Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaisen älykkysosamäärän omaaville lukijoille näiden kirjailijoiden teokset on suunnattu?

Vierailija
12.10.2017 |

Dan Brown.

Paulo Coelho.

Ilkka Remes.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse epäilisin että yli 70 mutta alle 100.

Vierailija
2/34 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin joskus Coelhon kirjan, kun niitä oli niin kehuttu. Vaikutelma oli, että sitä "jokaisen pitää kulkea omaa tietään"-filosofiaa lyötiin ihan halolla päähän, ei todellakaan tarvinnut itse pohdiskella mitään. En odota kirjalta mitään erityistä "vaikeutta", vaan yksinkertainenkin voi olla hyvä ja viihdyttävä, mutta tuosta jäi jotenkin vastenmielinen olo. En usko, että äo:ni on kyllä kovin korkea :) .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti alle 100.

Vierailija
4/34 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No harmi, en vissiin voi lukea enempää Remeksiä. Äo yli 130. Pitänee polttaa nuo tuosta hyllystä.

Vierailija
5/34 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän kaikki nuo sovi kaikille älykkyyksille. Remes on kielellisesti yksinkertaista, mutta jänniä ajankohtaisia jännäreitä.

Vierailija
6/34 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa älykkyysosamäärästä sanoa, mutta teini-ikäisille nuo sopivat hyvin.

Vierailija
7/34 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

aoni yli 160.

Dan Brownista pidin. Tosin vain kahteen teokseen olen tutustunut. Niihinkin aanikirjoina.

Terry Prachett on ollut suosikkini.

Mary Shelley on viimeisen virkistava kirjailija, johon muistan tutustuneeni. Pitkat loogiset dialoogit olivat kiva piristys.

Vierailija
8/34 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin: voikohan romaanien perusteella arvioida niiden lukijoiden älykkyysosamääriä?

Vierailija
9/34 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että taviksille noin 100 äo. Ihmisille joita planeettamme on täynnä.

Mutta tyyppinä Ilkka Remes on kyllä todella fiksu, hänen äo:nsa on varmasti jokuu 140. Olen tavannut työni merkeissä eräässä kustantamossa. Remes on kylläkin taiteilijanimensä.

Vierailija
10/34 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

aoni yli 160.

Dan Brownista pidin. Tosin vain kahteen teokseen olen tutustunut. Niihinkin aanikirjoina.

Mary Shelley on viimeisen virkistava kirjailija, johon muistan tutustuneeni. Pitkat loogiset dialoogit olivat kiva piristys.

Jos sun ÄO on yli 160 (missä muuten olet testauttanut tuollasen tuloksen?), niin miten voit nauttia Dan Brownin kirjoista? Mulla on tavanomaista korkeampi älykkyysosamäärä, mikä siis ei auta mitenkään elämässä eteenpäin muuten kuin oppimis- ja soveltamiskyky on nopeampi. Tällaisessa kirjallisuudessa se tulee aina esiin hyvin selkeästi, sillä juonikuviot on helppo arvata. Koska Brownin kirjat ovat vielä hahmoiltaan todella höttöisiä, niin mitä nautintoa sait niistä, kun arvasit varmaan myös sen juonen ja käänteet jo nopeasti etukäteen? En itse tajua.

Paulo Coelhon Zahir oli musta ihan hyvä tai ehkä siinä oli siihen elämäntilanteeseen samaistuttavia teemoja. Muuten ei ole erityisemmin iskenyt. Ilkka Remes on vielä tuntematon, koska luen vähän dekkareita.

Sanoisin, että kaikki nämä kirjailijat sopivat hyvin aloittelevalle romaanien lukijalle. Tai ehkä sitten aikuiselle, joka kehitysasteissa jäljessä tai vaihtoehtoisesti todella hankalassa elämäntilanteessa ja tarvitsee jotain vain kevyttä aivojumppaa.

Vierailija
11/34 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

aoni yli 160.

Jos sun ÄO on yli 160 (missä muuten olet testauttanut tuollasen tuloksen?), niin miten voit nauttia Dan Brownin kirjoista? Mulla on tavanomaista korkeampi älykkyysosamäärä, mikä siis ei auta mitenkään elämässä eteenpäin muuten kuin oppimis- ja soveltamiskyky on nopeampi. Tällaisessa kirjallisuudessa se tulee aina esiin hyvin selkeästi, sillä juonikuviot on helppo arvata. Koska Brownin kirjat ovat vielä hahmoiltaan todella höttöisiä, niin mitä nautintoa sait niistä, kun arvasit varmaan myös sen juonen ja käänteet jo nopeasti etukäteen? En itse tajua.

Paulo Coelhon Zahir oli musta ihan hyvä tai ehkä siinä oli siihen elämäntilanteeseen samaistuttavia teemoja. Muuten ei ole erityisemmin iskenyt. Ilkka Remes on vielä tuntematon, koska luen vähän dekkareita.

Sanoisin, että kaikki nämä kirjailijat sopivat hyvin aloittelevalle romaanien lukijalle. Tai ehkä sitten aikuiselle, joka kehitysasteissa jäljessä tai vaihtoehtoisesti todella hankalassa elämäntilanteessa ja tarvitsee jotain vain kevyttä aivojumppaa.

Taitaa olla testauttanut aika monia, monia vuosia sitten, koska nykyään ei tuollaisia tuloksia anneta. Nykyisin käytössä olevalla keskihajonnalla tuo vastaisi suunnilleen äo:ta 140.

Vierailija
12/34 |
12.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi on suunnattu taviskonformistille joka ei koskaan halua ajatella itse mitään. Älykkyyosamäärä ei siihen liity.

Vierailija
13/34 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjailija on taiteiluja, mutta mikäli haluaa saada taidettaan kaupaksi, on syytä ottaa suurin yleisö huomioon.

Valtaosa lukijoista hakee kirjasta viihdettä, johon uppoutua arjen harmauden keskellä. Itselleni lukijana tärkeintä tekstissä on se, miten elävästi se saa upotettua minut tarinansa sivustakatsojaksi.

Juonikuviohan voi olla vaikka miten villiä, mutta se ei auta, jos teksti on niin puisevasti kirjoitettu ettei lukija jaksa lukea sinne jännään juonikuvioon asti.

Ensimmäinen sivu kirjassa on tärkein. Jos se ei saa kiinnostumaan, niin kirja jäänee siihen.

Vierailija
14/34 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmillepä hyvinkin, joten ap sopii kohderyhmään.

Vierailija
15/34 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän ap:n mielestä olisi sitä "älykkäille suunnattua" lukemista?

Vierailija
16/34 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaapa Voltter Kilven Alastalon salissa, ja tulkeepa sitten haastamaan kirjallisuudesta.

Vierailija
17/34 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nuo kaikki on suunnattu älykkyysosamäärältääm ihan keskimääräiselle ihmiselle. Siihen 80-120 välille.

Se on sitten eri asia, että ihmisten kokemukset, tiedot ja kiinnostuksen kohteet vaihtelevat niin paljon, että lukijakunta noilla vaihtelee, eikä mitään noista varmaan jaksa lukea KAIKKI normaalijakauman keskivälin ihmiset. Mä esimerkiksi jaksoin kaikilta noin puoli kirjaa. Tai sen Sipilän luin sisulla loppuun asti, mitta kyllästyin kyllä jo puolivälissä. Ja Coelhosta taisin todeta jo 20 sivun jälkeen, että en kuulu kohderyhmään.

Vierailija
18/34 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia noita olen lukenut, Dan Brownin kirjat on oikeasti surkeita tai sitten on ne todella huonosti käännetty. Coelholla on parempia ja huonompia kirjoja, minusta ne on kuitenkin ihan hyvin kirjoitettu, ihan simppeleitä, ei vaadi kyllä mitään pohdiskelua. Remeksen kirjathan on perusdekkareita, ihmiset jäävät aika ohuiksi, vaikka tarina on hyvä ja hyvin kirjoitettu, ihan ok luettavaa välillä.

Luen todella paljon ja aikalailla kaikenlaista, harvoin tulee vastaan niin huono kirja, että jää kesken. Mun ÄO on olevinaan 139 viimeisimmän testin mukaan, lieneekö sitten oikeasti. 

Vierailija
19/34 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukekaapa Voltter Kilven Alastalon salissa, ja tulkeepa sitten haastamaan kirjallisuudesta.

Luettu on jo ajat sitten..

Vierailija
20/34 |
13.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meh, nuorempana luin kaikenlaista jerry cottonista ja muusta pulp fictionista lähtien t. 140+