Miten eskarilainen ei voi osata vielä pyyhkiä?
Miten onnistuu koulussa wc-käynnit? Pyyhkivätkö opettajat lasten takapuolen? Minusta tuntuu jotenkin hullulta ettei vielä eskarissa lapset itse osaa :o
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
No kun lapsia on erilaisia. Meidän eskarilainen on jo puoli vuotta osannut lukea, kirjoittaa ja laskea vaikeitakin laskuja, mutta pyyhkiminen tuottaa edelleen ongelmia. Pyyhkii toki itse, mutta ei saa peppuaan tarpeeksi puhtaaksi itse ja sitten peppu rohtuu ja tulee kipeäksi kun ei tule kunnolla puhtaaksi. Siksi asiaa harjoitellaan edelleen yhdessä. Lapset eivät vaan kaikki ole samasta muotista.
Meidän esikoinen väittelee ensi talvena aiheenaan ydinfysiikka, mutta pepun pyyhkimisessä tarvitsee vielä ajoittain tutkimusassistentilta apua.
Meidän lapset eivät ole suostuneet kakkaamaan päivähoidossa. On toki harjoiteltu kotona, mutta pitävät paperilla pyyhkimistä tosi inhottavana ja samoin päiväkodin avovessaa vastenmielisenä. Lastentarhanopettaja varmaan ajattelee, etteivät lapsemme osaa pyyhkiä, mutta ajatelkoon.
Itse suhtaudun aina vähän kriittisesti, kun joku hehkuttaa, miten jo kolmivuotias "osaa" levitellä kuivalla paperilla kakat pitkin pyllyä. Ja päiväkodista tulee kihomatolappuja...
Kyllä meidän päiväkodissa odotetaan nelivuotiaan pyyhkivän itse takapuolensa.
Jos jostain syystä ei osaa, niin pyydetään vanhempia tämä opettamaan ja oppimiseen asti tietysti henkilökunta pyyhkii. Tarkistetaan tietysti vielä eskarilaisillakin asianmukainen käsien pesu tämän jälkeen ja muutenkin homman hoituminen joidenkin kohdalla.
Koulussa ei opettaja todellakaan enää mene vessaan mukaan eli asia on osattava tai pidäteltävä kotiin asti.
Vierailija kirjoitti:
Jos jostain syystä ei osaa, niin pyydetään vanhempia tämä opettamaan ja oppimiseen asti tietysti henkilökunta pyyhkii. Tarkistetaan tietysti vielä eskarilaisillakin asianmukainen käsien pesu tämän jälkeen ja muutenkin homman hoituminen joidenkin kohdalla.
Koulussa ei opettaja todellakaan enää mene vessaan mukaan eli asia on osattava tai pidäteltävä kotiin asti.
Kyllä se opettaminen ja harjoittelu tapahtuu ihan yhtälailla siellä päiväkodissa kuin kotonakin. Jos näin ei ole, niin on kyllä lastentarhanopettajalla asrnneongelmia. Lapsen kasvatus ja opettaminen on kokonaisvaltaista, ei voi oikein jaotella että jotain asiaa ei lainkaan harjoitella päiväkodissa, jos lapsi siihräen vielä ohjausta tarvii.
Kaverin ekaluokkalainen ei vieläkään osaa pyyhkiä. Ei mitään häikkää lapsessa, äiti ei vain jaksa opettaa (sanonut näin itse, että kyllä se koulussa oppii). Sitten ihmettelee kun en ota hoitoon. En tasan ala 7-vuotiaan pyllyä pyyhkiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se opettaminen ja harjoittelu tapahtuu ihan yhtälailla siellä päiväkodissa kuin kotonakin. Jos näin ei ole, niin on kyllä lastentarhanopettajalla asrnneongelmia. Lapsen kasvatus ja opettaminen on kokonaisvaltaista, ei voi oikein jaotella että jotain asiaa ei lainkaan harjoitella päiväkodissa, jos lapsi siihräen vielä ohjausta tarvii.
Ilmaisin huonosti. Totta kai samalla myös opetetaan, kun vielä hoidetaan asia. Mutta pointti oli, että kyllä odotetaan asian hoituvan jo aikaisemmin kuin vasta eskarissa.
Olen eri mietä ja kolleganikin tuosta päiväkodin velvollisuudesta opettaa jokainen arkeen kuuluva asia. Päävastuu monesta asiasta on täysin kodilla ja päiväkoti vain tukee näitä tavoitteita.
Ei sentään vielä yhteiskunta ihan kaikkea kasvatusvastuuta ota. Yllätys?
