Ahdistaa hoitajaksi opiskelu :(
Tullut kamala ahdistus tästä alasta. 1,5v suunnilleen opintoja takana. Harkitsen nyt alan vaihtoa, mutta en yhtään tiedä mihin vaihtaisin.
Ajatuksia?
Kommentit (36)
Kannattaa vaihtaa heti eikä turhaan pitkittää opintoja sinnittelemällä jos todella ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vaihtaa heti eikä turhaan pitkittää opintoja sinnittelemällä jos todella ahdistaa.
En halua jäädä tyhjän päälle. Minun on mietittävä mihin vaihdan, ennen kuin teen mitään päätöksiä. Toistaiseksi en ole vielä keksinyt mitään.
Mihin kannattaa vaihtaa?? Mitään ehdotuksia?
Ap
Käy opintoneuvojalla. Ota vastaan keskeyttäneen paikka toiselta alalta. Saat kuitenkin osan opinnoistasi hyväksiluetuiksi joten et menetä 1,5 vuotta. Esim. vapaasti valittavina ja yhteisinä opintoina voisi saada suoritetuiksi.
Viisas valinta vaihtaa alaa!
Täsmentäisitkö ahdistuksesi syitä, niin mietitään sinulle uutta alaa?
Näitä "hoitajia" on aika erilaisia ja erilaiset työnkuvat. Eli mihin sä siis opiskelet??
Vierailija kirjoitti:
Käy opintoneuvojalla. Ota vastaan keskeyttäneen paikka toiselta alalta. Saat kuitenkin osan opinnoistasi hyväksiluetuiksi joten et menetä 1,5 vuotta. Esim. vapaasti valittavina ja yhteisinä opintoina voisi saada suoritetuiksi.
Viisas valinta vaihtaa alaa!
Täsmentäisitkö ahdistuksesi syitä, niin mietitään sinulle uutta alaa?
Ahdistaa jollain tavalla alan vastuu, joka oikeasti on todella kova. Siis järkyttävän kova. Se ahdistaa ehkä kaikista eniten, vaikka noin yleisesti en kyllä vastuuta pelkää. Tällä saralla se vastuu kuitenkin on jo jotenkin liikaa, enkä halua lopun elämääni olla kamalassa vastuussa toisista joka ikinen päivä. Toinen ahdistusta aiheuttava asia on yleisesti veri, eritteet ja piikit. Sekä arvaamattomat potilaat. En osaa kunnolla selittää mikä ahdistaa, mutta jostain syystä vaan kauheasti ahdistaa, ihan kurkkua puristaa välillä.
Varmaan joku ihmettelee mitä teen tällä alalla, mutta oikeasti olin alasta todella kiinnostunut ja omaan hyvät vuorovaikutustaidot, olen sosiaalinen ja huolehtiva. Kuitenkin nyt 1,5v jälkeen tuntuu ettei tämä riitäkään.
Ap
Opiskele fyssariksi, terkkariksi tai röntgenhoitajaksi! Ihan erilaiset työnkuvat ja hyväksilukuja tulee varmasti.
Voisitko opiskella jalkahoitajaksi ja perustaa oman yrityksen?
Olisinpa itekkin ollu viisas. Valmistuin lähihoitajaksi v. 2014 ja päivääkään en oo niitä töitä tehny. Lähdin samantien kauneudenhoitoalalle ja nyt teen sitä mitä rakastan.
Sinnittele ja jatka sitten terveydenhoitajaksi. Siistiä sisätyötä neuvolassa /koulussa.
Kuntoutusohjaaja
Toimintaterapeutti
Terveydenhuollon sihteeri
Diakonissa (kahlaat sairaanhoitajan opinnot loppuun ja suoritat sitä täydentävän srk-osion jossain diakoniaoppilaitoksessa)
Diakoni
Lääketyöntekijä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua jäädä tyhjän päälle. Minun on mietittävä mihin vaihdan, ennen kuin teen mitään päätöksiä. Toistaiseksi en ole vielä keksinyt mitään.
Et sinä jää tyhjän päälle. Aina on vaihtoehtoja. Itse mietin lopettamista 15 vuotta sitten, mutta en lopettanut. Nyt se on asia, jota kadun eniten. Minua on lyöty ja potkittu, revitty ja huoriteltu. Myös tappouhkauksia on tullut. Työ on raskasta ja työilmapiiri ihan paska.
Hieroja, PT tai kampaaja tarvitsevat myös hyvät vuorovaikutustaidot.
Opiskelin lähihoitajaksi keski-ikäisenä, te-keskuksen kehoituksesta, pitkän uran toisella alalla tehneenä, yt-neuvotteluiden johdosta työttömäksi jääneenä. Sanottiin alalla olevan töitä, niin paljon, että voi valita työpaikkansa. Väärin . O-sopimuksia löytyy, mutta kuka 0-sopimuksella voi maksaa asuntolainan? Alalle palkataan ulkomaalaisia, jotka hyväksyvät nämä 0-palkat sekä minipalkat. Suomalaisia hoitajia on työttöminä, koska nämä ulkomaalaiset suostuvat alipalkattuina tekemään työt. Kielitaidottomia, ammattitaidottomia ns. hoitajia paikat täynnä. Tähän on suomen vanhustenhoito mennyt. T. Työtön vanhushoitaja. (Liian vanha ja liian hyvää hoitoa vanhuksillemme vaativa suomalainen hoitaja.)
Mun sisko lähti terveydenhoitajan hommiin :)
Tykkää niistä töistä tosi paljon ja heti lähti ahdistus. Hänkin oli todella ahdistunut sairaanhoitajan opintojen aikana. Terveydenhoitajana kokee olevansa unelmien työssään.
Ja kyllähän terkkarit opiskelevat sairaanhoitajiksi, mutta onhan se käytännön työelämä sitten hyvinkin erilaista.
Lähihoitaja, sairaanhoitaja, ensihoitaja ja kätilö ovat ehdottomasti hoitoalan eniten kuluttavat ammatit. Raskas 3-vuorotyö ja erittäin hankalia potilaita.
Tosin kätilöt kokevat monet saavansa paljon energiaa työstään. Ja kyllähän monet näillä aloilla pitävät työstään.
Vierailija kirjoitti:
Voisitko opiskella jalkahoitajaksi ja perustaa oman yrityksen?
Olen nähnyt vanhusten palvelutalossa jalkahoitajan, jolla oli siellä oma liikehuoneisto ja teki vain sitä työtä.
Lastenhoitajaksi? Ei tarvitse vaihtaa kuin suuntautumista, jos olit lähihoitajaksi opiskelemassa. Rennot työpäivät, saa olla ulkona ja puuhastella kaikenlaista mukavaa. Esim pk-seudulla on järkyttävä pula lastenhoitajista. Jos opiskelet sh:ksi, ehdotan lastentarhanopettajaksi opiskelemista.
Jep vaihda. Rokotuspakkokin on ahdistava ja työn riskit, kun potilaat voivat olla arvaamattomia.
hoitaja