Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten eskarilainen ei voi osata vielä pyyhkiä?

Vierailija
15.10.2017 |

Miten onnistuu koulussa wc-käynnit? Pyyhkivätkö opettajat lasten takapuolen? Minusta tuntuu jotenkin hullulta ettei vielä eskarissa lapset itse osaa :o

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ei vaikka käsi vielä kunnolla yllä pyllyyn saakka. Siitä sitten kasvamalla selviää.

Vierailija
2/36 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos ei vaikka käsi vielä kunnolla yllä pyllyyn saakka. Siitä sitten kasvamalla selviää.

Kyllähän se käsi nyt sinne yltää. Eikö tuo ala kohta hävettämään lastakin, kun kaikki muut osaavat itse käydä vessassa mutta lapsi ei? Ja miten voi käydä missään kaverillakaa kylässä kun ei osaa :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä pyyhi jos on oma vekkula kyseessä, vaan käy neuvomassa miten homma hoituu. Omani osasivat heti potalle opittuaan, kun opetettiin kuuluvan sen jälkeisiin tehtäviin kuten myös käsipesu saippualla.

Vierailija
4/36 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsella on sormien motoriikassa yms. häiriötä ettei onnistu, varsinkaan kun ei näe minne käsi pitää laittaa. Saa kyllä toimintaterapiaa, mutta asialle ei voi tällähetkellä mitään vaikka päivittäin harjoitellaan. Aivojen ja käsien yhteistyö kypsyy pikkuhiljaa ja se onnistuu sitten kun onnistuu.

Pahinta on aikuiset, jotka kauhistelevat, jos lapsi ei osaa jotain taitoa, vaikka muut ikäiset osaavatkin. Lapset ovat usein ymmärtäväisempiä ja heille riittää, kun sanoo että kaikki oppivat omaan tahtiinsa, ei ole väliä mlloin oppii kunhan harjoitellaan.

Vierailija
5/36 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikille lapsille ehditä kotona opettamaan pyllyn pyyhkimistä enne kuin esikoulu alkaa. Nykyään esikoulussa opetellaan myös tuo taito.

Vierailija
6/36 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se nyt noloa jos lapsi eskarissa huutaa pyyhkimään. Noin 5-vuotiaana hyvä ikä oppia.

Vierailija
7/36 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsella on sormien motoriikassa yms. häiriötä ettei onnistu, varsinkaan kun ei näe minne käsi pitää laittaa. Saa kyllä toimintaterapiaa, mutta asialle ei voi tällähetkellä mitään vaikka päivittäin harjoitellaan. Aivojen ja käsien yhteistyö kypsyy pikkuhiljaa ja se onnistuu sitten kun onnistuu.

Pahinta on aikuiset, jotka kauhistelevat, jos lapsi ei osaa jotain taitoa, vaikka muut ikäiset osaavatkin. Lapset ovat usein ymmärtäväisempiä ja heille riittää, kun sanoo että kaikki oppivat omaan tahtiinsa, ei ole väliä mlloin oppii kunhan harjoitellaan.

Onko joku aikuinen oikeasti lapsen kuullen kauhistellut tuota asiaa? Tuohan todella moukkamaista käytöstä aikuiselta.

Vierailija
8/36 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset ovat tottuneet pideellä pesuun ja hoitavat sen itse. Olemme opetelleet eskariin mennessä pyyhkimään kun kaikissa vessoissa ei ole pidesuihkua.

Vierailija
9/36 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai tällaiset tapaukset erikseen, jos on oikeasti joku tuollainen häiriö. Mutta jos lapsella ei ole mitään häiriötä motoriikassa tai missään muuallakaan, niin onhan se nyt poikkeuksellista että ei osaa melkein 7-vuotiaana pyyhkiä itseään?

Vierailija
10/36 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikille lapsille ehditä kotona opettamaan pyllyn pyyhkimistä enne kuin esikoulu alkaa. Nykyään esikoulussa opetellaan myös tuo taito.

Ja missähän esikoulussa?? Luuletko että siellä opettajilla on aikaa käydä opettamassa jokaiselle peffan pyyhkimistä?? No ei ole. Se on vanhempien tehtävä ja siihen nyt pitää löytää aikaa.

Vierailija
11/36 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te siat saastaiset!

Vierailija
12/36 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko joku aikuinen oikeasti lapsen kuullen kauhistellut tuota asiaa? Tuohan todella moukkamaista käytöstä aikuiselta.

Kyllä, ja montaa muutakin asiaa. Siinä voi jokainen miettiä, mitä tekee lapsen itsetunnolle.

Tärkeää olisi, että aikuiset omalla asenteellaan loisivat sellaista ilmapiiriä, että "ei haittaa, jos ei ole vielä oppinut, harjoitellaan". Hyvä olisi myös muistuttaa, että jokainen lapsi on jossain asiassa hyvä ja taitava. Jokaisella on myös asioita, joissa tarvitsee enemmän harjoittelua kuin joku toinen.

Vierailija
13/36 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja missähän esikoulussa?? Luuletko että siellä opettajilla on aikaa käydä opettamassa jokaiselle peffan pyyhkimistä?? No ei ole. Se on vanhempien tehtävä ja siihen nyt pitää löytää aikaa.

Aijaa? Minulle tuttavani kertoi että nykyään esikoulussa opetellaan myös pyyhkimään :O Tämän vuoksi siis luulin että asia on näin. Mutta pyyhkiikö opettaja oikeasti niiden lasten pyllyt, jotka eivät vielä itse osaa?

Vierailija
14/36 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai tällaiset tapaukset erikseen, jos on oikeasti joku tuollainen häiriö. Mutta jos lapsella ei ole mitään häiriötä motoriikassa tai missään muuallakaan, niin onhan se nyt poikkeuksellista että ei osaa melkein 7-vuotiaana pyyhkiä itseään?

Nyt en ymmärtänyt tätä. Voihan se "häiriö" olla missä tahansa muuallakin, jos ei ole oppinut. Silti ihan tavallinen lapsi. Kuka on sanonut tai määritellyt iän, jolloin mikäkin asia " tulisi osata"?

Vierailija
15/36 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt en ymmärtänyt tätä. Voihan se "häiriö" olla missä tahansa muuallakin, jos ei ole oppinut. Silti ihan tavallinen lapsi. Kuka on sanonut tai määritellyt iän, jolloin mikäkin asia " tulisi osata"?

No eikö nyt ole olemassa kaiken maailman ohjeita että milloin lapsi yleensä oppii kääntymään kyljelleen, milloin kävelemään ja milloin puhumaan ym. Eihän se sitä tarkoita että kaikki oppisivat juuri silloin, mutta se on ehkä poikkeuksellista jos lapsi oppii jotain taitoja myöhemmin kuin muut. Ei se tarkoita sitä että se lapsi olisi jotenkin huonompi lapsi.

Vierailija
16/36 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikö nyt ole olemassa kaiken maailman ohjeita että milloin lapsi yleensä oppii kääntymään kyljelleen, milloin kävelemään ja milloin puhumaan ym. Eihän se sitä tarkoita että kaikki oppisivat juuri silloin, mutta se on ehkä poikkeuksellista jos lapsi oppii jotain taitoja myöhemmin kuin muut. Ei se tarkoita sitä että se lapsi olisi jotenkin huonompi lapsi.

Ja tällaista "poikkeuksellisuutta" kuuluu sitten ihmetellä ja kauhistella? Vai mikä tässä on se pointti?

Jos ei joku osaa, niin ei osaa. Toivottavasti siiinä tapauksessa, jokainen niin koulussa ja kotonakin auttavat ja harjoittelevat lapsen kanssa. Ei siinä sen ihmeellisempää.

Vierailija
17/36 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun lapsia on erilaisia. Meidän eskarilainen on jo puoli vuotta osannut lukea, kirjoittaa ja laskea vaikeitakin laskuja, mutta pyyhkiminen tuottaa edelleen ongelmia. Pyyhkii toki itse, mutta ei saa peppuaan tarpeeksi puhtaaksi itse ja sitten peppu rohtuu ja tulee kipeäksi kun ei tule kunnolla puhtaaksi. Siksi asiaa harjoitellaan edelleen yhdessä. Lapset eivät vaan kaikki ole samasta muotista.

Vierailija
18/36 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opin jo ennen eskaria. En muista että kukaan kaverikaan olisi tarvinnut apua vessahommiin enää eskarissa. Mutta niin me vaan ollaan erilaisia, se on totta.

Vierailija
19/36 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

katsos kun lapset oppivat eri tahtiin juttuja. Joku osaa lukea ennekuin menee kouluun, joku toinen taas ei. Voi olla jotain ongelmaa motoriikassa miksi se pyyhkiminen ei luonnistu eskarilaiselta, tai ehkä vanhemmat eivät ole vielä hoksanneet että alkaa olla aika opettaa pyyhkimään itse. En minä tiedä.

Vierailija
20/36 |
15.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen poh ja opettanut omat ja hoitolapset pyyhkimään peppunsa eskarin alkuun mennessä. Tietty ripulin tms. hankaluuden osuessa kohdalle, minä pyyhin.

Alkuun lapselle riittää edes se yksi pyyhkäisy ja minä pyyhin loput, taitojen karttuessa teen vain lopputarkistuksen ja lopulta en sitäkään.

Yksi vanhempi on ollut todella hämmästynyt, kun lapsi oppi taidon ja sanoi suoraan, ettei edes tajunnut, että tuossa vaiheessa olisi syytä opetella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän