Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toimeentulotuella opiskelu?

Vierailija
14.10.2017 |

Onko täällä ketään kuka, olisi opiskellut tutkintoa toimeentulotuella ? Olen opiskelemassa yliopistossa ja tahtoisin kovasti saada tutkintoni valmiksi. Mutta opintotukikuukauteni loppuivat juuri ja Kela hylkäsi toimeentulotuki päätökseni kun, minun pitäisi mennä opintojen ohessa töihin. Olin aikanaan reilun vuoden töissä opintojen ohessa ja opinnoista ei tullu tuona aikana yhtään mitään. Nytkin minä en saa muutenkaan työpaikkaa, koska minulla ei ole muuta työkokemusta kuin tuo opintojen ohessa tylskentely, ja siitäkin aikaa muutama vuosi.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan perustuslaissa, että vähimmäistoimeentulo on turvattava

Vierailija
22/28 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki ei ole opiskelua varten. Sun täytyy hakea osa-aikatöitä.

Haettu on mutta kun, en saa. Ja minun opintoni on senverran vaativia että joudun kuluttamaan niihin monta tuntia joka päivä. Kuten sanoin jo niin olin kerran töissä opintojen ohella ja opinnot siltä ajalta epäonnistui. Ei ensimmä'istä opintopistettä kys. ajalta. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
24/28 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritin. Käytännössä mahdotonta. Ei ne anna sitä tt-tukea opiskeluun.

No ei ne puille paljaillekaan jätä.

Se kelle vastasit täällä.

Mulle sanottiin etten voi jatkaa opintoja vaan on ilmoittauduttava työttömäksi työnhakijaksi. Sain muutaman kk toimeentulotukea ennen tätä eikä opinnot tulleet valmiiksi.

Vierailija
25/28 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei, no kannattaa soittaa sinne kelaan ja kysyä. Sitten kannattaa soittaa neuvoa sos.toimeen, jos kunnalla vielä käsitellään jotain ttt-asioita. He siellä ovat pitkän linjan ihmisiä ja tietävät lain, mitä kelan virkailijat eivät välttämättä tiedä. Silloin kun sossu myönsi tt-tuen, myös sinä olisit saanut tukea. Ehkä mahdollisesti alennettuna sanktiona, ettet ole hoitanut asioitasi kunnolla (tämä kuitenkin harvinaista).

Kuinka paljon sinulla on opintoja jäljellä ja mitä alaa?

Pari vuotta jäljellä ja luonnon tiede-alalla. ap

Vierailija
26/28 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot että haluat töitä. Tuskin niitä töitä heti tarjolla on. senkus opiskelet. 

On yritetty selittää vaikka mitä muttei mikään kelpaa. Ei tipu tukea kun pitäisi mennä töihin joita, en siis saa. Olen senkin toki kertonut kelalle ap.

Vierailija
27/28 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin millä perusteella tuki hylättiin. Et ollut toimittanut tarvittavia liitteitä? Säästöjä? Ei sen takia voi hylätä, että olet opiskelija.

Siis juuri sen takia hylättiin että, olen täysi päiväinen opiskelija enkä ole töissä asamaan aikaan. He sanoivat että, minun pitäisi rahoittaa ansiotyöllä opiskelut ja siksi ei voi myöntää tt-tukea koska se ei tarkoitettu opiskeluun ap

Vierailija
28/28 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin millä perusteella tuki hylättiin. Et ollut toimittanut tarvittavia liitteitä? Säästöjä? Ei sen takia voi hylätä, että olet opiskelija.

Siis juuri sen takia hylättiin että, olen täysi päiväinen opiskelija enkä ole töissä asamaan aikaan. He sanoivat että, minun pitäisi rahoittaa ansiotyöllä opiskelut ja siksi ei voi myöntää tt-tukea koska se ei tarkoitettu opiskeluun ap

Työttömyystuella voi joissain tapauksessa opiskella, jos kyseessä ei ole koko tutkinto ja valmistuminen todennäköisesti edesauttaa työllistymistä. Kannattaa kysyä TE-toimistolta tätä vaihtoehtoa.

Jos kela ei myönnä tt-tukea, voitko hakea harkinnanvaraista toimeentulotukea kunnalta?

Monissa yliopistoissa on jonkilainen sosiaaliohjaaja tukiasioita varten. Kannattaa selvittää, onko tällainen palvelu käytettävissä.