Totaalisen uupunut vauva arkeen
Tää vauva ei nuku ikinä millään! Jokapäivä kokoajan saa itku kurkussa nukuttaa tuota vauvaa ja ei vaan nuku. Meillä on rutiinit esikoisen mukaan, säännöllisesti.
Illat ihan hirveitä, nukahtaa yleensä vaan itkuunsa loppujen lopuksi. Tissillä raivoaa, tuttia kun tarjoo niin raivoaa. Itsekseen raivoaa, sylissä raivoaa. Äsken taas tällanen normi tilanne: sain yli tunnin itku huuto kohtauksen jälkeen nukahtamaan rinnalle ja vaihdoin ihan sentin asentoa koska sattui niskaan. Vauva heräs heti ja tässä sitä valvotaan. Olin odottanut päiväunia aamusta asti koska yö oli myös todella levoton.
Tarvitsen itse unta että jaksan, mulla ei pää kestä enää päivääkään kohta.
Aina sanotaan että vauvat vaan syö ja nukkuu, tämä ei todellakaan nuku!
Mahavaivoja ei ole, eikä luultavasti ole refluksia niistä viimeksi juteltiin neuvolassa. Vauvalla ikää päälle 2kk. Nukkuminen ollut aina vaikeaa tällä lapsella. Tämän rutiinin mukaan vauvalla olisi 3-4päiväunet päivässä, mutta saattaa hyvällä tuurilla nukkua yhdet. Huutaa ja itkee kokoajan koska on väsynyt. Minäkin itken ja huudan kokoajan koska olen ihan väsynyt tähän.
Esikoiselle varmaan todella raskas tilanne kun äiti niin väsynyt ja hermostuu pienistä asioista.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Yksityislääkärit ovat kyllä kovia diagnosoimaan ja rahastamaan, mutta pätevin on se lääkäri, jolta löytyy apu.
Neuvolassa ei tiedetä kaikkea, mutta enemmän kuitenkin kuin tällä palstalla. Päätös lisämaidosta tehdään vauvan kasvun perusteella, eikä imetysdieettiä pidä aloittaa koskaan ilman asiantuntijan ohjausta.
Ap itsekin kirjoittaa, ettei vauvalla ole vatsakipuja. Hän huutaa väsymystään, sitä ettei osaa nukahtaa ja sitä, että hän on tottunut huutamaan. Itse olen vastaavanlaisen vauvan kanssa käyttänyt päivisin kantoliinaa (lapsi ei rauhoittunut edes liikkuviin rattaisiin) ja ottanut yöksi viereen.
Voimia ap:lle.
Tarkoitin neuvolakommentilla sitä, että vauvan itkut voidaan kuitata normaalina vaikka lapsella olisikin jotain hätänä. Ei siksi että neuvolan henkilökunta olisi jotenkin epäpätevää vaan siksi että neuvolan tehtävä ei ole jakaa diagnooseja. Neuvolan tehtäväksi jää lohduttaa ja kertoa että kaikki vauvat itkevät, varsinkin kun kunnallisella puolella lääkäriajat voivat olla tiukassa.
Mulla oli kanssa vauva joka huusi yötä päivää ja tuntui että istuin imettämässä suurimman osan aikaa. Kerran tuli ystäväni kylään ja sanoi että sun vauvalla on varmaan kova nälkä ja sen takia huutaa. Lähdin kaupasta hakemaan korviketta ja syötin sitä lisäksi ja huuto loppui kuin seinään. Siis lapsi ei ollut saanut tarpeeksi ruokaa. Itkin kun tajusin tämän, olin luullut että saa tarpeeksi ruokaa.
Rankka tilanne. Tarvitset nyt äkkiä apua siihen, että pystyt nukkumaan tarpeeksi. Kysy neuvolasta perhetyötä. Miten vanha esikoisesi on? Saisitko hänet muutamaksi tunniksi päivässä kerhoon tai jopa osa-aikahoitoon?
Viihtyisikö vauva kantoliinassa tms missä sulla olisi kädet vapaana? Voisit tarvittaessa nukkua puoli-istumassa asennossa vauva siinä, jos muuten ei onnistu.
Vauva ei itke turhaan tai valvo sinun kiusaksesi, hänet pitäisi lastenlääkärin tutkia kunnolla. Veisin yksityiselle myös. Kokemukset neuvolalääkäreistä on yhtä tyhjän kanssa.
Imetysdieetin kokeilemisesta itsenäisesti ei ole mitään haittaa, sitä pitää vain malttaa noudattaa tarpeeksi pitkään. Maito, muna ja soija ovat yleisimmät allergeenit, sitten kotimaiset viljat. Kokeeksi voi dietata 3viikkoa ja katsoa onko siitä apua (tämä aika väh. siksi, että allergeenit ehtii poistua) Jos ei, onpahan kokeiltu. Facebookissa on ryhmä imetysdiettaajat, josta voi kysellä lisätietoa.
Meillä lapsille ei sopinut vauvoina rela eikä gefilus -tipat, jumitti kakan niin pahasti, että itkettiin ja valvottiin sitä. Herkkämahaiselle sopi Minisun oliiviöljypohjaiset D-tipat.
Vauva on vielä tosi pieni, on ihan mahdollista ja luultavasti todennäköistä, että itkee kuukauden päästä vähemmän ja nukkuu enemmän. Tuossa iässä jotkut haastavat vauvat ovat tosi itkuisia. Puolivuotiaana hän voi olla oikein aurinkoinen tyyppi. Itselläni on kolme lasta ja iltaraivarihuudot olivat tosi yleisiä meillä. Yhden sain nukkumaan niin, esikoisen, että otin vaunut olohuoneeseen, heijasin niissä sinnikkäästä lapsen uneen ja sitten itse nukuin sohvalla samaan aikaan päikkärit. Usko mua kaikki tulee muuttumaan helpommaksi. Ja kysy ihmeessä neuvolasta apua.
Älä vaan ota arkeesi totaalisen uupunutta vauvaa!
Mielestäni lisääntyminen pitäisi kieltää ihmisiltä, jotka ovat niin tyhmiä, etteivät opi yhdyssanoja.
Kuulostaa siltä että vauvaa kuitenkin sattuu johonkin. Veisin lastenlääkärille pikapikaa.