Mies ei hyväksy, että haluan avioeron
Haluan silti eron. Vuosien "harjoitusten" jälkeen alkaa olla minulle selvää, ettei tästä tuu mitään. MUTTA
Toi mies ei tuu tajuamaan tätä. Se on laatua "heitä vihkisormus kaivoon niin se hakee sen sulle takas". Eli se ei tuu tekemään mitään tämän eron eteen, vaan toimii asioiden jarruna. Hän tod.näk. yrittää taas puhua ympäri, uhkailee, ei ala selvittää mitään käytännön asioita kanssani. Varmaan sukulaisillekin esittää viimeiseen asti että kaikki on hyvin...
Avioerojakemuksen osaan laittaa itsekin menemään, mutta mites asunnon myynti? Lapsen eduista sopiminen? Milloin nämä tehdään, yhdessä vai yksin? Joudunko odottamaan puoli vuotta, että ero astuu voimaan, jos mies ei tajua että ero on väistämätön? Enhän lain mukaan saa yksin mennä myymään taloa.
Käytännön vinkit saattaa tulla tarpeeseen, tästä on vaikea sotku tulossa.
Kommentit (37)
Entä sitten? Mieshän on kohta eksäsi. Et kai sinä hänen hyväksynnästäsi ole riippuvainen?
Mitä miehen sanomisilla ja tekemisillä on merkitystä? Oletko sellainen ihminen, joka ei voi tehdä mitään itse, vai?
Otat lakimiehen hoitamaan asioita.
Ainakin aikoinaan lastenvalvoja oli sitä varten, että hänen kanssaan hoidettiin lapsiin liittyvät asiat. Asunnon myyminen teillä on se hankalin juttu, jos omistatte sen puoleksi. Minäkin ehdottaisin lakimiehen konsultointia. Myös pankissa voidaan osata neuvoa.
Laita nyt ensimmäisenä kuitenkin se avioero vireille, koska siihen et tarvitse miestä.
Puoli vuotta on harkinta-aika, juu. Kun joudut tekemään hakemukset yksin, tiedoksimenopäivistä tulee joitain päiviä lisää.
Mutta kyllä sä sen eron saat.
Tulosta avioerohakemus ja pyydä aviomiehesi nimi siihen. Hänen reaktiosta näet jos erosta tulee vaikea tai ei.
Ystävä hyvä.
Tietenkään se osapuoli, joka ei eroa halua, ei myöskään tee mitään sen hyväksi.
Eroasiat hoitaa se, joka eron tahtoo.
Sinä kyllä kuulostat ihmiseltä, joka ei eroamiseen kykene. Jos siis mies "taas kerran" aikoo puhua sinut ympäri.
Käräjäoikeudesta voi hakea yhteisomistuksen purkua, jolloin mies joko lunastaa sinut ulos yhteisestä talosta tai sitten myytte sen.
Menettelet nyt niin että hommaat itsellesi vuokrakämpän ja muutat siihen. Otat mukulat mukaasi jos haluat pitää ne. Sitten panet avioerohakemuksen vireille -sinun täytyy muuttaa ensin tai muuten annat miehen puhua itsesi ympäri. Hommaat asianajan hoitamaan huoltajuus- ja omaisuusjuttuja.
Jos haluat pelata huoltajuuden suhteen varman päälle, käyt nukkumassa lasten kanssa yhden yön turvakodissa ja sanot ettet uskalla enää olla kotona.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole tuollaisessa avioliitossa onnellinen. Toinen ei halua ja toinen haluaa painostaen ja uhaten, mutta se keneltä painostaa ja uhkailee, ei halua.
Varmaan miehesikin tulee tajuamaan tuon jossain vaiheessa, kunhan et jätä asiaa sikseen. Se vaan vaatii sen, ettet alistu hänen uhkailuun ja painostamiseen, sillä se vaan ruokkii sitä entisestään.
Näytä, ettet ole mikään koira jota voi vetää mukanaan tahdon mukaisesti.
Missä lukee että toinen painostaa ja uhkailee? Että jopa mies tajua, voi huhu.
Vetääkö taas joku pikkufeministi omia johtopäätöksiä?
Heh,heti ollaan ämmäks haukkumassa. Ihan sama. Enköhän minä ajattele myös lapseni parasta. :) ei tarvitse kasvaa huonossa ilmapiirissä.
Rahat ei vaan riitä siihen, että muuttaisin pois vuokralle ja maksaisin samalla asuntolainaa. Mietin vaan että miten pää kestää kun harkinta aika on puoli vuotta. Ei siinä, jos tämän voisi hoitaa tyylikkäästi, mutta epäilen ettei voi. Ja talon myyntiaikakin voi venyä pitkäksi. Että asuppa sitten se aika tuommoseen perkeleen kanssa...
Ei kai auta muu kuin hoitaa asia kerrallaan. Oon vaan niin ***** hajalla :(
Vierailija kirjoitti:
Heh,heti ollaan ämmäks haukkumassa. Ihan sama. Enköhän minä ajattele myös lapseni parasta. :) ei tarvitse kasvaa huonossa ilmapiirissä.
Rahat ei vaan riitä siihen, että muuttaisin pois vuokralle ja maksaisin samalla asuntolainaa. Mietin vaan että miten pää kestää kun harkinta aika on puoli vuotta. Ei siinä, jos tämän voisi hoitaa tyylikkäästi, mutta epäilen ettei voi. Ja talon myyntiaikakin voi venyä pitkäksi. Että asuppa sitten se aika tuommoseen perkeleen kanssa...
