Miten raha ei tee muka onnelliseksi?
Miten jotkut voivat väittää, että raha ei tee onnelliseksi?
Väitätkö, että teet mielummin töitä leipäs eteen, kuin se että olisit jossain omassa huvilassa kirkkaan meren rannalla?
Väitätkö, että ajelet mielummin mersulla/jollain romulla kuin lamborghinillä tai muilla sporttiautoilla?
Siipeilijöitä tulee varmasti olemaan ja "oikean rakkauden löytäminen" haastavaa jos tilillä on hilloa ja naamallakaan ei ole silloin väliä.
Ja ne jotka, sanovat että kyllästyy jossain vaiheessa tuohon elämään, niin eikö se ole paljon pahempaa painaa duunia 65 vuoteen asti, kun se että otat rennosti koko elämän?
Omasta mielestäni RAHA tekee onnelliseksi. Rahalla saa kaikkea tässä maailmassa. Rahan takia me tehdään välillä huonoakin duunia. Jos ei ole rahaa, niin ei ole mitään.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen on noin materialistinen kuin ap, ihminen voi luulla että onni on rahassa.
Jos elämässä ei ole mitään arvoja.
Olen nyt lukenut muutamat kommentit ja ihan hyviäkin pointteja on ollut. Itse arvostan matkustelemista, vaatteita ja erilaisia tavaroita.
Mikä on elämän tarkoitus ja arvo?
Toimeentuleva perhe vai matkustelu ja huvittelu?
Itse valitsisin matkustelun ja huvittelun.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Muuten yhdyn ap:n mielipiteeseen että raha tekee onnelliseksi jne. paitsi tuo lause: en tarvitse onnellisuuteen mitään muuta kun rahaa. Ei se varmaan niin ole monelle. Itsekin olen jonkin sortin matearisti, tykkään asioista, joita saa vain rahalla, matkustelusta, shoppailusta, ulkona syömisestä... mutta tärkeämpiä on aina kuitenkin ne perusasiat, kuten hyvät ihmissuhteet ja lapset sekä kaikkien terveys ja hyvinvointi. Sitä hyvinvointia raha voi lisätä paljon ja toisaalta rahan puute voi tehdä onnettomaksi, mutta jos nyt kärjistetään, niin kai nyt jokainen pitää tärkeämpänä terveyttä (jos vaikka ajatellaan vakavia sairauksia) kun rahaa. Moni myös varmaan pitää tärkeämpänä hyvää parisuhdetta tai perhettä, kun sitä että olisi yksin ja rikas. Mutta jos siis on ne asiat kunnossa mitä rahalla ei saa, niin kyllä se raha voi tuoda paljon lisätuloa ja hyvinvointia. Voi asua paremmin tai omien toiveiden mukaisesti ja voi virkistäytyä joskus matkustelemalla. Jos on köyhä voi olla tiukkaa jopa saada rahat riittämään johonkin perusmenoihin ja välttämättömyyksiin kuten esim. vaatetukseen. On turhaa kertoa ihmiselle joka on köyhä, kaikista ilmaisista ihanista asioista koska on aika luonnollista että kun niitä on hyödynnetty runsaasti, sitä kaipaa välillä jotain muuta.
On erittäin harvinaista, että rikas olisi yksin. Rikas 60 vuotiaskin saisi nuoren ja kauniin naisen. Toki rahan takiakin muija olisi suhteessa, mutta jos kumpikin saa haluamansa asian, niin ei valittamista.
Köyhä nainenkin voisi löytää miehen, mutta perus köyhä matti meikäläinen mies saa olla koko elämänsä yksin.
Rahalla ei saa henkistä hyvinvointia.
Mulle ei ainakaan merkitse mitään materia.
En tule onnelliseksi uusilla vaatteilla tai tavaroilla.
Terveyttä ei loputtomiin saa rahalla, lähipiirissä on kuollut vaikka kuinka monta kuusikymppistä syöpään ja perintöpotti sadoissa tuhansissa ja jopa yli miljoonaa. Toki sitten ne perilliset voivat matkustella ja huvitella, jos arvostavat sitä eniten.
Vierailija kirjoitti:
Kun katson nelikymppistä lapsetonta leskeä merkkivaatteissaan ja kalliissa autossaan, en voi yhtyä mielessäni ap:n aloitukseen.
Se että pukeutuu merkkivaatteisiin ja ajelee mersullaan ei tarkoita että olisi rikas. Voi olla paljon velkaa, eikä pysty iloitsemaan asioista kun velat painaa niskaan.
