Näkeekö lääkäri vanhentuneet e-reseptit?
Sellainen kysymys kanta palvelusta, että näkeekö lääkäri kaikki vanhentuneet reseptini? Vai pelkästään voimassa olevat ja pian vanhenevat, jotka on merkitty punaisella?
Onko heillä samanlainen näkymä kuin minulla, että kaikki reseptit näkyvät.
Entä jos haluaisin poistaa yhden tietyn reseptin, miten se onnistuu? Resepti on jo vanhentunut, enkä tiedä näkeekö lääkäri sitä vai pelkästään onko itseni nähtävissä.
Kommentit (18)
Lääkäri näkee vain itse kirjoittamansa reseptit (vaikka olisivat vanhentuneita) ja haettavissa olevat reseptit. Jos lääkäri haluaa nähdä kaikki reseptit (haettavissa olevat ja vanhentuneet) on siihen pyydettävä lupa asiakkaalta. Ainoastaan pääasiassa keskushermostoon vaikuttavista (pkv) lääkkeistä näkyy lääkärille aina koko historia.
Toki omia reseptejään voi piilottaa, mutta ne sitten eivät tosiaan näy haettavissa apteekissakaan eli niistä pitää olla tulostettu paperiversio jos ne haluaa hakea apteekista.
Vierailija kirjoitti:
Näkee kaikki reseptit ja itse et niitä voi poistella. Lääkäri näkee myös tietoja, joita sinä et nää.
Tämä on virheellinen tieto. Kannattaa selvittää faktat ennenkuin kirjoittelee mutu tuntumalla.
Resepti voidaan hakea ja poistaa apteekissa asiakkaan suostumuksella. Toki siihen pitää liittää jokin syykoodi (hoidollinen syy tms.)
Kolme vastausta, ja jo on taas eriäviä mielipiteitä. Tästä taas näkee, että totuutta ei tiedä taas kukaan.
Itse kyllä epäilen, että kyllä susta kaikki tiedetään, mutta tääkin on vaan mututietoa, ei faktaa.
Miksi on vaikea uskoa, että reseptikeskuksessa on tietyt säännöt joilla mennään koska yksityisyydensuoja. On helpompi uskoa, että kaikki on kaikkien nähtävillä ilman mitään sääntöjä ja kontrollia.
Minä en pidä ollenkaan tästä, että kansalaisilta odotetaan, että kaiken pitää näkyä kaikille.
En halua, että kaikki näkyy kaikille. Silloin on vissiin pakko kieltäytyä liittymästä siihen kantaan siten, että kaikki näkyy. (tuolloin kai sitten näkyy pakosta vain pkv-lääkkeet, jos niitä on)
Minusta pitäisi lähtökohtaisesti olla ennemminkin niin, että mitään ei näy, mutta potilas voi aina erikseen vastaanotolla antaa lääkärille luin tarkastella tietojaan.
Jos nyt haluaa In gognito mennä lääkäriin, se pitää vissiin tehdä Virossa tai Ruotsissa. (Esim jos haluaa saada toisen mielipiteen jossain asiassa, eikä halua hoitavan lääkärin näkevän, että sellaista kävi kysymässä.)
Reseptikeskuksessa on hyvin tarkat säännöt mitä siellä näkyy ja kenelle. Kaikesta tekemisestä jää jälki jos tietoja katsoo. Resepteistä näkee kuka niitä on katsonut jos klikkaa omakannassa reseptiä. Reseptin voi itse piilottaa tai poistattaa kokonaan apteekissa. Lääkäri ei näe piilotettua reseptiä jos ei ole sitä itse kirjoittanut.
Vierailija kirjoitti:
Miksi on vaikea uskoa, että reseptikeskuksessa on tietyt säännöt joilla mennään koska yksityisyydensuoja. On helpompi uskoa, että kaikki on kaikkien nähtävillä ilman mitään sääntöjä ja kontrollia.
Käytännössä kaikki on kaikkien nähtävillä. Potilasta hoitava näkee kaiken, sillä potilaalta yleensä edellytetään, että kirjoittaa siihen suostumuksensa. Todella ärsyttävää.
