Minulla ei ole aavistustakaan, olenko oikeasti kaunis vai tosi ruma
Täällä joku kysyi, mistä kaunis tietää olevansa kaunis. Aloin miettiä tätä ja tajusin, että minulla ei ole aavistustakaan, olenko susiruma vai todella kaunis.
Sairastan ruumiinkuvan häiriötä ja minäkuvani on todella hataralla pohjalla.
Mieheni sanoo että olen kaunis koska kukapa aviomies ei. Ystävät sanovat kauniiksi koska kukapa ystävä toista haukkuisi. Aikuisiälläni reilut 30 vähemmän tuttua tai kokonaan vierasta on kehunut kauniiksi, mutta se ei ole muuttanut käsitystäni itsestäni mihinkään suuntaan. Netissä saan vierailta ja tutuilta kehuja kuvistani.
Useampi mieheni miespuolinen tuttava on sanonut, että hän on todella onnekas. Yhteisessä illanvietossa yksi tuijotti minua vähän aikaa ja ihan ex tempore sanoi: "Xxx on kyllä todella kaunis." Yksissä toisissa bileissä toinen puolituttuni lakkasi yhtäkkiä kuuntelemasta puhettani, jäi vain tuijottamaan ja aivan samoilla sanoilla: "Sä olet kyllä todella kaunis."
Sen sijaan kaikki ne kerrat kun minua on ignorattu kauniin siskoni tai ystäväni seurassa ja heille flirttailtu (tämä on tapahtunut melkein 10 kertaa) on saanut minut täysin vakuuttuneeksi siitä että olen ruma ja mitäänsanomaton.
Eli olenko siis ruma vai kaunis? Vähän vaikea kysymys. En todellakaan tiedä.
Lisäksi äitini haukkuu itseään aina rumaksi ja aloin sitten uskoakin häntä. Olemme myös todella säännölliset joten päättelin, että minunkin on oltava ruma. Ja äitini on lohkaissut minulle kaikennäköistä kuten "ei sun silmät ole oikeasti noin vinot", "ei tää ongelma koske kuin sellaisia oikeasti kauniita ihmisiä", "oot sä tosi hyvännäköinen kun sä meikkaat" ja "hyvä ettet oo liian hyvännäköinen koska ei sun mies olis muuten uskaltanut lähestyä sua".
Tätä kun olen ikäni kuunnellut niin uskon, että olen mitäänsanomaton, ja kuulen aina äidin äänen päässäni.
Voiko joku samastua?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vielä herran vuonna voi nuorten naisten itsetunto riippua miesten huomiosta tai ulkonäöstä.
Ihmettelen vaan.
N27
Ihmiset ovat biologisia ja seksuaalisia olentoja, haluamme viehättää vastakkaista sukupuolta. Sosiaalinen puolemme kaipaa hyväksyntää muilta ihmisiltä, haluamme olla kanssakäymisessä muiden ihmisten kanssa, olla osa jotakin yhteisöä tai ryhmittymää. Ihan sama kuinka individualistinen tai itsenäinen ajattelija joku on, me kaikki kaipaamme toistemme seuraa. Ihan shaibaa ajatella, että tämä animalistinen seksuaalinen puoli meissä on jotenkin luonnoton ja vääränlainen, se ei ole kumpaakaan. Se kuuluu vahvasti ihmisyyteen. Meille ihmisille on suotu myös älyä ja empatiakykyä pitääksemme kurissa tämän eläimisellisen puolemme, mutta sen totaalinen suppressoiminen ja kieltäminen ei ole tervettä henkilön psyykeelle. Näytä minulle yksikin nainen tai mies, joka on aidosti tyytyväinen siitä ettei kukaan viehäty heistä seksuaalisessa ja romanttisessa mielessä. Niinpä, sellaista ei ole olemassakaan. On typerää insinuoida, että ihminen joka haluaa tehdä itsestään visuaalisesti miellyttävän vastakkaiselle sukupuolelle, on turhamainen, luonnoton ja typerä otus.
Miksi aina pitää ymmärtää väärin? Tottakai ihmiset ovat seksuaalisia olentoja ja varmasti itsetunto osaltaan riippuu omasta haluttavuudestaan, mutta se että se rakentuu PELKÄSTÄÄN siitä, ja luo tästä jonkun pakkomielteen, on jo sairasta. Ja kyllä, pinnallista myös.
Menkää terapiaan. Ette kuitenkaan ole haluttavia enää vanhoina mummoina, niin itsetunto kannattaa keskittää johonkin muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita kuva itsestäsi niin sanon, oletko ruma, kaunis, tosi kaunis vai ihan tavallinen.
Ilman kuvaa tällaiset kysymykset ovat turhia ja typeriä. Antavat sellaisen vaikutelman, että niiden kysyjä haluaa kuulla kuinka on varmaan niin kaunis (vaikka kukaan ei edes tiedä miltä kysyjä näyttää) tai sitten toivookin saavansa ilkeitä ja vähätteleviä kommentteja, koska ne taas saavat aikaan fiiliksen, että muut ovat kateellisia.
Jaa että yksi ihminen voi vaan sanoa ja täten määritellä onko joku ruma, kaunis, tosi kaunis vai ihan tavallinen? Herää todellisuuteen jossa sun henkilökohtainen maku ja mielipide ei oo yhtäkuin absoluuttinen totuus. Vain koska sun silmää ei miellytä tietyt piirteet ja jonkun ulkonäkö, ei tarkoita sitä että se ihminen on ruma. Vai katsotko vaikkapa kavereides kanssa aina just samoja naisia/miehiä, yritätte aina iskee just sen yhden sieltä ja kukaan ei koskaan oo eri mieltä toisen kanssa siitä, kuka on se "parhaimman näkönen"? :D
No minkä ihmeen takia näitä aloituksia tehdään jos kerran kukaan ei ole absoluuttisesti kaunis? Jos ei kuvaakaan ole mistä sanoa oman mielipiteensä niin nämä aloitukset ovat täysin tarpeettomia.
Ja jos joku on mielestäni ruma niin silloin hän on mielestäni ruma, vaikka sinun mielestä ei olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vielä herran vuonna voi nuorten naisten itsetunto riippua miesten huomiosta tai ulkonäöstä.
Ihmettelen vaan.
N27
Ihmiset ovat biologisia ja seksuaalisia olentoja, haluamme viehättää vastakkaista sukupuolta. Sosiaalinen puolemme kaipaa hyväksyntää muilta ihmisiltä, haluamme olla kanssakäymisessä muiden ihmisten kanssa, olla osa jotakin yhteisöä tai ryhmittymää. Ihan sama kuinka individualistinen tai itsenäinen ajattelija joku on, me kaikki kaipaamme toistemme seuraa. Ihan shaibaa ajatella, että tämä animalistinen seksuaalinen puoli meissä on jotenkin luonnoton ja vääränlainen, se ei ole kumpaakaan. Se kuuluu vahvasti ihmisyyteen. Meille ihmisille on suotu myös älyä ja empatiakykyä pitääksemme kurissa tämän eläimisellisen puolemme, mutta sen totaalinen suppressoiminen ja kieltäminen ei ole tervettä henkilön psyykeelle. Näytä minulle yksikin nainen tai mies, joka on aidosti tyytyväinen siitä ettei kukaan viehäty heistä seksuaalisessa ja romanttisessa mielessä. Niinpä, sellaista ei ole olemassakaan. On typerää insinuoida, että ihminen joka haluaa tehdä itsestään visuaalisesti miellyttävän vastakkaiselle sukupuolelle, on turhamainen, luonnoton ja typerä otus.
Veikkaan, että esimerkiksi tätä tyyppiä ei voisi vähempää kiinnostaa, onko hän haluttava vastakkaisen sukupuolen silmissä
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Grigori_Perelman
Se, että te olette niin tylsän geneerisiä ja tavallisen yksinkertaisia, ei tarkoita että kaikki maailman ihmiset olisivat.
Muutenkin kyllästyttää ja ihmetyttää nykyajan korostunut ulkonäön palvonta. Älyllä ja henkisellä kapasiteetilla ei tunnu enää olevan merkitystä. Syytän tästä somea, tosi-tv:tä ja ihmisten yleistä tyhmentymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen vaan.
N27
Veikkaan, että esimerkiksi tätä tyyppiä ei voisi vähempää kiinnostaa, onko hän haluttava vastakkaisen sukupuolen silmissä
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Grigori_PerelmanSe, että te olette niin tylsän geneerisiä ja tavallisen yksinkertaisia, ei tarkoita että kaikki maailman ihmiset olisivat.
Muutenkin kyllästyttää ja ihmetyttää nykyajan korostunut ulkonäön palvonta. Älyllä ja henkisellä kapasiteetilla ei tunnu enää olevan merkitystä. Syytän tästä somea, tosi-tv:tä ja ihmisten yleistä tyhmentymistä.
Tiedätkö, kertoo ihan uskomattoman yksinkertaisesta, stereotypioihin perustuvasta ajattelusta, että ihminen voi olla vain joko yksinkertainen ja tylsä pinnallinen ulkonäön palvoja, jonka elämässä ei ole sisältöä (tiivistymänä törröhuulinen viidakon tähtönen) tai syvällinen, valtavirtaa vastaan uiva ja älykäs, joka ei välitä ulkonäkötrendeistä vaan hengen ravinnosta (tiivistymänä harottavahiuksinen huippumatemaatikko).
Tiedätkös: meissä ihmisissä on kerroksia. Voimme olla vaikka molempia yhtaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen vaan.
N27
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Grigori_PerelmanSe, että te olette niin tylsän geneerisiä ja tavallisen yksinkertaisia, ei tarkoita että kaikki maailman ihmiset olisivat.
Näytämme tylsän geneerisiltä? No kiitos kiitos. Vaikutat todella suvaitsevaiselta ja mukavalta ihmiseltä joka ei arvostele muiden ulkonäköä.
Luultavasti perusnätti. Et ole ruma mutta et mikään superkauniskaan.
Kysymys kaikille. Kiinnostaa vaan. Mikä saa teidät kehumaan jotakuta erikoisen kauniiksi? Pitääkö sen ihmisen oikeasti olla erikoisen kaunis sun silmissä vai kutsutko perusnättiä tai tavallistakin näin?
Facebookissa kun näkee niitä "iiih maailman kauneinnn<3"-ihkutuksia ihan kaikennäköisten kuvissa. Itselleni se on vierasta. En pysty kehumaan kuin oikeasti syystä, muuten tuntuu feikiltä.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti perusnätti. Et ole ruma mutta et mikään superkauniskaan.
Mikä helkkarin "perusnätti". Naurattaa tuo termi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen vaan.
N27
Tiedätkö, kertoo ihan uskomattoman yksinkertaisesta, stereotypioihin perustuvasta ajattelusta, että ihminen voi olla vain joko yksinkertainen ja tylsä pinnallinen ulkonäön palvoja, jonka elämässä ei ole sisältöä (tiivistymänä törröhuulinen viidakon tähtönen) tai syvällinen, valtavirtaa vastaan uiva ja älykäs, joka ei välitä ulkonäkötrendeistä vaan hengen ravinnosta (tiivistymänä harottavahiuksinen huippumatemaatikko).
Tiedätkös: meissä ihmisissä on kerroksia. Voimme olla vaikka molempia yhtaikaa.
Olenko sanonut, että on olemassa vain nämä kaksi ääripäätä? Linkki oli vastaus kohtaan" Näytä minulle yksikin nainen tai mies, joka on aidosti tyytyväinen siitä ettei kukaan viehäty heistä seksuaalisessa ja romanttisessa mielessä. " Tällaisia ihmisiä on, koska ääripäitä on joka suuntaan. Nykyajan ihmisistä yhä useampi vain tuntuu olevan näitä Viidakon tähtösiä, joiden mielessä ei liiku mitään muuta kuin oma ulkonäkö.
Ei sellaista ihmistä olekaan joka olisi absoluuttisesti kaunis tai ruma, joten nämä aloitukset ovat typeriä.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys kaikille. Kiinnostaa vaan. Mikä saa teidät kehumaan jotakuta erikoisen kauniiksi? Pitääkö sen ihmisen oikeasti olla erikoisen kaunis sun silmissä vai kutsutko perusnättiä tai tavallistakin näin?
Facebookissa kun näkee niitä "iiih maailman kauneinnn<3"-ihkutuksia ihan kaikennäköisten kuvissa. Itselleni se on vierasta. En pysty kehumaan kuin oikeasti syystä, muuten tuntuu feikiltä.
Huvittaa nuo ihkutukset. Säästän kehuni hetkiin kun tapaamme ihan livenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa nuo ihkutukset. Säästän kehuni hetkiin kun tapaamme ihan livenä.
Minäkin olen miettinyt noita kehuja. Ehkä olen sitten pinnallinen? Mutta mietin siis sitä, että mielestäni näytän kuvassani nätiltä, mutta kukaan ei kirjoita sellaista kommenttia. Eikä sano livenäkään kauniiksi vaikka olisin kuinka kivannäköinen omasta mielestäni.
Olen muutenkin sellainen, että kehut menee ohi. On hyvin tuttua, että "Jonnalla" on ihanasti hiukset ja "Riitalla" kaunis mekko, ja sitten minusta ei sanota yhtään mitään.
bdd kirjoitti:
Nyt taas tajuan, miksi en pysty puhumaan ruumiinkuvan häiriöstä kenellekään ja häpeän sitä niin paljon.
Täälläkin ensimmäiset reaktiot ovat: olen leuhka, vaikea ja itsekäs. Samaahan se terapeutin naureskelukin kertoi.
Kaipa silloinkin olin vain itsekäs kun masentuneena makasin muutaman kuukauden sängyssä tai kun oksensin 8 kertaa päivässä ja jouduin sydämen vajaatoiminnan takia sairaalaan.
En ole valinnut pakkomielteitäni. Enemmän kuin mitään muuta haluaisin olla rento, epäitsekäs, itsevarma, elää normaalia elämää. En ole ainakaan tietoisesti ikinä hakenut huomiota, sillä pelkään niin paljon tulevani leimatuksi leuhkaksi.
En oikeastaan edes tiedä miksi aloitin tämän ketjun, kun olo on nyt vain pahempi. Kiitos teille kuitenkin jotka yrititte auttaa.
Nyt poistun täältä olemaan itsekäs, leuhka ja kamala ihminen.
Haet vain huomiota ja sääliä täältä, enkä sano tätä mollatakseni sinua. Toivon että saisit niitä oikeassa elämässä läheisiltäsi, sillä se auttaisi oikeasti enemmän kuin kasvottomien ja nimettömien tuntemattomien kehut / haukut anonyymillä keskustelupalstalla.
Näytät kuitenkin suorastaan vellovan omassa pahassa olossasi, etkä pääse siitä eteenpäin, ellet itse päätä siirtyä eteenpäin.
Olen itse käynyt nuoruudessani tuon saman läpi. Vasta hyvin vaikeiden aikojen jälkeen ymmärsin, että onnellisuuteni on vain ja ainoastaan minusta itsestäni kiinni. Voin lopettaa murehtimasta muiden mielipiteitä ja vertaamasta itseäni muihin - kyllä maailmasta aina löytyy joku, joka on kauniimpi, laihempi, rikkaampi, onnellisempi kuin minä. Sinä voit tehdä sen saman, katso itseäsi rehellisesti peilistä, hyväksy itsesi kaikkine huonoine ja hyvine puolineen, ole onnellinen siitä, mitä sinulla on ja lakkaa murehtimasta sitä, mitä sinulla ei ole.
Voit olla onnellinen vain, jos annat itsellesi luvan olla onnellinen!
Fesen kauneuskehut tulee kaveripiirin perusteella ja sosiaalinen ekstro saa niitä enemmän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen vaan.
N27
Miksi aina pitää ymmärtää väärin? Tottakai ihmiset ovat seksuaalisia olentoja ja varmasti itsetunto osaltaan riippuu omasta haluttavuudestaan, mutta se että se rakentuu PELKÄSTÄÄN siitä, ja luo tästä jonkun pakkomielteen, on jo sairasta. Ja kyllä, pinnallista myös.
