Miten te masentuneet pääsette irti masennuksen tunteesta?
Kun tuntuu että elämä on pilalla ja en ole oikeutettu mihinkään enää. En saa haluta mitään, en omistaa, en ostaa jne....olen ehkä herkkä muiden mielipiteille.
Kommentit (25)
En mitenkään. Bentsoilla hetkellisesti.
Eihän nuo ole tunteita vaan ajatuksia.
Itse elän mielikuvitusmaailmassa. Mulla on tosi hyvä mielikuvitus.
Vierailija kirjoitti:
Itse elän mielikuvitusmaailmassa. Mulla on tosi hyvä mielikuvitus.
Mä yritin tuota, ei onnistunut mulla...
ap
Vierailija kirjoitti:
Viinalla. Ja huumeilla.
Miten tuo toimii, kun pitäisi töissäkin käydä, lisäksi on perhe.
ap
Minulla ei ole virallisesti masennusta, mutta olen huomannut itselläni kaamosoireilua, jossa on masennuksen elementtejä. Voin huonommin pimeään vuodenaikaan.
"Masennuksen tunnettakin" on niin monenlaista, joten mitään yleispäteviä ohjeita ei ole. Minulla tunne taittuu jonkinlaiseen "vierauden kokemukseen", kuin olisi hetkellisesti irrallaan ympäröivästä maailmasta ja kaikki olisi väritöntä, karua ja kylmää...
Tässä muutamia seikkoja, jotka itselläni auttaa:
- se että koettaa eritellä ja nimetä ajatukset ja tunteet, joita sillä hetkellä kokee; tuttu on vähemmän ahdistavaa yleensä
- se että ryhtyy tekemään jotain mistä tykkää (aina lähtien kotitöistä leipomiseen, kirjoittamiseen, elokuvan katseluun); tämä ei ole tunteiden yms. pakenemista, vaan mielensisällöt voivat tulla käsitellyiksi samalla, kun puuhailee jotain; toiminta ei estä ajattelua; lähes aina puuhailun jälkeen henkinen olo on parempi
- se että muistuttaa itseään, ettei tunteissa ole mitään pelättävää; antaa niiden tulla
- se että luo tunnelmaa pienillä asioilla, kuten kynttilöillä ja klassisella musiikilla
- lievemmissä masennustiloissa saattaa joskus auttaa, että hymyilee, vaikkei tuntuisi siltä; ohje voi kuulostaa typerältä ja kehotukselta teeskentelyyn, mutta ei se mitään ota, jos ei annakaan
- se että muistuttaa itseään luottamuksesta Jumalaan, jonka tahto on että kaikki päättyy hyvin; olen uskovainen
Mulla ei oo auttanut muu kuin masennuslääke.
Sitten kun tajusin masennuksen olevan aivojen kemiallinen virhetoiminta, pääsin masennuksen "päälle". Vähän kuin humalassa voi ajatella selväjärkisesti olevansa humalassa. Siitä alkoi vihdoin parantumiseni, odotin vain että tuo tunne menee ohi, tosin kestihän se. Mutta jossain vaiheessa helpottaa, kun ei ruoki sitä.
Kun siihen masennukseen liittyy muutakin, elämänhallinnan puutetta, huono parisuhde, huono rahatilanne, huono itsetunto, kaikkia näitä oon yrittänyt korjata onnistumatta siinä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun tajusin masennuksen olevan aivojen kemiallinen virhetoiminta, pääsin masennuksen "päälle". Vähän kuin humalassa voi ajatella selväjärkisesti olevansa humalassa. Siitä alkoi vihdoin parantumiseni, odotin vain että tuo tunne menee ohi, tosin kestihän se. Mutta jossain vaiheessa helpottaa, kun ei ruoki sitä.
Voisitko selittää vähän tarkemmin! Mitä on masennuksen ruokkiminen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko selittää vähän tarkemmin! Mitä on masennuksen ruokkiminen?
Hei. Kiitos kysymyksestä.
Täytyy myöntää, että masnnus on aika minulle ollut sellainen mielentila, jossa on toisaalta jotenkin hyvä ja seesteinen olla. Tosi petollista, sillä se vie vain syvemmälle ja sitä pitää oikein tietoisesti välttää.
Silloin kun jaksaa, tekee jotain mistä edes vähän nauttii. Minulla se on pihanhoitoa kesäkaudella. Talvikaudella ei oikein ole mitään, siksi masennus pahenee huomattavasti syksyllä.
Toki siis nautin vaikka lukemisesta, opiskelusta, kynttilöiden polttamisesta jne mutta mikään fyysinen tekeminen talvisin ei innosta. Ja jotenkin olennaisesti se fyysinen ulottuvuus liittyy siihen, että masennus väistyy taka-alalle. Kotijumppaa teen, mutta se ei taas ruoki henkistä puolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viinalla. Ja huumeilla.
Miten tuo toimii, kun pitäisi töissäkin käydä, lisäksi on perhe.
ap
Töissä voi välillä mennä itkemään vessaan. Mutta muuten pitää vain tehdä asioita päässä pyörivästä itseinhosta ja arvostelusta huolimatta.
Viina pahentaa masennusta. Yksi hyvä tapa on että pidättäytyy kaikista päihteistä esim. puoleksi vuodeksi kokonaan. Mieliala saattaa parantua sillä.
Kaikille varmaan toimii vähän eri asiat. Minulle riittää, että olen kiireinen ja tapaan ihmisiä ja teen asioita. Kutsun vieraita kylään ja juoksen kissanristiäisissä. Jos olen liikaa yksin, keskityn liikaa itseeni ja kaivan itse itselleni omaa kuoppaa. Minun masennukseni johtuu siitä, että otan oman elämäni aivan liian vakavasti.
Valtavat määrät liikuntaa auttaa myös.
terapiassa, jossa sulle monen vuoden ajan taotaan Sä pystyt, sä kykenet sä osaat. Olen ylpeä kun olet edistynyt. Sitten taas harjoitukset jatkuu, ilon ja itkun kautta, ja käynnillä ojennetaan nessuja ja kuunnellaan se 45 minsaa. seuraavalla vkolla sama uusiksi.
Siten.
Sinä olet arvokas ja tärkeä, sinä merkitset! Olet rakas!
Vierailija kirjoitti:
Kaikille varmaan toimii vähän eri asiat. Minulle riittää, että olen kiireinen ja tapaan ihmisiä ja teen asioita. Kutsun vieraita kylään ja juoksen kissanristiäisissä. Jos olen liikaa yksin, keskityn liikaa itseeni ja kaivan itse itselleni omaa kuoppaa. Minun masennukseni johtuu siitä, että otan oman elämäni aivan liian vakavasti.
Valtavat määrät liikuntaa auttaa myös.
Ihania lauseita, samaistun! tsemppiä valtavasti!
up