Työttömien asenne koulutuksiin: miksi jo etukäteen tiedetään ettei siitä mitään hyötyä voi olla??
Olen nyt joutunut kuulemaan toistakymmentä kertaa samankaltaisen perustelun, miksi ei voi mennä käymään mitään kurssia. Kun siitä ei heti, välittömästi ja jo kurssin aikana yhtäkkiä nouse käteen tulot montaa sataa. Kun ei ne olleet suuret tulot KENELLÄKÄÄN opiskelijalla moneen vuoteen, mutta silti ne vaan opiskeli!
Ei voi mennä millekään kurssille, koska korvaus ei sinä aikana nouse.
Entäpä jos ajattelis näin: vaikka nyt opiskeluaikana ei tulot moninkertaisesti nousekaan, niin ehkä kurssin jälkeen vois nousta?? Voisko olla näin mahollista , mitä ? En minäkän tiennyt että vuosien opintojen jälkeen mulle satavarmasti tulot nousee, mutta ainakin mä ajattelin että kyllä se kuitenkin on kannattavampaa hommaa kuin jäädä väijymään lähi-salen iltavuorotunteja.
MIten ne työttömät onkin niin taitavia ennustamaan? Miten voi nähdä noin aukottomasti tulevaisuuteen? Heti tiedetään , jo tommosen 8 vuotta työttömyyden jälkeen, että "ei siitä kumminkaan ole mitään hyötyä"-Siis ei mitään, ei milloinkaan, uskomatonta juubaa.
Ei sitä ikinä voi kuule edes työtön tietää.
Kommentit (26)
Voi jos ne kurssit olisivatkin johonkin uuteen taitoon tai jopa alaan pätevöittäviä! Mutta juuri se puuttuu. Jos sellainen kurssi löytyy, niin sinne on hakijoita niin paljon, että halukkaat eivät pääse mukaan.
Sen sijaan kun on käynyt yhden cv-kurssin, on käynyt ne kaikki. Ja vielä pahempaa, näitä kursseja usein pitkitetään keinotekoisesti niillä ponileikeillä ja elämänhallintaohjeilla, joilla ei ole mitään tekemistä työllistymisen kanssa.
Kun lähtökohta on se, että etukäteen päätetään kurssin sisältö ja osallistujien tarpeet, ja sitten kurssille tungetaan sekalainen lauma porukkaa, niin eihän siitä voi tulla mitään positiivista. Osa saattaa tarvita kädestä pitelyä, osa saattaa tarvita jotain muuta kuin työkkärin apua ja osa on koulutettua ja aktiivista porukkaa, joka tarvitsisi työpaikan tai oman ammattialansa ihmisen katsotaan cv:tä. Mutta tätä ei työkkäristä saa.
Jos tuollaisille kurssille pakottaat niin voipa olla että olen aika passiivinen ja hankala tapaus siellä.
Minä olen työskennellyt 20 vuotta myyntipäällikkönä.
Tuli YT, OK.
Nyt 3 vuotta työttömänä.
Työkkäristä olen tähän mennessä saanut 1 työtarjouksen.
Mitään muuta ei ole tullut.
Ei kutsua mihinkään.
Eikös ennen nää työvoimapoliittiset kurssit katkaisseet ansiosidonnaisen kulun? Nythän kuluttavat päiviä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen työskennellyt 20 vuotta myyntipäällikkönä.
Tuli YT, OK.
Nyt 3 vuotta työttömänä.
Työkkäristä olen tähän mennessä saanut 1 työtarjouksen.
Mitään muuta ei ole tullut.
Ei kutsua mihinkään.
Voi oota vain, kohta olet kuntouttavassa vaikka olisit terve. Saat 9 euroa päivässä ja kuntoudut 50 km päässä. Teet linnunpönttöjä ja halit nalleja tai raadat 8 tuntia päivässä jossain hikityöpaikassa.
Ihan tarkoituksella kaunistellaan kurssien onnistuneisuutta. Itsekin jouduin pilipalikurssille, jonka tiedettiin jäävän minulta kesken, koska olin jo saanut uuden työn sovittua. No, ei sillä työkkärille väliä ja kurssin pitäjä merkkasi työllistymiseni pokkana omaksi ansiokseen, vaikka toisaalta haukkui minut palautteessaan yhteistyökyvyttömäksi ja hankalaksi työllistyjäksi ilman mitään perusteluja. Jännästi tämä haukkuminen kuitenkin tapahtui vasta sen jälkeen kun kutsuin kurssia turhaksi ja hyödyttömäksi "nimettömässä" palautteessa (jonka numerokoodit otettiin täyttäjän nimen kanssa muuten vain ylös), sillä kurssin aikana osallistumistani kehuttiin :))
Yksi opiskelemaan päässyt tyttö laitettiin muuten täyttämään tämä arvio ohjaajan (ja koko ryhmän) edessä, jonka jälkeen ohjaaja luki "nimettömän" arvion ja täytti sitten oman palautteensa työkkärille. Ja tämäkin tyttö tiesi pääsevänsä kouluun ennen kuin tuli kurssille.