Siis minkä takia jotkut käyvät yksityisellä lääkärillä???
En tajua kun aina vauhkotaan tuosta paremmasta palvelusta mutta ihan tasan samanlaista palvelua oon aina saanut niin kunnallisilla kuin yksityisilläkin lääkäreillä? Ihan yhtä kohteliaita ja ystävällisiä ja yhtä päteviä..
Joo ehkä yksityisten odotusaulassa on iso TV ja joku vesikannu mutta en kyllä tajua miksi maksaa siitä niin paljon enemmän? Kertokaa nyt joku joka ei jalallakaan kunnalliselle puolelle astu..
Kommentit (49)
Erikoislääkärin pääsee heti. Esim. ihotautilääkäri, gynekologi, hammaslääkäri ovat sellaisia joita käytän. Huomenna julkiselle pitkittyneen flunssan vuoksi. Varasin ajan tänään 14.45. Tämä Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Menen siksi yksityiselle, kun voin soittaa sinne koska tahansa tai varata ajan netistä, mun soittooni vastataan ja saan ajan melkein just sinä päivänä ja siihen aikaan, kun haluan.
Terveyskeskusvaihtoehdot:
1) Plimpeloplompeli*100 --> Kaikki hoitajamme ovat juuri nyt varattuina, äänimerkin jälkeen voit jättää viestin niin soitamme sinulle niin pian kuin mahdollista --> Kukaan ei ikinä soita.
2) Plimpeloplompeli*100 --> Koivunperän peräosaston terveysasema --> Pirjo Pirjola täällä hei, haluaisin varata ajan lääkärille --> *kyselyä, mikä vaivaa, miksi pitäisi muka päästä lääkärille, eikö sairaanhoitajan vastaanotto 4 päivän kuluttua kävisi, lääkärin aikoja on vapaana 3 vko:n kuluttua 1 kpl...* Sitten kysytään kotiosoitetta ja kerrotaan, että olen soittanut väärälle terveysasemalle, että mun terveysasemani onkin Koivunperän peräosaston sivuhaara. Että soita sinne! --> Soittoaika meni jo, yritän seuraavana päivänä uudestaan.
3) Plimpeloplompeli*100 --> Plimpeloplompeli*100 --> Plimpeloplompeli*100 --> Plimpeloplompeli*100 --> Plimpeloplompeli*100 --> TUUT TUUT TUUT
4) Plimpeloplompeli*100 --> Kaikki asiakaspalvelijamme ovat juuri nyt varattuja, palvelemme teitä heti kun mahdollista --> Kaikki asiakaspalvelijamme ovat juuri nyt varattuja, palvelemme teitä heti kun mahdollista --> Kaikki asiakaspalvelijamme ovat juuri nyt varattuja, palvelemme teitä heti kun mahdollista --> Kaikki asiakaspalvelijamme ovat juuri nyt varattuja, palvelemme teitä heti kun mahdollista --> Kaikki asiakaspalvelijamme ovat juuri nyt varattuja, palvelemme teitä heti kun mahdollista --> TUUT TUUT TUUT (puhelinaika loppui)
Paras kommentti!!! Repesin täysin :D Välillä miettinyt että miten jotkut vanhemmat ihmiset osaa käyttää näitä TK:n puhelnpalveluita, kun minä ihan vaativassa työssä oleva en tajua miten ne toimii. Ainakin täällä Vantaalla ihan kamala se puhelin systeemi. Vaikka soittaa omalle TK:lle, niin se satunnaisesti yhdistyykin jollekin toiselle TK:lle (hoitaja ilmoittaa sit tietenkn aina että on soittanut väärälle ) ja se soittopyynnön jättäminen onnistuu myös satunnaisesti. Nettisivut tarvitsisi myös tulkin.
Yleensä siinä ajassa missä on saanut selville mihin pitäisi ottaa yhteys, niin yksityisellä se homma on jo hoidettu.
Kunnallisella se on koko päivän urakka käydä lääkärissä, yksityisellä kestää max 30 min
Yksityisellä olen saanut parempaa palvelua. Mm. Kysta löydettiin munasarjasta vasta kun yksityisellä tutkittiin oireita paremmin
Kunnallisella puolella käskettiin soittaa 3kk päästä uudestaan, ei ole vapaita lääkäriaikoja. Yksityisellä lääkärillä pääsin samana päivänä vielä seitsemään eri röntgen kuvaankin ja seuraavana päivänä lähetteen magneettikuvauksiin kun röntgenit oli puhtaat. Magneettikuvauksiin sain ajan seuraavalle viikolle "kun meillä on nyt kovin kiireistä". Kuvausten jälkeen meni kaksi päivää niin oli jo diagnoosia ja hoitoa. Tosiaan, kunnallisella käskettiin soitella 3kk päästä uudestaan ja yksityisen kautta sain viikossa oikeaa hoitoa (ei enää lepo+burana).
Ehkä se riippuu kunnasta. Perusflunssassa (siis korvatulehdukset yms perusantibioottihoitoa vaativat) olen saanut kunnalliseltakin ystävällistä ja toimivaa hoitoa.
Käyn kunnallisella, lähinnä yliopistosairaalassa. Tautini on niin harvinainen, että ei ole montaa lääkäriä Suomen maassa joka sen taudin tuntee. Siksi jpudun matkustamaan yksityiselle. Pari sataa kilometriä.
Onhan se raskasta ja kallista, mutta apua ei muuten löydy.
Yksityiselle saan varattua netissä ajan vaikka puolen tunnin varoitusajalla. Kunnallisen arkipäivystyksessä joutuisi istua tuntikausia. Kunnallisella olen saanut joitain kertoja ystävällistä kohtaamista ja hyvää hoitoa, mutta useimmiten vastassa on kielitaidoton tai töykeä lääkäri, joka vähättelee, ei kuuntele saati tarjoa oikeaa hoitoa vaan buranareseptin. Pahimpia lääkärit jotka luulevat tietävänsä paremmin potilasta missä kohtaa kipu/vaiva on. Ja mä en turhan takia lääkärissä edes koskaan käy.
Yksityisellä tulen kohdatuksi muutenkin kuin tietokoneen näytön takaa, kunnolla tutkituksi ja aina saanut oikean avun vaivoihini.
Yksityisellä myös vastaanotossa ja hoitajissa ihania ihmisiä, toisin kuin kokemukseni julkisen puolen hoitajista.
Kritiikki koskee siis julkisia terveyskeskuksia. Lastenklinikalla ja sairaaloissa saatu ihanaa kohtaamista ja aina hyvää hoitoa koko perhe.
Sukulaiselle julkiseen terveydenhuoltoon luottaminen maksoi elämän. Juoksi tk:ssa muutaman vuoden, vaivaa hoidettiin virtsatietulehduksena, söi antibiootteja ja särkylääkkeitä. Vasta kun sai mielialalääkkeet kouraan suivaantui sen verran että varasi ajan yksityiselle (rahoistaan tarkka eläkeläinen), sieltä kiireellisellä lähetteellä erikoissairaanhoitoon mutta liian myöhään - eturauhassyöpä levinnyt liian pitkälle, leikata ei enää kannattanut. Hautajaisia vietettiin seuraavaksi.
Ap, sen vuoksi yksityiselle, koska pääsen suoraan asiantuntijan luo, en yleislääkärin. Valitsen ajan netin kautta, en siis soittele ensin tk:hon. Ajan saa aina. En ole käyttänyt tk:n palveluita, kuin 80-luvulla. Maksan asiantuntemuksesta ja siitä etten jonota ensin sairaanhoitajalle....
Terveydestä en säästä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Olen itse TK:ssa töissä ja siellä on ihan laadukasta hoitoa. Monet lääkärit ovat yleislääketieteen erikoislääkäreitä. Itse käytän yksityistä lähinnä mukavuuden takia. En halua mennä päivystykseen ei-päivystyksellisen pikkuvaivan takia, kun tiedän itse mitkä kriteerit siellä on. Mulla on sen verran rahaa, että tarpeen tullen käyn pikaisesti yks.lääkäriasemalla. Samoin gynen vaivat haluan käydä gynekologilla, joka samalla ultraa yms.
