Melatoniinin syöjät. Vaikuttaa se lääke/lisäravinne oikeasti teidän unensaantiin tai laatuun?
Kysyn, koska tilasin Jenkeistä iHerb sivuilta 3kk annoksen edullisesti ja ajattelin kokeilla sitä, koska luin, että se lyhentäisi nukahtamisaikaa ja ilmeisesti myös parantaa unen laatua. Käyn nykyisin yötöissä ja välillä päivisin tuntuu hankalalta nukkua ja uni on katkonaista, joten ajattelin kokeilla jos sen syöminen antaisi paremmat unet. Millä tavalla se teillä vaikuttaa? Alkaako puoli tuntia popsimisen jälkeen väsyttämään hirveästi ja nukahtaako silloin oikeasti nopeammin vai tuleeko vieläkin pyörittyä sängyssä? Mites se uni itsessään? Onko jotenkin syvempää vai heräilettekö öisin välillä? Kiitos vastauksista. m27
Kommentit (21)
Googlaa Melatoniini ja Partinen. Uutta tietoa ottamisajasta.
Auttaa minua valtavasti. Kärsin unensaannin vaikeuksista koko ikäni, kunnes kokeilin melatoniinia. Tunti pari ennen nukkumaanmenoa, ja nukahdan 98% kerroista nopeasti ja nukun hyvin.
Olen itse napsinut kahdenvahvuisia - 3mg ja 5mg. En oikeastaan huomannut merkittävää eroa. Tosin, se vahvempi olo purutablettimuodossa, joten varmaan imeytyi nopeammin.
En käytä säännöllisesti, ehkä kerran kahteen viikkoon nykyään. Ensimmäisen kerran kun kokeilin muutama vuosi sitten, oli teho kyllä ihan älytön. Alkoi puolen tunnin päästä väsyttää aivan tuhottoman paljon, enkä meinannut pysyä hereillä.
Nykyään on vain 3mg vahvuisia itselläni, ja n. vartissa iskee tokkuraisempi olo. Olen huono nukkumaan, ja jos ns. uniaika menee ohi, niin en välttämättä saa kovinkaan nopeasti unta. Usein yritän tähdätä sen nukahtamisen siihen vartin päähän kun olen napin ottanut.
Sivuvaikutuksena herään lähes aina 2-3h päästä siitä kun olen käynyt nukkumaan melatoniinia otettuani. Nukahdan kyllä sitten uudelleen, mutta tämä on jännä ilmiö.
Unen laatuun en ole huomannut muita vaikutuksia. Onhan se ns. luonnollisempi kuin reseptillä ostettavat knock-out-naput.
Summa summarum - itselläni ainakin auttaa useimmiten, jos ei ole muita tiloja päällä (paha krapula, tai ei väsytä lainkaan, jne). Kokeilemalla selviää.
Niin ja - varo netistä tilaamista, muistaakseni raja oli 1,5mg vahvuudessa jota saa ilman reseptiä ostaa ja tuoda ulkomailta. Itse olen aina tuonut ulkomailta, eikä onneksi ole jäänyt kiinni. :)
Mulla ei vaikuttanut ollenkaan. Kaverin jetlagiin sen sijaan kyllä auttoi.
Mulle ei vaikuta yhtään mitään, mutta tyttäreni on saanut siitä apua. Kuulemma johtuu siitä, että apua saavat ne, joilla on melatoniinin puutosta, mutta ei ne, jolla puutosta ei ole. Tyttärelle riittää 1 mg, minä kokeilin jopa 10 mg, eikä auttanut. Mulle auttoi se, että muutin unirytmiä, ennen yritin nukkua "normaaliaikaan" n. klo 22-23 nukkumaan ja herätys klo 6-7. Nyt menen nukkumaan jo yhdeksältä ja herään virkeänä neljän jälkeen. Ei tietenkään toimi tämä kikka sulle. Kokeile melatoniinia, jospa auttaisi.
Minulla täytyy olla joku melatoniinin puutostila, koska vuosia käyttäneensä edelleen tulee uni kuin nuijanukutuksena. Otan siis 6 mg aina tarvitessani. Myös yötöitä teen, joten ton avulla nukun helposti 8 h.
Miksi muuten tilaat jenkeistä? Kai sä voit lääkäriltä saada reseptin unihäiriöön ja sitten vaan uusit puhelinsoitoilla?
Vierailija kirjoitti:
Olen itse napsinut kahdenvahvuisia - 3mg ja 5mg. En oikeastaan huomannut merkittävää eroa. Tosin, se vahvempi olo purutablettimuodossa, joten varmaan imeytyi nopeammin.
En käytä säännöllisesti, ehkä kerran kahteen viikkoon nykyään. Ensimmäisen kerran kun kokeilin muutama vuosi sitten, oli teho kyllä ihan älytön. Alkoi puolen tunnin päästä väsyttää aivan tuhottoman paljon, enkä meinannut pysyä hereillä.
Nykyään on vain 3mg vahvuisia itselläni, ja n. vartissa iskee tokkuraisempi olo. Olen huono nukkumaan, ja jos ns. uniaika menee ohi, niin en välttämättä saa kovinkaan nopeasti unta. Usein yritän tähdätä sen nukahtamisen siihen vartin päähän kun olen napin ottanut.
Sivuvaikutuksena herään lähes aina 2-3h päästä siitä kun olen käynyt nukkumaan melatoniinia otettuani. Nukahdan kyllä sitten uudelleen, mutta tämä on jännä ilmiö.
Unen laatuun en ole huomannut muita vaikutuksia. Onhan se ns. luonnollisempi kuin reseptillä ostettavat knock-out-naput.
Summa summarum - itselläni ainakin auttaa useimmiten, jos ei ole muita tiloja päällä (paha krapula, tai ei väsytä lainkaan, jne). Kokeilemalla selviää.
Niin ja - varo netistä tilaamista, muistaakseni raja oli 1,5mg vahvuudessa jota saa ilman reseptiä ostaa ja tuoda ulkomailta. Itse olen aina tuonut ulkomailta, eikä onneksi ole jäänyt kiinni. :)
Olisko raja 2 mg, olen ostanut ihan täältä kotomaasta 1,9 mg?
Minulla on sekä Ketipinor-lääkitys (75mg) että melatoniini (3mg) ja tuo melatoniini auttaa nukahtamiseen huomattavasti enemmän kuin Ketipinor, joskin jälkimmäinen auttaa siinä, että myös saan nukuttua pidempään kuin pari tuntia. Heräilen siltikin 10-20 kertaa yössä, mutta yleensä onnistun nukahtamaan uudelleen. Olen siis jo vuosikausia kärsinyt pahoista uniongelmista. En ole huomannut, että melatoniini varsinaisesti parantaisi unenlaatua, mutta ainakin minulla se vilkastuttaa unia valtavasti. Painajaiset eivät silti ole lisääntyneet, ja tosiaan nukahtamista se helpottaa paljon. Otan sen noin 45 min ennen nukkumaanmenoa.
Muistaakseni lyhentää nukahtamisaikaa noin viisi minuuttia. Loppu on placeboa.
Otan melatoniinia satunnaisesti aina, kun on ihan pakko saada unta ajoissa. Vähentää nukahtamisaikaa huomattavasti, yleensä nukahtaminen kestää yli puoli tuntia mutta melatoniinin ottamisen jälkeen tipahdan heti kun saan laitettua silmät kiinni. Sivuoireena tulee tosin todentuntuiset ja oudot unet.
Vierailija kirjoitti:
Minulla täytyy olla joku melatoniinin puutostila, koska vuosia käyttäneensä edelleen tulee uni kuin nuijanukutuksena. Otan siis 6 mg aina tarvitessani. Myös yötöitä teen, joten ton avulla nukun helposti 8 h.
Miksi muuten tilaat jenkeistä? Kai sä voit lääkäriltä saada reseptin unihäiriöön ja sitten vaan uusit puhelinsoitoilla?