Ap
Rikas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten yhdyn ap:n mielipiteeseen että raha tekee onnelliseksi jne. paitsi tuo lause: en tarvitse onnellisuuteen mitään muuta kun rahaa. Ei se varmaan niin ole monelle. Itsekin olen jonkin sortin matearisti, tykkään asioista, joita saa vain rahalla, matkustelusta, shoppailusta, ulkona syömisestä... mutta tärkeämpiä on aina kuitenkin ne perusasiat, kuten hyvät ihmissuhteet ja lapset sekä kaikkien terveys ja hyvinvointi. Sitä hyvinvointia raha voi lisätä paljon ja toisaalta rahan puute voi tehdä onnettomaksi, mutta jos nyt kärjistetään, niin kai nyt jokainen pitää tärkeämpänä terveyttä (jos vaikka ajatellaan vakavia sairauksia) kun rahaa. Moni myös varmaan pitää tärkeämpänä hyvää parisuhdetta tai perhettä, kun sitä että olisi yksin ja rikas. Mutta jos siis on ne asiat kunnossa mitä rahalla ei saa, niin kyllä se raha voi tuoda paljon lisätuloa ja hyvinvointia. Voi asua paremmin tai omien toiveiden mukaisesti ja voi virkistäytyä joskus matkustelemalla. Jos on köyhä voi olla tiukkaa jopa saada rahat riittämään johonkin perusmenoihin ja välttämättömyyksiin kuten esim. vaatetukseen. On turhaa kertoa ihmiselle joka on köyhä, kaikista ilmaisista ihanista asioista koska on aika luonnollista että kun niitä on hyödynnetty runsaasti, sitä kaipaa välillä jotain muuta.
On erittäin harvinaista, että rikas olisi yksin. Rikas 60 vuotiaskin saisi nuoren ja kauniin naisen. Toki rahan takiakin muija olisi suhteessa, mutta jos kumpikin saa haluamansa asian, niin ei valittamista.
Köyhä nainenkin voisi löytää miehen, mutta perus köyhä matti meikäläinen mies saa olla koko elämänsä yksin.
Naiselle tuo ei toimi yhtä hyvin, koska hyvä mies ei ole ostettavissa. Toki se mahdollistaa valikoiman laajentamisen, koska voi ottaa köyhänkin miehen, mutta se sielunkumppanuuden löytäminen on edelleen silti vaikeaa.
Raha sinällään ei tee ketää onnelliseksi tai onnetomaksi, vaan siihen suhtautuminen. Toisaalta en tunne ketään, joka nyt varsinaisesti olisi hyvillään siitäkään, että rahaa ei ole. Raha mahdollistaa asioita ja kokemuksia, jos muut puitteet elämässä (terveys, ihmissuhteet) ovat kunnossa Se, että köyhät olisivat onnellisia ja rikkaat onnettomia ei pidä paikkaansa ainakaan minun tuttavapiirissä, vaikka ihmiset näin mielellään ajattelevatkin.
Mua raha ei todellakaan tehnyt onnelliseksi. Aito rakkaus tekee. Olin aiemmin monta vuotta erittäin rikkaan miehen kanssa, joka ei ollut luotettava eikä millään tasolla mun "sielunkumppani". Hienoja vaatteita, urheiluautoja ja luksusmatkoja oli, mutta olo oli tyhjä. Nykyään olen rutiköyhän miehen kanssa ja joudutaan laskemaan jokainen euro. Rahahuolet stressaavat, mutta siitä huolimatta en ole koskaan ollut näin onnellinen.
Ap, sinulle on annettu köyhyyttä siksi, että oppisit arvostamaan elämässä vähän syvällisempiäkin arvoja. Kun lakkaat haaveilemasta rahasta, huomaat yhtäkkiä saavasi sitä tai sitten löydätkin vastaavan ilon jostain muusta.
Juuri mikään ei tekisi minua onnellisemmaksi nyt kuin raha. Kaksi kolmesta ateriastani on puuroa kun ei ole varaa muuhun. Hammas- ja silmälääkärissä en ole käynyt vuosiin vaikka pitäisi. Vaatteet ovat kuluneita ja tyylittömiä. Kaupassa käynti vain ahdistaa.
Vaikka on loma opinnoista, toivoisin olevani töissä. Eipähän tarvitsisi istua kotona ja syödä puuroa.
Vierailija kirjoitti:
Rikas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiselle tuo ei toimi yhtä hyvin, koska hyvä mies ei ole ostettavissa. Toki se mahdollistaa valikoiman laajentamisen, koska voi ottaa köyhänkin miehen, mutta se sielunkumppanuuden löytäminen on edelleen silti vaikeaa.
Totta tuokin. Tässä on myös naisen ja miehen näkökulma ja ajatusmaailma. Itse olen mies.
Joskus vähätellään rahan merkitystä. Meillä lähes kaikki ongelmat perheessä liittyi rahaan eli sen puutteeseen ja riidanaiheet poistuivat kun rahatilanne parani. Kyllä se voi masentaa ja pistää surulliseksi kun ei voi edes aina hankkia asioita mitä tarvitsee oikeasti puhumattakaan jostain vähän ylimääräisestä kuten esim. matkustelu. Jopa sellaisen perusasian järjestäminen kun viihtyisä, sopivan kokoinen asunto voi olla vaikea järjestää köyhänä.
Stressiä tulee jo siitä kun pitäisi ostaa syys-lokakuussa lapsille syyspuvut, talvihaalarit, urheiluvälineitä, syyskengät, talvikengät, sisävaatteita syksyyn ja talveen kesävaatteiden tilalle, sitten ne normi kulut ja laskut pitäisi suorittaa jonka jälkeen ei jää paljon mitään. Imurikin ja yhden lapsen sänky pitäisi uusia. Syyslomallakin olisi kiva tehdä jotain muuta kuin niitä ilmaisia juttuja... Kyllä se kummasti auttaa jos sitä rahaa on! Eli kyllä ihminen voi ehkä jopa masentua kaikesta siitä huolesta ja stressistä mitä rahan puute tuo. Olen kyllä kuullut että aika yleistä on perheissä juuri raha-asioista riitely. Harvoin sitä tarvii riidellä raha-asioista jos rahaa on tarpeeksi eikä aina puutetta.
Raha ei tee onnelliseksi.
Tosin se helpottaa elämää huomattavasti joissain asioissa.
Mitä ap jos saisit parantumattoman syövän, mihin ei rahalla parannusta löydy? Kyllä se olisi silloin terveys mikä tekisi onnelliseksi ja läheiset ihmiset vierellä.
Vierailija kirjoitti:
Ap, sinulle on annettu köyhyyttä siksi, että oppisit arvostamaan elämässä vähän syvällisempiäkin arvoja. Kun lakkaat haaveilemasta rahasta, huomaat yhtäkkiä saavasi sitä tai sitten löydätkin vastaavan ilon jostain muusta.
Olen köyhä, koska opiskelen vielä ja asun vanhempien luona. Vanhemmat olivat kummatkin hyvätuloisia IT-alan osaajia IBM:llä ja toinen OP:ssa.
Asia nousi vain mieleen, koska sanoin kerran vanhemmille, että kyllä elämä muuttuisi jos eurojackpot potti kilahtaisi tilille. Vastaukseksi sain, että ei se raha tee onnelliseksi. Ja milloin niitä väitteitä on iltalehdessä ja sun muissa keskusteluissa.
Kyllä vain jos kunnolla hilloa ois, niin koulu loppuis heti. Ei tarttis miettiä mitä alaa opiskelisi, ja että saako töitä sitten kun valmistuu.
Ap
Minua raha ei tee onnelliseksi, mutta rahan puute voi tehdä onnettomaksi. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa. Jos olisin työtön ja nälissäni, niin olisin toki onneton. Jos olisin rikas mutta minulla ei olisi nykyistä perhettäni, luotettavia ystäväni, mielekästä työtäni ja ennen kaikkea terveyttäni olisin vielä onnettomampi. Hyvän elämän kannalta raha ei ole mitätön tekijä, mutta se ei myöskään ole se tärkein tai edes tärkeimpien joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Raha ei tee onnelliseksi.
Tosin se helpottaa elämää huomattavasti joissain asioissa.
Mitä ap jos saisit parantumattoman syövän, mihin ei rahalla parannusta löydy? Kyllä se olisi silloin terveys mikä tekisi onnelliseksi ja läheiset ihmiset vierellä.
Eli tulisiko se parantumaton syöpä sen takia, koska minulla on paljon rahaa?
Jäisikö se syöpä tulematta jos olisin köyhä?
ap
Pelkkä raha ei tee onnelliseksi. Jos et ole itsesi kanssa tasapainossa ja elä elämääsi niin kuin itse haluat, et ole onnellinen vaikka sinulla olisi rahaa enemmän kuin ehdit käyttämään. Sä et oikeasti saa rahalla ihmissuhteita, kunnioitusta, hyväksyntää ja rakkautta. Et vaan saa. Rahalla voit mennä rasvaimuun, ottaa botoxia ja ostaa maailma hienoimmat vaatteet, matkustaa milloin vain mihin vain ja silti olla sisältä tyhjä, pelkkä kuori joka yrittää olla onnellinen. Sitä en sano, etteikö miljonäärikin voisi olla onnellinen, tottakai voi. Mutta raha itsessään ei tee onnelliseksi.
Raha lisää onnellisuutta, mutta vain rajallisesti. Rikkaan ja isotuloisen tuleminen vielä rikkaammaksi ei juuri lisää onnellisuutta. Keskituloisella isokin palkankorotus lämmittää vain muutaman kuukauden, ja unohtuu sitten.
Vierailija kirjoitti:
Minua raha ei tee onnelliseksi, mutta rahan puute voi tehdä onnettomaksi. Nämä ovat kaksi täysin eri asiaa. Jos olisin työtön ja nälissäni, niin olisin toki onneton. Jos olisin rikas mutta minulla ei olisi nykyistä perhettäni, luotettavia ystäväni, mielekästä työtäni ja ennen kaikkea terveyttäni olisin vielä onnettomampi. Hyvän elämän kannalta raha ei ole mitätön tekijä, mutta se ei myöskään ole se tärkein tai edes tärkeimpien joukossa.
Et voi tietää minkälainen elämäsi olisi jos hilloa ois tili täynnä. Sinulla voisi olla erilaiset ystävät, erilainen perhe, kunnolla vapaa-aikaa ja ei se terveys muutu mihinkään suuntaan verrattuna nykyiseen elämääsi, paitsi jos huumeita vedät.
Ap
Vain Jeesus antaa elämään todellisen tarkoituksen.