttämiseen ei ole ykkösasia kummin elämässä: kummi ei ole työntekijä. Kummi antakoon lapselle sitä, mikä häneltä itseltään tulee luonnollisesti.

Vanhemmat haluavat määräillä kummin osallistumisen laatua. Jos pitää mennä piknikille, vieköön vanhemmat kersansa sinne itse! Kummi ja lapsi keksikööt keskenään,mitä tekevät yhdessä.

Jos kummia on aikeissa työllistää, voi varmaan myös hyvittää sen kummille vaikkapa tarjoamalla joskus risteilyn tai viemällä hyvään raflaan syömään.

Vierailija
22/35 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tooodella huono kummi ja pyydettäessä kummiksi kerroin sen. Ja oli muka ok.

Mutta ei sitten kuitenkaan. En aina jaksa niitä synttäreitä muistaa, puhumattakaan, että veisin, toisin tai ottaisin mihinkään.

Tämä oli tiedossa. Voiko kummiuden palauttaa/ vaihtaa?.

Nii joo minulla ja veljelläni on sama kummi molemmilla.

Eivät vanhemmat vissiin keksineet muita. Elikkä hyvinkin mahdollista, että perheen lapsilla sama kummi. Esim.täti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt alatte kaikki tekemään sitä kummin oikeas tehtävää eli auttamaan kristillisessä kasvatuksessa. Viette lapsen kirkkoon ja luette yhdessä raamattua ja keskustelette esim pääsiäisen ja joulun merkityksestä. Kummin tehtävä ei ole ostella lahjoja ja hyppiä vanhempien pillin mukaan.

Ei kukaan selväjärkinen enää mitään uskontoa levitä. Kummin tehtävä on nykyään ihan muunlainen.

Vierailija
24/35 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt alatte kaikki tekemään sitä kummin oikeas tehtävää eli auttamaan kristillisessä kasvatuksessa. Viette lapsen kirkkoon ja luette yhdessä raamattua ja keskustelette esim pääsiäisen ja joulun merkityksestä. Kummin tehtävä ei ole ostella lahjoja ja hyppiä vanhempien pillin mukaan.

Ei kukaan selväjärkinen enää mitään uskontoa levitä. Kummin tehtävä on nykyään ihan muunlainen.

Höpö höpö. Kummin tehtävä ei ole muuttunut vaan ihmisten odotukset on muuttuneet itsekkämmiksi.

Vierailija
25/35 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko molemmat kummilapset saman perheen lapsia? 

Vierailija
26/35 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Molemmat olemme sitä mieltä, että kummi saisi panostaa enemmän elämyksiin, kuin esineisiin.

Okei, moni nyt ajattelee, että jaa, sitä lasta pitää sitten viedä tivoliin ja sirkukseen ja särkänniemeen ja hoploppiin. Kalliiksi käy.

-yökyläilyt

- maatilavierailut

- jne.

Enemmän kummi olisi kuitenkin sellainen "vanhempien valitsema luotettava aikuinen", johon muodostettaisiin heti syntymästä asti erityistä sidettä. Kummius olisi yhdessäoloa ja kuuntelemista.

Kiistaa on myös siitä, keitä kummiksi pyydetään. Mies on ehdottomasti sitä mieltä, että hänen siskonsa ja tämän mies (ovat 39 ja 40 -vuotiaita). Itseäni taas houkuttelisi ajatus heidän teini-ikäisestä tytöstä. Okei, se on vielä teini, mutta sitten kun lapsemme menee kouluun niin tämä teini-ikäinen onkin jo täysi-ikäinen ja varmasti täysin kypsä olemaan se kuunteleva, luotettava, vanhempiensa valitsema henkilö.

Nimittäin, omien kokemuksieni pohjalta, vanhemman ja lapsen suhde on tietyissä asioissa pulmallinen. Vanhemmilla on suuret suunnitelmat lapsellensa (meidän Liisa menee lääketieteelliseen eikä asiasta keskustella). Samoin painava sana voi liittyä harrastukseen jne. Tällöin lapsi ei voi vapaasti keskustella vanhempiensa kanssa, hulluistakaan, tulevaisuudensuunnitelmistaan. Koska vanhemmilta tulee heti "älä nyt tuollaisia haihattele, hanki itsellesi kunnon ammatti".

Lisäksi, jos kummeilla ja kummilapsella on ikäeroa 40 vuotta, niin onhan se vähän tylsää.

Lasten vanhemmat eivät tunnu käsittävän, että kummin kiinnostus heidän lapsensa viihdyttämiseen ei ole ykkösasia kummin elämässä: kummi ei ole työntekijä. Kummi antakoon lapselle sitä, mikä häneltä itseltään tulee luonnollisesti.

Vanhemmat haluavat määräillä kummin osallistumisen laatua. Jos pitää mennä piknikille, vieköön vanhemmat kersansa sinne itse! Kummi ja lapsi keksikööt keskenään,mitä tekevät yhdessä.

Jos kummia on aikeissa työllistää, voi varmaan myös hyvittää sen kummille vaikkapa tarjoamalla joskus risteilyn tai viemällä hyvään raflaan syömään.

Tärkein jäi mainitsematta, että olemme molemmat ateisteja ja myös lapsi saa ateistisen kasvatuksen. Kummi -sana on siis hieman väärä vaan mieluummin käytän tuota "aikuinen ystävä" tai "luotettava aikuinen" -termiä. Ja mainitsemani "viihdykkeet" ovat siis sangen halpoja viihdykkeitä ja elämyksiä, joita lapselle voi antaa. Yökyläilykin voi olla lapsesta jännittävää ja vähän saa valvoakin kun vanhemmat eivät anna. Riippuu tietenkin "ystävän" ja lapsen välisestä suhteesta.

Vierailija
27/35 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kummi (kreik. ανάδοχος, νουνός, νουνά, ven. кум, кума, lat. sponsor) on kristillisessä perinteessä kasteessa kirkkoon liitettävän hengellinen ohjaaja, hengellinen vanhempi, jonka tulee pääsääntöisesti kuulua samaan kirkkokuntaan kastettavan kanssa. Kummiuden tarkoitus on toisin sanoen kummilapsen uskonnollisesta kasvatuksesta huolehtiminen." (Wikipedia: Kummi)

Vierailija
28/35 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-yökyläilyt

- maatilavierailut

- jne.

Tärkein jäi mainitsematta, että olemme molemmat ateisteja ja myös lapsi saa ateistisen kasvatuksen. Kummi -sana on siis hieman väärä vaan mieluummin käytän tuota "aikuinen ystävä" tai "luotettava aikuinen" -termiä. Ja mainitsemani "viihdykkeet" ovat siis sangen halpoja viihdykkeitä ja elämyksiä, joita lapselle voi antaa. Yökyläilykin voi olla lapsesta jännittävää ja vähän saa valvoakin kun vanhemmat eivät anna. Riippuu tietenkin "ystävän" ja lapsen välisestä suhteesta.

Niin lapsihan ei ole edes syntynyt. Mistäs sinä tiedät mitä hän kummiltaan toivoo?

Jos olet ateisti ei lastakaan varmaan kasteta eikä hän kuulu kirkkoon. Silloin kummi-instituutio ei koske teitä.

Vierailija
29/35 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kummitäti kertoi mulle aikuisena, että vaikka ei aina synttäreille tullut tai lahjaa lähettänyt, hän on rukoillut puolestani joka päivä. Rehellisesti sanoen, siinä kalpeni kaikki lahjat ja muut, ja samaa olen pyrkinyt omien kummilasten kohdalla toteuttamaan.

Itse kyllä ostan myös lahjat ja pyrin tapaamaan usein niitä kummilapsia, joiden vanhemmat tällaiselle aikaa järjestävät, muiden kummilasten kohdalla käydään synttäreillä jos kutsutaan ja siinä se, ei tupata väkisin. Mutta toki nuo kummilapset, joiden vanhempia kummisuhteen ylläpitäminen on kiinnostanut, ovat mulle aivan eri lailla läheisiä ja heihin panostan lahjoissa sun muisssa myös enemmän.

Kummina en odota lahjoja tai muuta vastaavaa vanhemmilta/kummilapselta, lapsesta laitetut kuvat ja tapaaminen riittää oikein hyvin. Koen kummiuden luottamuksen osoitukseksi ystäviltäni ja haluan olla hyvä kummi.

Vierailija
30/35 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille pappi kuvaili kummin tehtävän olevan: toimia ylimääräisenä sylinä vauvalle jos vanhemman kädet väsyvät ja myöhemmin kuuntelevina korvina lapselle.

Eli itse ymmärrän sen tarkoittavan kasvatuskumppania vanhemmalle ja luotettavaa aikuista lapselle. Ei pappi puhunut mitään lahjoista, enkä kyllä odota mitään materiaalisia lahjoja lapselle kummeilta vain jonkinlaista läsnäoloa lapsen elämään. Se on kummin asia sittten päättää miten toteuttaa kummiuttaan ja läsnäoloa.

Itse muistan lämmöllä kun lapsen kummi tuli vauva-aikana keskellä päivää kylään ja itse pääsin piiitkään suihkuun ihan rauhassa ilman huolta vauvasta, se tuntui jo suurelta lahjalta.

Tai toinen kummi työnsi lasta rattaissa hammaslääkärini ajan.

Kolmas kummi potki palloa lapsen kanssa niin, että itse sain tehdä ruokaa rauhassa.

Ei enempää voisi toivoa.

Vierailija
31/35 |
17.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille pappi kuvaili kummin tehtävän olevan: toimia ylimääräisenä sylinä vauvalle jos vanhemman kädet väsyvät ja myöhemmin kuuntelevina korvina lapselle.

Eli itse ymmärrän sen tarkoittavan kasvatuskumppania vanhemmalle ja luotettavaa aikuista lapselle. Ei pappi puhunut mitään lahjoista, enkä kyllä odota mitään materiaalisia lahjoja lapselle kummeilta vain jonkinlaista läsnäoloa lapsen elämään. Se on kummin asia sittten päättää miten toteuttaa kummiuttaan ja läsnäoloa.

Itse muistan lämmöllä kun lapsen kummi tuli vauva-aikana keskellä päivää kylään ja itse pääsin piiitkään suihkuun ihan rauhassa ilman huolta vauvasta, se tuntui jo suurelta lahjalta.

Tai toinen kummi työnsi lasta rattaissa hammaslääkärini ajan.

Kolmas kummi potki palloa lapsen kanssa niin, että itse sain tehdä ruokaa rauhassa.

Ei enempää voisi toivoa.

Ihana! Näin se toimii, kun kummiksi on kutsuttu todellisia ystäviä, eikä niitä lapsettomia varakkaina pidettyjä sukulaisia, joille esitetään pitkä tehtävälista ja lahjaluettelo.

Kummiudesta puuttuu ilo, jos se on vanhempien määräämien tehtävien suorittamista.

Vierailija
32/35 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-yökyläilyt

- maatilavierailut

- jne.

Niin lapsihan ei ole edes syntynyt. Mistäs sinä tiedät mitä hän kummiltaan toivoo?

Jos olet ateisti ei lastakaan varmaan kasteta eikä hän kuulu kirkkoon. Silloin kummi-instituutio ei koske teitä.

LOL. Ei tietenkään. Siksi käytänkin mieluummin termejä "luotettava aikuinen", jonka vanhemmat ovat yhdessä lapselle valinneet. JA kuten joku jo aikaisemmin kirjoitti, kummi on myös kasvatuskumppani vanhemmille. Miksi ei tämä "aikuinen kaveri" voisi olla samaa?

Lapsen vieminen luistelemaan ja kaakaolle -> vanhemmat saavat pari tuntia yhteistä aikaa lepoon tai muuhun.

Vierailija
33/35 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei kai kukaan oikeasti tollasiin vaatimuksiin. Röyhkeää ja ahnetta. Ettei vaan lahjaraha menisi äidille itselleen.

Vierailija
34/35 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsella on konsertti tai luistelunäytös, äiti vie hänet paikalle. Pienen lapsen ainakin. Isompi voi sitten mennä jo yksin, kun on tottunut. Oletan tietenkin, että kyseessä on lapsen oma konsertti tai luistelunäytös. Sitähän tuo tarkoittaa.

Vierailija
35/35 |
18.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummien ei tarvitse tehdä yhtään mitään eikä edes ostaa yhtään mitään. Raha-automaatteja he eivät varsinkaan ole. Äiti on röyhkeä, kun pyytää heitä vaivautumaan. Jos kummi jotain tekee, hän tekee sen omasta tahdostaan.