Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia kirkasvalolampusta?

väsynyt peipponen
13.10.2017 |

Löytyykö kellään kokemuksia kirkasvalolampusta? Helpottaako väsymystä? Itse ajattelin hankkia beurerin TL50 mallin. Teen pelkkää aamuvuoroa ja pimeänä aikana väsyttää aivan julmetusti.
Auttaako tämä oikeasti vai onko pelkkää hölynpölyä?

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollit apua kun siinä on ajastin ja syttyy himmeästi puoli tuntia ennen kuin herätyskello soi, ja siis kirkastuu asteittain koko ajan. Luulen kuitenkin että mikä tahansa tavallinenkin lamppu ajaisi saman asian, jos sen ajastaisi.

Vierailija
2/62 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi heräämis/sarastuslamput on eri asia kun kirkasvalolamput. Kirkasvalolampussa on vähintään 5 kertaa, usein 20 kertaa enemmän lukseja kuin tavallisissa lampuissa.

Ja kyllä se auttaa, JOS sitä kåyttää ja jos valoa istuu tarpeeksi lähellä sen 20-30 min joka aamu. Mutta sitä on oikeasti oltava lähellä, noin puolen metrin päässä. Se ei auta huoneen toisella seinustalla. Eikä se auta enää illalla, vaan lähinnä sekoittaa vuorokausirytmiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella sain apua kaamosmasennukseen. Mutta sitä pitää käyttää säännöllisesti. Minä käytän lähes tunnin joka aamu. Syön aamiaisen ja luen lehdet.

Jos sinulla ei ole ongelmia, et tarvitse sitä. Mutta, meille ongelmaisille se on ratkaiseva apukeino.

Ja heräämisvalo ei ole sama asia. Siitä ei ole tieteellistä nöytyöä, että se auttaa mihinkään.

Vierailija
4/62 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaa. Käyttö kannattaa aloittaa heti kun aamuisin on niin piemää, ettei lehteä näe lukea ilman lamppua. Säännöllisesti käytettynä auttaa, silloin tällöin käytettynä ei auta.

Se valo pitää saada silmiin, eli katso siihen valoon tai siihen suuntaan ainakin..

Sarastusvalo herätyskellossa ei ole sama asia, se vaan auttaa heräämään helpommin kun uni kevenee ennen kellonsoittoa.

Vierailija
5/62 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oi heräämis/sarastuslamput on eri asia kun kirkasvalolamput. Kirkasvalolampussa on vähintään 5 kertaa, usein 20 kertaa enemmän lukseja kuin tavallisissa lampuissa.

Ja kyllä se auttaa, JOS sitä kåyttää ja jos valoa istuu tarpeeksi lähellä sen 20-30 min joka aamu. Mutta sitä on oikeasti oltava lähellä, noin puolen metrin päässä. Se ei auta huoneen toisella seinustalla. Eikä se auta enää illalla, vaan lähinnä sekoittaa vuorokausirytmiä.

Minulla nimeomaan on kirkasvalolamppu ajastuksella ja himmennyksellä. Pidän sitä yleensä päällä vielä aamupalan ajan (lamppu on sopivasti makuuhuoneen ja keittiön nurkalla, eli valaisee sekä makkarin että keittiönpöytä on vieressä). Suurimman hyödyn olen kuitenkin saanut tuosta heräämisen ajan valosta, sillä 30-45minuutilla aamulla valon ääressä olemisella en ole huomannut mitään merkitystä vireystilaani.

T: 1

Vierailija
6/62 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on kirkasvalolamppu koko ajan päällä kun oon kotona. En kumminkaan tuijota sitä yhtenään vaan pidän lattialla ja pois silmistä. Ensin mulla oli päänsärkyä ja tiesin että se johtuu siitä lampusta. Mulla ei o lamppuu katossa vaan kaikki on ns kohdevalaisimia jotka ei myöskään o kohdennettuna silmiin.

Kyllä se mun mielestä on auttanu kaamosväsymykseen. Joskus valvon jopa myöhään iltaan ja oon pirtee verrattuna siihen ennenku mulla oli kirkasvalolamppu.

Vierailija
7/62 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla toimii hyvin. Aamukahvi kirkasvalolampun ääressä päivän lehdet lukien.

Vierailija
8/62 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin pitää sitä päällä aamupalaa syödessä, eli se olisi ruokapöydällä ihan vierelläni. Pidättekö muuten muita valoja samaan aikaan päällä vai pelkästään sitä kirkasvaolamppua?