Menkää terapiaan. Ette kuitenkaan ole haluttavia enää vanhoina mummoina, niin itsetunto kannattaa keskittää johonkin muuhun.
Typerää tehdä tuollaisia olettamuksia ihmisistä joidenkin internet kirjoitusten perusteella, et tunne etkä tiedä ketään tämän palstan ihmistä henkilökohtaisesti. Kukaan ei varmasti ole ainakaan tarkoituksella antanut sellaista vaikutelmaa, että ulkoiset asiat olisivat elämässä tärkeintä mutta aloittaja halusi kysyä tähän aiheeseen liittyen kysymyksen enkä näe siinä mitään väärää. Sitä vartenhan tämä palsta on, että täällä keskustellaan eri aiheista. Jos aihe ei jostakin syystä miellytä niin ei tätä ketjua ole pakko lukea.
Mä niin pystyn ymmärtämään AP:n kirjoituksia, itsellä aivan samanlaisia ongelmia, ja uskokaa tai älkää se on todella raskasta... Pelätä katsoa itseään joka peilistä, vaikka ei haluaisi katsoa, niin jotenkin on pakko ja sieltä näkee vain ne omat vikansa ja luultavasti isompina kuin ovatkaan. Uskon, että ihmiset jotka eivät kärsi tästä, eivät ikinä pysty tätä ymmärtämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita kuva itsestäsi niin sanon, oletko ruma, kaunis, tosi kaunis vai ihan tavallinen.
Ilman kuvaa tällaiset kysymykset ovat turhia ja typeriä. Antavat sellaisen vaikutelman, että niiden kysyjä haluaa kuulla kuinka on varmaan niin kaunis (vaikka kukaan ei edes tiedä miltä kysyjä näyttää) tai sitten toivookin saavansa ilkeitä ja vähätteleviä kommentteja, koska ne taas saavat aikaan fiiliksen, että muut ovat kateellisia.
Jaa että yksi ihminen voi vaan sanoa ja täten määritellä onko joku ruma, kaunis, tosi kaunis vai ihan tavallinen? Herää todellisuuteen jossa sun henkilökohtainen maku ja mielipide ei oo yhtäkuin absoluuttinen totuus. Vain koska sun silmää ei miellytä tietyt piirteet ja jonkun ulkonäkö, ei tarkoita sitä että se ihminen on ruma. Vai katsotko vaikkapa kavereides kanssa aina just samoja naisia/miehiä, yritätte aina iskee just sen yhden sieltä ja kukaan ei koskaan oo eri mieltä toisen kanssa siitä, kuka on se "parhaimman näkönen"? :D
No minkä ihmeen takia näitä aloituksia tehdään jos kerran kukaan ei ole absoluuttisesti kaunis? Jos ei kuvaakaan ole mistä sanoa oman mielipiteensä niin nämä aloitukset ovat täysin tarpeettomia.
On eri asia sanoa oma mielipiteensä kuin olettaa että oma mielipide on yhtäkuin totuus.
Lainaus kommentista johon vastasin: "Laita kuva itsestäsi niin sanon, oletko ruma, kaunis, tosi kaunis vai ihan tavallinen." Tuon kirjoittaja antoi ymmärtää, että hänen mielipiteensä aloittajan ulkonäöstä on automaattinen totuus hänen ulkonäöstään, vaikka todellisuudessa kyse olisi vain hänen henkilökohtaisesta mielipiteestään.
Ja miksikö näitä aloituksia sitten tehdään? En tiedä muista, mutta tämän aloituksen tekijä puhtaasti pohti sitä, onko hän yleisesti ottaen kaunis vai ruma, koska ruumiinkuvan häiriön vuoksi ei pysty itse määrittelemään omaa ulkonäköään realistisesti. Aloittajahan lähinnä haki ymmärrystä ja joitakin jotka voisivat samastua hänen kokemukseensa itsestään, ei arvioita omasta ulkonäöstään. Eikö tää palsta oo ylipäätään sitä varten, että voidaan anonyymisti jutella kaikesta maan ja taivaan väliltä? Ei oo pakko avata ketjua/osallistua keskusteluun joka ei itseä miellytä, tiiätkös?