Näytän ryhävalaalle vai näytän ryhävalaalta?
Siis joku sanoo "Näytän ryhävalaalle" niin teke mieli kysyä tarkentavasti mitä ajattelit näyttää ryhävalaalle? Valomerkkejä, patalappuja, valokuvia? (näyttää jollekin) vrt. Näytän ryhävalaalta (näyttää joltakin)
* Näytän kivalle/näytän kivalta
* Näytän rumalle/näytän rumalta
* Näytän pienelle/näytän pieneltä
*Näytän isolle/näytän isolta
Minä näytän joltakin. Miten sinä puhut/kirjoitat adjektiivit?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Kiinnitin huomiota samaan siinä otsikossa. Ärsytti.
Minua myös ärsytti. Tuohon törmää aika usein. Ap
Molemmat on nykyään kieliopillisesti hyväksyttyjä muotoja. Molemmilla on taustansa Suomen eri osien murteissa.
Kielitoimiston kanta lähteeksi näkemykselleni: http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/490
Kumpikin oikein, edellisessä näytät jotain ryhävalaalle, jälkimmäisessä muistutat ao. valasta.
Vierailija kirjoitti:
Molemmat on nykyään kieliopillisesti hyväksyttyjä muotoja. Molemmilla on taustansa Suomen eri osien murteissa.
Kielitoimiston kanta lähteeksi näkemykselleni: http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/490
Itse käytän siis -lle muotoa. On Uudellamaalla syntyneelle ja kasvaneella luontaisempi.
No olisiko parempi ilmaisu olen ryhävalaan näköinen? Tai näytän ryhävalaalta.
Tuskin se ryhävalas on kiinnostunut näyttämisistäsi.
Ryhävalaalle näyttäminen on tyypillistä uusimaalaisille ja muille eteläisillä syrjäisillä rannikkoseuduilla asuville.
Vierailija kirjoitti:
Kumpikin oikein, edellisessä näytät jotain ryhävalaalle, jälkimmäisessä muistutat ao. valasta.
Jälkimmäisen koen loogisempana jos on tarkoitus adjektiivilla kuvata itseään tuossa esimerkissä eikä tarkoitus ole näyttää ryhävalaalle esim. valomerkkejä.
Iltiksen juttuotsikosta poimin tämän esimerkin joka minusta vaikutti hassulta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Näytän pienelle, miten pottaa käytetään.
Näytän kivalle tytölle, missä asun.
Näytän rumalle ämmälle persettä.
Näytän isolle miehelle, mistä hänelle sopivia vaatteita löytyy.Oikein kummatkin.
Huomioi esimerkin konteksti, siinä henkilö kuvaa itseäön adjektiivilla. Nuo esimerkkisi olivat toki loogisia kuvaamiisi asiayhteyksiin.
Mutta katsotko peiliin ja toteat itsellesi:
Näytän kivalle/rumalle/isolle?
Olet ystäväsi luona. Hän esittelee sinulle uutta mekkoaan. Sinä kommentoit ystävällesi "näytät kivalle" vai "näytät kivalta"?
Ap
Vierailija kirjoitti:
No olisiko parempi ilmaisu olen ryhävalaan näköinen? Tai näytän ryhävalaalta.
Tuskin se ryhävalas on kiinnostunut näyttämisistäsi.
Onhan se logiisempaa näyttää ryhävalaaLTA jos puhuu itsestään. Tai kauniiLTA.
Samaa mieltä, ryhävalasta tuskin näyttämiset kiinnostaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän siis -lle muotoa. On Uudellamaalla syntyneelle ja kasvaneella luontaisempi.
Uudellamaalla syntyneellä ja kasvaneella.
Kaikkiin aisteihin voi kieliopin mukaan käyttää rektiona -lta/-ltä taikka -lle, kun tarkoitetaan aistimuksen laatua. Näytän pojalle, maistun pojalle, haisen pojalle, kuulostan pojalle, tunnun pojalle = näytän pojalta, maistun pojalta, haisen pojalta, kuulostan pojalta, tunnun pojalta. Onhan se hankalaa allatiivin -lle kanssa, koska sillä on myös se toinen merkitys, ja sen takia itse suosin mieluummin ablatiivia -lta/-ltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näytän isolle miehelle, mistä hänelle sopivia vaatteita löytyy.Oikein kummatkin.
Huomioi esimerkin konteksti, siinä henkilö kuvaa itseäön adjektiivilla. Nuo esimerkkisi olivat toki loogisia kuvaamiisi asiayhteyksiin.
Näytän kivalle/rumalle/isolle?Olet ystäväsi luona. Hän esittelee sinulle uutta mekkoaan. Sinä kommentoit ystävällesi "näytät kivalle" vai "näytät kivalta"?
Ap
Mekon katsoja on ilmeisesti kiva.
Mitä kielelle on tapahtumassa!?
Tuolla on se mies, ketä huusi meille.
Näytät ryhävalaalle.
Tämä portti ei mene auki.
Minä vilkuttaisin, jos näkisin meressä ryhävalaan.
Vierailija kirjoitti:
Ryhävalaalle näyttäminen on tyypillistä uusimaalaisille ja muille eteläisillä syrjäisillä rannikkoseuduilla asuville.
Ihan loogista, koska rannikolla asuvilla on parempi mahdollisuus nähdä valaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan loogista, koska rannikolla asuvilla on parempi mahdollisuus nähdä valaita.
😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näytän kivalle/rumalle/isolle?Olet ystäväsi luona. Hän esittelee sinulle uutta mekkoaan. Sinä kommentoit ystävällesi "näytät kivalle" vai "näytät kivalta"?
Ap
Mekon katsoja on ilmeisesti kiva.
Miksi käytät noin paljastavaa mekkoa?
- Haluan näyttää kivalle.
Kiinnitin huomiota samaan siinä otsikossa. Ärsytti.