-ap

Vierailija
9/62 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuliko teille aluksi päänsärkyä?

Vierailija
10/62 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kokemuksia sekä sarastusvalosta, että kirkasvalolampusta.

.

Herätyskellossa käytetään sarastusvaloa joka kirkastuu hiljalleen. 

Käytän tätä talvisin ja melkein joka aamu herään valon avulla jo ennen herätyskellon äänihälytystä ja olen huomattavasti virkeämpi kuin aiemmin pimeässä herätyskellon ääneen heräämiseen.

.

Kirkasvalolamppu toimii myös hyvin. Se pitää paljon pirteämpänä ainakin koko aamupäivän ajan. Töiden jälkeen en pysty käyttämään sitä enää uudestaan koska menetän muuten yöuneni.

.

Molemmat laitteet toimii ja suosittelen ehdottomasti. Sarastusvalosta tykkään itse enemmän koska talvisin heräämiset ovat minulle vaikeita.

Vierailija
11/62 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tietenkin muutkin valot päällä. En muidtw, että olisi tullut päänsärkyä, mutta tuo on ollut mulla niin monta vuotta,e tten ehkä muistaisikaan.

Vierailija
12/62 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon aamukahvit yleensä sohvalla, vieressä sohvapöytä jolla se kirkasvalolamppu. Kun etäisyys on sopiva, en saa päänsärkyä. Muut valot palaa kyllä kanssa. Kokeilemalla opit mikä sopii sinulle.

Vierailija
13/62 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä taitaa olla vähän hassu kysymys, mutta onko yhtä tehokasta, jos on silmälasit päässä, vai kannattaako olla ilman laseja? 🤓

Vierailija
14/62 |
14.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä taitaa olla vähän hassu kysymys, mutta onko yhtä tehokasta, jos on silmälasit päässä, vai kannattaako olla ilman laseja? 🤓

Siihen kirkasvalolamppuun ei tuijoteta suoraan vaan voit esimerkiksi lukea samalla aamun lehden joten ei ole väliä käytätkö silmälaseja. 

Vierailija
15/62 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut Philips- merkkinen kirkasvalolamppu jo lähemmäs kymmenen vuotta. Se on pöydällä/ tuolilla pidettävä ja lukseja on muistaakseni 10 tuhatta. Käytän sitä säännöllisesti loka- marraskuusta kevääseen.

Minulla ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa sen käytöstä! Ehkä kaikkein päällimmäisenä on stressin väheneminen tai voisipa melkein sanoa, että sen poistuminen kokonaan.

Viikonloppuisin, kun on enemmän aikaa, otan sen lepotuolin viereen porrasjakkaralle, laitan kuulokkeet korviini ja kuuntelen Spotify: sta tai YouTubesta klassista musiikkia, suljen silmäni ja kuvittelen olevani etelän lämmössä tai jossakin muussa taivaallisessa paikassa☺. Kai se on samalla meditointia! Voihan se olla, että sekin selittää kaikenlaisen stressin vähenemisen, mutta pääasia, että toimii!

Eli suosittelen kirkasvaloa tänne pohjolan pimeyteen!

Vierailija
16/62 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi mainitsematta, etten koskaan käytä kirkasvalolamppua klo 12 jälkeen!

Vierailija
17/62 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös kiinnostunut kirkasvalolampusta. Sopiikohan sellainen migreenistä kärsivälle?

Vierailija
18/62 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostettiin viikko sitten kirkasvalolamppu ja olen pitänyt sitä työpöydällä noin 6h tuntia päivässä päällä.

Olen huomannut että illalla ei väsytä niin paljon kuin aiemmin ja tänä aamuna heräsin todella virkeänä!

Vierailija
19/62 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain hommattua itselleni lääkärin suosituksesta kirkasvalolampun ja nyt on ensimmäinen "hoitokerta" takana. Aion käyttää joka aamu ainakin puolen tunnin ajan, siinähän se menee aamun lehtiä (ja AV:ta) lukiessa ja kahvia juodessa. Toivottavasti tää auttaa mun masennukseen ja väsymykseen.

Vierailija
20/62 |
23.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

OK kirjoitti:

Jäi mainitsematta, etten koskaan käytä kirkasvalolamppua klo 12 jälkeen!

Jostain luin ettei sovellu jos on altis migreenille. Miehelläni on taipumusta moiseen joten käytän lamppua toisessa huoneessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi