Saako siis AMK:sta niin ammatti- kun korkeakoulututkinnon?
Kommentit (21)
AMK:sta saa korkeakoulututkinnon, ei ammattitutkintoa. Sen saa ammattikoulusta
Vierailija kirjoitti:
AMK-tutkinto on niin kuin Burger Kingistä saatava kruunu. Voi leikkiä olevansa kuningas/kuningatar ja suuttua kaikille, jotka eivät halua leikkiä mukana
Mutta kun amiskat itse uskoo siihen! Se tässä vähän pelottaakin.
AMK:sta saa alemman korkeakoulututkinnon.
Ammattikorkeakoulusta saa ammattikorkeakoulututkinnon.
Ammattikoulusta saa ammattitutkinnon.
Lukiosta saa ylioppilastutkinnon.
Yliopistosta saa yliopistotutkinnon.
Mistä näitä tulee.
Vierailija kirjoitti:
AMK:sta saa alemman korkeakoulututkinnon.
Eli vastaisi yliopistomaailmassa kandia mutta ei kuitenkaan...
Ammattikorkeasta itse valmistuneet tapaavat korostaa, korkean tutkintonsa korkeutta ja laajuutta. Kolmannella kotimaisella tai globaalisti varmaan maailman eniten levinnellä kielellä e. (huonolla)englannilla vosivat sanoa ssuorittaneensa tutikonnon soveltavien tieteiden yliopistosta... Ja sitten tällä palstalla voivat osallistua väittämään vastaan kun ainakin joku kaikki tietävä yliopistolla juuri aloittanut fuksi suuressa kaikki tietäväyydessääm esittää ammattikorkeakoulu tutkintonsa olevansa vain ammattikoulutasoa.
Miksi AMK on niin suuri ongelma ihmisille tällä palstalla? En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Työttömät maisterit kokevat AMK-tutkinnon suorittaneet uhaksi. En keksi muuta selitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät maisterit kokevat AMK-tutkinnon suorittaneet uhaksi. En keksi muuta selitystä.
Kai nyt kun tunkevat työkkäriraha-apajille oikein isolla joukolla
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä tulee.
Yliopistosta tietysti. Ei ne teoreetikkoreppanat kykene näin simppeliin ajatteluun. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä tulee.
Yliopistosta tietysti. Ei ne teoreetikkoreppanat kykene näin simppeliin ajatteluun. 😂
Simppeliin ajatteluun en ota kantaa mutta kiitän onneani siitä että kykenen monimutkaiseen ajatteluun. Kykenetkö sinä?
Vierailija kirjoitti:
En mäkään. Enemmänhän ne ovat koomisia yleensä:
"Amk on ihan yhtä hyvä kuin yliopisto"
"Yamk on sama asia kuin maisteri"
"Amkista saa paremmin töitä"
Valmistuin 20 vuotta sitten ja koko tämän ajan olen kuvitellut minulla olevan ammattikorkeakoulututkinnon. Onko tässä jotain epäselvää jollekin?
Ammattileikkikoulusta saa koreakielokukinnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä tulee.
Simppeliin ajatteluun en ota kantaa mutta kiitän onneani siitä että kykenen monimutkaiseen ajatteluun. Kykenetkö sinä?
Voi kuule. Mulle on kertynyt AMK:sta valmistumisen jälkeen 16 työvuotta, ja sinä aikana olen jättänyt monta yliopistokoulutettua ns. telineisiin (koskee sekä työtehtäviin hakeutumista että yleisemminkin työelämässä menestymistä). Sunlaiset junnut ei vaan vielä ymmärrä, että koulutuksen merkitys on työelämässä lopulta pieni. Enemmän ratkaisee se, millainen tyyppi/persoona olet.
Minusta tässä ketjussa on puhuttu aidan seipäistä eikä aidasta. Minä olen valmistuntut lukiopohjalta AMK:sta insinööriksi 20 vuotta sitten.
Ammattikoulusta valmistunut ammattimies on aivan varmasti parempi käytännön töissä kuin minä. Ammattikoulun ja AMK:n käynyt osaa teoriatasollakin saman kuin minä ammatillisessa mielessä. Hän osaa käytännönhommat paremmin, mutta kun pitää kirjoittaa raportti ulkomaalaiselle asiakkaalle, minä teen sen paremmin kuin kumpikaan edellä mainituista.
Kaikilla meillä on omat vahvuutemme ja heikkoutemme, vaikka meillä on sama koulutustaso ja pätevyys. Teknisen yliopiston käyneet maisterit pärjäävät jälleen joissain asioissa huonommin, joissain paremmin kuin me edellämainitut. Onpa minulla yksi kaveri, joka on käynyt lukion, ammattikoulun, AMK:n ja yliopiston, mutta se onkin skarppi kaveri kaikilla mittapuilla mitattuna.
Tämä tosiasia tuskin muuttuu kovin paljon, vaikka puhuttaisiinkin eri aloista.
Olen tradenomi ja tienannut koko 20 vuotta yli mediaanin, suurimman osan yläkvartiilisissa, osan ylädesiilissä ja alaisina on ollut sekä merkonomeja, tradenomeja että ekonomeja että kauppatieteiden maistereita.
Paras ystäväni on merkantti ja useimpina vuosina verokalenterissa tuloineen. Rautainen ammattilainen ja erittäin arvostettu työssään.
Insinööri kirjoitti:
Minusta tässä ketjussa on puhuttu aidan seipäistä eikä aidasta. Minä olen valmistuntut lukiopohjalta AMK:sta insinööriksi 20 vuotta sitten.
Ammattikoulusta valmistunut ammattimies on aivan varmasti parempi käytännön töissä kuin minä. Ammattikoulun ja AMK:n käynyt osaa teoriatasollakin saman kuin minä ammatillisessa mielessä. Hän osaa käytännönhommat paremmin, mutta kun pitää kirjoittaa raportti ulkomaalaiselle asiakkaalle, minä teen sen paremmin kuin kumpikaan edellä mainituista.
Kaikilla meillä on omat vahvuutemme ja heikkoutemme, vaikka meillä on sama koulutustaso ja pätevyys. Teknisen yliopiston käyneet maisterit pärjäävät jälleen joissain asioissa huonommin, joissain paremmin kuin me edellämainitut. Onpa minulla yksi kaveri, joka on käynyt lukion, ammattikoulun, AMK:n ja yliopiston, mutta se onkin skarppi kaveri kaikilla mittapuilla mitattuna.
Tämä tosiasia tuskin muuttuu kovin paljon, vaikka puhuttaisiinkin eri aloista.
Missä dippainssit pärjäävät huonommin kuin inssit?
AMK-tutkinto on niin kuin Burger Kingistä saatava kruunu. Voi leikkiä olevansa kuningas/kuningatar ja suuttua kaikille, jotka eivät halua leikkiä mukana