Miksi kotimaiset saippua ja shampoo ovat kohtuuhintaisia verrattuna moneen muuhuun tuotteeseen?
Halvimmasta päästä on 3 litran purkeissa myytävä saippua ja se on ihan hyvääkin ainakin käsisaippuana. Eikä Linna, XZ ja erittäin hieno suomalainen -shampootkan maksa paljoa, moni Loreal yms. maksaa enemmän.
Toinen, missä saa rahoilleen vastinetta, on sukat.
Kommentit (7)
Pohjoisessa ovat olleet aina yleisiä tuotteita. Etelässä taas valaita on ollut vähemmän, mistä valmistaa niitä. Shamppoota saa myös luonnosta.
Sinkkumies
Brändituotteissa, joiden valmistus on edullista, markkinointi muodostaa varsin suuren osan kulurakenteesta. Eli jos ostat pullon Schwartzkopfin shampoota, maksat samalla jokaisesta heidän mainoksestaan.
Linnaa tai Erittäin hienoa en hiuksiini laita. Kyllä näissä eroja on, lue tuoteseloste.
Samaa itse miettinyt! Kai se on se brändi mikä niissä maksaa.
Olen pienituloinen ja pihikin, mutta shampoohyllyllä ei koskaan tule itku. Saa ostaa ihanaa xz:n niittyvillashampoota ja hienoa suomalaista mustikkahoitoainetta. Tai jotain muuta ihanaa eikä kukkaro itke. Käsisaippuat olen jo vuosikausia täyttänyt niistä kanistereista.
Seuraavksi menee hieman saippuasti liukastuneena etenenen kasvovoiteisiin ja yleisemmin pienen minun kuluttajan kokemaan satunnaiseen voimattomuuteen.
Hieman reilu vuosi sitten Espanjalainen, voittoa tavoittelematon kuluttaja- ja käyttäjäorganisaatio OCU toteutti kasvovoidetutkimuksen, jonka voittajaksi selviytyi 17 tuotteen joukosta testin halvin tuote: Lidlin Cien-merkin kosteusvoide. (Uutinen löytyy yhä Iltasanomien nettisivuilta: https://www.is.fi/mystyle/art-2000001271865.html) Muistan kuinka (mm.) täälläkin osa veti herneen nenään ja alkoi inttämään, että kuinka tuo testi ei voi mitenkään pitää paikkaansa. - En tiedä, mitä tuotetta tai valmistajaa kukin edusti. Mutta on toisaalta ihan luonnollista, että jos ja kun ostaa mitä tahansa kalliimpaa, niin oletus ja usko on, että silloin saisi parempaa kuin pienemmällä panostuksella.
Kuitenkin monet tuotteet ovat sellaisia, joista tavallisen tossunkuluttajan on aika vaikea päästä perille, niiden laadusta tai laaduttomuudetsa, ellei hintaa lasketa. Itse saatan toisinaan jättää ostamatta jonkin tuotteen, mikä on hinnaltaan se kaikkein edullisin, koska pienessä mielessäni alkaa pyöriä erilaisia meilikuvia siitä, että millaisessakohan hämärässä hikimajassa ja yleisemmin kurjissa oloissa, on tarvinnut samainen tuote valmistaa, jotta sen voidaan nyt myydä meille kuluttajille niin edullisesti.
Toisaalta eipä minulla ole monen kalliimmaan (merkk)ituotteen kohdalla muuta kuin usko ja kovat luulot, että ne olisivat valmistettu mahdollisesti ainakin hivenen eettisemmin. Mutta kun ei monessakaan tuotteessa ole edes mainittu valmistusmaata, jotta voisin lähteä vaikka itse katsmaan, että miltä n.n tehtaan tai valmistajan vaikka sitten vain pihamaalla näyttää, niin minkäs teet. Ukson kuitenkin, että pienillä valinnoilla ja päätöksillä voi ainakin yrittää vaikuttaa.
Se kolmen litran saippua on oikeasti tosi hyvä yleissaippua. Kannattaa kokeilla! Itse pesen sillä myös pitkät hiukseni ja tulee hyvää jälkeä.
Syynä on varmaan yksinkertainen resepti. Kalliimmissa tuotteissa on ties mitä hedelmäuutteita jotka eivät kuitenkaan ehdi imeytyä ennen kuin shampoo huuhdotaan pois, silikoneja joista on hiuksille pitkän päälle vain haittaa, öljyjä niin pieninä määrinä että ne ovat yhtä tyhjän kanssa. Hinnassa nämä kyllä näkyvät.
En myöskään ole nähnyt että näitä kotimaisia edullisia tuotteita paljon markkinoitaisiin. Ne kokosivun mainokset naistenlehdissä, tv-mainokset yms. maksavat ihan kiitettävästi.
Ne ovat rasvanpoistoaineita jotka sisältäâ hajustetta. Yksinkertainen bulkkituote jota myydaan merkilla. Vain typeryss maksaa paljoa. Hienossa pullossa melkein identtinen aine.