Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kokemuksia kirkasvalolampusta?

väsynyt peipponen
13.10.2017 |

Löytyykö kellään kokemuksia kirkasvalolampusta? Helpottaako väsymystä? Itse ajattelin hankkia beurerin TL50 mallin. Teen pelkkää aamuvuoroa ja pimeänä aikana väsyttää aivan julmetusti.
Auttaako tämä oikeasti vai onko pelkkää hölynpölyä?

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttoi ensimmäisenä vuonna, mutta vaikutus väheni myöhemmin. Auringonvalo auttaa edelleen. Yritän maksimoida aikani auringossa syksyllä ja talvella.

Vierailija
22/62 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OK kirjoitti:

Jäi mainitsematta, etten koskaan käytä kirkasvalolamppua klo 12 jälkeen!

Jostain luin ettei sovellu jos on altis migreenille. Miehelläni on taipumusta moiseen joten käytän lamppua toisessa huoneessa.

Sen huomaa nopsaan että aiheuttaako kohtauksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla toimii hyvin. Aamukahvi kirkasvalolampun ääressä päivän lehdet lukien.

Mulla toimii kaamosmasenukseen kello soi 5. Nousen ylös, kylmä suihku. 5-10 minuttin juokseminen kerrostalon ympäri. Kotiin.Uusi pika suihku hiki. Kahvi leipä ja olen pirteä kuin peipponen. Valmiina pussi pysäkille kello 7. Orja Työt alkavat kello 8.

Vierailija
24/62 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmiin sattuu se valo. Mitään piristävää vaikutusta ennole havainnut.

Vierailija
25/62 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla toimii hyvin. Aamukahvi kirkasvalolampun ääressä päivän lehdet lukien.

Karmea ajatus! Aamukahvit juodaan sellaisessa sopivassa hämärässä että juuri ja juuri vaikeuksitta näkee lukea lehden.

Vierailija
26/62 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo auttanut kaamosmasennukseen?

Vierailija
27/62 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo auttanut kaamosmasennukseen?

Mulla on ainakin tuollainen 10 000 lx https://kodinkone.com/paras-kirkasvalolamppu/ lamppu auttanut kaamosmasennukseen. Löytyy monia eri malleja tuosta vertailusta jossa on yli 10 000 luxia valotehoa.

Vierailija
28/62 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella sain apua kaamosmasennukseen. Mutta sitä pitää käyttää säännöllisesti. Minä käytän lähes tunnin joka aamu. Syön aamiaisen ja luen lehdet.

Jos sinulla ei ole ongelmia, et tarvitse sitä. Mutta, meille ongelmaisille se on ratkaiseva apukeino.

Ja heräämisvalo ei ole sama asia. Siitä ei ole tieteellistä nöytyöä, että se auttaa mihinkään.

Kaamosmasennus on meemisairaus

Vierailija
29/62 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollit apua kun siinä on ajastin ja syttyy himmeästi puoli tuntia ennen kuin herätyskello soi, ja siis kirkastuu asteittain koko ajan. Luulen kuitenkin että mikä tahansa tavallinenkin lamppu ajaisi saman asian, jos sen ajastaisi.

Sarastusvalo joka sulla on, ei ole tarpeeksi kirkas valohoitoon, eikä tavallinen lamppukaan. 

Vierailija
30/62 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää valoa jumalauta vaikka niin että silmistä vuotaa vettä, silmiä kirvelee, häiköisee kaikki valot, sisävalotkin niin että ei voi katsoa kun alas. Joku joka tuollaista suosittelisi mulle, saisi toivotukset alimpaan hellvettiin. 

Tekis mieli tunkea sellaisen perzuksiin tuollaiset valot, joka niitä tuputtaa jollekin muka masennukseen.

Ettei nyt vaan tshalleen haluta häiköistä kuulustelu aloilla,  jotta alkaisi toimimaan niin kuin joku toinen haluaa. Ylös ulos ja töihin!

Ettei jäädä vaan kotiin makaamaan nynnyyyy. Muuten aika paha jos kaupoissakin silmiä håiköisee. Kai ainakin ruuan ostaminen on vähän niinku pakko?

Vierailija
31/62 |
27.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisää valoa jumalauta vaikka niin että silmistä vuotaa vettä, silmiä kirvelee, häiköisee kaikki valot, sisävalotkin niin että ei voi katsoa kun alas. Joku joka tuollaista suosittelisi mulle, saisi toivotukset alimpaan hellvettiin. 

Tekis mieli tunkea sellaisen perzuksiin tuollaiset valot, joka niitä tuputtaa jollekin muka masennukseen.

Ettei nyt vaan tshalleen haluta häiköistä kuulustelu aloilla,  jotta alkaisi toimimaan niin kuin joku toinen haluaa. Ylös ulos ja töihin!

Ettei jäädä vaan kotiin makaamaan nynnyyyy. Muuten aika paha jos kaupoissakin silmiä håiköisee. Kai ainakin ruuan ostaminen on vähän niinku pakko?

Sinne sohvalle ei jäädä makaamaan.

Vierailija
32/62 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

OK kirjoitti:

Minulla on ollut Philips- merkkinen kirkasvalolamppu jo lähemmäs kymmenen vuotta. Se on pöydällä/ tuolilla pidettävä ja lukseja on muistaakseni 10 tuhatta. Käytän sitä säännöllisesti loka- marraskuusta kevääseen.

Minulla ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa sen käytöstä! Ehkä kaikkein päällimmäisenä on stressin väheneminen tai voisipa melkein sanoa, että sen poistuminen kokonaan.

Viikonloppuisin, kun on enemmän aikaa, otan sen lepotuolin viereen porrasjakkaralle, laitan kuulokkeet korviini ja kuuntelen Spotify: sta tai YouTubesta klassista musiikkia, suljen silmäni ja kuvittelen olevani etelän lämmössä tai jossakin muussa taivaallisessa paikassa. Kai se on samalla meditointia! Voihan se olla, että sekin selittää kaikenlaisen stressin vähenemisen, mutta pääasia, että toimii!

Eli suosittelen kirkasvaloa tänne pohjolan pimeyteen!

Kuulostaa hyvältä.  Minulla oli aikanaan (jo vuosituhannen vaihteessa) Innoluxin Rondo.  (Mieheni osti sen minulle joululahjaksi, taisi olla ihan viimeinen markanajan vuosi ja maksoi muistaakseni 1.200 mk!!)  Se tuntui hyvin ehkäisevän kaamosoirettani eli liian aikaista nukahtamista illalla.  Hiukan aluksi silmiin sattui, vaikken todellakaan valoon tuijottanutkaan.

En ehtinyt laitetta kauan käyttää, ehkä vain parina loppusyksynä hiukan.  Sitten se odotti myyntipakkauksessaan pääsyä seinälle remontin jälkeen.  (En tiedä onko nykyisessä Rondossa siron jalustan lisäksi ripustuslenkkiä, mutta tässä oli.)  Remontti viivästyi, joten otin valaisimen taas monen vuoden jälkeen pöytäkäyttöön.  Se toimi muutamana päivänä ja sitten ei enää.

Aioimme ostaa valaisimeen uuden polttimon, mutta sellainen oli suhteettoman kallis.  Otin yhteyttä Innoluxiin kertoen, että valaisimeni oli ollut todella lyhytikäinen.  Sanoivat Innoluxilta, että saattaisi olla, ettei valaisin enää toimisi uuden polttimonkaan kanssa, kun se kerran oli lakannut toimimasta.

Raivostuttavaa!  Hurjan kallis valaisin siihen aikaan, enkä ehtinyt sitä käyttää paljon mitään.  Harmittaa, että olin välillä pitänyt sitä jäähyllä;  jos olisin käyttänyt säännöllisesti, olisi edes ollut mahdollisuus saada hyvitys.  Nyt ei voinut enää todistaa, että lamppu oli ollut monta vuotta (hyvin pakattuna ja varjeltuna) kaapissa.

Vanhaan kokemukseeni pohjautuen en siis voi suositella ainakaan Innoluxin kirkasvalolaitteita.  Tokikaan en voi tietää, liekö laatu myöhemmin parantunut, mutta tuskin.  Hienoa kuulla, että Philipsin laite on toiminut noin kauan.  Mitenkähän lienevät nuo Beuerit?

Sandra

Vierailija
33/62 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaa. Harkitsemasi malli näyttää tehokkaalta. Itselläni on halvempi Beurer. 

Jotkut asiantuntijat sanovat että puolisen tuntia kirkasvalolampun äärellä ennen kello 9 riittää. Joidenkin mukaan sitä voi käyttää jopa kello 10 saakka. Tänä vuonna olen lukenut suomalaisten lääkäreiden sanovan, ettei Suomessa riitä luonnonvalo talvella, vaan täytyy käyttää kirkasvalolamppua. 

Itse huomaan eron hyvin selvästi. Itsestäni tuntuu kirkasvalon ansiosta kuin ulkona luonnonvalo tuntuisi selvemmin, vaikka olisi harmaa päivä. Myös joku jännitys niskassa katoaa valoa käyttäessä eikä tule iltapäivällä kamalaa tuskaista väsymystä. 

Vierailija
34/62 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OK kirjoitti:

Minulla on ollut Philips- merkkinen kirkasvalolamppu jo lähemmäs kymmenen vuotta. Se on pöydällä/ tuolilla pidettävä ja lukseja on muistaakseni 10 tuhatta. Käytän sitä säännöllisesti loka- marraskuusta kevääseen.

Minulla ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa sen käytöstä! Ehkä kaikkein päällimmäisenä on stressin väheneminen tai voisipa melkein sanoa, että sen poistuminen kokonaan.

Viikonloppuisin, kun on enemmän aikaa, otan sen lepotuolin viereen porrasjakkaralle, laitan kuulokkeet korviini ja kuuntelen Spotify: sta tai YouTubesta klassista musiikkia, suljen silmäni ja kuvittelen olevani etelän lämmössä tai jossakin muussa taivaallisessa paikassa. Kai se on samalla meditointia! Voihan se olla, että sekin selittää kaikenlaisen stressin vähenemisen, mutta pääasia, että toimii!

Eli suosittelen kirkasvaloa tänne pohjolan pimeyteen!

Kuulostaa hyvältä.

Huh huh olipa pitkä teksti saisko tiktokkina

Vierailija
35/62 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla päänsisäisille ongelmillesi diagnoosia vielä?

Vierailija
36/62 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla päänsisäisille ongelmillesi diagnoosia vielä?

Otin magneettikuvat

Vierailija
37/62 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kokemuksia

Vierailija
38/62 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimii tosi tehokkaasti ja auttaa kaamosmasennukseen. Kannattaa kokeilla!

Vierailija
39/62 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kokemuksia

Vierailija
40/62 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin nyt black fridaystä tilaukseen kun sai halvalla. Raportoin sitten auttoiko