Tyttö ei anna harjata hiuksiaan , hävettää ja olen turhautunut
Yhdessä vaiheessa hiukset olivat ihan lyhyet, mutta sitten halusi kasvattaa ja sovittiin että jos kasvatetaan niin myös harjataan. Ja jonkin aikaa menikin hyvin, mutta nyt se harjan välttely on alkanut taas ! Pää täynnä takkuja . On hoitosuihke ja tangle teezer, silti ei harjaa eikä anna minun harjata.
Pinnejä ei tahdo, koska sattuvat jotenkin päänahkaan (atoopikon herkkä iho) eikä myöskään lettejä, koska pienikin kiristys tuntuu kipuna. Olen uhkaillut että ajetaan samanlainen siili kuin isillä, kirkuu ja itkee että ei, tytöllä pitää olla pitkät hiukset hiukset, prinsessoilla on pitkät hiukset!
Tyttö on 7v.
Kommentit (41)
Prinsessoilla ei ole takkuinen pää.
Te sovitte, mutta sopimuksesta ei pidetä kiinni. Siilin ja pitkien hiusten väliin mahtuu paljon malleja, jotka ovat helppohoitoisempia.
Uhkailulla tilanne vain kärjistyy.
Meillä on ollut välillä samaa 3-vuotiaalla. Olen selittänyt, että hiukset on pakko leikata, jos niitä ei säännöllisesti aamuin illoin harjaa. Koska jos hiukset menevät oikein takkuun, niin ne saattavat katketa rumasti itsestään ja jäljelle jää peikkotukka. Tämän keskustelun jälkeen on aina saanut harjata hiukset.
Joo meillä sama 4-vuotiaalla. Eikä haluaisi pestäkään. Suihkussa käynnit yhtä huutoa ja koskaan ei tosiaan saisi edes harjata!
Edessä on hiustenleikkaus jos harjaaminen ei onnistu. Se on ehto pitkien hiusten pitämiseen. Joko hän itse harjaa tai joku muu, mutta hiuksia ei voi jättää takkuun. Pian ne ovat sitten niin pahasti takussa, että pitää leikkaa tosi lyhyeksi.
Ehkä kannattaisi harkita jotain hartiapituutta, jonka harjaaminen olisi inhimillisempää puuhaa. Ja jos teillä on tuollaisia ongelmia, niin ehkä kannattaisi myös miettiä, miksi harjaaminen ei ole kivaa. Se kun voisi olla yhteinen hemmotteluhetkikin, eikä tukastavetoa, kipua ja huutamista.
Meillä puhuttu että prinsessoilla ei ole hiukset takussa, jos ei harjata niin hiukset leikataan.
Meillä oli myös ehtona, että jos hiuksia ei harjata niin ne leikataan. Prinsessoilla ei ole takkutukkia, katsokaa vaikka kuvista.
Tyttäres on erityisherkkä. Melkovarmasti sukkahousutkin ahdistaa, ja liian kittanat vaatteet. Hänelle on tiedossa myös adhd- tai muuta autismidiagnoosia myöhemmin. Kannattaa varautua jo nyt.
Meillä on tokaluokkalainen, joka tahtoo ehdottomasti pitää paksut luonnonkiharansa pitkinä, mutta ei ole erityisen innostunut niiden harjaamisesta tai pesemisestä.
Tekee kuitenkin molemmat kun muistutetaan, että se nyt vaan kuuluu asiaan jos tahtoo pitkät hiukset ja jos ei onnistu, niin leikataan siili tai muutaman sentin malli niinkuin kaikilla kavereillakin on.
Me ei hiuksia harjata eikä pestä, muistutetaan kyllä. Lapsi pystyy hoitamaan ne itse kun vain viitsii.
Tyhjiä uhkauksia kannattaa välttää. Sovit lapsen kanssa, että harjaa itse tai antaa harjata valittamatta ja kolmen kieltäytymisen jälkeen otetaan sakset esiin ja lyhennetään vaikka viisi senttiä. Tuolla tavoin se löytyy se mitta hiuksille, jonka kanssa pärjäätte.
Jos lapsi ei harjaa hiuksia, niin sitten ne pidetään lyhyinä.
Valitse kampaaja, joka on perehtynyt lapsien hiuksiin.
Meillä sai ihmeitä aikaan ja jopa lapsen pysymään paikoillaan hiusten leikkuussa.
Hiusten harjaamisesta harva lapsi pitää, mutta siitä täytyy tehdä yhtä toimiva rutiini kun hampaiden harjaamisesta.
No miten voi olla noin vaikeaa? Hiukset harjataan eikä siitä keskustella. Olkaa nyt edes jonkin verran vanhempia, joiden käsissä perheen ohjat.
On asioita, joista keskustellaan lapsen kanssa ja asioita, jotka vain tehdään kun ilmoitetaan ilman neuvotteluita.
Jessus, kun olette teini ikäisten vanhempia, silloin on vitsit vähissä, jos ei nyt pärjää pikkulasten oikkujen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä kannattaisi harkita jotain hartiapituutta, jonka harjaaminen olisi inhimillisempää puuhaa. Ja jos teillä on tuollaisia ongelmia, niin ehkä kannattaisi myös miettiä, miksi harjaaminen ei ole kivaa. Se kun voisi olla yhteinen hemmotteluhetkikin, eikä tukastavetoa, kipua ja huutamista.
Ei sitä takun selvittelyä saa hemmotteluhetkeksi taiottua. Eikä kyllä pidäkään. Kuten hampaiden harjaus, se on vaan tehtävä.
Käytättekö hoitoainetta, kun pesette lastenne pitkät hiukset? Ei siis hiuksiin jätettävää vaan ihan tavallista pois huuhdeltavaa hoitoainetta?
Kun olin itse pieni, äitini ei koskaan käyttänyt minulla hoitoainetta, koska ”ei lapset tarvitse”. Hiukset olivat aina tuhannen takussa eikä niitä saanut millään selväksi. Ratkaisuna oli aina lyhyet hiukset. Minua harmitti se ihan hirveästi, koska olisin halunnut pitkät.
Omalla tytöllä on nyt pitkät hiukset. Pestään ne pari kertaa viikossa ja laitetaan pesun jälkeen reilusti hoitoainetta. Ei tyttö siitä pesusta tykkää, mutta tietää, etteinole vaihtoehtoja. Harjataan tangle teezerillä ja laitetaan vielä hiuksiin jätettävää hoitoainetta. Ei ole mitään kamalia takkuongelmia. Ilman hoitoainetta kyllä olisi. Äitini on pari kertaa pessyt tytön hiukset yhtä itsepäisesti samalla periaatteella kuin aikoinaan minun. Ja takkupesän kanssa sieltä on tultu kotiin.
Ei käytetä hoitoainetta kun ei käytetä shampootakaan. Ei tarvitse.
Ap, mulla kans neiti vihasi tukan harjaamista, mutta jouhiharja ja rauhallinen harjaus auttoi, pidin aina kiinni keskivälistä kun latvojen takkuja selvitin, etten revi. Sitten on hankittu pinnijä, pompuloita ja pantoja, lapsi itse valitsee huonoina aamuina mitä laitetaan.
Ja miksi ihmeessä kauppaat siilitukkaa, voittehan katsoa netistä neidille kauniin lyhyen keijumallin, onhan lyhyttukkaisia prinsessojakin. Opettele joku kiva malli tytön kanssa miten tukka laittaa yhdessä, joku nätti "prinsessa malli", jonka varjolla saat tukan harjattua ja pidät ehdottomasti rennon hetken lapsen kanssa, älä tappele tukkaa laittaessasi. Voit hankkia harjan myös harjan, jolla lapsi itse saa avata takkujaan.
Mikä tuo siilitukalla uhkailu oli?
Sitkeällä yrittämisellä saatiin rutiiniksi harjata kerran päivässä hiukset (aamulla päiväkodissa). Joskus pk-täti pistää perille, joskus vain harjaa päikkyjen jälkeen. Kotona lisäksi harjataan, jos oikein takussa ja kylvyn jälkeen (2krt viikossa). Kyseessä 5v. On uhattu hiustenleikkuulla ym. Mutta ei ota uhkaukset toimiakseen. Siispä sinnikkyydellä päivittäiseen rutiiniin saatiin harjaus mukaan.
Tässä on varmaan kyseessä erityisherkkä tuntoaisti päässä, ei ihme ettei hiusten harjaaminen kiinnosta jos se sattuu. Siihen kiputuntemuksen välttämiseen/lievitykseen nyt kaikki konstit käyttöön.
No meillä leikattiin. Ei väkisin mutta puhuttiin siitä asiallisesti että lyhyt on helpompi ja pitkää hiusta ei pidetä ellei sitä hoideta. Nyt lapsella on vähän korvan alle oleva polkka jonka itse valitsi kampaajalla. Helppo eikä takkuunnu.