Puoliso on masentunut, apua ei heru, mitä tässä voi tehdä?!!
Mies on ollut jo pidempään alakuloinen, (useita kuukausia), aina kuitenkin ollut niitä parempiakin kausia. Nyt viimeisen kuukauden aikana homma on mennyt ison harppauksen tosi huonoon suuntaan. Sain hänet käymään erikoissairaanhoitajan juttusilla, missä olivat täyttäneet papereita ja oli todettu että lievää masennusta voisi olla. No lääkäriaika oli tullut YLI KUUKAUDEN päähän! Mies varasi ajan yksityiselle, häneltä otettiin kilppari- ja testoarvot, nuo viimeisimmät olivatkin alarajalle (13, kun viitearvojen alaraja on 12). Ei korvaushoitoa. Mieheni on jonkin verran ylipainoinen (keskivartalo), ja oli käsketty laihduttaa. Varmaan ihan hyvä vinkki joo, mutta mies on niin maassa ettei yksinkertaisesti pysty aloittamaan laihdutusta, kuntoilua ym. Olen luvannut olla tukena, mutta en tiedä... hän ei innostu enää niistä harrastuksista (mm.kuntosalia harrastanut ikänsä), jotka ennen olivat intohimo. Hyvä kun töihin jaksaa mennä. Tänä aamuna hän itki aamupalapöydässä, yhtäkkiä. Tämä on niin rankkaa, en tiedä enää mitä tehdä... on niin avuton tunne, kun ei osaa auttaa. Olen yrittänyt kuunnella, tsempata, kannustaa... mutta hän ei osaa enää ajatella positiivisesti. Kaikki asiat kääntyy heti negatiiviseksi, välillä tuntuu etten itsekään enää kohta osaa ja jaksa tehdä mitään, kaikki energia menee tähän... auttakaa, mitä voin vielä tehdä?
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro miehelle, että onneksi hän ei ole ainoa, jolla on vaikeaa. Maailmassa on nälänhätää, tauteja ja muuta tuskaa. Ainakin itseäni sen ajatteleminen helpottaa.
Ei taida masentuneelle auttaa...
Outo neuvo tosiaan.
"Onpa hyvä, että muilla menee huonommin."
What?
Vähän vastaavanlaisia neuvoja olen vakavasti masentuneena saanut lääkäriltäkin. Sitten on masentanut vielä enemmän.
https://www.mielenterveysseura.fi/fi/mielenterveys/mielenterveyden-h%C3…
Tuossa yksi linkki, suomen mielenterveysseuralla melko hyvät sivut ja esim. kriisipuhelimen numero löytyy tuolta.
Aloita seksisuhde miehesi kaverin kanssa.Luin just äsken,että se auttaa perheen kriiseissä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän sinne psykoterapiaan hetkessä pääse jos ei ole varaa kustantaa itse, psykiatrin arvio tarvitaan ainakin, onko varaa maksaa itse muutamasta käynnistä yksityisellä? Voisiko soittaa sinne terveyskeskukseen ja kiirehtiä aikaa, kai niillä päivystysaikojakin on siellä? Jos toimintakyky jo alentunut niin alkaahan se olla akuuttiasia.
Niin, ap:lla on mielestäni tässä kaksi hyvää vaihtoehtoa:
1. ensin psykiatrille, sieltä psykoterapialausunto ja sitten psykoterapeutin etsintä ja terapiaan
2. etsiä jo valmiiksi psykoterapeutti, käydä omakustanteisesti siellä, voihan samalla yrittää päästä psykiatrille, jotta saa tuleviin käynteihin sen kelan sitoumuksen.
Kannattaa kuitenkin jo hyvissä ajoin alkaa etsimään sitä psykoterapeuttia, eka ei välttämättä ole hyvä ja asiaan kuuluu käydä arviokäynti että natsaako kemiat.
Voitte mennä myös julkiselle, mutta suosittelen mt-asioissa yksityispuolta, jos vaan saa mitenkään raha-asiat järkkääntymään. Julkisella puolella ei välttämättä pääse psykoterapeutille vaan pelkästään sairaanhoitajalle. Jos saatte kelan tuen yksityisen puolen psykoterapiaan, niin sekin auttaa huimasti.
Jos asia on akuutti (itsemurha riski) niin päivystykseen.
http://www3.imperial.ac.uk/newsandeventspggrp/imperialcollege/newssumma…
Uusia hoitokeinoja tulossa. Tämä ei tietty vielä virallisia kaistoja pitkin auta miestäsi mutta ko.sieniä saa metsästä. Itse masennus ja PTSD taustalla ottaisin kaikki mahdollisuudet käyttöön. Huom. Jos itse alkaa toimia niin ehdottomasti otettava asioista selvää, jotta tietää mitä tekee.
Toivottavasti tulevaisuudessa näihin suhtaudutaan vakavuudella eikä minään höpönlöpönä.