Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen huoltajuus-ym asiat, neuvoja?

Vierailija
13.10.2017 |

Olen ollut 3v lapsen yksinhuoltaja syntymästä asti. Lapsen isän kanssa hyvin riitaisa suhde päättyi muutama kk sitten ja lastenvalvojalla käytiin sopimassa tapaamisasioista. Mies oli hommanut lakimiehen ja sain käteeni paperin jossa ehdotettiin että lapsi asuisi isällään ja meil olisi viikko-viikko-systeemi. Isä asuu parinsadan kilometrin päässä joten olisi mahdotonta. Nyt sovittiin että saa nähdä lastaan joka toinen viikonloppu, kuljetukset ym sovittiin.
Olen kuitenkin huolissani että isä saattaisi hakea yksinhuoltajuutta tai jossain vaiheessa viedä lapsen pois maasta (on ulkomaalainen). Tuli täytenä yllätyksenä että haluaa lapsen huoltajuuden enkä voi tietää yhtään mitä seuraavaksi tapahtuu, uusi tapaaminen lv:n kanssa on muutaman kuukauden päästä. Minulla ei ole varaa lakimieheen enkä tiedä mihin ottaa yhteyttä. Miten voin saada tietoa ja varmistaa että ei esim saa yksinhuoltajuutta tai viedä lasta maasta pois? Haluaa hommata lapselle kaksoiskansalaisuuden ja toisen maan passin. Jos esim saisi yhteishuoltajuuden, niin hänellähän olisi oikeus pitää passi ja mahdollisuus viedä lapsi pois.
Meillä on lapsiystävällinen koti, perhe ja ystävät, kerho sun muut täällä ja isällä ei kotikaupungissaan ole mitään näistä. Haluan varautua seuraavaan tapaamiseen ja että minulla olisi esim oikeusavustaja tai joku sellainen, etten yksin olisi tässä tilanteessa ihan tietämättömänä. Mihin voi ottaa yhteyttä? Mistä saan tietoa?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

up!

Vierailija
2/11 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnakin, kaksoiskansalaisuus itsestaan ei ole lapsellesi rasite, vain todiste siita etta hanella on kaksi kansalaisuutta ja isa on eri maasta kuin aiti, ala sita huolehdi enaa. Huoltajuudesta paatta oikeus, siis jos menee sinne asti, sina et sita periaatteessa voi varmistaa, muuten kuin olemalla hyva aiti ja huolehtimalla tapaamisista omalta osaltasi.

Yksi asia mika ihmetyttaa, miten olit lapsen yksinhuoltaja 3vuotta, mutta nyt erosit vasta isasta muutama kuukausi sitten? Eli eiko han ole lapsesi biologinen isa? jos nain, han ei saa huoltajuutta, eika edes tapaamisoikeutta...

Yksinhuoltajuutta ei anneta hyvin heppoisin perustein, todennakoisesti jaatte huoltajuuden eli yhteishuolto. Miksi pelkaat lapsen poisvientia? Siksi kun exasi on ulkomaalainen? Vai siksi kun han on uhannut nain? Jos tama asia huolettaa voit ottaa asian puheeksi lastenvalvojalla ja he voivat ottaa passit pantiksi aina tapaamisilla vahintaan, mutta se tarvitsee hiukan enemman kuin sen etta pelkaat asiaa, koska isan on ulkomaalainen...

Ilmaisesta oikeusavustajasta voit kysella mielestani kunnasta? en mene ihan takuuseen siita mista...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme ole siis koskaan olleet naimisissa emmekä asuneet yhdessä joten olen automaattisesti lapsen yksinhuoltaja. Isyyskin vahvistettiin vasta lapsen ollessa 1,5v.

Isä ei ole uhannut poisviemisellä, mutta se miten huonona äitinä ja kamalana ihmisenä minua pitää (tuhoan kuulemma lapseni elämän koska olen niin kamala), voisin kuvitella että hän haluaisi ”suojella lasta” ja haluta viedä hänet pois.

ap

Vierailija
4/11 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että haluaa viedä lapsen toiseen kaupunkiin missä hänellä ei ole ystäviä, perhettä eikä mitään, kertoo paljon. En ymmärrä että haluaa tehdä lapselleen noin vain omien halujensa vuoksi.

Lv:n tapaamisen jälkeen kertoi minulle että harkitsi yksinhuoltajuuden hakemista.

Yhteishuollosta en ymmärrä; vanhempien pitäisi yhdessä päättää asuinpaikasta ym ja mehän olemme niistä täysin eri mieltä. En ymmärrä miten yhteisuoltajuus voisi edes toimia.

Se, että on valmis viemään lapsen läheisimmältä ihmiseltä pois, muuttamaan lapsen koko elämän, saa miettimään mijin muuhun kykenee. Esim virmään lapsen kokonaan maasta pois. En todellakaan ylläty mistään mitä tämä ihminen voi tehdä.

Aivan helvetin pelottava tilanne, enkä tiedä mihin ottaa yhteyttä tai mitä seuraavaksi tehdä.

Vierailija
5/11 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna kiehua: eron yhteydessä tulee tuollaista. Pyri itse käyttäytymään jämäkän rauhallisesti: myös pahimmissa mahdollisissa tilanteissa eli jos mies ei palauta lasta niin soittelet viranomaiset läpi ja pyydät apua asiallisesti.

Varaa aika oikeusaputoimistoon. Te tarvitsette käräjäoikeuden vahvistaman paperin lapsen huollosta. Asiasta ei tarvitse erityisesti riidellä, syyksi kyllä riittää että mies on ulkomaalainen ja saattaa jättää palaamatta lapsen kanssa.

Oikeusaputoimistoon tarvitset viranomaispätevät paperit tuloistasi, aloita niiden kerääminen nyt niin olet valmis kun se aika toimistoon on.

Vierailija
6/11 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olette täysin eri mieltä, niin keskustelemalla teidän on mahdollista saada aikaan joku kompromissi.

Ei ole vain kahta vaihtoehtoa vaan vaihtoehtoja piisaa, alkaen vaikka siitä että käynnistätte niin hirveän huoltajuuskiistan että lapsi otetaan huostaan.

Valmistaudu siihen että kompromissi ei ole teille kummallekaan mieleinen.

Vierailija
7/11 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi Ap. Älä jää tuohon "avuttomaan tilaan" eli että ei ole varaa lakimieheen, etkä tiedä mistä kysyt yms. Apua löytyy, kunhan vain sitä hieman kyselet. Eli asianajajan löydät kyllä ja saat siihen oikeusapua. Yksityisen puolen asianajajat hoitavat huoltajuuskiistoja kyllä, etsi ja löydä itsellesi hyvä asianajaja, ensin selvitätte hänen kanssaan tuon oikeusapuasian.  Älä tyydy mihinkään kunnalliseen oikeusavustajaan. Nyt Ap sitä naisenergiaa tähän hommaan, asia täytyy hoitaa kunnolla.

Vierailija
8/11 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tiedän että oikeusavustaja on hyvä?? Minulla ei ole varaa maksaa. Olen ollut lapsen kanssa 3 vuotta ja pärjäämme mainiosti, nyt yhtäkkiä isä haluaakin sotkea asiat ja lapsi otetaan huostaan perusteella että..? Lapsella ei ole mitään hätää minun kanssani. Mikä olisi peruste huostaanotolle? Tässähän on kahden aikuisen kiista, ei lapsi tästä mitään tiedä.

Otanko yhteyttä oikeusaputoimistoon? Lv:lle on aika muutaman kuukauden päästä joten hänlle on varmaan turha soittaa koska sanoo että puhutaan asiasta sitten myöhemmin.

Isällä on vaativa ja aikaavievä työ, minä olen taas ollut kotiäitinä koko lapsen elämän, olisi hullua ajatella että isä saisi huoltajuuden kun ei ole ollenkaan tarjota lapselle aikaa samanlailla kuin minulla. Näkisi siis lasta aamutoimien ajan, tiputtaisi päiväkotiin ja hakisi 17-18 aikaan.

Olen aika varma että yksinhuoltajuutta ei saa, mutta haluan varautua kaikkeen.

Isällä on enemmän rahaa kuin minulla mutta siihen se jääkin.

Vierailija
9/11 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä Ap. Tosiaan nyt et hae mitään oikeusavustajaa, vaan asianajajaa. KAtso kotipaikkakuntasi (jos asut jonkun suuremman kaupungin lähellä - lähimmän suuremman kaupunkisi) asianajotoimistojen sivuja. Siellä usein on asianajajien nimien/tietoja kohdalla, mitä asioita hoitavat. Soita ja kysele, hoitavatko huoltajuusasioita ja jos eivät, kysy ketä suosittelevat. Nyt sinä sotket Ap nämä termit. Ei isä voi ottaa lasta "huostaan".  Huostaanotto on ihan eri asia. Eli sitäkin suuremmalla syyllä hae jotain ulkopuolista apua, joka hoitaa kanssasi tätä asiaa.

EI, ÄLÄ ota yhteyttä OIKEUSAPUtoimistoon, vaan ASIANAJOTOIMISTOON. Kerro asiasi ja sano, että haluat ensin selvittää oikeutesi oikeusapuun, se riippuu tuloistasi ja menoistasi - todennäköisesti sitä saat. Eli yhteiskunta todennäköisesti maksaa asianajokulusi - KYSY ja SELVITÄ, älä jää avuttomaksi yksin. Saat taatusti parempaa apua yksityisen asianajotoimiston kautta kuin jostain kunnallisesta oikeusaputoimistosta.

Terveisin kommentoija nro 7

Vierailija
10/11 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ps. Ap. Googleta esim. kotipaikkakuntasi/lähimmän suuren kaupunkisi nimi+asianajotoimisto. Siitä saat ensitietoja, sitten vain soitat tai laitat sähköpostia, saat varmaan vastauksia jo tänään, siitä se homma lähtee liikkeelle.

Nämä huoltajuusasiat ovat asianajajille ihan sitä "peruskauraa".

Vierailija
11/11 |
16.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huostaanotosta puhuin koska joku tuolla ylempänä ehdotti sitä vaihtoehdoksi mitä voi tapahtua jos kiista pahenee. Syytä en kyllä parhaalla tahdollakaan ymmärrä, eihän lapsen hoito ja hyvinvointi liity siihen että äidillä ja isällä on erimielisyyksiä huollosta.

7/10, en meinaa jäädä avuttomaksi, siksi kysyinkin täältä neuvoja. (Ja ennen kuin joku ehtii tähän väliin kysymään että ”ja päätit sitten vauva.fi-sivulle tulla kyselemään neuvoa, lol”, mahtavien trollien lisäksi täällä on myös ihan oikeita ihmisiä, kokemuksia ja näkökulmia. Tietystikään tämä ei ole ainoa paikka josta kyselen.)Tuo, että ei ole varaa, ei ajattelemalla muutu. Olen toimeentulotuen varassa. Mutta jos tosiaan on niin, että saisin asianajajan ilmaiseksi niin pitääpä kysellä. Kiitos vinkistä! Olen valmiina tekemään mitä tahansa asian eteen. Jos hän haluaa aloittaa sodan, niin minähän en periksi anna. Parempi olisi tietenkin että ymmärtäisi minun kantani olevan paras kaikille, mutta kun ei niin ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kahdeksan