Meillä lapsia (2 kpl) on alettu käyttää pytyn tai lavuaarin päällä 4-6 kuukauden iästä lähtien ja melko pian sen jälkeen potalla aina heräämisen jälkeen. Oppivat kuivaksi ja potalla käymään 1-1,5 vuoteen mennessä. Kaksi vuotiailla tai ennen sitäkään ei olla enää tarvittu yö- eikä vierailuvaippaa vaan ovat olleet jo niin varmoja. Pyyhkimistä ovat alkaneet opetella noin vuoden ikäisestä lähtien. Pari vuotiaana ei enää ole tarvinnut edes tarkastuksia. Pari-kolme vuotiaina ovat osanneet myös pideen käytön melko sotkematta, pienellä sotkulla jo ennen sitä. Siis tietävät että jos peppua kutittaa niin kannattaa käyttää suihkua, saunassa ja suihkussa ovat osanneet pestä myös pepun jo noin 1,5-2 vuotiaina. En ole pitänyt mitenkään tarpeellisena lapsen alapäähän kajoamista yhtään pidempään kuin tarpeen. Siitäkään huolimatta että en ole pitänyt sitä mitenkään vastenmielísenä, mielestäni se vain kuuluu lapsen omaan intiimialueeseen ja ollaan opetettu pyyhkimistä ja alapään pesua lapselle normaalina asiana ilman mitään inhoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmaisin huonosti. Totta kai samalla myös opetetaan, kun vielä hoidetaan asia. Mutta pointti oli, että kyllä odotetaan asian hoituvan jo aikaisemmin kuin vasta eskarissa.
Olen eri mietä ja kolleganikin tuosta päiväkodin velvollisuudesta opettaa jokainen arkeen kuuluva asia. Päävastuu monesta asiasta on täysin kodilla ja päiväkoti vain tukee näitä tavoitteita.
Ei sentään vielä yhteiskunta ihan kaikkea kasvatusvastuuta ota. Yllätys?
Odotta saa juu, mutta varmaan myöskin ymmärrät, että on lapsia joka ryhmässä, jotka eivät opi kaikkia asioita "odotusten mukaisesti" ja se ei tarkoita etteikö kotona asiaa olisi päivittåin "opetettu". Tällöin täytyy tiedostaa myös päiväkodissa, että tämä lapsi tarvitsee juuri tähän asiaan tehostetumpaa tukea ja on tärkeää, ettå sitä annetaan silloin myös päiväkodissa ja koulussa.
Ei ole lapsen vika, jos yhteiskunta olettaa asioita. Kaikki on erillaisia omine vahvuuksineen ja heikkouksineen. Lapsella tulisi olla oikeus saada apua jokaiselta aikuiselta, jotka hänen arkiympäristössään vaikuttavat. Enemmän yheistyötä aikuisten välillä ja tukemista, se on lapsenkin parhaaksi.
Voi luoja sentään, minkälaisia tumpeloita nykylapset ovat. Vanhemmat laistavat velvollisuutensa, eivät muka ehdi opettaa. Höpö, höpö! Kyllä eskari-ikäisen, normaalisti kehittyneen mukulan pitää osata riisua ja pukea vaatteensa, solmia kengännauhat, niistää nenänsä, käydä omatoimisesti vessassa ja pyyhkiä takapuolensa ja paljon muutakin. Valitettavasti ne ainokaiset kullanmurut passataan pilalle kotona.
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja sentään, minkälaisia tumpeloita nykylapset ovat. Vanhemmat laistavat velvollisuutensa, eivät muka ehdi opettaa. Höpö, höpö! Kyllä eskari-ikäisen, normaalisti kehittyneen mukulan pitää osata riisua ja pukea vaatteensa, solmia kengännauhat, niistää nenänsä, käydä omatoimisesti vessassa ja pyyhkiä takapuolensa ja paljon muutakin. Valitettavasti ne ainokaiset kullanmurut passataan pilalle kotona.
Ei ne aina ole edes niitä ainokaisia. Tiedän perheen jossa 3 lasta ja siellä 6v joka ei osaa pyyhkiä pyllyä tai tehdä paljon muutakaan... Hän saa kaiken tahtonsa läpi kiukuttelemalla ja huutamalla. Ei ilmeisesti enää häntä ole jaksettu kasvattaa, kuopus kun on.
Siis pyyhkiikö ne opettajat siellä eskarissa ne pyllyt vai ei? Siis ihan oikeasti kysyn. Vai täytyykö pidätellä kotiin tai olla kakat housuissa jos ei osaa pyyhkiä?
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Harmittaa näiden lasten puolesta kun ei vanhemmat viitsi opettaa.
Siis ööö... Eskarilainen on jo ihan hemmetin iso. Kyllä pitää osata pyyhkiä peppu...
Itsellä 5v joka ei kertakaikkiaan suostu pyyhkimään itse vaan purskahtaa itkuun. On joitakin erityisherkkyyksiä. Onneksi tässä on vielä vähän aikaa kasvaa...
Itsekkin lapsettomana (ja lastenhoitaja) kuvittelin että kyllä ne kaikki osaa KUN VAAN OPETTAA. Mutta eihän asiat ole oikeasti näin mustavalkoisia.
Ja kyllä, olen eskarissa vielä pyyhkinyt lasten pyllyjä. Samoin eskariopet. Jos joku ei osaa tai halua pyyhkiä itse, niin ei se asia muuksi muutu open/hoitajan kauhistelusta. Sitten vaan pyyhitään ja jatketaan kannustamista.