Kysymys valkosoluarvoista
Osaisiko paikalla joku terveydenhuollon ammattihenkilö, kaipaisin apua. Lääkäriltä en oikein mitään muuta vastausta saanut kuin että pitää ottaa lisätutkimuksia. Kyllähän se huolettaa.
Eli mistä voisi johtua neutrofiilien (valkosolut) vähyys? Viitearvojen alaraja naisella oli muistaakseni 1,5, ja minulla tässä oli 1,1.
Myös leukosyytit olivat viitearvojen alimmalla portaalla 3,4. Mitään tulehduksia yms sairauksia minulla ei ole, ja olo on suurinpiirtein perusterve, välillä kuumeilua ja flunssaa. Kertokaa mistä neutrofiilien vähyys voisi johtua? Pelkään jo pahinta. Toivottavasti saan täältä jotain apua. Olen siis nuori 25v nainen.
Kommentit (40)
Miksi näyte otettiin. Ihan perus virustaudille tyypilliset arvot.
En ole ottanut rokotteita moneen vuoteen. Kävin verikokeissa muutama kuukausi sitten ihan muihin asioihin liittyen ja huomattiin alhaisemmat arvot. Nyt verikokeet otettiin uudestaan ja niissä ei tosiaan ole oikeastaan muutoksia eli arvot edelleen matalahkot. Mitään oireita ei itselläni ole oikeastaan ollut, enkä ole ollut flunssassa tai muutakaan sellaista.
Itselläni ei ole myöskään ollut allergiaa tai ihottumaa. Tulehduksille olen kuitenkin ollut poikkeuksellisen herkkänä varsinkin viime vuosina. Juurikin viime vuonna virtsatietulehdusta ei meinattu edes antibiooteilla saada kuriin ja suun toistuvista aftoista olen kärsinyt jo pidemmän aikaa. Kipeänä/flunssassa en ole kuitenkaan ollut vuosiin, eikä muita huomattavia oireita ole ilmennyt. Tiedän, että vitamiineja täytyisi saada syötyä enemmän ja niistä varmastikin jotain puutosta on. Itseäni kuitenkin pelottaa juurikin verikokeiden tulokset, joista en itse luonnollisestikaan hirveästi ymmärrä. Googlessa ja netissä aika vähän loppujen lopuksi tietoa. Leukosyytit (B-Leuk) ollut tosiaan 2019 vuonna 4.9, muutama kuukausi sitten 3.7 ja nyt juuri otetuissa verikokeissa 3.6. Lääkäri, jolla olen nyt käynyt tuntuu vain ihmettelevän asiaa. Pelottaa!
Syötkö jotain lääkkeitä, kuten Leponexia? Jotkut suomalaiset reagoivat siihen siten, että valkosoluarvot romahtavat.
Mulla on samanlainen tilanne. Nuorempana vissiin ollut aina arvot normaalit, mutta n. 25 vuotiaana työterveystarkastuksessa huomattiin alhaiset neutrofiilit & leukosyytit. Kävin kontrollissa pari kertaa, mutta tilanne pysyi samana. Sain lähetteen keskussairaalaan, jossa lohdutettiin, että tilanne on luultavasti mulle normaali, mutta varmuuden vuoksi otetaan luuydinnäyte.
Siitä ei löytynyt mitään poikkeavaa ja mulle vaan todettiin, että kaikki on ok, viitearvot on tosiaan vaan viitearvoja ja mun arvot ei mahdu niiden sisään. Eikä nähty mitään tarvetta seurantaan. Olen nyt siis 44v, joten tästä on jo parikymmentä vuotta aikaa.
Niin ja luuydinnäyte otettiin rintalastasta ihan vaan paikallispuudutuksessa. Ei tuntunut pahalta eikä kestänyt kauaa.
Lohduttavaa kuulla, että sinulla ollut myös matalahkot arvot muttei mitään erikoisempaa ole löydetty! Olen itse tosiaan vasta 21v. En syö mitään lääkkeitä ja tällä hetkellä ei ainakaan ole mitään todettuja sairauksia. Itselläni huomenna uusi aika lääkärille, jossa käydään läpi juurikin nämä viimeisimmät verikokeiden tulokset.
Minulla on neutrofiilit 0,63 ja leukosyytit 2,6. Kummatkin ovat alle viitearvojen ja romahtaneet viimeisen kuukauden aikana.
Lääkäri oli sitä mieltä, että ei tehdä mitään, seuraillaan ja katsotaan 1-2 kk kuluttua.
Ihan näin maallikkona sanoisin, että tarvitaan lisätutkimuksia. Niissä selviää tilanteesi ja mahdollinen tautiluokituksesi. On hyvä, että älysit kysyä sitä täältä, meiltä tositietäjiltä, etkä usko asiaasi perehtynyttä lääkäriäsi.
P.S. Terveisiä porvooseen!
Arvo on todella alhainen, lisää tutkimuksia pitää saada. Arvailemaan en lähde, mutta jokin iso tulehdustila saattaa olla kyseessä, lymfaattinen leukemia. Jos olet saanut jatkotutkimuslähetteen, hyvä juttu.
No mutta hyvänen aika, oliko tämä joku trolliprovo tai mitä, etkö osaa hakea tietoa mistään pätevämmältä taholta kuin täältä, jos tämän palstan pöljiä uskot, menetät yöunesi.
Näinä aikoina on vaikea saada lisätutkimuksia
Ihottumaa? Ihosairautta? Ientulehdusta?
Huom! Aloitus on vuodelta 2017. Lienee selvinnyt jo.
Kannattaa mennä koronavirustestiin. Virus vaikuttaa valkosoluihin
Olisiko B12-vitamiinin puutos? Voi näkyä valkosoluissa
Ilmoittele, miten käy kontrollissa. Vai olisiko syytä vaihtaa lääkäriä :)
Menin uuteen verikokeeseen. Neutrofiilit 4. Lymfosyytit 2,4,
Oootko ottanut hiljattain rokotetta?