Toisen munasarjan poiston vaikutukset?
Onko täällä kellään kokemuksia tai tietoa?
Kystan poistossa menetin toisen munasarjani kokonaan. Myös toisesta piti pieni osa poistaa. Lääkäri ei oikein muuta sanonut kuin että hormonitoiminta jatkuu ja lasten saanti on yhä mahollista- kuten kovasti lasta toivovana nuorena lapsettomana toivon...
Mutta siinä tilanteessa en tullut kyselleeksi mitään tarkempaa vaan kysymykset heräsi vasta kotiin päästyä :P
Eli jos täällä on tämmöisen kokeneita niin kuinka se vaikutti hormonitoimintaanne? Erityisesti kiinnostaa jos taustalla on pcos, onko sen aiheuttamat oireet mahollisesti vähentyneet? Pysyneet ennallaan? Ja tuleeko kuukautiset yhä joka kuukausi vai harveneeko?
Ja ennen kaikkea, saitteko lapsen poiston jälkeen jos sitä toivoitte?
Kaikki kokemukset kiinnostaa aiheesta...
Kommentit (19)
Mulla on sama edessä, joko yksi tai molemmat. En oikeastaan tiedä kun en ole puhunut lääkärin kanssa vielä, mutta nostelen ketjua, kun aihe kiinnostaa itseäkin.
Mulla on 16-vuotiaana poistettu toinen munasarja ja munajohdin, syynä kysta. Kuukautiset ja ovulaatio tuli joka kuukausi, kierto joka toinen kuukausi 28 päivää, joka toinen kuukausi 32 päivää.
Lapsia 4, jotka kaikki saaneet alkuunsa ekasta tai tokasta kierrosta, kun on alettu yrittämään.
Kuukautiset loppui 49-vuotiaana.
Eli voisin sanoa, että mitenkään ei ole vaikuttanut mun elämään.
Minulta myös löytynyt isohko kysta toisen puolen munasarjasta ja leikkaus edessä.
Pelottaa, jännittää... Kokoa tuolla möykyllä jotain liki 9 cm :(
Oletettavissa, että toinen munasarja joudutaan poistamaan. Onneksi lapsia on jo 4, tosin 1 olisi ehkä vielä haaveissa.
Mietityttää, minkälaisia vaikutuksia on odotettavissa ja miten tuosta leikkauksesta selviän...ja onkohan nyt sitten hyvälaatuinen vai jotain muuta. Pakostakin pelottaa... Pienin lapsista kohta puoli vuotta.
Ei vaikuttanut mitään. Toinen munasarja poistettiin vähän päälle kaksikymppisenä dermoidikystan ja endometrioosin vuoksi.
Läheiselläni toinen munasarja poistettu ja helposti tullut raskaaksi kaksi kertaa. :)
Tsemppiä!
Ja vielä onko onnistunut tähystyksellä. kuinka pian kotiin leikkauksen jälkeen ja miten kivuliasta leikkauksen jälkeen?
Minulta poistettiin munasarja kystoineen tähystyksellä, kotiin olisi päässyt saattajan kanssa jo samana päivänä. Minä olin yön pitkän kotimatkan vuoksi. Leikkauksen jälkeen viikko saikkua, sain kipulääkityksen, joten kipuja ei ollut. Raskaita nostoja piti välttää ainakin viikko. Menkat pyörivät normaalisti poiston jälkeen. Olen nyt 47 ja nyt syksyllä menkat jäi pois ja syön keltarauhashormonia, että saisin menkat.
Vierailija kirjoitti:
Minulta poistettiin munasarja kystoineen tähystyksellä, kotiin olisi päässyt saattajan kanssa jo samana päivänä. Minä olin yön pitkän kotimatkan vuoksi. Leikkauksen jälkeen viikko saikkua, sain kipulääkityksen, joten kipuja ei ollut. Raskaita nostoja piti välttää ainakin viikko. Menkat pyörivät normaalisti poiston jälkeen. Olen nyt 47 ja nyt syksyllä menkat jäi pois ja syön keltarauhashormonia, että saisin menkat.
Miksi ihmeessä? Johan niiden menkkojen kuuluukin jäädä vaihdevuosissa (viimeinkin!) pois, ja sinä syöt lääkkeitä, että saisit pitää ne?