Tilasin lähinnä 3kk kerrallaan kokeiluun kun satuin sivulla surffailemaan. Hintaa taisi tulla 10e. Ajattelin, että Suomessa vastaavat tuotteet olisi monta kertaa kalliimpia. Ostin siis ihan vain kokeiluun nyt aluksi. Jos toimii niin tilaan lisää tai jopa haen reseptin, mutta jos ei ole vaikutusta, niin en aio käyttää sitä enää. -ap
Kuuntelin juuri anopin juttua tuosta, ja hän ottaa melatoniinin nukkumaan mennessä, koska se iskee tajuntaan jo puolessa tunnissa. Tulee sellainen pöhnäinen, humalainen olo. Eli hän ei todellakaan voi ottaa kahta tuntia ennen nukkumaanmenoa, niin kuin ohjeessa.
Pitää myös muistaa, että ainakin Suomen apteekeissa on kahdenlaista melatoniinia, lyhyt- ja pitkäkestoista. Ensimmäinen on tarkoitettu juuri jetlagiin ja muihin sellaisiin tilanteisiin, pitkäkestoinen taas siihen, että nukahtaa ja kanssa nukkuu koko yön läpi.
Ja eihän se mikään ihmelääke ole, mutta tarpeeksi aikaisin otettuna ja muutekin illan rauhoitettuaan voi toimia yllättävänkin tehokkaasti.
En osaa sanoa, oon syönyt varmaan viisi vuotta joka ilta. Toimii varmaan jos unettomuus ei ole masennuksesta jne johtuvaa ja ilmeisesti juuri vuorokausirytmin korjaamiseen on hyvä. Jos unilääkettä tarvitsee niin aina kannattaa koittaa melatoniinia ensimmäisenä.
Oletko muuten tietoinen, että jos melatoniinisi eksyy tulliin niin voi tulla sakot riippuen vahvuudesta?
Sain tilattua Jenkeistä 5mg purutabletteja. Voisi ensi kerralla tarkistaa huolellisemmin mitähän kaikkea sitä saa Suomeen tilata. :D -ap
Auttaa nukahtamaan nopeammin, näen välillä outoja unia ja suurimman vaikutuksen olen nähnyt kasvojen ihossa eli parantaa ihon kuntoa.
Ja ihan kaupan melatoniinituotteita olen käyttänyt. Uskoisin itselläni olevan melatoniinipuutosta koska olen aina ollut todella huono nukahtamaan ja pienikin annos melatoniinia vaikuttaa niin vahvasti.
Vierailija kirjoitti:
Pitää myös muistaa, että ainakin Suomen apteekeissa on kahdenlaista melatoniinia, lyhyt- ja pitkäkestoista. Ensimmäinen on tarkoitettu juuri jetlagiin ja muihin sellaisiin tilanteisiin, pitkäkestoinen taas siihen, että nukahtaa ja kanssa nukkuu koko yön läpi.
Ja eihän se mikään ihmelääke ole, mutta tarpeeksi aikaisin otettuna ja muutekin illan rauhoitettuaan voi toimia yllättävänkin tehokkaasti.
Juuri näin! Eli se pitkäkestoinen (time release) auttaa nukkumaan koko yön läpi. Jos on uniongelmia, sitä siis hankintaan. Tuosta lyhytkestoisesta on iloa sitten jet lag -oireisiin.
Ehdin vuosia luulemaan ettei melatoniinilla ole uneeni mitään vaikutusta kun en tajunnut näiden kahden eroa. Lyhytkestoinen oli yhtä tepsivää unensaantiin kuin vedenjuonti eli ei mitään tehoa. Siksi uniongelmiin määrätäänkin tuota pitkävaikutteista sorttia.
Uni tulee kyllä paremmin, mutta heräilen useasti aamuyöstä. Aamulla järkyttävä väsymys. Lopetin käytön kun ei selvästikään sovi.
Ohi aiheen, mutta, yksi hippityylinen kaveri kauhisteli suureen ääneen kun mainitsin että huonouninen lapsi on joskus ottanut melatoniinia unensaantiin. Ei suostunut uskomaan että kyseessä ei siis ole mikään kovan luokan unilääke, vaan ihan ihmiskehon luonnollisesti erittämä hormoni.
Kyllä se väsyttää. Kannattaa ottaa hyvissä ajoin, tunti tai jopa kaksi ennen aiottua nukkumaanmenoa. Lisäksi on hyvä tarkkailla omien unisyklien ajoitusta, niin nukkumaan menon osaa paremmin suunnitella.