Toki on trendikästä haukkua julkista puolta, kuten tässä äsken tehtiin. Kannattaisi nyt sen verran kuitenkin olla perillä asioista, ettei anna väärää tietoa. Esim. Vantaalla ei varata päivystysaikoja, vaan sinne mennään paikan päälle suoraan. Akuutit vaivat hoidetaan kyllä ja jos on epäilys vaikeasta infektiosta kuten sepsis, niin lääkäri kyllä pyydetään heti paikalle ja vaiva lähtee välittömästi eteenpäin. Kiireettömämmät vaivat toki odottaa kun ei ole henkilökuntaa eikä reseresseja enempää. Hoitajana on huomattavasti vaativampaa olla terveyskeskuksessa kuin jossain Dextrassa töissä, kokemusta on yksityiseltä ja julkiselta puolelta. Toki jos on varaa niin siitä mukavuudesta ja nopeudesta kannattaa maksaa, sen takiahan on yksityispuoli. Jos sitten sinulla ei ole siihen varaa, niin sitten ei ole. On kuitenkin täysin väärin sanoa, ettei julkisella saisi hoitoa. Sen takia hoitaja siellä karsii, koska moni asia hoituu hoitajan kautta ja lääkäri ei millään voi jokaista virustautista flunssapotilasta katsoa. Jos näin tehtäisiin, niin vielä pienempi osa saisi lääkärin apua. Eli jos sinulla on akuutti vaiva, niin älä soita siihen puhelimeen aamulla vaan mene paikan päälle. Jos sinulla on kiireetön asia kuten kilpirauhaslääkkeen uusiminen, niin varaa aika tarpeeksi aikaisin lääkärille. Ei ole yhteiskunnan vika, jos jättää asian viime päivään ja sitten huudat kun et saa lääkettä uusittua samana päivänä. Sitä varten on yksityissektori ja päivystyksissä ei reseptejä uusita puhelimitse.
Koska haluan apua enkä jaksa jutella jonkun hoitajan kanssa. Tiedän itse jos olen sairaana, en tarvitse sairaanhoitajan mielipidettä.
Yksityisellä saa myös valita lääkärinsä, kunnallisessa joutuu kenelle tahansa. En halua venäläistä lääkäriä, en myöskään virolaista lääkäriä.
Helppo saada aika eikä tarvitse kipeänä jonottaa neljää tuntia poliisin "asiakkaiden" marssiessa jonon ohi verikokeeseen.
Työnantaja tai vakuutus maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Menen siksi yksityiselle, kun voin soittaa sinne koska tahansa tai varata ajan netistä, mun soittooni vastataan ja saan ajan melkein just sinä päivänä ja siihen aikaan, kun haluan.
Terveyskeskusvaihtoehdot:
1) Plimpeloplompeli*100 --> Kaikki hoitajamme ovat juuri nyt varattuina, äänimerkin jälkeen voit jättää viestin niin soitamme sinulle niin pian kuin mahdollista --> Kukaan ei ikinä soita.
2) Plimpeloplompeli*100 --> Koivunperän peräosaston terveysasema --> Pirjo Pirjola täällä hei, haluaisin varata ajan lääkärille --> *kyselyä, mikä vaivaa, miksi pitäisi muka päästä lääkärille, eikö sairaanhoitajan vastaanotto 4 päivän kuluttua kävisi, lääkärin aikoja on vapaana 3 vko:n kuluttua 1 kpl...* Sitten kysytään kotiosoitetta ja kerrotaan, että olen soittanut väärälle terveysasemalle, että mun terveysasemani onkin Koivunperän peräosaston sivuhaara. Että soita sinne! --> Soittoaika meni jo, yritän seuraavana päivänä uudestaan.
3) Plimpeloplompeli*100 --> Plimpeloplompeli*100 --> Plimpeloplompeli*100 --> Plimpeloplompeli*100 --> Plimpeloplompeli*100 --> TUUT TUUT TUUT
4) Plimpeloplompeli*100 --> Kaikki asiakaspalvelijamme ovat juuri nyt varattuja, palvelemme teitä heti kun mahdollista --> Kaikki asiakaspalvelijamme ovat juuri nyt varattuja, palvelemme teitä heti kun mahdollista --> Kaikki asiakaspalvelijamme ovat juuri nyt varattuja, palvelemme teitä heti kun mahdollista --> Kaikki asiakaspalvelijamme ovat juuri nyt varattuja, palvelemme teitä heti kun mahdollista --> Kaikki asiakaspalvelijamme ovat juuri nyt varattuja, palvelemme teitä heti kun mahdollista --> TUUT TUUT TUUT (puhelinaika loppui)
Tuo on niin totta!!!!!
Nopeuden lisäksi syynä ehdottomasti se, että yksityisen vastaanotolla lääkäri jopa osoittaa aitoa kiinnostusta asiaasi kohtaan. Hyvä ettei loppuun kysy: olisiko muita vaivoja mielessä joita voisi tutkia samalla?
Julkisella sinut hoidetaan vain mahdollisimman nopeasti jonosta pois. Edellinen kokemukseni julkisesta oli hammashoidon puolelta. Hampaastani irtosi paikka. Vastaanotolla heitin ilmoille kysymyksen, että saattaisikohan olla tulehdusriskiä kun on hetken ollut hammas ilman paikkaa ja oli myös kipeä. Hammaslääkäri vilkaisi sitä ja totesi "ei näytä tulehtuneelta, laitetaan uusi paikka päälle vaan". No enkös minä jo parin viikon päästä ollut uudestaan vastaanotolla edelleen kipeän hampaan takia, tällä kertaa siellä yksityisellä ja heti ensi töikseen ottivat röntgenkuvat jotka tulehduksen paljastivat. Ok, yksityinen maksaa enemmän, mutta kyllä minä mielellään omasta tervedestäni maksan. Ja mielummin niin päin että vaivat tutkitaan turhankin tarkkaan kuin että hoidetaan sellaisella "tuskinpa mitään vakavaa!" -asenteella.
Julkinen on pelastanut henkeni ja puolisoni hengen jokusen kerran. Yksityiselle ei monisairaan kannata mennä, joten käyn siellä joskus jonkun nopean ja yksinkertaisen asian (ab-kuuri, sairausloma tms) takia. En myöskään antaisi leikata itseäni enkä ketään läheisiäni privaatissa.
On käynyt selväksi miksi ihmiset menevät yksityiselle. Itselläni myös huonoja kokemuksia tk:sta. Mulla on diabetes ja on ollut vaikeuksia saada hoitoketju pelaamaan. Siirryin sinne kun jäin työttömäksi. Sitä ennen sain käydä erinomaisella yksityisellä työterveydessä. Onneksi mulla on säästöjä sen verran että seuraava kontrolli käydään yksityisellä omaan piikkiin. Odotan sotevalinnanvapautta, että voisin valita yksityisen palvelutuottajan. Onneksi tautini on hyvin kontrollissa joten en tarvitse useita käyntejä toistaiseksi. Julkisen puolen erikoissairaanhoidosta minulla on hyvät kokemukset, mutta sinnekin lähetteen saa varmimmin yksityiseltä. Samoin hyvät kokemukset ovat Peijaksen sairaalan päiväkirurgiselta osastolta. Yksityisellä voi myös valita lääkärinsä eikä tarvitse turhaan hoitsujen kanssa puhua. Olen ihmetellyt millä kompetenssilla hoitsut voivat diagnosoida sinut niin, että voivat päättää pääsetkö lääkäriin vai et. Suomalaista lääkäriä ei myöskään saa helposti.
Vaihtoehtona on täällä mennä aamulla tk-päivystykseen jonottamaan ensin hoitajalle ja jos hoitaja suo, niin sitten vasta lääkärille tai varata aika suiraan yksityiselle lääkärille, minne voi siis mennä vaikka työpäivän jälkeen. Maksaahan se, mutta niin naksaa myös töistä pois oleminen (jos lääkärikäynti on ns. kiireetön, joka pitäisi tehdä omalla ajalla). Eikä sairaanakaan kiehdo jonotella terveyskeskuksessa.