Minulla vuosi sitte leikattiin 13cm halkaisijaltaan oleva kysta vasemmasta munasarjasta ja samalla koko munasarja leikattiin komplikaatioiden vuoksi. Olin 17 vuotias ja olen aina halunnut lapsia, joten vieläkin pelottaa miten poisto tulee tulevaisuudessa lapsien saamiseen vaikuttamaan. Muiden kokemukset helpottaa kuitenkin oloa!🙂
Multa poistettiin tämä syksynä avoleikkauksena isoksi päässyt kasvain ja toinen munasarja meni mukana. Onneksi ei ollut pahalaatuinen kaveri kyseessä. :) Ainakin seuraavat kuukautiset tulivat minulla normaalin kierron mukaan, mutta mun kierto on aina ollutkin tosi säännöllinen. Mä en halua omia lapsia, joten lisääntymisen mahdollisuus ei ole tärkeä - lähinnä oon onnellinen, että toinen munasarja säästyi jotta vaihdevuodet tulevat sitten luonnollisesti.
Vielä en oo huomannut mitään sellaista merkittävää eroa olossa, jonka voisi hormonitoiminnan muutoksilla selittää. Ehkä ekat kuukautiset ja PMS on oireillut hiukan tavallista vahvemmin ja ennalta-arvaamattomammin, mutta se lienee näin merkittävän leikkauksen jälkeen ihan normaalia. Yritin etsiä netistä tähän tietoa, koska jälkitarkastukseeni on vielä aikaa ja olen utelias, mutta suurin osa löytämästäni koskee molempien munasarjojen poistoa. Liekö sitten niin että meitä toispuolisia ei ole tutkittu kauheasti :D
Ei mitään vaikutusta mulla, kuukautiset olleet säännölliset aina. Raskaaksi olen tullut varsin helposti 4 kertaa. Vaihdevuodet voivat kuulemma alkaa aikaisemmin, mutta tähän syynä saamani sytostaattihoito, ei toisen munasarjan puuttuminen.
Tuttu sai yhdellä munasarjalla epäidenttiset kaksosetkin.
Minulla poistettu nelikymppisenä ja kyllä se hormonikierukka jäi paikoilleen, sekä uusi piti vaihtaa, kun lääkärin mielestä vielä olisi ollut raskaus mahdollinen. Lapsia ihan oma määrä jo hankittuna, joten ehkäisy varmuuden vuoksi.
Minulta poistettiin toinen munasarja viime kesänä, koska munatorvessa oli kymmensenttinen kasvain ja munasarja oli endometrioosin vuoksi ihan kökköinen. Kuukautiset ovat sen jälkeen olleet epäsäännölliset (ennen säännölliset), joka toinen kuukausi vähän pidempi kierto kuin joka toinen mutta joka tapauksessa kuukautiskierto on pidentynyt useilla päivillä, jopa viikoilla. Mitä pidän kyllä erittäin positiivisena muutoksena sinänsä, tuleepahan harvemmin harmia. Muuten ei mitään muita muutoksia, mitä nyt muutama pieni arpi vatsaan. Ja sain viimeinkin varmistettua endometrioosidiagnoosin.
Minulta poistettiin myös toinen munasarja kystan takia... Epäiltiin dermoidiksi, mutta olikin aivan tavallinen keltarauhaskysta... Eli aivan turha poisto oli toisen lääkärin mielestä. Ja kyllä vaikutti ainakin mun elämään. Vaihdevuosioireet, kuumat aallot ja hikoilu alkoi noin viikon kuluttua leikkauksesta.... Menkat, jotka ennen leikkausta olivat säännölliset jäivät pikku hiljaa pois. Aloitin jonkin ajan kuluttua hormonihoidon oireiden takia. Että näin minulla.
Minulla munasarjakysta vaurioitti toista munasarjaa niin että muuta ei osattu sanoa ku et tervettä kudosta jäi vähän että pitäisi toimia ehkä. Minulle kerrottiin että menkat tulee normisti jos ovat säännölliset ja ovat olleet siis säännölliset ennen tätä mutta nyt kun pitäisi tulla niin ei ole näkynyt. Nyt hirvee ahdistus että tuleeko ne sieltä vaiko ei. Lapsihaaveet olis ajankohtaisiaki....
Onko sinulla Reetta tällä hetkellä mimmonen tilanne? Onko menkat tullu normisti? Käytätkö vie hormooni hoitoa?
Alkavatko vaihdevuodet aikaisemmin, kun munasoluja on munasarjan poiston jälkeen "puolet" vähemmän?