Kävin nuoreni kanssa nilkkaa näyttämässä sairaalassa. Siellä hänet kutsuttiin kahdestaan sairaanhoitajan kanssa koppiin, jossa tuota kovasti pyydettiin. Sairaanhoitaja antoi mulle luvan tulla huoneeseen vasta myöhemmin allekirjoitusvaiheeseen. En antanut lupaa. Öäättäkoon itse täysi-ikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Reseptikeskuksessa on hyvin tarkat säännöt mitä siellä näkyy ja kenelle. Kaikesta tekemisestä jää jälki jos tietoja katsoo. Resepteistä näkee kuka niitä on katsonut jos klikkaa omakannassa reseptiä. Reseptin voi itse piilottaa tai poistattaa kokonaan apteekissa. Lääkäri ei näe piilotettua reseptiä jos ei ole sitä itse kirjoittanut.
Mutta jos reseptin poistamiseen tarvitaan syy koodi, niin näkeekö toinen lääkäri sitten sitä, että joku resepti on poistettu ja sen syykoodin ? Miksi pitää olla syykoodi?
Minua ärsyttää tämä pakkoavoimuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkee kaikki reseptit ja itse et niitä voi poistella. Lääkäri näkee myös tietoja, joita sinä et nää.
Tämä on virheellinen tieto. Kannattaa selvittää faktat ennenkuin kirjoittelee mutu tuntumalla.
Kyllä myö vuan tiällä Pölhönperän teekoossa nähään kaikki tiejot potilaasta. Jos jottai jiä huomoomatta niin kylillä kuulee loput.
Ei kai lääkäri saa nähdä potilaasta kuin vain itsekirjoittamansa reseptit hänelle? Ainakaan reseptikeskuksen kautta, siis. Ellei potilas ole läsnä ja anna laajempaa lupaa.
Ja ei kai siellä lääkäreillekään ikinvanhat näy, mutta 2,5 vuotta vanhat ja tuoreemmat varmasti näkyy. Nehän näkee itsekin, ei sen vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai lääkäri saa nähdä potilaasta kuin vain itsekirjoittamansa reseptit hänelle? Ainakaan reseptikeskuksen kautta, siis. Ellei potilas ole läsnä ja anna laajempaa lupaa.
Ja ei kai siellä lääkäreillekään ikinvanhat näy, mutta 2,5 vuotta vanhat ja tuoreemmat varmasti näkyy. Nehän näkee itsekin, ei sen vanhempia.
saa nähdä pkv ja huumelääkereseptit niihin ei tarvita sun lupaa. ja jos potilas kieltää ettei hänen lääkityshistoriaa saa tarkistaa niin se on aikamoisen epäilyttävää ja riskialtistakin jos potilas ei halua kertoa mitä lääkkeitä syö ja aloittaa uuden lääkkeen. voi tulla hengenvaarallisiakin yhteisvaikutuksia ja vaikutelma ettei potilaaseen voi luottaa. epäluottamus potilaan lääkkeiden käyttöön vaikuttaa kyllä negatiivisesti etenkin pkv lääkkeiden määräämiseen. 471
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ei kai siellä lääkäreillekään ikinvanhat näy, mutta 2,5 vuotta vanhat ja tuoreemmat varmasti näkyy. Nehän näkee itsekin, ei sen vanhempia.saa nähdä pkv ja huumelääkereseptit niihin ei tarvita sun lupaa. ja jos potilas kieltää ettei hänen lääkityshistoriaa saa tarkistaa niin se on aikamoisen epäilyttävää ja riskialtistakin jos potilas ei halua kertoa mitä lääkkeitä syö ja aloittaa uuden lääkkeen. voi tulla hengenvaarallisiakin yhteisvaikutuksia ja vaikutelma ettei potilaaseen voi luottaa. epäluottamus potilaan lääkkeiden käyttöön vaikuttaa kyllä negatiivisesti etenkin pkv lääkkeiden määräämiseen. 471
Minun käsittääkseni ei saa nähdä. Mihin sitä kieltävää lupaa silloin tarttettais, halooo? Se on eri asia miten ohjelmistot on rakennettu, että pääseekö ne näkemään kuinkakin helposti, mutta lupaa ei kyllä ole katsoa reseptikeskuksesta tietoja kuin itse määräämistään lääkkeistä lääkärillä.
Lääkäri ei saa mennä reseptikeskukseen ilman lupaasi. Jos sinne saa mennä,kaikki näkyvät. Pyydä jotain luotettavaa lääkäriä poistamaan se resepti, minkä haluat pois. Lääkäri ei kyllä hätkähdä mistään reseptistä, eikä kukaan muu niitä katselemaan pääse. En tiedä, miten on apteekin kanssa. Kysy heiltä.
Lääkäri, sairaalassa
Näkee, jos et erikseen käy niitä naksuttelemassa piiloon. Kanta-palvelu lähtökohtaisesti lähtee siitä, että kaikki on näkyvissä.