Lainaan saa lyhennysvapaita kuukausia. Ja jos mies jää taloon asumaan, ilmoitat sille että joko talo myydään tai mies lunastaa sinut ulos. Ja tosiaan käräjäoikeus hoitaa tuon jos mies jullittelee.
Jotenkin odotat, että mies haluaisi eroa myös ja yhdessä hoitaisitte eron. Kyllä eron hoitaa se, joka sitä haluaa.
Itse ole eronnut vasta ja harkinta-aika menossa ja kaikki kesken. Halusin äkkiä pois, koten eropaperit postiin ja asunnon haku. Lapset jäi isälleen, sillä halusin, että lapset saavat rauhassa totutella ja itse sitten päättää missä saavat asua.
Vierailija kirjoitti:
Ystävä hyvä.
Tietenkään se osapuoli, joka ei eroa halua, ei myöskään tee mitään sen hyväksi.
Eroasiat hoitaa se, joka eron tahtoo.
Sinä kyllä kuulostat ihmiseltä, joka ei eroamiseen kykene. Jos siis mies "taas kerran" aikoo puhua sinut ympäri.
Myönnän, muutaman asian takia en ole kyennyt. Mutta kiitos suorasta palautteesta! Tämä potkii persiille hyvin. Ja nyt homma tuntuu paljon varmemmalta, koska nyt tämä alkoi vaikuttaa lapseen, ja sitä en siedä yhtään!!!!
Teet paljon olettamuksia siitä mitä ehkä tulee tapahtumaan... toisaalta sähän sen miehes tunnet. Voi toki olla ettei vaan usko että oot tosissaan tai kieltää asian defenssinä.
Vierailija kirjoitti:
Haluan silti eron. Vuosien "harjoitusten" jälkeen alkaa olla minulle selvää, ettei tästä tuu mitään. MUTTA
Toi mies ei tuu tajuamaan tätä. Se on laatua "heitä vihkisormus kaivoon niin se hakee sen sulle takas". Eli se ei tuu tekemään mitään tämän eron eteen, vaan toimii asioiden jarruna. Hän tod.näk. yrittää taas puhua ympäri, uhkailee, ei ala selvittää mitään käytännön asioita kanssani. Varmaan sukulaisillekin esittää viimeiseen asti että kaikki on hyvin...
Avioerojakemuksen osaan laittaa itsekin menemään, mutta mites asunnon myynti? Lapsen eduista sopiminen? Milloin nämä tehdään, yhdessä vai yksin? Joudunko odottamaan puoli vuotta, että ero astuu voimaan, jos mies ei tajua että ero on väistämätön? Enhän lain mukaan saa yksin mennä myymään taloa.
Käytännön vinkit saattaa tulla tarpeeseen, tästä on vaikea sotku tulossa.
Hakemus vireille ja sen yhteyteen vaatimus yhteiselämän lopettamisesta mikä tarkoittaa sitä että tuomari päättää kumpi jää asumaan. Vaikka mies vastustaisi saat eron silti. Lasten huolto-, elatus-ja tapaamisasioita varten varaa aika lastenvalvojalle ja muista että 12 vuotta täyttänyt saa ilmaista oman mielipiteensä mitä asumiseen tulee. Harkinta-aika on se 6kk ja sen jälkeen täytät taas hakemuksen, palautat sen ja x ajan kuluttua tulee ilmoitus. Ota selvää hakemusmaksuista jottet ylläty. Voit tarvita pesänjakajaa jos mies ei suostu asunnon myyntiin tai lunastamaan sua ulos (tai myymään omaa puolikastaan sulle, jos mielit sen ostamista ja varasi siihen riittävät).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole tuollaisessa avioliitossa onnellinen. Toinen ei halua ja toinen haluaa painostaen ja uhaten, mutta se keneltä painostaa ja uhkailee, ei halua.
Varmaan miehesikin tulee tajuamaan tuon jossain vaiheessa, kunhan et jätä asiaa sikseen. Se vaan vaatii sen, ettet alistu hänen uhkailuun ja painostamiseen, sillä se vaan ruokkii sitä entisestään.
Missä lukee että toinen painostaa ja uhkailee? Että jopa mies tajua, voi huhu.
Vetääkö taas joku pikkufeministi omia johtopäätöksiä?
Ihan se luki aloituksessa, mutta sun sovinistisuodatin esti sua ymmärtämästä sitä.. Sulla on aika huono tuo sisälukutaito. Ja sun mielestä vika on aina naisessa eikä mies voi tehdä mitään väärää. Pikkasen eroaa sun todellisuus tosielämästä.
Vierailija kirjoitti:
Laina lyhennysvapaalle?
Kyllä eroaminen on surullista ja raskasta.
Se on paljon isompi ja vaikeampi homma kuin naimisiinmeno.
Naimisiinmenon ehtona pitäisi olla parisuhdekurssi.
Moni ero johtuu siitä, että ihmiset ei tajua, että suhteen eteen on tehtävä töitä. Tai eivät osaa vaikka haluaisivat. Apua haetaan vasta kun on liian myöhä.
Varsinkin jos vanhempien suhde on ollut huono, ei niitä taitoja ja mallia vain ole, vaikka ihmiset olisivat ihan älykkäitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laina lyhennysvapaalle?
Jes, tuota lyhennysvapaata en muistanut ollenkaan. Kiitos! Näistä on jo apua.
Se on jännä miten arvostelijoita riittää. Tulisivat ite kattomaan mikä täällä on tilanne. Saattais olla avartava kokemus.