Puoliso on masentunut, apua ei heru, mitä tässä voi tehdä?!!
Mies on ollut jo pidempään alakuloinen, (useita kuukausia), aina kuitenkin ollut niitä parempiakin kausia. Nyt viimeisen kuukauden aikana homma on mennyt ison harppauksen tosi huonoon suuntaan. Sain hänet käymään erikoissairaanhoitajan juttusilla, missä olivat täyttäneet papereita ja oli todettu että lievää masennusta voisi olla. No lääkäriaika oli tullut YLI KUUKAUDEN päähän! Mies varasi ajan yksityiselle, häneltä otettiin kilppari- ja testoarvot, nuo viimeisimmät olivatkin alarajalle (13, kun viitearvojen alaraja on 12). Ei korvaushoitoa. Mieheni on jonkin verran ylipainoinen (keskivartalo), ja oli käsketty laihduttaa. Varmaan ihan hyvä vinkki joo, mutta mies on niin maassa ettei yksinkertaisesti pysty aloittamaan laihdutusta, kuntoilua ym. Olen luvannut olla tukena, mutta en tiedä... hän ei innostu enää niistä harrastuksista (mm.kuntosalia harrastanut ikänsä), jotka ennen olivat intohimo. Hyvä kun töihin jaksaa mennä. Tänä aamuna hän itki aamupalapöydässä, yhtäkkiä. Tämä on niin rankkaa, en tiedä enää mitä tehdä... on niin avuton tunne, kun ei osaa auttaa. Olen yrittänyt kuunnella, tsempata, kannustaa... mutta hän ei osaa enää ajatella positiivisesti. Kaikki asiat kääntyy heti negatiiviseksi, välillä tuntuu etten itsekään enää kohta osaa ja jaksa tehdä mitään, kaikki energia menee tähän... auttakaa, mitä voin vielä tehdä?
Kommentit (45)
Ai että lievää masennusta voisi olla. Unohtaisin ensimmäisenä sen "voisi olla". Onko miehellä mitään työterveyshuoltoa, mistä voisi saada apua nopeammin? Viikon saikkukin voisi tehdä hyvää.
TIedän, että puolisona tämä on sinulle raskasta, mutta yritä silti jaksaa. Tarvittaessa saat itsellesikin apua tai vertaistukea. Jos mies ei muuten ota tukea vastaan, niin halaa ja pysy lähellä.
Onko tupakoinnin lopettamislääke käytössä? Jos on, niin kannattaa lopettaa se. Mieliala paranee parissa päivässä.
No olihan se sanonut että hyvä kun on lääkärille jutteluaika tulossa. Oli kuulema ollut kiireisen oloinen ja mies perjantain viimeinen asiakas, että äkkiä vaan homma pakettiin ja viikonlopun viettoon... tämmöinen fiilis oli miehelle tästä yksityisestä jäänyt...
Mies ei polta. Ja hän on yrittäjä, niin se saikku on vähän niin ja näin... pakko olla töissä kun töitä tällä hetkellä on (ala on semmoinen, että menee säiden ja vuodenaikojen mukaan)
Vierailija kirjoitti:
Mies ei polta. Ja hän on yrittäjä, niin se saikku on vähän niin ja näin... pakko olla töissä kun töitä tällä hetkellä on (ala on semmoinen, että menee säiden ja vuodenaikojen mukaan)
Okei... No sitten maanantaina soitto lääkäriin, että saisiko ajan nopeammin. Katsokaa myös, löytyykö paikkakunnalta mielenterveystoimistoa tai muuta paikkaa, mihin pääsisi ilman lääkärin lähetettä. Taitaa olla niin, että ensimmäisenä miehesi tarvitsee apuasi siihen, että selvität mihin hänen on hakeuduttava. Omat voimat eivät välttämättä riitä.
Yksityisesti psykiatrille tai työterveyteen. Osaako yhtään avata missä mättää, yleensähän nämä asiat lähtee jostain syystä liikkeelle. Eikö psyk.sh antanut uutta keskusteluaikaa?! Lievässä masennuksessahan ensisijaista on keskusteluhoito ja liikunta. Menkää yhdessä sinne salille tai kävelylle.Masentuneen on vaikea saada yksin lähdettyä. Onko miehellä ystäviä joille voisi jutella sinun ohella?
Tuo ei todellakaan kuulosta enää lievältä masennukselta, mennään vähintään keskivaikean puolella (omakohtaista kokemusta on). Aloitekyky voi olla tuossa tilanteessa olematon, joten voisit yrittää miehesi puolesta varata kiireellisen ajan mielenterveystoimistoon tai terveyskeskuslääkärille. Tai soittaa jopa psykiatrian akuuttipäivystykseen (jos siellä päin sellaista on tarjolla). Joka tapauksessa miehesi on pikaisen ammattiavun tarpeessa.
Vierailija kirjoitti:
Yksityisesti psykiatrille tai työterveyteen. Osaako yhtään avata missä mättää, yleensähän nämä asiat lähtee jostain syystä liikkeelle. Eikö psyk.sh antanut uutta keskusteluaikaa?! Lievässä masennuksessahan ensisijaista on keskusteluhoito ja liikunta. Menkää yhdessä sinne salille tai kävelylle.Masentuneen on vaikea saada yksin lähdettyä. Onko miehellä ystäviä joille voisi jutella sinun ohella?
Kyllähän ne ongelmat taitaa olla lähtöisin lapsuudesta. Siihen päälle vielä huono taloustilanne yrityksellä, itsetunto-ongelmat jne. Sai tosiaan ajan tk:n puolelta kuukauden päähän ja yksityisellä käskettiin laihduttaa. Ehdotin kyllä, että ruvetaan yhdessä liikkumaan. Hän ei vaan jaksa, muuta kuin pakolliset eli käydä töissä. On puhunut yhdelle ystävälleen ja minulle näistä asioista. Ammattiapua nyt tarvitsisi. Itse hän on sitä mieltä, että korvaushoito olisi apu tähän, nuo testotasot kun ovat niin alhaalla, en tiedä? Lääkäri ei ollut samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei todellakaan kuulosta enää lievältä masennukselta, mennään vähintään keskivaikean puolella (omakohtaista kokemusta on). Aloitekyky voi olla tuossa tilanteessa olematon, joten voisit yrittää miehesi puolesta varata kiireellisen ajan mielenterveystoimistoon tai terveyskeskuslääkärille. Tai soittaa jopa psykiatrian akuuttipäivystykseen (jos siellä päin sellaista on tarjolla). Joka tapauksessa miehesi on pikaisen ammattiavun tarpeessa.
Olen samaa mieltä. Pitää vaan itse nyt yrittää pysyä positiivisena, vaikka onkin vaikeaa auttaa ihmistä joka vääntää kaiken huonoksi.
Ap varaa miehelle aika tänään yksityiselle psykiatrille. Katso psykiatrin tiedoista, että hän tekee psykoterapia-arvioita tai on ehkä itse saanut psykoterapiakoulutuksen. Missä päin suomea asutte? Ainakin pk-seudulla aikoja saa jo viikon sisään. Mies ottakoon labratulokset käynnille mukaan, sinäkin voit mennä mukaan kertomaan miten miehen mielialamuutos sinulle näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ne ongelmat taitaa olla lähtöisin lapsuudesta. Siihen päälle vielä huono taloustilanne yrityksellä, itsetunto-ongelmat jne. Sai tosiaan ajan tk:n puolelta kuukauden päähän ja yksityisellä käskettiin laihduttaa. Ehdotin kyllä, että ruvetaan yhdessä liikkumaan. Hän ei vaan jaksa, muuta kuin pakolliset eli käydä töissä. On puhunut yhdelle ystävälleen ja minulle näistä asioista. Ammattiapua nyt tarvitsisi. Itse hän on sitä mieltä, että korvaushoito olisi apu tähän, nuo testotasot kun ovat niin alhaalla, en tiedä? Lääkäri ei ollut samaa mieltä.
Matalat testotasot ei selitä koko masennusta, jos on tuollainen lapsuustausta mukana. Mies tarvitsee psykoterapiaa. Ei siis psyk.sh käyntejä vaan oikeaa psykoterapiaa.
Onko teillä taloudellisesti mahdollista päästä yksityisellä psykoterapeutille?
Julkiselta puolelta kunnon psykoterapian saaminen voi olla vaikeaa, aou on usein vain keskusteluapu ja lääkitystä.
Ykistyiseen psykoterapiaan saa myös kelan korvausta, mutta sitä ennen pitää olla 3 kk hoidossa.
Jos teillä vain on varaa, niin ottakaa suoraan yhteyttä psykoterapeuttiin (eri asia kuin psykiatri vaikka myös psykiatri voi olla psykoterapeutti).
Kerro miehelle, että onneksi hän ei ole ainoa, jolla on vaikeaa. Maailmassa on nälänhätää, tauteja ja muuta tuskaa. Ainakin itseäni sen ajatteleminen helpottaa.
Asutaan pienessä tuppukylässä, kaukana etelästä... sekin osaltaan vaikeuttaa varmasti avun hakemista/saamista. Yritän tutkia lähialueella olevien kaupunkien palveluja ja varata ajan sinne psykoterapiaan. Taloudellisesti on kyllä tiukkaa, mutta kyllä miehelle apua täytyy saada, niin yritän keksiä jotain. Kiitos kaikille ymmärryksestä ja avusta. Ja kyllä, olen napsinut sitä suklaatakin, auttaa hetkellisesti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kerro miehelle, että onneksi hän ei ole ainoa, jolla on vaikeaa. Maailmassa on nälänhätää, tauteja ja muuta tuskaa. Ainakin itseäni sen ajatteleminen helpottaa.
Ei taida masentuneelle auttaa...
Vierailija kirjoitti:
Asutaan pienessä tuppukylässä, kaukana etelästä... sekin osaltaan vaikeuttaa varmasti avun hakemista/saamista. Yritän tutkia lähialueella olevien kaupunkien palveluja ja varata ajan sinne psykoterapiaan. Taloudellisesti on kyllä tiukkaa, mutta kyllä miehelle apua täytyy saada, niin yritän keksiä jotain. Kiitos kaikille ymmärryksestä ja avusta. Ja kyllä, olen napsinut sitä suklaatakin, auttaa hetkellisesti.
Ap
Ap ensin psykiatrille psykoterapia-arvioon ja sitten vasta psykoterapeutille. Kelan tuki terapiaan edellyttää psykiatrin lausunnon ja ylipäätään kelatuen voi saada vain jos ensin on jonkun lääkärin tekemä diagnoosi esim masennuksesta. Te säästätte rahaa jos teette asian tässä järjestyksessä.
Lisään vielä sen verran, että itselläni ei ole ollenkaan sellaisia sydänystäviä, joille voisin tällaisista asioista puhua. Siksikin purkauduin tänne. Olen aivan hämilläni kun ennen niin iloinen mies on muuttunut katkeraksi ja surulliseksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap ensin psykiatrille psykoterapia-arvioon ja sitten vasta psykoterapeutille. Kelan tuki terapiaan edellyttää psykiatrin lausunnon ja ylipäätään kelatuen voi saada vain jos ensin on jonkun lääkärin tekemä diagnoosi esim masennuksesta. Te säästätte rahaa jos teette asian tässä järjestyksessä.
Aha, no tästä sen näkee ettei paljon näistä asioista tiedä, mutta kiitos selvennyksestä, näin tehdään.
Ap
No miksei se yksityislääkäri ottanut kantaa mieliala-asioihin?